28   november   2012

De meeste banken hebben tot nu toe coulance getoond door bijna alle schade geheel te vergoeden aan gedupeerden van internetfraude. Toch blijkt dat banken kritischer gaan kijken of slachtoffer recht hebben op deze uitkering. Minister Dijsselbloem van Financiën meldt op Kamervragen dat er een richtlijn is. Hierin is opgenomen dat consumenten een eigen risico dragen tot 150 euro. Deze kan in rekening worden gebracht als consumenten nalatig zijn geweest tijdens het internetbankieren.

Aansprakelijk tot 150 euro
Naar aanleiding van verschillende maatstaven die door verscheidene banken werden gebruikt, zijn er aan de minister Kamervragen gesteld. Dijsselbloem antwoordde (lees hier de pdf) dat de mate van aansprakelijkheid van consumenten is geregeld in de richtlijn betaaldienst in de Wet op financieel toezicht en het Burgerlijk Wetboek. Hierin wordt gesteld dat consumenten tot een maximaal bedrag van 150 euro aansprakelijk kan worden gesteld, wanneer hij of zij de voorgeschreven veiligheidsvoorschriften van de bank niet heeft nageleefd.

Extreme gevallen
In extreme gevallen kan de consument verantwoordelijk worden gesteld voor het gehele bedrag aan schade.

Voorlichtingscampagne
Binnenkort zullen banken wederom starten met een voorlichtingscampagne over internetfraude. In deze campagne zal informatie worden gegeven over hoe fraude met internetbankieren te voorkomen.

Bronnen: Nu.nl/Security.nl/Ministerie van Financiën


Zie ook Kassa: Rabobank weigert compensatie bij phishing en
Slachtoffer van malware? Bij ABN AMRO geen compensatie!