Iedere zaterdag om 19.05 uur op NPO 1

  • Het leven na de maand zonder toegevoegde suikers

    De maand van - zonder toegevoegde suikers

    Koken maand van

    Geen koek, geen cola en geen pastasaus uit een potje. We gingen deze maand samen met meer dan 3000 leden van onze Facebookcommunity en kijkers van Kassa de uitdaging aan: eten zonder toegevoegde suikers. Vandaag is de laatste dag. Hoe is het leven ná ‘De maand van’? Astrid Postma-Smeets, voedingsexpert bij het Voedingscentrum, is positief: ‘Je krijg echt niet ineens een suikerkick na een koekje. Maar je bent wel gewend geraakt aan veel minder suiker.’

    Bewuster eten
    Een maand eten zonder toegevoegde suikers heeft ervoor gezorgd dat je bewuster in de supermarkt kiest. Astrid legt deze bewustwording uit: ‘De deelnemers hebben nu meer kennis van de etikettering op een product en kiezen slimmer. Ze weten nu ook dat in onverwachte producten, zoals veel drinkontbijt, veel toegevoegde suikers zitten.’ Je kunt profijt halen uit dit aangeleerde voedingspatroon door het ook na de uitdaging door te zetten.

    Selectief kiezen
    Ook al ben je nu even van de toegevoegde suikers afgekickt, veel producten blijven toch verleidelijk om te eten. Astrid adviseert hoe je minder producten met suiker koopt: ‘Kies alleen voor producten met toegevoegde suikers die je écht lekker vindt; laat de rest staan.’ Ze benadrukt dat suiker past bij een gezond voedingspatroon: ‘Met brood eten is niets mis. Ook niet met een gebakje eten op zijn tijd. De kunst is om gevarieerd en met mate te eten.’

    Suikerboost
    Wat gebeurt er als je na een suikerloze maand weer erg zoet eet? ‘De deelnemers zullen zoete producten nu als veel zoeter ervaren. Daar moeten ze echt weer aan wennen,’ legt Astrid uit. Ze verzekert ons ook dat we, door de afgelopen onthouding, niet druk zullen worden van een  suikerboost: ‘Dat je druk wordt van suiker, is een fabeltje. Als je veel eet kun je je druk of moe voelen, maar dat heeft niets met de suikerinname te maken. Dan heb je gewoon te veel gegeten.’

    Nieuw begin
    Deze maand moest je bewust je voedingspatronen doorbreken. Je hebt meer kennis over ingrediënten in voeding. Waarschijnlijk was je af en toe verrast door de hoeveelheid suiker in een product. Of heb je gerechten gemaakt, waar je eerst nooit aan zou hebben gedacht. Astrid: ‘Het zou zonde zijn om niet alle inzichten mee te nemen naar de toekomst.’ De maand zonder toegevoegde suikers was dus niet slechts een intermezzo, maar een nieuw begin van een gezond voedingspatroon.

Gerelateerde artikelen