Dure premium benzine rijdt niet zuiniger

Trefwoorden:
benzine, premium benzine 
Datum:
za 20 november 2010, 18:55 
Categorie:
Auto & Vervoer 
Reacties:
0

Automobilisten die kiezen voor zogenaamde premium benzines zijn een dief van hun portemonnee. Een in opdracht van Vara’s Kassa uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat auto’s met premium benzine niet verder rijden dan met merkloze benzine. Ook blijkt dat een auto met premium benzine niet minder vervuilende stoffen uitstoot.

Veel beloftes in de reclame
Benzine met namen als Total Excellium, BP Ultimate en Shell V-power zijn gemiddeld vier procent duurder dan merkloze benzine. Oliemaatschappijen claimen in alle reclame-uitingen dat auto’s zuiniger en schoner rijden dankzij deze ‘premium benzine’.

Premiums houden uw motor schoon?
De oliemaatschappijen zeggen zich op uitgebreid wetenschappelijk onderzoek te baseren, maar de onderzoeksmethodes en resultaten worden angstvallig geheimgehouden. Ook aan Kassa wilden de maatschappijen geen openheid over de tests geven. Alle oliemaatschappijen scheppen enorm op over alle onderzoeken die ze naar hun benzine doen. Maar hoe die onderzoeken precies in z’n werk gaan, houden ze geheim. Shell schermt wel met een testje, dat het schoonmaakmiddel in de benzine moet promoten. En vieze kleppen in je motor zou leiden tot veel benzineverbruik. In het filmpje wordt vervolgens getoond dat Shell benzine een beter schoonmaakmiddel bevat dan andere benzines.

Kassa herhaalt de test in een Hilversumse garage. We nemen kleppen van een motor die zo smerig zijn dat ze branden als een fakkel, als ze even in de benzine gedoopt zijn. Welke benzine werkt het beste als poetsmiddel? De merkloze benzine, BP Ultimate, Shell FuelSave of Total Excellium? Net als de man van Shell in het reclamefilmpje brengen we de benzines een beetje op temperatuur. Dat doen we om de situatie in een motor na te bootsen. Dan mogen de zwartgeblakerde motoronderdelen een paar uur stoven om lekker schoon te worden. Het resultaat is teleurstellend. Alle benzines hebben een beetje vuil van de kleppen opgenomen, maar er is er geen één bij die er uitspringt. Misschien hadden we het gewoon met warm water moeten proberen.

Bestaat geen unieke merkbenzine
Kassa ontdekte dat er géén unieke merkbenzine bestaat. En waarom? De brandstof krijgt pas nadat het wordt gedistribueerd vanuit het distributiecentrum naar het pompstation een toevoeging waardoor het een merkbenzine wordt. Dit ontdekte Kassa nadat we gingen kijken bij zo’n distributiecentrum. Bij het distributiecentrum vullen tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp hun tank. Alle benzine die in Noordwest Nederland wordt verkocht komt van één distributiepunt, dit is de BP terminal in de Amsterdamse haven. Wij ontdekten dat er niet alleen vrachtwagens van BP maar ook tankwagens van Shell en van andere merken zoals Total af en aan rijden om benzine op te halen. Zodra er pottenkijkers worden gesignaleerd verschijnt direct de politie, want BP vind het niet fijn dat we voor de poort rondsnuffelen. We zeggen dat we niks verkeerd doen en weggaan als dat moet, maar we krijgen toch een bekeuring. De tankauto’s mogen we van BP niet op tv laten zien, maar later bevestigt het bedrijf wel dat Shell en Total hier hun benzine komen halen. Bij het laden van de tankwagens wordt op deze plek een middeltje toegevoegd die algemene benzine verandert in – volgens de maatschappijen - unieke merkbenzine. FuelSave, Ultimate, Excellium: het is tot het laatste moment gewone benzine, met een kleine toevoeging en dan is het opeens een merk.

Onze eigen test
De afdeling Autotechniek van de Hogeschool Arnhem Nijmegen testte in opdracht van Kassa drie ‘premiums’ en vergeleek deze met een merkloze benzine van de witte pomp. Getest werden Shell FuelSave, Total Excellium en BP Ultimate. Onder gelijke condities werd een testauto in het laboratorium met de verschillende brandstoffen aangedreven. De auto werd blootgesteld aan een vooraf vastgelegde realistische ritcyclus. Deze werd in het laboratorium nagebootst. Ook werden er verschillende duurtesten (rijden met een vaste snelheid) gedaan. De HTS autotechniek in Arnhem heeft een reputatie op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Maar ze hebben ook de kennis en de spullen in huis om onderzoek te doen naar gewone benzine. Ze hebben ook een rollerbank waarmee je in het laboratorium kunt simuleren dat een auto op de weg rijdt. Eén van de testauto’s van de hogeschool rijdt voor ons een echte route die door de computer wordt geregistreerd. Tijdens een rit van een half uur rijden we met het verkeer mee. Ongeveer een derde op de snelweg, en de rest in stoppend en rijdend stadsverkeer. De computer registreert alles wat in de motor gebeurt. Onderweg kopen we de premium brandstoffen in die we gaan testen. We kopen: BP Ultimate, Total Excellium en Shell FuelSave. We vergelijken de premium brandstoffen niet met elkaar, maar met een merkloze brandstof die we bij de witte pomp halen. Terug in het lab wordt de auto aangesloten op de gekochte brandstof en dan kunnen we beginnen met het testrijden van de route die in de computer staat. Uit alle tests kwam geen enkele benzine er beter of slechter uit dan de merkloze referentiebrandstof. Ook in de uitstoot werden geen verschillen gevonden.

Conclusie: 'Geen verschil met gewone benzine'
‘Hiermee is voor het eerst wetenschappelijk aangetoond dat premium benzine niet werkt’, zegt Bram Veenhuizen, leider van het onderzoek in Kassa. Veenhuizen erkent dat sommige chauffeurs de ervaring hebben zuiniger en prettiger te rijden met premium benzine. ‘Als je meer betaalt voor je benzine ga je misschien rustiger rijden en dat kan al snel een besparing van 10 tot 15 procent opleveren. Maar dat is dan wel een placebo-effect. ‘Een analyse van miljoenen tankbeurten door tankpasbedrijf Travelcard wees eveneens uit dat ‘premium rijders’ niet verder komen op een tank. Steeds meer leasemaatschappijen, grote bedrijven als de FNV, Getronics, Arcadis en de KLPD verbieden hun medewerkers inmiddels om premium benzine te tanken. Het is voor het eerst dat deze nieuwe benzines onafhankelijk en wetenschappelijk zijn getest. Behalve ons eigen onderzoek, hebben we ook geïnformeerd bij alle grote auto-importeurs. Geen van allen adviseert premium benzines. Gewone benzine is namelijk net zo goed.

Vindt u dat u verder rijdt met een premium benzine? Of juist niet? Discussieer hieronder mee! (Nadat u hebt ingelogd) 

 

Reacties

Verberg reacties
Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 20:53

Wat een waardeloze test.. inderdaad worden de 2 98-ers vergeleken met de 95 van Shell.. wat betreft de testauto.. een auto met een motor die VW al sinds de introductie van de 2e generatie Golf bouwt die zelfs uitstekend loopt op een benzine met een octaangetal van 91...

Pak nu eens een auto die daadwerkelijk baat heeft bij een premium benzine zoals een (T)FSI motor en meet eens wat het verschil in vermogen is met een wittepomp benzine en een premium merk.. controleer eens hoeveel de ontsteking van een auto wordt teruggeregeld bij een wittepomp/niet premium brandstof..

Bezitters/rijders van een auto met een turbo-benzinemotor zouden gewoon 98 of hoger moeten tanken..

vliegenderob
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 17:49

@c.krikke schreef op zondag 21 nov 2010, 11:25:

beste felix :de mijnheer bij uw programma van afgelopen zaterdag:20-11-2010. had het er over dat er additive bij de premium benzine werden gedaan. additive is een product waar smeerolie voor automobielen van wordt gemaakt. ik heb dit spul zelf jarenlang gereden voor olie maatschappij MOBIL. van uit frakrijk dus wat ik hier mee zeggen wil het is gewoon een smeerolie die de maatschappij bij de benzine doet. m.vr.gr. brummie dronten


Sorry C.Krikke, maar "additive" is de aanduiding van een groepsnaam van een productsoort niet de ( merk) naam of aanduiding van een product! Net zoiets dus als "zoetstof" of "olie" of "voedsel" of dorstlesser". Dat kan van alles zijn maar zegt niets over de samenstelling of grondstof waar het uit gemaakt is! Additives kunnen overal aan worden toegevoegd en zullen dus vaak iets (totaal) anders zijn, denk bijvoorbeeld aan verf, eten, drinken, margarine, benzine, smeerolie, diesel, drinkwater, enz. Zo is fluor bijvoorbeeld een additive dat aan drinkwater wordt toegvoegd
U heeft dus geen "additive" gereden maar "een additive", dat later bij een vermoedelijke benzineproduct gevoegd werd en dat kan best een smeerolie zijn die bij de benzine gevoegd wordt maar volgens mij gebeurd dat alleen bij mengsmering, wat hier dus het geval kan zijn. Net zoals dat, toen ik jong was en bij een benzinepomp hielp, de eigenaar vanuit zijn "gewone " benzine pomp benzine in een grote tank deed, daar olie bijgooide en zo een tank had waar brommers "mengsmering" uit tankte.Die olie was op dat moment dus een additive, als hij die olie echter in de carter van een auto gooit, is diezelfde olie op dat moment geen additive meer maar gewoon (smeer) olie. Om het taalkundig nóg ingewikkelder te maken, als die olie bedoelt was als toevoegmiddel speciaal voor mengsmering is het moment dat iemand dat in een carter gooit een additive dat, al dan niet verkeerd, als smeerolie gebruikt wordt. (of is het dan gewoon olie? Is er een taalpurist die hier zijn of haar licht op wil laten schijnen?

p.d

p.d

waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 16:03

Ik wou even reageren op de reactie van @ Martepat @

Wat ik wil zeggen dat de dealer waar u de auto heeft gekocht uit zijn nek praat pure onzin is dat de brandsfof van Tinq is gewoon van Gulfoil en die van Tango komt van Q8 ( Kuweit petroleum ) deze hebben één van de beste olie te wereld !!!
Ik heb nog eenInteressante link voor je:

http://www.lady-trucker.com/weblog/?p=1127

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 14:59

Jammer dat het in de uitzending alleen maar over benzine ging en niet over diesel. Ik snap dat wel; het zou allemaal wat te ingewikkeld worden. Nou laat ik dan maar even de diesel toevoegen...
Ik heb namelijk een raar akkefietje met mijn auto gehad in 2009. Het gaat om een Peugeot Expert, diesel, destijds 3 jaar oud.
Kreeg tijdens mijn vakantie in Kroatië ineens motorproblemen. Ik ga niet het hele verhaal vertellen maar bij terugkomst in Nederland bleek bij de Peugeotgarage dat ik de verkeerde brandstof had getankt.
Nee, niet alleen in Kroatië, maar vanaf het begin dat ik de auto gekocht had.
Ik had wel diesel getankt, maar niet de goede!! Ik had getankt bij Tango, Tinq en Argos. Helemaal verkeerd. Ik moest eigenlijk tanken bij Shell, BP, Esso of een ander merk. En dan nog eens het liefst de diesel met additieven.
Vanaf dat moment ben ik Shell V-Power diesel gaan tanken.
Het probleem zat hem volgens de garage in het feit, dat de 'verstuivers' verstopt raken door verkeerde, goedkope diesels die bij de zeg maar B-merken worden verkocht.
Volgens de dealer zijn dit problemen die veel vaker voor gaan komen in de toekomst omdat de moderne dieselmotoren steeds verfijnder worden afgesteld.
De gereviseerde verstuivers kostten me 1200 euro! Heb ik na lang aandringen bij de dealer het zover gekregen dat ik maar de helft hoefde te betalen, maar toch is het nog een rekening geweest van 600 euro.
Ik heb ook nog contact gehad met Peugeot Nederland, maar die zeggen dat ik dit soort dingen maar met de dealer moet uitzoeken. Nou, mooi is dat! Wat een stelletje dozen- (lees auto-) schuivers zijn dat zeg!!
De korting op de rekening heb ik te danken aan het feit, dat er bij de verkoop van de auto niet specifiek was verteld dat ik die A-merk diesels moest gaan tanken. In de auto-handleiding staat alleen de vermelding 'diesel'.
Ben ik nou in de maling genomen door de dealer en ben ik nu gek dat ik een merk-diesel tank met additieven?
Het zou mooi zijn als Kassa daar ook even aandacht aan gaat besteden. Bij De Keuringsdienst van Waarde hebben ze wel aandacht besteed aan de dieselmotoren, maar ook hier ging het vooral over de kleppen en niet over die prachtige door de auto-industrie ontwikkelde 'verfijnde' verstuivers. Wat ik nou zo graag zou willen weten: zijn er nou nog meer mensen die tegen hetzelfde aangelopen zijn of ben ik de enige? Ik ben in staat om na het horen van de conclusies van zowel Kassa als van DkvW weer terug te gaan naar de dealer en/of de importeur om ze met deze resultaten te confronteren. Want ik begin sterk het gevoel te krijgen dat ik weer terug moet naar de witte pompen. Want ik wil natuurlijk niet een dief zijn van mijn eigen portemonnee. Dan maar geen Airmiles.

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 14:27

Beste redactie en lezers,
Mijn ervaring in de "benzine-oorlog" is dat er wel degelijk verschil merkbaar is tussen het ene en het andere merkbenzine.
Ook mijn auto is gevoelig voor verandering, echter is het moeilijk aan te wijzen waar dit probleem in zit.
Wat onderzocht dient te worden is het octaangehalte van de verkochte benzine's.
Als door prijsschommelingen de prijs van de ruwe olie sterk omlaag gaat, zal de oliemaatschappij zijn nog op voorraad zijnde " Goede benzine" voor een lagere prijs moeten verkopen.
Voor de hand ligt dan natuurlijk om dan een benzine te produceren met een lager octaangehalte.
Ik heb dan ook de ervaring dat mijn auto soms slecht loopt op benzine zelfs die van de merk-pompen, maar ook veel minder gereden KM's per tankbeurt oplevert.
Het octaangehalte van brandstof is door een consument niet te controleren.

Als alternatief tank ik nu in België, bij een witte pomp met een literprijs voor euro95 van €1,324
Dit is een verschil van €0.175 op de prijs die bv. een Shell rekent.
Een verschil van ongeveer €7,00 per tank van ongeveer 40liter!!
Als in Nederland de benzineprijs omhoog gaat blijft deze in België hetzelfde of gaat nota bene omlaag.
Dus een tweetal jerrycan's gekocht en tanken maar!!

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 13:05

Wat ik ook niet hoor in dit onderzoek is wat anders, namelijk dat Total zijn tankstations zo inricht dat je als je niet goed oplet, je altijd bij een Total Excellium pomp staat te tanken. Ik heb deze ervaring bij een pomp in Amersfoort van de 8 pomp eilanden zijn er slechts 3 uitgerust met een pomp voor normale euro 95.
In Arnhem bij een Total pomp is het zo ingericht dat je bij het binnenrijden altijd bij een Total Excellium terecht komt, ook hier geen normale euro 95, nee dan moet je eerst met moeilijk draaien naar een ander pompeiland. Overigens heb ik met mijn Opel Corsa 1.4 van 2008 wel de overtuiging dat deze veel meer vermogen heeft met merkbenzine dan met benzine van bv de Tango, maar dat geld dus voor de normale euro95, ik heb dan ook sterk het gevoel dat er tussen deze twee geen enkel verschil aanwezig is, behalve de prijs en daardoor de winst van de oliemij.

Ik heb over het verhaal van de Total al verschillende keren mijn ongenoegen
geuit aan de pompbediende, en deze bevestigt mijn gedachte en zegt ook dat hij
hier veel klachten over krijgt.

Het wordt tijd dat hier ook eens aandacht aan bsteedt gaat worden

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 11:25

beste felix :de mijnheer bij uw programma van afgelopen zaterdag:20-11-2010. had het er over dat er additive bij de premium benzine werden gedaan. additive is een product waar smeerolie voor automobielen van wordt gemaakt. ik heb dit spul zelf jarenlang gereden voor olie maatschappij MOBIL. van uit frakrijk dus wat ik hier mee zeggen wil het is gewoon een smeerolie die de maatschappij bij de benzine doet. m.vr.gr. brummie dronten

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 11:09

Ik ben het toch niet helemaal eens met de testen ik rij altijd BP Ultimate zowel benzine als diesel, nou weet ik niet of de test is uitgevoerd om het verschil tussen gewone bezine of super benzine aan te tonen ik heb de volgende ervaringen met BP Ultimate benzine ik heb een Volkswagen Golf uit 1996 en als deze gekeurd moet worden heeft hij altijd een lage Co waarde ik heb een keer 200 km achter een caravan gereden en kon daar door niet harder dan 80 km/h en haalde 1 op 20.
Met de BP Ultimate diesel heb ik meer nog meer ervaring om dat ik deze bedrijfsmatig rij het is wel zo dat je de eerste keer je tank bijna moet leeg rijden en hem dat helemaal met BP Ultimate moet vullen dan ga je het pas merken ik rij in een Volkswagen transporter T5 TDI en deze is dan stiller en sneller en de uitlaatgassen stinken minder hij is niet zuiniger maar dat komt door mijn rijstijl als ik rustig zou rijden zou dat misschien wel zo zijn want het lijkt op hij meer kracht heeft.
Het enigste wat ik misschien anders doe is dat ik altijd Mobil 1 motorolie gebruikt in de normale uitvoering voor de dielsel en benzine auto.

p.d

p.d

waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 09:15

Al die premium brandstoffen zijn pure geld kloperij !!!!!!!
Ik heb het getankt met een Peugeot 206 1.4 niks te merken daarna had ik een Mitsubshi Colt CZ3 1.3 ook niks te merken nu heb ik een Kia Pro_ceed 1.6 en daar bij merk ik ook hellemaal niks. Ja alleen in me portemonnee 6 euro extra op een volle tank. ( BP Ultimate en Shell V-power ).
Tegenwoordig tank ik gewoon bij Tinq / Tango / Tamoil / De haan /
en mijn auto rijd er gewoon goed op.
Op Curacao heb je nog geen eens merk brandstoffen alleen maar Curoil en de auto's daar rijden gewoon goed.
Ik vind zowiezo dat we moeten stoppen om bij Shell te tanken want hun houden de brandstof prijs omhoog al onze olie worden betaald in dollars en toch hebben wij de duurste brandstof prijs van de hele wereld.

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 04:37

Wat mij is opgevallen aan het stukje over de verbruiktesten (18 min 38 sec) is dat die meneer die alles uit legt zegt; "dat we constateerde dat we eigenlijk nogal wat wisselingen zagen in de resultaten, vooral op de referentie brandstof".

Wat bedoelt hij daar precies mee? Bedoelt hij soms dat de referentie brandstof (witte pomp benzine) een nogal wisselende prestatie leverde? En waarom hebben ze om die reden een vergelijkende test gehouden met constante snelheden? Presteert die goedkope benzine soms alleen goed als die niet echt belast wordt?

En nog iets dat mij opviel. De resultaten over het reinigend vermogen van de premium fuels worden afgedaan als onvoldoende. Maar er is wel degelijk zichtbaar dat ze vuil los maakte.

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zondag 21 nov 2010, 03:52

Ik zat ook heel raar te kijken ja, geen V-Power gestest jongens? blunder, wat dat is nou net de enigste waar ik ook echt iets van merk, in vergelijking tot BP Ultimate is het een merkbaar verschil, mischien niet zo zeer bij een auto (hoewel ik en test heb gezien waar Shel V-Power de enigste was die PK's extra leverde bij een auto) scheelt het merkbaar veel bij een 2 takt zo als bvb een brommertje. Ik heb zelf nog een paar Aprilia brommers (AF1's en RS50) en als ik daar nootgedwongen BP Ultimate in gooi (pomp zit om de hoek, voor Shell moet ik 5 kilometer rijden) inplaats van Shell V-Power scheelt het zo maar 5 kilometer per uur (75 inplaats van 80), dat vind ik nog all een verschil.

En aan onze zogenaamde Porsche kenner: een Boxster S is sinds ze uitkwamen tot op heden nog steeds de beste cabrio (volgens verschilende internationale automagazines) die je kunt kopen dus ik weet niet wat je nou zeurt, wegligging is stukken beter dan die van bvb een 911 Cabrio.
Sorrie, maar die opmerking schoot me echt in het verkeerde keelgat.

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zaterdag 20 nov 2010, 22:13

m.i. ook geen goed onderzoek. Ultimate is geen premium-benzine, het is gewoon super-plus, een soort brandstof die in duitsland gewoon verkrijgbaar is maar in NL (helaas) steeds moeilijker. Op dit onderscheid in benzine werd helemaal niet ingegaan.
Bovendien wordt door een zeker plezierig duits automerk wel degelijk een 'premium' brandstof aanbevolen, d.w.z. een ron-98 type.

aan pvruiten: Vpower heeft een octaangehalte van 97, het in dld algemeen verkrijgbare Vpower racing heeft een ron gehalte van 100. En koop gewoon een echte porsche als je het kunt betalen, man, met je boxster-nepporsche.

ergerlijk ook dat 'mate' elke keer haha

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zaterdag 20 nov 2010, 21:24

Kassa deed GEEN onderzoek naar het schoner worden van motoren.
Alleen of ze al bij 1 tank zuiniger zijn, dat niet dus.
Maar het zou best kunnen dat pas na 500 km het schoonmakend effect merkbaar wordt.
Dat ontbrak in de Kassa test.

Overigens zeer zwak optreden van de "specialist", een echte specialist had even opgezocht wat de toevoeging zou kunnen zijn, en daar voorbeelden van gegeven. Je kunt ook in de autoshop additieven kopen. Werkt als een soort zeep, in benzine milieu.

Mijn oude Golf hapert op gewone benzine en niet op dit soort benzine, gelukkig rijdt ik weinig.
De Volkswagen garage is te arrogant om mijn klacht uit te zoeken.
Golf van 1994, ze willen kennelijk alleen nieuw modellen.

Onbekende gebruiker
waarschuw redactie

zaterdag 20 nov 2010, 20:30

Ik heb de indruk dat er weer eens een marketingfout gaande is. De klant is simpel en begrijpt de echte 'wetenschappelijke' reden toch niet. Als nou gewoon gecommuniceerd wordt dat de productie van deze benzines op middellange termijn een voordeel voor ons allen is. Maar nee... er wordt weer een reden verzonnen 'die de consument kan begrijpen'.
Wat is er namelijk aan de hand.
(Een gedeelte van) deze benzine wordt gemaakt uit aardgas middels een gemoderniseerd Fischer-Tropsch-proces. Zie link: http://www.kennislink.nl/publicaties/diesel-uit-aardgas.
Er is derhalve minder ruwe olie nodig voor het maken van benzine en hoeft er minder aardgas te worden afgefakkeld. Maar ja, dit proces is wel iets duurder dan een ruwe olieraffinage.
Ik hoop hiermee de redactie een aanzet te hebben gegeven om eea nog eens verder uit te zoeken.
PS. Ik tank LPG. Dit is, denk ik, nog steeds een van de schoonste.

pkonings
waarschuw redactie

zaterdag 20 nov 2010, 20:00

Wat een slechte aflevering van Kassa. Ik heb nog nooit zo'n slecht onderzoek gezien. Wat ging Kassa testen? Premium brandstoffen. En wat zijn volgens Kassa premium brandstoffen? BP Ultimate, Total exellium (tot zover juist) en Shell Fuel Save. Nou, Shell Fuel Save is helemaal geen premium brandstof. Shell V-Power is de premium brandstof van Shell. In het programma lieten ze ook een presentatie zien van Shell. Dit zou, volgens Kassa, gaan over Shell Fuel Save. Maar wat staat er met grote koeien letter in dit filmpje? Shell V-Power!!! Absoluut niet te missen zou je zeggen. Maar degene die dit onderzoek heeft gedaan heeft dit wel gemist. Deze persoon zouden ze per onmiddellijke ingang moeten ontslaan. Ik kijk al jaren naar Kassa en ik heb al een tijdje mijn twijfels over de juistheid van de verschillende onderzoeken. Maar nu komen ze op mijn veld van expertise. En het is voor mij wel duidelijk. Alles wat er in Kassa beweerd wordt moet je met een flinke berg zout nemen. Ik zeg ook per direct mijn lidmaatschap op Kassa magazine op!

Reageren

Om te kunnen reageren dient u ingelogd te zijn.

Naar inloggen