Kosten rijklaar maken

Trefwoorden:
 
Datum:
za 10 september 2005, 19:00 
Categorie:
 

Uit een steekproef van Kassa blijkt dat de consument bij aanschaf van een nieuwe auto gemiddeld 565,- euro `kosten rijklaar maken` moet betalen.

Waarom moet je eigenlijk nog eens honderden euro’s extra betalen om een nieuwe auto als nieuw mee te krijgen? Voor bijvoorbeeld een gasfornuis hoeven toch ook geen extra `kookklaarmaak kosten` betaald te worden? 

De totaalprijs van een nieuwe auto bestaat voor een groot deel uit belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) van 45,2% en BTW van 19%. Daar komen nog diverse kosten bij, zoals rijklaarmaak- en/of afleverkosten. Verder nog leges voor het kentekenbewijs (totaal 47,25 euro) en de wettelijke verwijderingsbijdrage (45,00 euro).

Volgens de autobranche is de consument juist gebaat bij de aparte rijklaarmaak-kosten, want als deze kosten in de prijs zouden worden doorberekend, moet daar ook 45,2% BPM over betaald worden. Dat is inderdaad het geval. Maar is de hoogte van die kosten rijklaar maken wel reëel en zijn de opgevoerde posten wel allemaal terecht? Zit er toch niet al wat van in de duizenden euro’s verwerkt die de consument al moet betalen? De branche zegt echter bijna niets op een nieuwe auto te verdienen en ook niet op het kosten rijklaar maken.

Dat er kosten rijklaar maken betaald moeten worden, is vooraf wel duidelijk, maar niemand weet precies waarvoor want dat wordt zelden aangegeven. Importeurs en dealers weten het zelf ook vaak niet goed en worden snel geïrriteerd als je om een specificatie vraagt. Over die kosten valt ook niet te onder handelen, wel over de catalogusprijs of inruilwaarde van de oude auto. Na doorvragen worden de volgende posten genoemd (welke verschillen per dealer): een nul-beurt, totale controle, reinigen van de speciale beschermlaag over de lak, poetsen buiten- en binnenkant, beschermplastics binnen verwijderen, (bij)vullen olie en koelvloeistof, gevaren-driehoek, kentekenplaten, lampenset, mattenset, benzine, lakstift en transport van de auto. Slechts enkele importeurs zijn bereid om ook de prijs van de afzonderlijk posten te geven.

Kassa heeft zelf een optelsom van de kosten gemaakt en dat komt uit op circa 278,35 euro. Bij een gemiddelde van 565,- euro is er dus een verschil van ongeveer 286,65 euro. De transportkosten zitten daar niet bij en dat is volgens de branche nou juist zo duur. De consument hoeft echter voor geen enkel ander geïmporteerd product extra te betalen voor het transport, dat is namelijk een zaak van de fabrikant en de importeur. Bij de nul-beurt en totale controle zijn ook wat kanttekeningen te plaatsen. Dat gebeurt namelijk ook allemaal in de fabriek, dus zou dat echt zoveel extra moeten kosten? In België vindt de autobranche van niet, daar worden dan ook helemaal geen kosten rijklaar maken berekend.

Ook voor tweedehands auto’s worden vaak rijklaarmaak kosten gevraagd, maar over het algemeen wel een stuk minder. Voor een occasion hoeft namelijk geen BPM of transportkosten betaald te worden. Onderhoud, controle en reinigen zullen wel meer tijd in beslag nemen, maar de inruilprijs is zoveel lager dan de verkoopprijs, dat het ons lijkt dat dat allemaal toch al in de prijs verwerkt wordt.