Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: esprit22
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
May 26, 2015 om 21:43Wie betaalt kosten olielekkage van inruilauto voordat nieuwe auto is geleverd: garage of klant?Dank aan ieder die heeft gereageerd! Ik vond jullie reactie beslist waardevol.
Nog wat toelichting van mijn kant n.a.v. enkele vragen en opmerkingen:
1) Het was in elk geval bij de werkplaats van de garage bekend dat de auto al maanden/jaren meer olie gebruikte dan normaal (werd dus toegeschreven aan lpg-installatie). Of de verkoper van de garage, toen wij het contract tekenden, hier ook kennis van heeft genomen (door te kijken in het computerprogramma of door te informeren bij zijn werkplaats-collega’s), is mij niet bekend. Ik had dit misschien moeten zeggen tegen de verkoper voordat het contract werd getekend, maar heb er toen niet aan gedacht. Is het de verkoper aan te rekenen als hij niet heeft geïnformeerd bij de afdeling werkplaats of er iets met de auto aan de hand was? Ik wist op het moment dat het contract werd getekend niet dat er sprake was van olielekkage (wel van meer dan normaal gebruik dus), maar nu dit vorige week is geconstateerd, denk ik dat de kans zeer groot is dat deze olielekkage er ook was toen het contract werd getekend (waarschijnlijk al vele maanden).
2) Een van jullie vroeg waarom ik de olie niet zelf bijvulde. Antwoord: We hebben een Peugeot-card, die recht geeft op gratis bijvullen van olie en andere vloeistoffen. Daarom lieten we dit de afgelopen jaren steeds de garage doen.
3) Waarom advies niet zo met de auto de weg op te gaan? Antwoord: De man van de werkplaats gaf aan dat er ook olie aan de onderkant van de auto zat, waardoor er brand kan ontstaan.
4) Op de plek waar wij thuis onze auto altijd parkeren, ligt inderdaad geen grote plas olie. Wel een “olieplek”. Ik weet het niet precies, maar ik dacht dat de garage de laatste maanden zo’n 2-3 liter moest bijvullen per ca. 3-4 weken.
5) De garage heeft de inruilauto meteen bij het tekenen van het contract via internet doorverkocht (levering als onze nieuwe auto wordt geleverd). De garage gaat nu overleggen met deze zaak/persoon hoeveel minder men nu voor de inruilauto wil geven.
6) Ik word deze week uitgenodigd voor een gesprek over hoe we dit verder gaan afhandelen. De manager van de garage zei dat men de zaak redelijk wil afhandelen en ik heb aangegeven dat ik – uiteraard - opensta voor redelijk overleg. Zijn de kosten voor mij (te) hoog, dan kan ik altijd nog een second opinion vragen bij een andere garage.
Nogmaals dank voor jullie waardevolle reacties! -
May 22, 2015 om 19:36Wie betaalt kosten olielekkage van inruilauto voordat nieuwe auto is geleverd: garage of klant?Voor alle duidelijkheid: op het moment dat contract werd getekend, wist ik NIET dat er sprake was van olielekkage. Er waren toen wel 2 andere gebreken en die heb ik eerlijk verteld.
-
May 22, 2015 om 19:32Wie betaalt kosten olielekkage van inruilauto voordat nieuwe auto is geleverd: garage of klant?Kan ik besluiten om de lekkage niet te laten repareren, maar een vervangende auto te gebruiken/huren tot de nieuwe wordt geleverd? Kan de garage dan bepalen dat ik minder voor de inruilauto krijg dan in het contract is vastgelegd?
-
May 22, 2015 om 19:27Nieuwe auto gekocht, oude ingeruild blijkt schade te hebben, garage wil met ons pratenMijn vraag heeft ook met dit onderwerp te maken.
Zie http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/wie-betaalt-kosten-olielekkage-van-inruilauto-voordat-nieuwe-auto-is-geleverd-garage-of-klant