Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: leon16
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Mar 18, 2014 om 13:36Hersteladvies "Verzekeren is vooruitzien.nl"Feitelijk hebben we hier vaak te maken met het willen 'ontwoekeren' van je huidige polis (als je huidige polis al kan worden beschouwd als een woekerpolis) door een aanbieder namens vaak je tussenpersoon. Aanbieders zoals GFH Giro springen hier duidelijk op in. Misleidend, bang makend en natuurlijk gouden bergen in het vooruitzicht stellen. Voor de liefhebbers en geinteresseerden een aardig en recent stukje om te lezen is te vinden op http://www.trosradar.nl/columns/archief/detail/article/ontwoeker-jezelf-alsjeblieft/
Groet. -
Mar 18, 2014 om 13:24Hersteladvies "Verzekeren is vooruitzien.nl"[quote=gerritaltena schreef op zaterdag 30 nov 2013, 14:00]Gelet op al het voorgaande lijkt het indienen van een klacht mij een zeer goede weg. let wel op dat voor het indienen van een klacht bij KiFid eerst een klacht bij GFH Giro moet zijn ingediend.
KiFid vraagt een klein bedrag als 'entree' geld.
Een klacht indienen is inderdaad de enige juiste wijze om de werkwijze van GFH Giro kritisch aan de kaak te stellen. Eerst een klacht indienen bij GFH Giro.
Heb ik gedaan. Vervolgens gebeurt er niets. Dan heeft GFH Giro voor zover ik meen te hebben gelezen bij KiFid een zestal maanden de tijd om afdoende te reageren. Die tijd nemen ze dus. Wordt vervolgd.
Dan naar KiFid. Ik lees dat verschillende mogelijkheden hier genoemd worden: klacht bij GFH Giro; KiFid; AFM; inschakelen van Consumentenwijzer. Iemand vermeldt dat op basis van haar of zijn klacht over GFH Giro de eigen huidige verzekeringsmaatschappij een onderzoek heeft ingesteld naar GFH Giro. Dat behelst denk ik allereerst het benaderen door deze verzekeringsmaatschappij van haar tussenpersonen die wellicht gebruik maken van de ontwoekerservice die GFH Giro aan tussenpersonen biedt. Dat heeft naar ik mij meen te herinneren van mijn tussenpersoon mijn verzekeringsmaatschappij ook gedaan. Ja en daar hoor je natuurlijk ook weer niets over. Daar kan ik zelf natuurlijk als eenling achteraan gaan. En ja wat levert dat dan op?
Waar ik eigenlijk naar toe zou willen is dat een ieder zich samenpakt om gezamenlijk en ieder voor zich klachten gaat indienen. Rechtstreeks bij GFH Giro en via de daartoe geeigende wegen. Een lang traject maar dan worden de signalen wellicht zichtbaar om wat breder te kunnen worden opgepikt in de media of via welke kanalen of waar dan ook. Ondergetekende is daartoe gaarne bereid om dit mede in gang te kunnen gaan zetten. Groet! -
Nov 29, 2013 om 13:31Hersteladvies "Verzekeren is vooruitzien.nl"[quote=christina123 schreef op donderdag 28 nov 2013, 22:43]
... Ik heb hier geen goed gevoel over en al helemaal niet meer over mijn tussenpersoon. Mijn tussenpersoon heeft dus naar de afm toe laten zien dat hij een ''hersteladvies'' heeft aangeboden...
In ieder geval één (en dezelfde) of naar het schijnt wellicht twee adviseurs van GFH Giro houden er geraffineerde verkooppraktijken op na. Dit doen ze onder het mom van zoals je ook al aangaf het voeren van een hersteladvies namens je tussenpersoon. Echter in dat zelfde gesprek wordt aangestuurd op de verkoop van een financieel product van GFH Giro.
Je geeft aan "en al helemaal niet meer over mijn tussenpersoon". Ik heb in de dagen na het zogenaamde hersteladviesgesprek met GFH Giro mijn huidige verzekeraar ingelicht en aangegeven dat ik het niet vertrouwde. Daar is intern een notitie van gemaakt. Ik kende mijn tussenpersoon voorheen niet.
Dus wat wekte mijn verbazing toen ik enige dagen later werd benaderd door mijn tussenpersoon in hoogst eigen persoon. Deze tussenpersoon was benaderd door zijn accountmanager bij mijn verzekeringsmaatschappij met het bericht dat er signalen zijn dat er iets niet goed gaat in het contact met een klant (ik dus).
Ik heb ongeveer twee uur lang intensief met deze (voor mij voorheen alleen op papier bekende) tussenpersoon om de tafel gezeten. Hij wilde precies weten wat zich had voorgedaan en op welke wijze het gesprek had plaatsgevonden tussen mij en deze adviseur van GFH Giro.
Natuurlijk was ik op mijn hoede. Zeker na zo'n eerder plaatsgevonden gesprek met GFH Giro. GFH Giro voert inderdaad hersteladviesgesprekken namens (onder andere) mijn tussenpersoon. Maar dit bij mij en dus bij jullie plaatsgevonden hersteladviesgesprek door GFH Giro had inhoudelijk niets maar dan ook niets van doen met een onafhankelijk hersteladviesgesprek.
Een hersteladviesgesprek behelst niet meer dan een inventarisatie van 'wat wilde je voorheen bereiken met je toen afgesloten polis' en 'wat heb je nu eigenlijk voor polis in huis'.
Niets meer en niets minder. Vergt ongeveer één tot anderhalf uur, dient en kan ook vanzelfsprekend op een onafhankelijke wijze plaats vinden. Het enige wat in zo'n tijdsbestek namelijk dient plaats te vinden is het adequaat en naar waarheid in te vullen hiertoe geëigende inventarisatieformulier. En dat teken je.
Wanneer dit eerste gesprek ("hersteladvies" is een naar mijn mening wat ongelukkig gekozen benaming) prettig is verlopen en dus bekend is "wat wilde ik" en nu ook "wat heb ik", dan kan vervolgens met diezelfde maatschappij en adviseur een tweede of volgende gesprek gaan plaatsvinden. En dat behelst "wat kan ik nu (al dan niet door het aanpassen) met mijn huidige polis om daar te komen waar ik in de toekomst wil zijn".
En dat klopt dat is niet onafhankelijk en vergt al dan niet tegen een bepaald uurtarief een nader op jouw persoonlijke situatie toegesneden advies. Het staat je echter vrij om hiervoor naar een andere adviseur te gaan.
Tussenpersonen kunnen hersteladviesgesprekken op deze wijze kostentechnisch gunstig uitbesteden en zullen dit (voor met name niet oorspronkelijk eigen klanten) ook graag doen. En dan kan het naar mijn mening behoorlijk mis gaan wanneer een partij (bijvoorbeeld GFH Giro) in plaats van een eenvoudig inventariserend hersteladviesgesprek namens je tussenpersoon, bij een klant van die tussenpersoon een verhullend verkoopgesprek voert met als enig doel een eigen financieel product te willen verkopen.
Naar ik vermoed zal voor veel mensen volstrekt niet duidelijk zijn wat een hersteladviesgesprek feitelijk behelst. En zeer zeker niet wanneer een partij over de vloer komt en dit ook nog eens niet duidelijk kenbaar maakt.
Hoe dan ook. Mijn inventarisatieformulier gaat (of een afschrift hiervan) naar mijn tussenpersoon.
En hier ging het in mijn geval onder andere mis. Bij mijn tussenpersoon gaan de alarmbellen rinkelen na te zijn benaderd door mijn verzekeringsmaatschappij als blijkt dat zich in mijn dossier bij hem een volstrekt onvolledig en incorrect inventarisatieformulier bevindt.
Een hersteladviesgesprek heeft in theorie naar het schijnt plaatsgevonden. Echter op papier heeft dit naar maatstaven van de AFM (of wie daar dan ook over gaat) uiteraard niet adequaat in de praktijk plaatsgevonden. En daar kun je als tussenpersoon naar ik vermoed bij controle bij ongeregeldheden problemen mee krijgen. Een stuk reputatieschade ligt op de loer. En een hoop extra (in ieder geval voorheen uitbesteed) werk ligt voor deze tussenpersoon in het verschiet.
Ik ben nu bekend met mijn tussenpersoon in eigen persoon op basis van één gesprek dat weliswaar een niet prettige aanleiding kende, op een intensieve en op een inhoudelijk indringende maar ook op een naar ik achteraf kan overzien volstrekt correcte wijze heeft plaatsgevonden. Mijn tussenpersoon is mede op basis van deze situatie in gesprek met GFH Giro met als doel de onderste steen boven water te krijgen. En op basis daarvan al dan niet zijn consequenties te trekken. Ik word daarbij en daarvan op een correcte wijze zijdelings op de hoogte gehouden.
Nu kun je zeggen 'wat heb ik aan dit verhaal in mijn situatie?' Alléén dat niet alle tussenpersonen al dan niet deugen. Daar kom je alléén achter door het gesprek met je tussenpersoon aan te gaan. Dus benader je huidige verzekeringsmaatschappij (zij kunnen je ook alles vertellen over het al dan niet in rekening brengen van afkoopkosten) zoals ook ik dat deed. Benader je tussenpersoon die je waarschijnlijk net zoals ik nog niet kende.
En daarnaast of parallel hieraan een klacht indienen bij in dit geval GFH Giro, bij het Kifid en wellicht ook direct bij de AFM (dat is mij geadviseerd). Dat is een lange weg. Maar vaak ook de enige om anderen voor dit soort praktijken te behoeden.
En tot slot. Je onderbuikgevoel is afdoende en wat goed van jullie dat 'een afkoelperiode' in acht wordt genomen bij dit soort essentiële zaken. Of je nou wel of niet over een niet meer bij jou persoonlijke situatie passende polis beschikt, oplichtende praktijken hierbij blijven naar ook nu weer blijkt plaats te vinden. Zelfs mij overkwam dit. En daar kan ik nu ook weer smakelijk om lachen. -
Nov 3, 2013 om 13:00Hersteladvies "Verzekeren is vooruitzien.nl"[quote=marionna schreef op zaterdag 26 okt 2013, 12:16]Bovenstaande instelling wil mij en mijn echtgenoot via GFH Giro een hersteladvies aanbieden ... Ik vertrouw het niet. Heeft iemand van u eenzelfde ervaring?
Ik heb een soortgelijke ervaring. GFH Giro maakt (onder het mom van het bieden van een gratis hersteladviesgesprek namens een tussenpersoon - alléén noemt GFH Giro dit bij binnenkomst en tijdens het gesprek niet als zodanig) op een zeer geraffineerde wijze gebruik van misleidende technieken om een financieel product van GFH Giro af te nemen en dus te verkopen.
Zij kunnen en bieden géén onafhankelijk hersteladviesgesprek. Dat behoort je tussenpersoon te doen. Maar die tussenpersoon heeft dit zogenaamde "hersteladviesgesprek" uitbesteed aan GFH Giro. GFH Giro biedt zogenaamde 'ontwoekerpolis' dienstverlening aan tussenpersonen. Zij bieden deze dienstverlening aan tussenpersonen omdat deze tussenpersonen vanuit de AFM verplicht zijn hun klantenbestand door te lichten en waar nodig klanten te voorzien van een onafhankelijk hersteladvies.
Dat kost deze tussenpersonen geld. Wat er vervolgens gebeurt (dat is mijn vermoeden) is dat GFH Giro deze te bieden hersteladviezen opkoopt. Dat betekent in de praktijk dat GFH Giro bij je langskomt. Aan het eind van het verhaal (bij mij na circa 2 uur) van zo'n gesprek worden blanco formulieren getekend die aangeven dat ik me bewust ben van de mogelijke risico's verbonden aan een dergelijk product (in mijn geval een bankspaarproduct van uiteraard GFH Giro). En een opzegbrief voor je huidige polis - deze teken je dan onder het mom van administratieve afhandeling aan het eind van het gesprek.
Niet doen dus. Ze willen graag de 'overstapservice' voor je regelen. Het enige wat je dan nog voor GFH Giro hoeft te doen is de 'afkoopbrief' die je zult ontvangen van je huidige verzekeraar getekend in de retourenveloppe naar GFH Giro te sturen. Zij sturen deze dan door naar je verzekeraar die dan uiteindelijk de overdrachtswaarde overboekt naar je nieuwe aanbieder in dit geval GFH Giro. Het is géén 'afkoopbrief' maar een afkoopofferte die je van je huidige verzekeraar ontvangt. Daar zit ik op te wachten en die zal ik niet tekenen. Mijn huidige verzekeraar ingelicht en aangegeven dat ik het niet vertrouw. Wat niet wil zeggen dat ik bekend ben met de risico's die ik met mijn huidige polis loop. Dit bezoek van iemand van GFH Giro heeft mij 'getriggerd' één en ander eens uit te zoeken hoe het zit met mijn huidige polis.
Wellicht ben ik lang van stof. Ik ben boos op GFH Giro en op mijn tussenpersoon. Je onderbuikgevoel is goed. Niet op het aanbod van GFH Giro ingaan. En een andere tussenpersoon zoeken. Deze zal wellicht kosten in rekening kunnen brengen voor een (herstel)adviesgesprek. Maar dan is één en ander wel op een onafhankelijke basis.
Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen van anderen die te maken hebben met het aanbieden van een zogenaamd advies door GFH Giro. Het is in werkelijkheid een informatief gesprek (namens je tussenpersoon) dat al snel gestuurd wordt naar een "ordinair" maar zoals gezegd uiterst geraffineerd en geslepen verkoopgesprek. Dat juridisch volledig is dichtgetimmerd want er is achteraf géén 'papertrail' te reconstrueren dat aan kan geven wie waar misleidend te werk is gegaan. Het is in ieder geval g??n hersteladviesgesprek (dat je huidige tussenpersoon gratis behoort te doen). Een dergelijke tussenpersoon is niet meer betrouwbaar en niet meer geloofwaardig.
Uiteindelijk is het devies heel eenvoudig: lees altijd goed waarvoor je tekent. Ik ben er ingerommeld maar het is niet te laat. Ik hoop dat anderen alerter zijn. Onderbuikgevoel is afdoende.