Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: levier
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jun 28, 2015 om 14:59Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meterSlimme meter in je meterkast, slimme thermostaat aan de wand van je woonkamer. En zo leest men gezellig dubbel uit!
Eneco wilde mij terug als klant en stuurde van de week een mevrouw naar mijn voordeur. Ik kreeg 'een aantrekkelijk aanbod, 100 euro korting op de jaarrekening en...een kadó! Ik zei nog 'laat me raden, uw privégegevens-uitlezer 'Toon'!' en ik bleek nog gelijk te hebben ook.
Ik heb mevrouw even uitgelegd wat Toon allemaal op de achtergrond doet en haar gevraagd waar dat voor nodig is, al die informatie over wanneer ik de tv aanzet en uit zet, wanneer ik een föhn of een soldeerbout ter hand neem, registreren en doorsturen naar Eneco. Daar had ze geen antwoord op, maar wel een oplossing voor: Dan zet u de gegevensverwerking administratief uit! Toen begon ik te glimlachen. Maar mijn binnenpretje was meteen verdwenen toen ze daaraan toevoegde: 'En dat scheelt u ook (iets van) 3,95 per maand!'
'Wát zegt u?' 'Ik betáál nogeens als klant mee aan de gegevensverwerking die Eneco dan van mij krijgt?' Ze beaamde dit voluit. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat wanneer je privégegevens 24/7 afstaat, je óók nogeens de firma die dit flikt betáált voor je eigen gegevensroof! Werkelijk waar, m'n bek viel open.
Ik haalde nog even het reclamespotje van ze aan, waarin ze uitdragen dat Toon vooral een besparende functie heeft, maar waar je tegelijkertijd ziet hoe een mevrouw in de trein Toon vanaf haar mobiel alvast opdracht geeft om het huis te verwarmen. 'Hoe verklaart u dat?' vroeg ik. 'Oh dat heeft alles te maken met comfort meneer, de techniek die ons comfort oplevert' was haar verweer. Ik vroeg mevrouw gewoon eerlijk te bljven, Toon gaat over besparen, nergens anders over. En dat Toon in werkelijkheid niet voor een lagere rekening zorgt, dat weten we allemaal wel.
Plotseling kwam er een betere verklaring in haar op: 'En trouwens, Toon zorgt ervoor dat als u hem de opdracht geeft om het huis te verwarmen als u nog niet thuis bent, juist voor dat u energie bespaart. Want CV ketels, die verbruiken ineens veel energie als je ze thuis volgens de normale manier opdracht geeft de verwarming aan te zetten. En Toon doet dat juist in stapjes, da's veel energie-zuiniger!' Dat was zo'n lekkere drogreden, die vroeg erom eventjes rechtgezet te worden:
'Mevrouw, ten eerste kunt u dat ook zelf doen als u thuis bent. Ten tweede hebben alle nieuwere CV ketels die functie ingebouwd, dat heet een eco-modus. Met die functie duurt het bijvoorbeeld ook iets langer voordat er warm water uit de kraan of douche komt. Als Eneco dan toch zo graag wil dat mensen bewuster omgaan met energie en een hoop kunnen besparen, bied dan aan om korting te geven op het vervangen van oude CV-ketels. Want met een nieuwe ketel kun je pas écht geld besparen.'
In 10 minuten tijd wist een vriendelijke mevrouw van Eneco ineens veel meer over het product van haar werkgever. -
Jun 4, 2015 om 00:25Zijn er nog banken die een pas zonder RFID aanbieden?[quote=tijger1 schreef op woensdag 3 jun 2015, 20:59]@levier
Er zijn u al oplossingen aangereikt om niets uit te zenden. Simpel.
Toch wat aan je leesvaardigheid gaan doen. Want zoals al eerder gemeld, zijn die oplossingen niet afdoende.
1. Administratief uitzetten is flauwekul dus telt al niet eens als een oplossing
2. Beschermhoesjes zetten de functie ook niet uit
3. De magnetron is geen verstandige keuze aangezien de betaalchip vaak ook meteen gesloopt wordt
Mijn plan blijft ongewijzigd, dan maar naar de ABN. -
Jun 3, 2015 om 20:27Zijn er nog banken die een pas zonder RFID aanbieden?[quote=valerius-2 schreef op woensdag 3 jun 2015, 00:04]Ja hoor ING bank vraagt bij het vervangen of een nieuwe bas of het met of zonder de mogelijkheid moet zijn
Dat klopt niet helemaal. Men vraagt of de RFID standaard aan of uit moet staan. Maar die chip zit erin hoor. En beter geplaatst dan Amerikaanse pasjes: De ING is niet over 1 nacht ijs gegaan. Hun RFID chip zit in de betaalchip verwerkt. Dat kun je zien als je een LED zaklampje tegen de kaart aanhoudt. Even eruit trekken zoals met pasjes in de VS kan, is niet mogelijk.
Mijn zakelijke is vernieuwd mét anti-privacy chip en ik vroeg of ik hem kan ruilen voor een normale pas. Dat kon niet. De medewerkster vroeg me waarom ik die RFID chip niet wilde. Hij kon toch uitgezet?
'Mevrouw, probeert u eens een RFID chip op afstand uit te zetten. Dat kán niet eens. Een RFID chip beantwoordt áltijd een signaal van een scanner. Met 'uitzetten' bedoelt ING dat het dan op papier niet meer aan staat maar in de praktijk zit het ding in de pas en blijft ie gewoon actief'. Nou dat was een eye opener voor d'r.
Ook het idee dat alles wat signalen uitzendt, informatie prijsgeeft over lokatie, identificatie etc, ongeacht wie er achter de scanner zit, was nieuw voor haar. Maar een andere pas, die kon ik niet krijgen. Iedereen MOET een RFID pasje hebben van de ING. -
Jun 2, 2015 om 23:44Zijn er nog banken die een pas zonder RFID aanbieden?Dan wordt het een rekening bij ABN. Want die leveren wél gewoon bankpassen zonder RFID chips, alleen moet je er wel even om zeuren. Net als met slimme meters ;)
Ook geen sluiertjes of beschermdoosjes voor pasjes kopen, want ik ga niet een probleem dat door de banken gezamenlijk is gecreëerd zelf oplossen met extra spullen. -
Jun 2, 2015 om 23:43stortautomaatBen zelf ondernemer, vandaag nog gestort en elke bezoek aan de stortautomaat beperken we tot een minimum. En dat is nu precies wat men ook wil bij ING.
Ten eerste is het de vraag of de automaat werkt. Dat is vaker niet het geval dan wel.
Ten tweede kost een storting aan de automaat onnodig veel tijd door de trage software die erin zit (nog altijd 3x zo snel als de Rabo stortautomaten van weleer).
Ten derde pakt de automaat nooit alle biljetten in 1 keer. Er zitten altijd wel biljetten bij die om een of andere vage reden niet gelezen konden worden. En wij selecteren de biljetten van tevoren dan nog streng; geen papier met kreukjes, vouwen, ezelsoortjes of beschadigingen. Zulke weigeringen kosten weer extra wachttijd, terwijl de automaat maar doorzoemt.
Gelukkig nog nooit een foutieve storting gehad zoals topicstarter, want ik zou uit m'n plaat gaan. De kans is dus echter wél groot dat dit ooit gaat gebeuren begrijp ik. Er is ook geen enkele intentie bij ING om er iets aan te doen, want op deze manier ontmoedig je menig ondernemer/spaarder om te storten en daar gaat het om. Wie een hekel krijgt aan storten zal z'n klanten op zijn beurt ook weer ontmoedigen om aan de ondernemer met contanten te betalen. -
Jun 1, 2015 om 15:35Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter
Nu nog wel, straks niet meer. Het is uiteindelijk de bedoeling om Nederland uiterlijk 2020 volledig gedekt te hebben. Dit is tevens nodig om van elke straat een zgn. grid te maken die op advies van het nutsbedrijf of op bevel van de overheid ontkoppeld moet kunnen worden van actieve levering.
U zegt dat de overheid het basispakket samenstelt? Dit is een grapje hoop ik? Onder welke steen is het goed toeven tegenwoordig? De overheid laat zich adviseren door groepen lobbyisten. Net als met elke andere tak van sport binnen de politiek zijn het de lobbyisten die voor een belangrijk deel de inhoud bepalen. In mijn familie zetelt ook zo iemand die daar verschrikkeijk goed in is en wiens tegenstander het ministerie van volksgezondheid is.
Neemt u maar van mij aan dat mevrouw Schippers, als zij haar actieve loopbaan in de politiek vaarwel zegt, alvast kan rekenen op een extra gevoerde pluchen zetel in een board van een verzekeringsconsortium. Immers, voor wat hoort wat en wie de gezondheidszorg in Nederland te koop zet, die heeft wat verdiend.
En inderdaad, ook voor dit soort informatie hoef je helemaal geen moeite te doen. Individuen die een boekje open doen over hun werk zijn voor de oplettende burger een rijke bron van informatie.
Oh enne, wat een enkeling op een forum over zichzelf prijsgeeft is simpelweg niet interessant. Dát is nu juist de discussie. Het wordt pas interessant als grote groepen eindgebruikers voortdurend een stroom van private informatie laat doorsluizen. Dát is interessant, dát levert ontzettend veel geld op en dát behelst de discussie van slimme meters. Of dacht u dat NS voor de lol (7!) jaar reisinfo van elke burger bewaart? -
Jun 1, 2015 om 13:14Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter[quote=tijger1 schreef op maandag 1 jun 2015, 11:56]@levier
Geen een zorgverzekeraar kan en zal een zorgverzekering weigeren aan een klant.
Waaraan u refereert is een levensverzekering of overlijdensrisicoverzekering.
En om zo'n verzekering te kunnen afsluiten, moet een uitgebreid vragenformulier met onder andere vragen over de gezondheidstoestand en (oude) aandoeningen ingevuld worden.
En juist aan de hand daarvan werden "genezen" kankerpatiënten afgewezen.
Liegen heeft geen zin, want als zo iemand zou komen te overlijden tijdens de looptijd, worden medische gegevens opgevraagd en als dan blijkt dat er gelogen is bij de aanvraag, is de verzekering nietig, en wordt er dus niets uitgekeerd. Uiteraard wordt ook de premie niet terugbetaald.
Heeft dus niets met het verzamelen van data van doen.
U bent een beetje paranoïde.
Ik refereer absoluut niet aan een overlijdensverzekering. Natuurlijk krijgt iedereen een 'basis' verzekering! Daar zit 'em juist de kneep: eind 2013 begon het gesodemieter al met Daniël de Rijke die wel een basisverzekering kreeg, maar zich als ex-kankerpatiënt niet aanvullend kon verzekeren voor iets volstrekt legitiems als fysiotherapie.
Wat is dan precies de daadwerkelijke inhoud van dat weigeren? De verhouding tussen basis & aanvullend heeft dat voor de maatschappijen mogelijk gemaakt:
De basisverzekering wordt steeds meer uitgekleed, waardoor je als verzekeraar tegemoet kunt komen aan de eis 'iedereen' een zorgverzekering aan te bieden.
Op die manier weiger je niemand een zorgverzekering, maar hou je de minder gezonde mensen buiten de zorgboot, omdat je deze groep wél aanvullende verzekeringen mag weigeren, die niets te maken hoeven hebben met hun actuele of vroegere aandoening.
Dus heb je als (ex) patiënt niets aan een basisverzekering omdat de meest essentiële basisvoorzieningen in de aanvullende groepen zijn beland. Op die manier weiger je dus wel degelijk een passende zorgverzekering aan bepaalde groepen mensen. Zoiets heet uitsluiting. En uitsluiting kent geen grenzen. Want een tijdje later zal een andere groep uitgesloten worden van bepaalde aanvullende verzekeringen.
Dit is bijvoorbeeld in de VS al jaren een gewoonte. Zo'n tien jaar geleden kwam dit reeds ter sprake in een uitzending van Radio 1, waar de zgn. 'flat rate insurances' (naar Amerikaans model) besproken werden, aangezien die geïntroduceerd zouden worden in ons land. Toen al zei een hoogleraar dat marktwerking in de gezondheidszorg hand in hand ging met vergaande informatieverwerking, die zou leiden tot uitsluiting van verzekerden en veel hogere premies.
Enne, paranoïde? Dat zei men ook tegen mensen die waarschuwden voor vergaand misbruik van verzamelde data langs de snelweg. Inmiddels hebben de 'paranoide' -roepers hun woorden moeten inslikken, is het misbruik & het veel te lang bewaren van deze data ruiterlijk toegegeven door o.a. de korspchef van de R'damse politie en is er inmiddels geen kip meer die het vreemd vindt dat data bewust wordt misbruikt voor andere doelen dan waarvoor ze bestemd waren. De mogelijkheiden zijn eindeloos, speciaal als er voor die data betaald wordt.
Nog een voorbeeldje; het @migoborenbas camerasysteem, door de overheid aan de grenzen opgesteld met als doel 'mensensmokkelaars' te pakken, door het EU gerecht afgekeurd en onwettig verklaard en intussen alweer meer dan een jaar gewoon actief, maar niet als smokkelaars-cam maar als 100% totaalcontrole op elke burger die de grens passeert. -
Jun 1, 2015 om 11:35Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meter[quote=tijger1 schreef op maandag 1 jun 2015, 09:44]@levier
Welke zorgverzekeraars weigeren een zorgverzekering aan patiënten met een ernstige aandoening?
Dat is een ernstige aantijging, die moet u dus wel hard kunnen maken.
Dat is inmiddels toch wel 'common news' voor je? Enkele jaren geleden kwam Delta Lloyd als eerste daarmee in het nieuws, en nog geen 2-3 weken geleden was het weer eens raak; mensen die geheel genezen waren verklaard konden geen acceptatie van een andere aanbieder krijgen omdat deze dankzij data inzage niet alleen wisten dat de klant ziek was geweest maar ook nog aanvullende informatie bezaten dankzij de automatisering en koppeling van bestanden.
Als straks de nieuwe vorm van het EPD (ook door de strot gedrukt bij uw huisarts die het niet wil, want immers; niet meewerken betekent geen vergoedingen krijgen!!) in de steigers staat begint het grote zorgdata graaien. Als dat is uitgefaseerd, bezit elke Nederlander straks een 'verzekering-op-maat' waarvan de prijs is bepaald aan de hand van zaken hoe vaak er levensbedreigende ziektes in de familie voorkomen. Dat zijjn helaas geen fabels maar gortdroge feiten, die al beginnen bij de geboorte van een kind, waar de ouders bij een huisvisite van een medewerkster van het consultatiebureau wordt gevraagd welke aandoeningen bekend zijn in de beide families. De database van het bureau wordt straks immers ook gekoppeld en zal bepalen hoe de zorgverzekering van de nieuwe boreling eruit gaat zien.
En zo zullen we dat wellicht ook terug gaan zien in de stroomvoorziening; dankzij de letterlijke stroom van verbruiksinformatie zullen bepaalde gezinnen of gebieden meer gaan betalen voor stroom op bepaalde uren, omdat zij die graag op die tijdstippen gebruiken vanwege een hobby of voor de firma. Net als de benzinestations met dynamic price tags; de Mars en cola-light op de A1 wordt éventjes tussen 16:00 en 20:00 uur een kwartje duurder omdat er hele volksstammen naar de Arena trekken voor een concert van de Toppers. Die volkstammen hebben de TomTom met datasharing aan staan dus de bewegingen kan de beheerder van het tankstation desnoods...kopen.
Alles op maat, voor winstmaximalisatie. Alléén mogelijk met úw medewerking! -
Jun 1, 2015 om 09:04Misleidend argument van Stedin voor doordrukken slimme meterDe invoering van 'slimme meters' is simpelweg een traject van overheden in samenwerking met energiemaatschappijen dat zowel in de VS als in Europa stapsgewijs wordt uitgerold. De verschillende stappen beginnen bij een trendsettende stap, om te eindigen bij een simpele keiharde verplichting. Dat zien we bijvoorbeeld in de VS al, waar deze privacy-uitlezers onder dwang in aanwezigheid van een politieagent worden aangebracht bij weigeraars thuis (genoeg videomateriaal beschikbaar op Youtube).
Stap 1 bestaat uit het onder de aandacht brengen van een handige nieuwe techniek, geheel vrijblijvend (radio en tv)
Stap 2 bestaat uit een nieuwe mediacampagne, waarbij de nadruk gelegd wordt op de noodzaak van energiebesparing en hoe je als consument daar een groot aandeel in kunt hebben door een 'slimme' meter te laten plaatsen. Nog steeds met opt out regeling, u hoeft het niet, al scheelde dat weinig want er werd al druk gelobbyd bij het EU parlement om de meter te verplichten
Stap 3 is waar we reeds zijn beland; het onder valse voorwendselen aankondigen van het alsnog ongevraagd plaatsen van een slimme meter. d.m.v. een brief aan de consument met misleidend argument inclusief eenzijdige afspraak. Deze stap maakt gebruik van een maas in de opt out regeling, die zegt dat bij gebleken storingen of niet correct functionerende huidige meters, deze vervangen mogen worden door slimme meters.
Stap 4 zal in de nabije toekomst in werking treden en dat betreft een wetswijziging van de slimme meter op EU-niveau: slikken of stikken.
Het is vrij eenvoudig om de ware reden van de plaatsing van deze meters te achterhalen; u hoeft slechts de geldstroom te volgen:
1. Zou een bedrijf dat winst genereert uit de consumptie van gas en stroom, z'n klanten gratis tools ter beschikking stellen om z'n eigen winsten te drukken? Natuurlijk niet. Tenzij de tools meer winst genereren dan een eventueel omzetverlies door zuiniger consumerende klanten. En dat klopt, want de big data die het 24/7 uitlezen van slimme meters oplevert, is méér dan goud waard.
2. Zou Stedin zich zo druk hebben gemaakt om uw huidige meter als er geen alternatief was? Natuurlijk niet. Simpelweg omdat uw huidige meter naar behoren functioneert.
3. De meter slurpt data op en verzendt die naar de leverancier. Die heeft niets te maken met uw dagelijkse verbruiksdata. Het argument dat u exactere rekeningen krijgt gaat ook al niet op want de kosten stijgen licht ipv dat ze dalen.
4. U kijkt als klant echt niet dagelijks of wekelijks naar uw verbruiksdata. Misschien in het begin, maar al snel laat de consument de eindeloze reeksen data links liggen. Het is daarom onzin om een argument aan te voeren dat u regelmatig uw energieverbruik langs de meetlat legt. Energie consumeren is een dagelijks ingeburgerde handeling die zó vanzelfsprekend is, daar staan we niet bij stil.
5. Energie bespáren? Wie kent niet die reclame van een energiebedrijf, waarin een vrouw in de trein zit en alvast via haar app op haar smartphone de verwarming aanzet, zodat wanneer ze thuiskomt, de CV al een tijd nutteloos staat te pompen. Hoezo energie besparen?? Er wordt ingespeeld op het gouden woord 'handig', en niet op bewust omgaan met energie, = dus meer omzet, kassa!
6. Een ander toverwoord van deze tijd is 'slim'. Slimme ovens, slimme horloges, slimme auto's en slimme...energiemeters. Wie niet overstapt op een 'slimme' variant van een apparaat, krijgt al snel de indruk dom, onverstandig of een dief van eigen portemonnee te zijn. In werkelijkheid helpt iedereen die een 'slimme' variant van een apparaat in werking zet, mee aan het big data graaien van bedrijven. Data = goud waard, dus extra inkomsten. Ten koste van ieders recht op privacy.
7. Stedin probeert middels een excuus achter uw voordeur te komen om die big data graaimachine te plaatsen en verzwijgt bewust een alternatief. De belangen zijn immers groot. Er moet en zal vanuit ieder pand in Nederland een dagelijkse stroom van private informatie op gang moeten komen, die een onvoorstelbare hoeveelheid kostbare informatie gaat opleveren. Net als NS dat reeds doet met uw reisgegevens.
Om criticasters de mond te snoeren, worden mensen als 'Olivier' van Stedin Webcare ingezet om online ad hoc te reageren op kritische geluiden. De opgedane kennis van de cursus klantvriendelijkheid is latent aanwezig door elk antwoord te beginnen met het benoemen van de klacht + inlevingsvermogen te etaleren. Tja.
En dan hebben we het nog niet eens over de extra straling die deze meters teweeg brengen. Want om zeker te zijn van zo min mogelijk storing in de datavloed, zijn de meters uitgerust met potente apparatuur.
Ook de overheid vaart er wel bij: De informatie uit de meters kan toegevoegd worden aan het eindeloze pakket van koppelingen van databanken die met 1 druk op de knop door een onbevoegd persoon een eindeloos gedetailleerde, interessante opsomming van uw dagelijks leven neerzet. Te koop voor iedereen die de vraagprijs betaalt. En wat voor gevolgen dat heeft, dat zien we nu al met schrijnende gevallen van burgers die een zorgverzekering geweigerd wordt door bepaalde bedrijven, omdat zij op de hoogte zijn van zeer private informatie over de patiënt aangaande een ernstige aandoening.
Gaat u ook bijdragen aan de data ellende? Bezint eer ge aan deze uitverkoop van uw persoonlijk leven begint.