Antwoorden gegeven door: mercedes1
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Mar 17, 2007 om 13:24bevoegd
hallo,
Wat mijn voorganger schrijft is juist, maar er is een uitzondering op de regel. Dat is hetgeen in de kredietovereenkomst staat. Er zijn namelijk kredietovereenkomsten (consumptief = een persoonlijke lening of doorlopend krediet of hypothecaire = hypotheek) waarin een cessie van het inkomen is opgenomen. Dit houdt in dat Solveon niet tot loonbeslag, maar wel op grond van de cessie in de kredietovereenkomst de werkgever kan verzoeken tot inhouding van een bepaald bedrag over te gaan.
Zowel bij een loonbeslag of bij genoemde inhouding is men gehouden aan een maximum. Helaas bij tweeverdieners kan dit bedrag behoorlijk in de papieren lopen.
Ik weet niet wat de oorzaak van de problemen zijn, maar als er meer financiele problemen zijn adviseer ik u zich te wenden tot uw gemeente om te bezien of zij aan schuldsanering of bemiddeling doen.
Mercedes
-
Mar 15, 2007 om 21:02onterechte rekening
hallo,
jij bent niet de contracttand en jij hebt nergens voor getekend. hierdoor ben jij juridisch niet aansprakelijk voor de vordering die Otto op uw broer heeft ingesteld. Echter zal u wel actie moeten ondernemen, aangezien volgens Otto uw broer nog staat ingeschreven op uw adres. Mocht het incassobureau de vordering aan een deurwaarder overdragen en deze stuurt naar uw adres een dagvaarding op naam van uw broer en deze reageerd niet wordt hij bij verstek veroordeeld tot betalen. U loopt dan het risico dat - hoe onrechtmatig ook - deze beslag op uw inboedel legt. U moet dan maar weer aantoonbaar maken dat het uw spullen zijn. Om al deze ellende te voorkomen advieseer ik u het volgende te doen.
Stuur een aangetekende brief met bewijs van ontvangst naar Otto en in kopie naar het incassobureau. (zolang een vordering bij een incassobureau loopt heeft u nog het recht om rechtstreeks met de opdrachtgever Otto te communiseren. Dit gaat niet als de vordering bij een deurwaarder zit). Vermeld in de brief de volgende punten.
Dat het een vordering is die zei op uw broer hebben en niet op u. Vermeld de persoonsgegevens van hem.
Geef aan per welke datum hij bij Burgerzaken van uw gemeente is uitgeschreven op uw adres.
Eis dat zij bij Burgerzaken dit controleren.
Dat de betreffende goederen niet door u zijn besteld maar door hem en niet in uw bezit zijn.
U Otto en het incassobureau aansprakelijk stelt voor alle matariele en inmatariele schade die u hierdoor mogelijk ondervindt.
U eist dat binnen 14 dagen zij de vordering op uw adres stopzetten en u hiervan schriftelijk een bevestiging sturen. Dat indien zij dit nalaten u stelt dat de vordering op uw adres komt te vervallen.
U juridisch op geen enkele wijze aansprakelijk bent voor uw broer.
Voeg een kopie van de eerder door u aan Otto gezonden brief bij.
Stuur de brief gericht aan de directie van Otto.Zoals al in een eerdere reactie staat moet u in geval dat er toch een dagvaarding volgt zich melden bij de rechtbank om e.e.a. tijdens de zitting toe te lichten. Stuur op voorhand een kort briefje naar de rechtbank met als bijlage alle brieven, waarin u vermeld dat de vordering onrechtmatig op uw adres is ingesteld.
Veel succes.
Mercedes
-
Mar 15, 2007 om 20:37casema
hallo,
Ik heb ook eens een probleem met mijn rekening met casema gehad. In mijn geval hadden zij eenzijdig mijn casema tv-aansluiting en internet samengevoegd, terwijl dit twee aparte contracten waren. Hierdoor zou bij het uitblijven van een betaling om wat voor reden dan ook alles kunnen worden afgesloten. Het bedrag dat ik per maand betaal is bijna gelijk aan dat van jouw dus ik ga ervan uit dat jouw internet bestaat uit zowel een internet en tv aansluiting.
Mijn probleem heb ik toen alsvolgt opgelost.
Schrijf een brief aangetekend met bewijs van ontvangst naar de directie van Casema. Maak bezwaar tegen het te betalen bedrag van € 900,00, omdat dit bedrag naar jouw mening onjuist is. Eis van Casema een maandspecificatie over de periode dat zei claimen dat jij niet betaald zou hebben en de bedragen die zei van jou ontvangen hebben. Laat ze in die specificatie tevens aangeven hoe het bedrag van € 62,50 is opgebouwd. Als jij zelf niet meer beschikt over de overeenkomst(en) vraag tevens hier een kopie van op met de daarbij behorende algemene voorwaarden, dus niet de thans geldende voorwaarden.
Geef in de brief aan dat zolang de vordering betwist wordt jij je het recht voorbehoud om niet tot betaling over te gaan. Als mocht blijken dat de vordering van Casema terecht is, dat gezien het feit dat zij twee jaar hebben gewacht om jou hierover te informeren jij een betalingsregeling wil treffen die voor jou financieel haalbaar is.
Geef ze een termijn van 14 dagen om schriftelijk te reageren en indien jij niet binnen deze termijn schriftelijk hebben gereageerd jij ervan uitgaat dat het een fout in hun administratie betreft en de vordering van € 900,00 komt te vervallen.
Dit heeft bij mij wonderen verricht. Ik kreeg binnen twee dagen een reactie en binnen een week was alles weer teruggezet naar het oude.
Door in een brief de vermelden dat als ze niet reageren jij ervan uitgaat dat een fout in hun administratie betreft en de vordering komt te vervallen leg jij de druk bij Casema.
Veel sterkte ermee en geef niet zomaar eraan toe, omdat zij meer fouten maken dan je denkt.
Mercedes
-
Feb 21, 2007 om 22:16aanmaning
hallo,
Uit uw verhaal maak ik niet op dat toen u een brief van NUON heeft ontvangen, waarin zij de overdraf hebben aangekondigd dat als u het bedrag niet binnen een bepaalde tijd de vordering aan een incassobureau gingen overdragen. Daarnaast vraag ik mij af wat hierover in de algemen voorwaarden van NUON staat.
In de algemene voorwaarden moet de incassoprocedure beschreven staan en een vordering van 1 termijn overdragen aan een incassobureau komt mij wel heel erg raar over. Ik zou als ik u was deze er eens bij zoeken en lezen wat hierover geschreven staat.
Daarnaast heeft u contact met NUON gehad en hebben zij op geen enkel moment aangegeven dat de opdracht tot overdracht van de vordering aan Intrum Justitia al was gegeven. Op het moment dat de vordering is overgedragen en u heeft een betaling verricht moet NUON deze betaling doorgeven aan Intrum, zodat de vordering kan worden verlaagd. Intrum houd dan alleen het bedrag aan kosten over.
Daarnaast is de vraag waar het bedrag van € 68,00 op gebaseerd is.
Als ik u was zou ik het volgende doen:
- ga in de algemene voorwaarden na hoe het zit met de incassoprocedure en controleer of deze door NUON is nagekomen.
- schrijf een brief naar Intrum, waarin u aangeeft dat u welk bedrag u aan NUON heeft voldaan en vraag dat zij contact met NUON opnemen om deze betaling te bevestigen.
- vraag tevens een specificatie van hun kosten, omdat naar uw mening deze niet in verhouding staan tot het verschuldigde bedrag (mocht uit de algemene voorwaarden blijken dat de vordering niet terrecht is overgedragen dan hierna verwijzen).
- geef aan wanneer en met wie u contact bij NUON heeft gehad en dat zij u niet hebben medegedeeld dat de vordering was overgedragen.
- laat Intrum aan u het bewijs overleggen waaruit blijkt dat NUON cq Intrum het recht heeft om u op basis van alleen incassokosten af te mogen sluiten.
- geef aan dat naar uw mening deze vordering tenonrecht is overgedragen en dat u totdat dit geschil is opgelost/vragen naar behoren zijn beantwoord de vordering niet voldoet en dat de rente op deze vordering moet worden stopgezet.U kunt altijd in een later stadium een schikkingsvoorstel doen als het om de kosten gaat, maar laat eerst NUON en Intrum deze vragen maar eens beantwoorden. Als u in het ergste geval toch moet betalen hebben ze in ieder geval voor moeten werken en weet u in de toekomst hoe de procedure in z'n werk gaat. Laat ons de uitkomst ook nog even weten
-
Feb 20, 2007 om 10:14makelaar niet meer nodig
hallo,
Al eerder is er antwoord gegeven over de kosten die de makelaar in rekenng mag brengen. Echter als de verkoopopdracht door zowel uw dochter als haar ex-vriend ondertekend is, dan kom de kosten voor hun beider rekening, dus zij moet de helft van de kosten betalen en de ex-vriend.
Als de woning aan een ander zou worden verkocht had de verdeling ook op deze wijze plaatsgevonden.
-
Oct 24, 2004 om 20:51Doorbetalen van hypotheekrente na overlijden
Totdat het verzekerdkapitaal wordt uitgekeerd is blijft men het rentebedrag verschuldigd. U moet het zo zien dat door het overlijden de schuld niet vervalt en dus ook de betalingsplicht van de erfgenamen niet.
Als het uit te keren bedrag hoger is dan de hypotheekschuld wordt het verschil aan de erfgenamen overgemaakt en zal afhankelijk van de hypotheekvorm een teveel aan aflossing worden verrekend.
Wat men wel kan doen in geval van overlijden is dat de erfgenamen bij de schriftelijke mededeling aan de bank van overlijden een verzoek doen om de betaling op te schorten. Als de bank hiermee akkoord gaat hoeven de erfgenamen totdat de verzekering wordt uitgekeerd geen rentetermijnen meer te betalen. Banken gaan hier vaak alleen mee akkoord als het uit te keren bedrag de hypotheekschuld vermeerderd met de nog verschuldigde rentetermijnen dekt.
Groeten,
Sylvia
-
Oct 24, 2004 om 16:27PrimeLine
Hoi Mike,
Ik zou hier niet aan beginnen. De kredietkaart zeg je niet te gebruiken, maar de praktijk wijst uit dat dit wel gebeurd. Een onverwachte tegenvaller is dan makkelijk weggewerkt, maar jij moet wel de rente en aflossing betalen, waardoor je alleen maar duurder uit bent. Daarnaast is de rente vaak schikbarend hoog. Daarnaast is 2006 echt niet zover weg hoor en moet jij ook nog eens zeker weten dat jij het geld hebt in 2006. Heb jij het niet dan kunnen er twee dingen gebeuren. PrimeLine eist de vordering op, zodat jij het bedrag ineens moet betalen en als dat niet gaat heb je de kans dat de deurwaarder op de stoep staat. Is het de deurwaarder niet dan is het wel weer een incassobureau en die rekenen over het algemeen alleen al 25 % incassokosten. Het andere dat kan gebeuren is dat zij het bedrag dat jij in 2006 verschuldigd bent omzetten naar een doorlopend krediet, waarop jij dan een door hen opgegeven maandelijkse aflossing verschuldigd bent. Dit is over het algemeen voor een periode van 5 jaar.
Als jij een computer wilt kopen adviseer ik jouw, als jij er nu geen geld voor hebt en deze echt nodig hebt, om naar je eigen bank te gaan of een andere reguliere bank en daar een doorlopend krediet voor het bedrag dat jij nodig hebt af te sluiten. Het voordeel van een doorlopend krediet is dat jij daarop tussentijds boetevrij versneld af kan lossen. Het nadeel is wel dat de rente per maand kan wijzigen.
Let wel op dat als jij een doorlopend krediet afsluit en als deze is afgelost deze lening niet automatisch komt te vervallen. Deze moet jij dan tzt schriftelijk opzeggen, anders blijft de kredietmogelijkheid bestaan en de registratie bij het Bureau Krediet Registratie te Tiel ook.
Alle consumptieve leningen die iemand aangaat, dus ook de creditkaart, worden bij het Bureau Krediet Registratie geregistreerd.
Groeten,
Sylvia
-
Oct 24, 2004 om 16:14ontbinden lening
Ik weet niet wanneer de lening is aangegaan, maar het punt is dat Comfort Card het geld heeft overgemaakt naar de autorijsschool. Dit houdt in dat uw zoon de overeenkomst tussen hem en de autorijsschool moet laten ontbinden en het vooruitbetaalde lesgeld bij de autorijsschool moet terugvorderen. Nadat hij het geld heeft ontvangen van de autorijsschool kan hij hiermee de lening aan Comfort Card terugbetalen. Hij zal in de tussentijd wel de maandelijkse aflossing aan Comfot Card moeten blijven doen. ALs hij dat niet doet krijgt hij op een vastgesteld moment bij het Bureau Krediet Registratie te Tiel een negatieve registratie, hetgeen blijft staan tot 5 jaar naar aflossing van de lening. Dit kan in de toekomst dan weer problemen opleveren bij het afsluiten van een nieuwe lening of hypotheek en zelfs voor het verkrijgen of verlengen van een mobiele telefonie aansluiting.
Ik adviseer u of uw zoon in eerst instantie telefonisch contact op te nemen met de autorijsschool om na te gaan of zij bereid zijn tot het ontbinden van de overeenkomst en het terugbetalen van het geld. Daarnaast adviseer ik uw zoon dit ook schriftelijk te doen en de brief aangetekend te verzenden met bewijs van ontvangst. Eventueel in de brief verwijzen naar het telefonisch onderhoud en met wie er gesproken is.
Groeten,
Sylvia
-
Oct 24, 2004 om 15:16DSB bank
Om jouw een goed advies te geven heb ik wat meer gegevens nodig, maar ik zal het nu doen op basis van de gegevens die jij hebt opgegeven.
Ik weet niet waar de Postbank het gegeven van 211.622 euro vandaan heeft gehaald, maar als men dit gegeven uit het kadaster heeft gehaald dan betreft het hier waarschijnlijk het bruto hypotheekbedrag en niet het netto hypotheekbedrag ofwel de 1 is inclusief en de ander exclusief de rente over de gehele looptijd. Het kan ook zijn dat de postbank het saldo heeft opgevraagd bij de DSB in verband met herfinanciering. Als dat het geval is dan ziet er ook de boete wegens vervroegde aflossing in het saldo opgenomen en die kan enorm hoog zijn. Die wordt namelijk berekend op basis van het op verschil tussen het dat moment geldende rentepercentage en het rentepercentage waarvoor jij de hypotheek hebt afgesloten en de resterende rentevastperiode en looptijd die wordt ook wel de contante waarde genoemd. Als het gaat om een verhoging van een rentepercentage bij het verstrijken van de rentevaste periode gaat ofwel een verlengingsvoorstel kan men altijd boetevrij oversluiten naar een andere geldverstrekker, mits die gebeurd uiterlijk op de vervaldatum van de rentevaste periode. Aangezien een bank niet zomaar tussentijds een rentepercentage kan verhogen heb ik het vermoeden dat dit bij jouw aan de orde is. Dat houdt dus in dat als de Postbank een specificatie van de DSB heeft ontvangen hier waarschijnlijk een boete in is opgenomen die niet in rekening gebracht had mogen worden. Ik adviseer jouw bij de Postbank na te gaan waar zij het gegeven van de taxatiewaarde en het hypotheekbedrag van de DSB vandaan gehaald hebben. Dat zal waarschijnlijk al een hoop duidelijkheid verschaffen.
Is bij het afsluiten van de laatste hypotheek het pand getaxeerd. Er zijn banken die dat niet doen en toch een hyptheek vestigen. DSB verstrekt in het algemeen hypotheken met een verzekering hieraan gekoppeld is dat bij jouw ook zo. Zoja dan is de vraag wat de waarde is die in de verzekeringspolis zit. Deze kan bij oversluiting in mindering worden gebracht op de schuld. De verzekering hoef je namelijk niet te behouden.
Neem contact op met een NVM makelaar bij jouw in de buurt en vraag daar na wat de laatste tijd de gemiddelde verkoopprijs is geweest voor een gelijkwaardige woning bij jouw in de buurt. Hierdoor krijg je inzicht over wat jouw woning ongeveer waard kan zijn. Ook kan jij het pand door een NVM opnieuw laten taxeren. Een andere mogelijkheid is een NVM geveltaxatie. Dit is een zeer beknopte versie van het gebruikelijke taxatierapport, maar bespaart enorm in de kosten. Let wel op dat een geveltaxatie niet altijd door een bank wordt geaccepteerd.
Daarnaast zou ik contact opnemen met de andere hypotheekbank om na te gaan wat jij aan hen verschuldigd bent op de datum van verleninging van jouw hypotheek bij DSB. Als het goed is staat er in het verleningsvoorstel van de DSB wat jij per de verleningsdatum aan hen verschuldigd bent. Als jij al deze gegevens hebt is het een kwestie van de hypotheekbedragen bij elkaar op te tellen en de waarde ervan af te halen om te weten of jij bent overgefinancierd.
Let er wel op dat als er levensverzekeringen gekoppeld zijn aan een of meerdere hypotheken en bij oversluiting of wijziging van hypotheekvorm komen deze tot uitkering jij daar belasting over kan moeten betalen. Dit is vaak niet het geval als er een nieuwe verzekering wordt afgesloten en de waarde in een nieuwe verzekering wordt gestort. Dat heeft ook nog als voordeel dat dan je premie lager wordt.
Ik zou jouw graag nog verder van dienst willen zijn, maar daarvoor heb ik meer gegevens nodig. Jij kan daarvoor een mail sturen naar sylviadezoete@wanadoo.nl.
Groetjes,
Sylvia