kw
door kweettniet Jul 24, 2012 om 20:38
Computers & telefonie

Hollandse nieuwe: spookverbruik

Mijn vrouw heeft bij Hollandse Nieuwe een abonnement afgesloten: 275 min/sms. Plus een internetbundel van 500 MB.

Alles ging goed, totdat ze al na een week of twee, drie een sms kreeg: Het 'beltegoed' is op.
Mijn vrouw heeft echter hooguit een of twee telefoongesprekken gevoerd en hooguit tien berichtjes verstuurd. Internetten doet ze niet veel en hoofdzakelijk via wifi. Op de telefoon hebben we een 3G-watchdog geinstalleerd die aangeeft dat er slechts 75 MB verbruikt is.

Bij Hollandse Nieuwe uiteraard aan de bel getrokken. Daar antwoord men dat er sprake zou zijn van een hoog dataverbruik. Op de telefoon zouden 'achtergrond processen' geactiveerd zijn.
Zoals gezegd lijkt dit onwaarschijnlijk. De enige apps die mijn vrouw zelf heeft geinstalleerd zijn whatsapp en de 3G-watchdog.

Hollandse Nieuwe had verder alleen nog het advies op 'google' te zoeken...
Als je dat doet vind je vooral veel klachten over HN, en overigens ook over beltegoed dat verdwijnt.

De grote vraag is hoe dit nu verder moet. Mijn vrouw durft de telefoon inmiddels niet meer te gebruiken, uit angst voor spookverbruik en forse nota's.
Alle adviezen zijn welkom.

9543 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Jul 24, 2012 om 21:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Heb je niet een oude telefoon waar geen internet mee mogelijk is? Dan zou ik ik m'n internet tegoed opvragen, de sim in de oude telefoon doen en een tijdje in de gaten houden of er toch gebruik is. Dan weet je in ieder geval of het "lek" bij HN zit of toch bij de smartphone.

diumenge
door diumenge - Jul 24, 2012 om 21:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Wat je overigens ook moet weten. Het data gerbruik gaat bij HN in blokken van 100KB, dus bij elke verbinding ben je al minimaal 100KB kwijt ook al is je werkelijke gebruik 1 byte. Dus als die 75MB uit heel veel kortstondige verbindingen bestaat dan is het door HN geregistreerde gebruik veel hoger dan dat wat de watchdog registreert. Misschien geeft die watchdog ook het aantal verbindingen aan?

mi
door miraltje - Jul 24, 2012 om 21:24
462 Antwoorden / 0 Vragen
0

whats app maakt continu verbinding met internet,en indien je een data bundel bij het toestel hebt zal deze funtie ook aanstaan.
wat tot gevolg heeft dat wanneer er geen wifi-netwerk beschikbaar is de telefoon het mobiele netwerk opgaat om verbinding te maken.
een gemiddelde app verbruikt per uur zo'n 11 mb
whats app hoeft niet teworden geopend in een brouwser,maar maakt zelfstandig verbinding met internet.
3G-watchdog is niet zonder problemen,van oa htc en samsung is bekent dat watch dog het data verbruik niet goed bijhoudt.

ik zou eerst whats app deactiveren/verwijderenen en kijken wat er dan met het data verbruik gebreurt, u kunt nm elke minuut de status van het tegoed opvragen bij HN.

brainless
door brainless - Jul 25, 2012 om 12:36
324 Antwoorden / 0 Vragen
0

3G watchdog detecteert, zoals de naam ook zegt; de 3G verbinding.
Maar als 3G niet sterk genoeg is (wat regelmatig voorkomt), schakelt de telefoon automatisch over naar 2G en dit verbruik ziet u dus ook niet terug.

kw
door kweettniet - Jul 26, 2012 om 20:50
10 Antwoorden / 8 Vragen
0

Bedankt voor de reacties tot dusverre.

Miraltje, weet u zeker dat whatsapp ook zo'n 11 mb per uur verbruikt? Dat lijkt onwaarschijnlijk. Dan zou een bundel van 500 Mb per maand (wat best veel is), voor bijna geen enkele whatsapp-gebruiker volstaan.

mi
door miraltje - Jul 26, 2012 om 23:40
462 Antwoorden / 0 Vragen
0

dat is my niet bekend,ten eerst gebruik ik die troep niet ivm het sluipverbruik.

ten 2de het gaat om het gemiddelde van populaire apps,er zijn die meer verbruiken,maar ook die minder verbruiken,feit blijft dat whatsapp altijd verbinding maakt met internet via wifi, G3 of G2.

dit laatste kun je alleen voorkomen indien je de optie mobielenetwerken blokkeerd dan wel uitschakeld,zodat de telefoon niet uit zichzelf op internet gaat met hoge kosten tot gevolg.

heb zelf ook een abbo bij HN met een internet bundel,maar hou gemiddeld 200mb per maand over.
ik heb mobiele netwerken standaard uitgeschakeld,indien ik toch het internet opmoet en er is geen wifi ,dan schakel ik het in.

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 27, 2012 om 00:17
252 Antwoorden / 68 Vragen
0

u kunt bij de provider de internet mogelijkheid laten blokkeren bent u van alles af.

diumenge
door diumenge - Jul 27, 2012 om 07:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

[quote=kamphuysen schreef op vrijdag 27 jul 2012, 00:17]u kunt bij de provider de internet mogelijkheid laten blokkeren bent u van alles af.Je snapt er echt niets van hè? Ze hebben juist een internetbundel afgesloten om mobiel te kunnen internetten, alleen het verbruik is te hoog. Dit soort tips zijn van het niveau "m'n stookkosten zijn te hoog, je kan ook je gas laten afsluiten".

kw
door kweettniet - Jul 29, 2012 om 21:37
10 Antwoorden / 8 Vragen
0


Inmiddels heb ik de klantenservice van HN aan de lijn gehad. Zij geven inderdaad whatsapp de schuld. Deze maakt voortdurend verbinding met internet (dus ook als je onderweg bent). Omdat HN steeds afrondt op 100 kb, gaat het beltegoed in no time op.
Wij voelen ons al met al wel belazerd door HN. Wij dachten dat 500 MB wel voldoende zou zijn om whatsapp te installeren (dat heeft toch bijna iedereen met een smartphone?) Maar bij HN is dat kennelijk niet het geval. Je kunt internet wel steeds handmatig in- en uitschakelen, maar daarmee haal je natuurlijk de functie van whatsapp onderuit: Je kunt dan niet continu berichten ontvangen.

Al wisten wij van het afronden: We vinden een meer specifieke waarschuwing in dit geval wel op zijn plaats.
Mijn vrouw heeft inmiddels grote spijt van HollandsNieuwe!
We zullen de Consumentenautoriteit hiervan op de hoogte stellen en roepen mensen die dezelfde klacht hebben, op om dat ook te doen.

diumenge
door diumenge - Jul 29, 2012 om 22:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Vervelend voor je, maar als jullie even wat beter hadden gekeken bij het afsluiten dan was dat echt wel duidelijk geweest. Ik zit ook bij HN en mij was vanaf het begin af aan duidelijk dat ze dit doen. Het staat duidelijk bij de toelichting, die onder de diverse abonnementsvormen staat. Ik geef je dus weinig kans bij de consumentenautoriteit.

purple unicorn
door purple unicorn - Jul 29, 2012 om 23:03
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje laag om direct HN de schuld te geven. Whatsapp kost gewoon internet (Wat ook vrij logies is omdat het geen geld kost en via internet gaat) je had natuurlijk ook eerst wat meer info kunnen opzoeken voordat je meteen een abbo afsluit...

ic
door icono - Sep 12, 2014 om 10:46
1 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hollandsnieuwe rondt idd af op 100kb. Dit is vrij ongewoon volgens mij - andere providers doen dit niet. Ook een rottig addertje onder het gras - je gaat pas begrijpen wat hier de consequenties van zijn als je je databundel als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen. Geen normale consument kan inschatten wat dat betekent - afronden per 100kb - het hangt namelijk erg van je telefoon af hoe die met de sessie omgaat.

HN zou een duidelijke disclaimer moeten geven: pas op - met sommige telefoons kan het gefactureerde dataverbruik veel hoger zijn dan het werkelijke dataverbruik.

Maar goed - dat doen ze vast niet.

iPhones zijn in ieder geval een hele slechte combinatie met HN: iPhones openen en sluiten de sessie zeer frequent - hierdoor verdwijnt je databundel bij HN snel.

Andere telefoons (Android) doen dit anders - deze houden de sessie open zolang je een 3G signaal hebt, dus heb je veel minder last van deze vervelende afrondingsregel.

De eenvoudigste oplossing is: vermijd de combinatie HN + ipHone!

Een andere oplossing is om je iPhone te jailbreaken en via Cydia de app 'Insomnia' te installeren.

Deze app houdt je 3G verbinding open. Ik gebruik het op mijn iPhone en heb sindsdien nooit meer last van spook Mb's.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Wa
Walter Spangenberg - Mar 26, 2024 om 16:53
Huishouden & energie
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen

Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen

Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582)   Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer

ko
koenvdklundert - Mar 28, 2024 om 17:06
Huishouden & energie

Afvoer verstopt

Hoi, 

Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur. 

Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat?? ... Lees meer

Ha
Hansie1947 - Mar 28, 2024 om 13:13
Vrije tijd & tuin

Vriendenloterij stoppen lukt niet

Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer