Hollandse nieuwe: spookverbruik
Mijn vrouw heeft bij Hollandse Nieuwe een abonnement afgesloten: 275 min/sms. Plus een internetbundel van 500 MB.
Alles ging goed, totdat ze al na een week of twee, drie een sms kreeg: Het 'beltegoed' is op.
Mijn vrouw heeft echter hooguit een of twee telefoongesprekken gevoerd en hooguit tien berichtjes verstuurd. Internetten doet ze niet veel en hoofdzakelijk via wifi. Op de telefoon hebben we een 3G-watchdog geinstalleerd die aangeeft dat er slechts 75 MB verbruikt is.
Bij Hollandse Nieuwe uiteraard aan de bel getrokken. Daar antwoord men dat er sprake zou zijn van een hoog dataverbruik. Op de telefoon zouden 'achtergrond processen' geactiveerd zijn.
Zoals gezegd lijkt dit onwaarschijnlijk. De enige apps die mijn vrouw zelf heeft geinstalleerd zijn whatsapp en de 3G-watchdog.
Hollandse Nieuwe had verder alleen nog het advies op 'google' te zoeken...
Als je dat doet vind je vooral veel klachten over HN, en overigens ook over beltegoed dat verdwijnt.
De grote vraag is hoe dit nu verder moet. Mijn vrouw durft de telefoon inmiddels niet meer te gebruiken, uit angst voor spookverbruik en forse nota's.
Alle adviezen zijn welkom.
Heb je niet een oude telefoon waar geen internet mee mogelijk is? Dan zou ik ik m'n internet tegoed opvragen, de sim in de oude telefoon doen en een tijdje in de gaten houden of er toch gebruik is. Dan weet je in ieder geval of het "lek" bij HN zit of toch bij de smartphone.
Wat je overigens ook moet weten. Het data gerbruik gaat bij HN in blokken van 100KB, dus bij elke verbinding ben je al minimaal 100KB kwijt ook al is je werkelijke gebruik 1 byte. Dus als die 75MB uit heel veel kortstondige verbindingen bestaat dan is het door HN geregistreerde gebruik veel hoger dan dat wat de watchdog registreert. Misschien geeft die watchdog ook het aantal verbindingen aan?
whats app maakt continu verbinding met internet,en indien je een data bundel bij het toestel hebt zal deze funtie ook aanstaan.
wat tot gevolg heeft dat wanneer er geen wifi-netwerk beschikbaar is de telefoon het mobiele netwerk opgaat om verbinding te maken.
een gemiddelde app verbruikt per uur zo'n 11 mb
whats app hoeft niet teworden geopend in een brouwser,maar maakt zelfstandig verbinding met internet.
3G-watchdog is niet zonder problemen,van oa htc en samsung is bekent dat watch dog het data verbruik niet goed bijhoudt.
ik zou eerst whats app deactiveren/verwijderenen en kijken wat er dan met het data verbruik gebreurt, u kunt nm elke minuut de status van het tegoed opvragen bij HN.
3G watchdog detecteert, zoals de naam ook zegt; de 3G verbinding.
Maar als 3G niet sterk genoeg is (wat regelmatig voorkomt), schakelt de telefoon automatisch over naar 2G en dit verbruik ziet u dus ook niet terug.
Bedankt voor de reacties tot dusverre.
Miraltje, weet u zeker dat whatsapp ook zo'n 11 mb per uur verbruikt? Dat lijkt onwaarschijnlijk. Dan zou een bundel van 500 Mb per maand (wat best veel is), voor bijna geen enkele whatsapp-gebruiker volstaan.
dat is my niet bekend,ten eerst gebruik ik die troep niet ivm het sluipverbruik.
ten 2de het gaat om het gemiddelde van populaire apps,er zijn die meer verbruiken,maar ook die minder verbruiken,feit blijft dat whatsapp altijd verbinding maakt met internet via wifi, G3 of G2.
dit laatste kun je alleen voorkomen indien je de optie mobielenetwerken blokkeerd dan wel uitschakeld,zodat de telefoon niet uit zichzelf op internet gaat met hoge kosten tot gevolg.
heb zelf ook een abbo bij HN met een internet bundel,maar hou gemiddeld 200mb per maand over.
ik heb mobiele netwerken standaard uitgeschakeld,indien ik toch het internet opmoet en er is geen wifi ,dan schakel ik het in.
[quote=kamphuysen schreef op vrijdag 27 jul 2012, 00:17]u kunt bij de provider de internet mogelijkheid laten blokkeren bent u van alles af.Je snapt er echt niets van hè? Ze hebben juist een internetbundel afgesloten om mobiel te kunnen internetten, alleen het verbruik is te hoog. Dit soort tips zijn van het niveau "m'n stookkosten zijn te hoog, je kan ook je gas laten afsluiten".
Inmiddels heb ik de klantenservice van HN aan de lijn gehad. Zij geven inderdaad whatsapp de schuld. Deze maakt voortdurend verbinding met internet (dus ook als je onderweg bent). Omdat HN steeds afrondt op 100 kb, gaat het beltegoed in no time op.
Wij voelen ons al met al wel belazerd door HN. Wij dachten dat 500 MB wel voldoende zou zijn om whatsapp te installeren (dat heeft toch bijna iedereen met een smartphone?) Maar bij HN is dat kennelijk niet het geval. Je kunt internet wel steeds handmatig in- en uitschakelen, maar daarmee haal je natuurlijk de functie van whatsapp onderuit: Je kunt dan niet continu berichten ontvangen.
Al wisten wij van het afronden: We vinden een meer specifieke waarschuwing in dit geval wel op zijn plaats.
Mijn vrouw heeft inmiddels grote spijt van HollandsNieuwe!
We zullen de Consumentenautoriteit hiervan op de hoogte stellen en roepen mensen die dezelfde klacht hebben, op om dat ook te doen.
Vervelend voor je, maar als jullie even wat beter hadden gekeken bij het afsluiten dan was dat echt wel duidelijk geweest. Ik zit ook bij HN en mij was vanaf het begin af aan duidelijk dat ze dit doen. Het staat duidelijk bij de toelichting, die onder de diverse abonnementsvormen staat. Ik geef je dus weinig kans bij de consumentenautoriteit.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Onterechte parkeerboetes
In een betaald parkeerzone staat onze auto met minder valide parkeerplaats op een daarvoor bedoelde parkeerplek.
Nu heb ben we reeds drie onterechte parkeerboetes ontvangen ( daar het parkeerbeleid van de gemeente stelt, parkeren voor minder validen op de aangeduide plekken is gratis ).
In de aanzegging wordt vermeld dat de boete ondanks bezwaar direct betaald moet worden en wordt er al
...
Lees meer
Verantwoordelijkheid kinderdagopvang
Hallo allen,
Onze kinderdagopvang heeft zoals, volgens mij, elke andere kinderdagopvang dezelfde regels. Lang verhaal kort hierin is: Je moet sowieso betalen, ook als je je kind afmeld. Meld je je kind op tijd af, dan krijg je een tegoed wat je kan gebruiken om een andere dag opvang aan te vragen. Doe je dit niet dan verdwijnt dat tegoed op 31-12 van dat kalenderjaar.
Ik begr
...
Lees meer
Kast besteld en betaald maar nooit ontvangen
Goedemorgen,
In mei 2023 heb ik een online een kast besteld bij woneninterieur en netjes betaald maar nooit ontvangen.
na enig aandringen van mijn kant zou de kast geleverd worden in november 2023.
tot op heden is er meerdere malen contact geweest via E-Mail en 1x telefonisch met talloze beloftes over levering (uiteindelijk order geannuleerd)
en toezegging gedaan over ter
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer