Internet diensten afneembaar door simpele druk op OK button
Ik heb de volgende vraag :
Hoe kan het dat het in Nederland mogelijk is een zogenaamde 'internet mobiele dienst' af te nemen door op een Smartphone ( bijvoorbeeld een iPhone ) te browsen naar een website via de ingebouwde browser en daar op een button te drukken? Geen enkele handtekening, geen enkel SMS-je ter bevestiging is nodig. Direct nadat op een button is gedrukt gaat het abonnement in van zo'n 25 euro per maand. Dit bedrag wordt automatisch bij je telefoon rekening geteld.
Kortom : mag dit wel , juridisch gezien, in Nederland? Dus het aangaan van een abonnement na een druk op een knop in de webbrowser van je telefoon?
Een abonnement op wat? Als u via internet iets bestelt, kunt u er binnen zeven dagen ook vanaf.
tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 09:43: Een abonnement op wat? Als u via internet iets bestelt, kunt u er binnen zeven dagen ook vanaf.
Gisteren heb ik mijn iPhone aan mijn zoontje van 9 gegeven om er mee te spelen omdat zijn nintendo batterij leeg was gelopen.
Ik nam aan dat hij gewoon een aantal van de spelletjes die er op de telefoon staan aan het spelen was, totdat ik ineens een berichtje kreeg op mijn 06 ( dus een SMS op mijn 06 nummer ). Ik vroeg of ik mijn telefoon even mocht hebben om te kijken wat dat voor een berichtje was, blijkt er in het bericht dit te staan :
"Gratis bericht : je maakt gebruik van abonnement BestPlay.mobi, de kosten zijn 4,50/Week, unlimited/application(s). Ga naar http://bestplay.mocu.nu Info: www.payinfo.nl"
Mijn zoontje heeft blijkbaar via de browser op een website ergens op een button geklikt waardoor ik dit SMS-je kreeg en volgens het SMS vastzit aan een abonnement....
Overigens heb ik het abonnement stop gezet via payinfo.nl, maar de initiële kosten van 4,50 moet ik dus wel betalen. Daar heb ik t-mobile ook al over aangeschreven dat ik die kosten niet wil betalen vanwege het feit dat ik niet tevreden ben met de dienst.
Een I-phone om mee te spelen. En wat als hij een uur lang een 0900 nummer had gebeld? Telefoons zijn geen speelgoed.
tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 10:30: Een I-phone om mee te spelen. En wat als hij een uur lang een 0900 nummer had gebeld? Telefoons zijn geen speelgoed.
Hij is slim genoeg en kent de regels.
Overigens zoek ik nog steeds naar een antwoord op mijn vraag...
tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 10:37: Blijkbaar was hij toch wat anders aan het doen dan spelletjes spelen.
Hij speelde een spelletje via de browser van de telefoon.
dick_janssen schreef op maandag 21 jan 2013, 09:48:tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 09:43: Een abonnement op wat? Als u via internet iets bestelt, kunt u er binnen zeven dagen ook vanaf.
Gisteren heb ik mijn iPhone aan mijn zoontje van 9 gegeven om er mee te spelen omdat zijn nintendo batterij leeg was gelopen.
Ik nam aan dat hij gewoon een aantal van de spelletjes die er op de telefoon staan aan het spelen was, totdat ik ineens een berichtje kreeg op mijn 06 ( dus een SMS op mijn 06 nummer ). Ik vroeg of ik mijn telefoon even mocht hebben om te kijken wat dat voor een berichtje was, blijkt er in het bericht dit te staan :
"Gratis bericht : je maakt gebruik van abonnement BestPlay.mobi, de kosten zijn 4,50/Week, unlimited/application(s). Ga naar http://bestplay.mocu.nu Info: www.payinfo.nl"
Mijn zoontje heeft blijkbaar via de browser op een website ergens op een button geklikt waardoor ik dit SMS-je kreeg en volgens het SMS vastzit aan een abonnement....
Overigens heb ik het abonnement stop gezet via payinfo.nl, maar de initiële kosten van 4,50 moet ik dus wel betalen. Daar heb ik t-mobile ook al over aangeschreven dat ik die kosten niet wil betalen vanwege het feit dat ik niet tevreden ben met de dienst.
Bij dit soort diensten wordt altijd gevraagd 'Weet u zeker dat...' en daarna moet nog een keer op 'Ja' geklikt worden. Dat heeft uw zoontje dus heel bewust gedaan (u dicht hem grote verantwoordelijkheid toe). U zult dus inderdaad moeten betalen. Goede leer, geef uw kleine kind geen telefoon als speelgoed en houd goed in de gaten wat hij doet op internet.
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Ik heb mijn lesje wel geleerd t.a.v. het telefoon gebruik van mijn zoontje.
Mijn originele vraag blijft edoch onbeantwoord : is het juridisch in orde dat er via een mobiele telefoon over 3G een contract wordt afgesloten zuiver door op een button te drukken, of ik dat nu zelf doe of mijn zoontje of mijn buurman en hoe vaak ik op ook op een knop druk is volledig irrelevant in de vraagstelling.
De maker van welke website dan ook , kan de vraag zo stellen dat mensen altijd op de door de bewuste website gewenste knop drukken waardoor de mensen aan een abonnement vast zitten.
En waarom zou dat niet mogen? Als u moet klikken en nog een keer bevestigen? U bent toch volwassen genoeg zelf te beslissen?
tijger1 schreef op maandag 21 jan 2013, 14:39: En waarom zou dat niet mogen? Als u moet klikken en nog een keer bevestigen? U bent toch volwassen genoeg zelf te beslissen?
Sorry, maar u begrijpt mijn vraag gewoon niet.
Is het juridisch gezien in Nederland toegestaan iemand aan een abonnement vast te leggen d.m.v. het laten klikken op een button in een browser op een smartphone?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer