consumentenrecht ( 12 ) 

es4oc
es4oc
Laptop defect na 2 jaar en 2 maanden
Datum: maandag 7 dec 2009, 22:58
Trefwoorden: Garantie, laptop, notebook, voeding, bcc, wettelijk garantietermijn, consumentenrecht, deugdelijk product
Antwoorden: 26
Categorie: Computers & Internet - Laptop
Bekeken: 3588x

Op 07-12-2009, heeft mijn laptop (een HP Pavlilion DV6361) helaas het loodje gelegd. Ik ben dezelfde dag nog naar het BCC filiaal geweest waar ik het probleem heb voorgelegd. Volgens het personeel dat ik heb gesproken is hoogstwaarschijnlijk de voeding defect. Deze kon helaas - omdat mijn laptop meer dan 2 jaar oud is - niet meer kosteloos worden gerepareerd. Ik zou toch minimaal op € 70,- aan onderzoekskosten moeten rekenen. Men raadde mij derhalve ook aan een nieuwe voeding te kopen. Het vervangen van de voeding zou de laptop ook weer een 'meerwaarde' geven waardoor er voor de reparatie zou moeten worden betaald.
Ik ben van mening dat een (niet de duurste maar ook zeker niet de goedkoopste) laptop toch zeker zo'n 3 jaar probleemloos mee zou moeten kunnen gaan en er geen bedrag van € 70,00 euro zou mogen worden gerekend voor een simpele reparatie als het vervangen van een (externe) voedingsadapter.

Is het redelijk als ik de BCC aanschrijf en verzoek de reparatie geheel kosteloos uit te voeren en derhalve geen onderzoekskosten in rekening te brengen?

In ieder geval bij voorbaat dank!

meer
doggyfriend
doggyfriend
V+D (prijzen) circus
Datum: maandag 10 mei 2010, 13:00
Trefwoorden: V+D, rechtsbijstand, webwinkel, prijzencircus, consumentenrecht
Antwoorden: 17
Categorie: Levensmiddelen & Voeding - Warenhuis
Bekeken: 556x

Ik heb 28 maart in de webwinkel van V&D voor meer dan 200 euro goederen besteld.
Deze goederen zouden op 1 april (geen mop) worden afgeleverd door DHL op mijn werk.
DHL heeft op 1 april 3 pakketten afgeleverd bij de buren, maar niet voor mij. DHL houdt echter vol, ook naar V&D toe dat dit wel gebeurd is. (Wordt er niet meer getekend voor ontvangst?)
Na vele telefoontjes/mails (telefoonkosten 0900 inmiddels meer dan 15 euro) waarin wordt beloofd e.e.a. uit te zoeken en terug te bellen (wat NIET gebeurt)volgt er een mail met een tegemoetkoming in de schade van 30,00. Reageren op deze mail lukt niet.
Voor de rechtsbijstand is de schade te laag, maar ik voel me toch aardig genaaid. Schade is eigenlijk 400 euro: geen goederen voor 200 euro en 200 euro kwijt door vooruitbetaling via Ideal..
Wat voor recht heeft een consument nog in Nederland?

meer
waterklop
waterklop
geen garantie tijdens garantie-termijn?
Datum: donderdag 17 jun 2010, 20:42
Trefwoorden: consumentenrecht, garantie, bewijslast, service
Antwoorden: 6
Categorie: Huis & Tuin - Doe-het-zelf
Bekeken: 330x

2 mnd. geleden kocht ik bij GAMMA een elek. schaafmach. van Bosch. ad 104,--. 1 partij korte vurenhouten latten (ca. 40) heb ik zonder probl. geschaafd. Bij de laatste lat stopte de motor plotseling, zonder hapering en is nooit meer gaan werken. Bij inname bij GAMMA Woerden ontdekte ik dat het serienr. op de schaaf anders was dan op de doos. Volgens medewerker GAMMA was dit geen probleem. Reactie van BOSCH was - tot mijn verbijstering - mes krom en breuk in snoer, dus: geen garantie, wegens ruw gebruik en keuze tussen a) reparatie ad 42,-- , b) machine retour aan mij en onderzoekskosten betalen ad 21,-- , c) "gratis milieu-vriendelijke verwerking" door BOSCH. Ik herken de constateringen door BOSCH totaal niet. Gamma houdt zich afzijdig en laat alleen weten wat BOSCH ervan vindt (tot 2x toe dezelfde mail). Ik heb de mach. bij GAMMA gekocht, niet bij BOSCH. Wat kan ik doen?

meer
magenta
magenta
Aankoop beschadigd product (ongezien en onbedoeld)
Datum: donderdag 8 jul 2010, 11:27
Trefwoorden: verkoopvoorwaarden, garantie, consumentenrecht
Antwoorden: 12
Categorie: Geldzaken & Recht - Juridisch advies
Bekeken: 498x

Ik heb anderhalve week geleden een kapotte plantenbak gekocht. Deze zat geheel ingepakt in karton en plastic, ik heb dit defect dus niet gezien voor de aankoop. Nu wilde ik 'm ruilen voor een heel exemplaar en de verkoper weigert dit. Hij wees mij op de verkoopvoorwaarden die tegenover de kassa hangen (waar de klanten met de rug naartoe staan..). In deze voorwaarden staat dat producten niet geruild worden en dat er ook geen geld terug wordt gegeven. Is de verkoper niet verplicht een heel product te leveren en mijn plantenbak om te ruilen? Of is hij gedekt door zijn verkoopvoorwaarden? Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor uw antwoord!

meer
ghitara
ghitara
Niet goed, geld terug?
Datum: zondag 24 okt 2010, 11:18
Trefwoorden: consumentenrecht, winkelbeleid, Action, Zeeman, wibra
Antwoorden: 4
Categorie: Levensmiddelen & Voeding - Warenhuis
Bekeken: 425x

Wanneer je iets koopt bij bijvoorbeeld Zeeman of Wibra en het artikel voldoet niet dan mag je het terugbrengen en je krijgt je geld terug. Prima geregeld! Bij de Action echter is het totaal anders, deze geeft een nieuw exemplaar of tegoedbonnen maar dan wel in een tijdsbestek van acht dagen. Prima geregeld? Stel je koopt een kledingstuk bij de Action, let wel pashokjes zij er niet, het kledingstuk past of voldoet niet en je wilt of kunt geen ander exemplaar krijgen, dan krijg je bij de Action dus een tegoedbon. Dat houdt in dat je het bedrag niet elders kunt besteden. Een ander 'Actionvoorbeeld' ; men verkoopt er ook breigaren en vaak is het met breigaren zo bol over geld terug, bij action tegoedbon, maar dit moet wel binnen acht dagen maar wie breidt er een trui of vest binnen acht dagen? Nu is de Action erg goedkoop maar dat zijn de Zeeman en Wibra ook en de laatste twee hanteren wel een klantvriendelijk beleid zou de Action dat ook niet moeten doen?

meer
mfgr
mfgr
Administratiekosten Eneco?
Datum: dinsdag 28 dec 2010, 21:49
Trefwoorden: eneco, administratiekosten, consumentenrecht, diefstal
Antwoorden: 13
Categorie: Huis & Tuin - Energie / Stroom
Bekeken: 764x

Ik ontving vandaag een brief van Eneco dat ze, naast de termijn die ik nog moet betalen, 30 euro administratiekosten willen ontvangen. Wat blijkt: ik heb de 'voorschotnota's' de afgelopen drie maanden betaald rond de tijd dat zij met een eerste aanmaning kwamen. Nu heb ik hun aanmaning niet nodig om mijn rekening gewoon te betalen, maar goed.

De vraag is deze: is het redelijk om 10 euro (!) administratiekosten te rekenen voor een aanmaning? Ik meen eens gezien te hebben bij Kassa (het TV-programma) dat het absurd is om hier geld voor te vragen, in ieder geval bij een eerste aanmaning. En door nu met een soort 'navordering' te komen op drie van dit soort eerste aanmaningen heb ik helemaal het gevoel genept te worden.

Heb ik een voet om op te staan als ik weiger hierin mee te gaan, of moet ik gewoon meedoen met deze vorm van struikroverij?

Advies is welkom.

meer
martin sanders
martin sanders
gewicht van pakje shag
Datum: dinsdag 13 sep 2011, 19:08
Trefwoorden: shag, Duin, tabak, consumentenrecht
Antwoorden: 43
Categorie: Levensmiddelen & Voeding - Overig
Bekeken: 6370x

Mij is de laatste tijd, als roker, opgevallen dat er nogal 'creatief' wordt omgesprongen met het gewicht van een verpakking Duin tabak.
Op de banderol en op het pakje wordt vermeld dat er 40 gram in zou zitten. De laatste tijd heb ik deze pakjes nagewogen en de netto inhoud is zelden meer dan 30 gram! Dat er enkele grammen verloren kunnen gaan door uitdroging e.d. gaat er bij mij wel in, maar ik vraag me af of dit geen duidelijke overtreding is van het consumentenrecht omdat men niet krijgt waarvoor men betaald.
De fabrikant geeft geen reactie, waar kan ik dit verder aankaarten?

meer
elspols
elspols
recht op vergoeding/vervanging/reparatie
Datum: donderdag 24 nov 2011, 15:05
Trefwoorden: fabrieksgarantie, consumentenrecht, vervanging, Slizing ladenkast, constructiefout
Antwoorden: 5
Categorie: Huis & Tuin - Interieur & ontwerp
Bekeken: 193x

Geachte m.
Wij hebben een Slizing maatkastje van 3 laden gekocht en dat is 29 augustus 2011 geplaatst. Na een week was het handgreepje van een lade af (niet gebroken), doordat de schroefjes, waarmee deze zijn bevestigd te kort zijn. Mijn man heeft ze er weer op gezet. Tijdens het schoonmaken zag mijn huishoudelijke hulp dat van de 2 andere laden de glasplaten zijn gescheurd. Het lijkt ons op een constructiefout. Inmiddels heb ik 6 keer contact gehad met Mammoet meubelen Zwaagdijk die het kastje heeft geleverd. Steeds krijg ik te horen dat ze er mee bezig zijn, de vertegenwoordiger nog niet is geweest en dat ze fabrieksgarantie geven.
Waar heb ik recht op en hoe moet ik handelen om dit recht te krijgen. Er zit nog maar een korte periode tussen maar we hebben dan ook maar 2 weken plezier gehad van een zeer prijzig kastje.

meer
sas 1972
sas 1972
onenigheid over afspraak gordijnen
Datum: donderdag 8 dec 2011, 13:49
Trefwoorden: consumentenrecht
Antwoorden: 17
Categorie: Geldzaken & Recht - Juridisch advies
Bekeken: 292x

Een aantal weken geleden heb ik gordijnen uitgekozen in een winkel er bij gezegd dat ik er een verduistering achter wil. De gordijnenmeneer is bij ons thuis wezen opmeten en schrijft terplekke een offerte. We gaan accoord met deze prijs. Bij levering blijkt echter dat de verduistering er niet achter zit (wat wel in winkel is benoemd). De meneer zegt dat het niet op de bon staat en dat hij dit niet heeft onthouden. Hij wil dit er wel achter maken met een meerprijs. Ik ben niet accoord gegaan met de meerprijs, dacht dat de afgesproken prijs al incl. verduistering zou zijn. Hij is niet aangesloten bij een geschillencommissie, dus wat is nu mijn recht?

meer
jorgdiesveld
jorgdiesveld
consumentenrecht
Datum: zondag 11 dec 2011, 22:29
Trefwoorden: consumentenrecht, plicht verkoper
Antwoorden: 12
Categorie: Auto & Vervoer - Aanschaf
Bekeken: 517x

Op 5-11-11 heb ik een gebruikte auto gekocht bij Ad v.d. Leest auto's uit
Heeswijk-Dinther.
Hij verzekerde mij in het bijzijn van getuige dat de auto volledig in orde was.
Er was tijdens de proefrit uitgekomen dat er een schokbreker kapot was.
Hij beloofde mij dat dit gerepareerd zou worden en dat er nieuwe APK op zou komen.
En als er dan nog defecten gevonden werden, dat die ook gerepareerd werden.
Onder die voorwaarde heb ik werderom in bijzijn van getuige, de koop overeenkomst
getekend.
Toen ik op 9-11-11 de auto heb op gehaald, merkte ik vrij snel dat de schokbreker
niet was vervangen.
Ik heb hem hierover dezelfde dag gebeld, en hij vroeg of ik de volgende dag langs kom
Volgende morgen ben ik naar hem toe gereden, tijdens dit rit naar hem kreeg de auto
motorstoring en werkte de mistlampen niet meer.
Bij aangekomen vertelde ik hem de problemen, hij is vervolgens 15 min gaan rijden.
Toen hij terug kwam, zei hij dat ik naar een garage (schutjens) in berlicum moest en
dat die
het zou oplossen.
Daar aan gekomen, had de monteur alleen tijd om de auto uit te lezen, en de computer
te reseten. Voor de rest had hij geen tijd en geen opdracht gekregen.
Hij had de volgende dag wel tijd, maar moest eerst van A v.d.Leest de opdracht
krijgen voor hij wat deed.
Dus ik kon zonder oplossing naar huis. Bij thuis komst heb ik hem direct gemaild
(10-11-11) om te vragen dat hij Schutjens de opdracht kon geven.
Als antwoord kreeg ik dat hij een andere monteur had en dat hij die de volgende dag
zou bellen voor een afspraak.

Ik was onder tussen naar Merkservice den bosch (14-11-11) gegaan om de auto een
preventieve beurt te laten geven. Op 15-11-11 belde merkservice dat er erg veel mis
was met de auto.
Vier slechte remschijven ,1 kapotte remklauw, kapotte achterschokbreker, slechte
versnellingsbak, mistlampen voor niet werkend, accu slecht.
Totaal 1300 euro reparatie kosten. Dat was een grote schok, de auto zou immers
volledig in orde zijn.
Op advies van merkservice heb ik de remschijven voor en de remklauw en de accu laten
vervangen. Dat omdat die zeiden dat het levensgevaarlijk was om met de slechte
remmen door te rijden. Als er een noodstop moest worden uitgevoerd, was de kans zeer
grote dat we door de rem heen zouden trappen, dus zouden verongelukken.
Kosten hiervan €895,03.

Die zelfde dag (14-11-11) heb ik A.v.d.L gemaild, (voor dat ik het slechte nieuws
had gehoord van merkservice) om te vragen waarom hij nog geen afspraak had gemaakt
met zijn monteur.
Als antwoord kreeg ik te horen dat die volgende week pas tijd had.
Ik was hier zeer boos om, want ik had hem verteld (op 5-11-11) dat ik 17-11-11 zou
worden opgenomen ivm operatie. En dat mijn vrouw de auto nodig heeft.
Onder tussen (15-11-11) kreeg ik ook het nieuws van merkservice.
Ik was erg boos en teleurgesteld (de auto zou immers 100% in orde zijn) en heb hem op
15-11-11 gemaild dat volgende week veel te laat is, want de auto was nu kapot, en
hij wist dat ik zou worden opgenomen. Plus dat alles in orde zou zijn bij aflevering.
Ook vertelde ik hem wat merkservice had geconstateerd, en dat er wel erg veel kapot
was en wat het zou gaan kosten om te repareren.
Ik heb hem er op gewezen wat we hadden afgesproken, dat was een auto die volledig in
orde zou zijn. Ik stelde hem voor om de helft van de kosten te vergoeden, hij had
immers gezegd dat alles in orde was. Ook heb ik gezegt dat hij info kon krijgen van
merkservice, als hij het niet gelooft.
Zijn antwoordt is dan, breng hem woensdagavond (16-11-11) en dan is hij donderdag
(17-11-11) klaar.
Ik legde hem uit dat de auto bij merkservice stond, ivm de reparatie van de remmen
en remklauw. Hij zou dan woensdag (16-11-11) klaar zijn, zodat ik veilig en
verantwoordt de weg op kon, en mijn zaken kon regelen voor mijn opname van
donderdag (17-11-11).
Ik heb hem toen voorgestel of hij de reperatie van de schokbrekers wilde betalen
(€308,70) zodat alles dan klaar zou zijn. Ook had ik hem weer uitgelegd dat ik moest
worden geopereerd en dat ik zeker 12 dagen zou verblijven in het ziekenhuis.

Zijn antwoord hierop (15-11-11) was ;
"Jorg als je de auto voor langere tijd kunt missen zoals je aangeeft kan mijn
monteur het goedkoper maken en ben je dus minder geld kwijt dan bij merkservice dus
breng de auto hierheen"

Hierop gaf ik hem weer aan wat er speelde, dat de auto bij merkservice staat dat die
de 16-11-11 klaar is, en dat ik de volgende dag werdt op genomen en dat mijn vrouw de
auto nodig heeft.
En dat het met mijn voorstel allemaal opgelost zou zijn.

Zijn antwoordt hierop (15-11-11) was;
" Als je me de schokbreker brengt regel ik voor jou een andere lijkt me een goed idee"

Ik was erg verbaasd van dit voorstel, heb hem gewezen op onze afspraak.
En alles weer opgesomt wat er allemaal was gebeurt , en werdeom gevraagd mijn
voorstel uit te voeren. Hij bleef zeggen dat de auto moest brengen.
Ik heb hem weer alles uitgelegd, en ook gezegd gezien alles wat er kapot was en de
gevaar zetting hiervan en zijn idiote voorstellen, dat ik hem niet meer vertrouw.
Hij had zelf gezegd dat hij monteurs in dienst had die overdag bij merk garages
werkte en s'avonds voor hem werkte. En dat mocht niemand weten. Plus had hij elke
keer een andere monteur. Het was zo dubieus, dat ik het simpelweg niet vertrouw.

Ik heb hem toen op advies van rechtbijstand een brief gestuurd om op te lossen wat
is overeengekomen, namelijk een volledig in orde zijnde auto.
Dit binnen tien dagen, zoniet dat dan juridische stappen zou ondernemen.
Deze brief heb ik via mail en post en aangetekend verstuurd.

We hadden afgesproken dat ik de auto kon brengen als ik uit het ziekehuis kwam.
En hem gezegt dat ik er op wilde wachten, en de auto niet bij hem wilde achter laten
voor een paar dagen, hij had me immers simpel weg belazert en dus vertrouwde hem
niet.
Ik had geinformeerd bij merk service hoeland het duurt om de schokbrekers te vervangen.
Die gaven aan max. een uur.

A.v.d.L vond het vreemd dat ik hem niet vertrouwde, en mailde op 30-11-11, dat ik
het zelf maar moest regelen.

Ik heb hem uitgelegd waarom het wantrouwe, dat dit te maken heeft met de ernst van
de defecten. We hadden kunnen verongelukken, of een ongeluk kunnen veroorzaken.
De remmen waren levensgevaarlijk. En was er wat gebeurd, dan was ik aansprakelijk.
Hij wist goed wat er aan de hand was met de auto, en koos er zelf voor om tegen mij
te zeggen dat de auto volledig in orde was, en te verzwijgen wat er mis was.
Ik had hem aangegeven dat ik er werk van zou maken, en daar wenste hij me veel
succes mee.

Ik heb toen nog gewezen dat hij zich aan de wet moet houden, en mij had moeten
leveren wat is afgesproken.
Komt hij dat niet na, dat ik er werk van zou maken en hem aansprakelijk stel voor
alles en al wat er uitvoortvloeit.

Ik heb hem gezegd wat ik verwacht van hem , en dat het vertrouwen ernstig is
geschonden.
Hij blijft zeggen dat als ik toch niet kan rijden, de auto wel een paar dagen kan
missen.
Tewijl ik al diverse keren heb gezegd dat mijn vrouw hem nodig heeft, en dat ik het
niet vertrouw.
Waarom heeft iemand steeds andere monteurs en mag niemand dat weten.

Er is nog een aantal keer heen en weer gemaild, en ik kom niet verder.

Ik ben het nu zat en heb hem gisteren 6-12-11, voor de laatste keer in de gelegeheid
gesteld mijn kosten te vergoeden en hiermee zijn plicht te voldoen.
En zoniet dat ik via civiele procedure zal vragen om ontbinding van de overeenkomt
en volledige vergoeding van de door mij gemaakte kosten.

Ik heb alle mail bewaart en uitgeprint.

Hopelijk kunt u mij helpen deze zaak op te lossen.

Mvg,

Jorg Diesveld


meer