ij
door ijzervreter Jul 13, 2010 om 21:17
Auto & vervoer

Auto op gas

Beste mensen.
Sinds enkele weken rijden we in een auto (Citroen Xara Picasso) op gas (LPG). Het een z.g. G3 instalatie.
De ronde gastank zit op de plaats van het reservewiel.
Op het dashboard zit een vierkant blokje met in het midden een drukknop waarmee ik kan schakelen tussen gas en benzine. Daaromheen zitten 4 groene ledjes en 1 rood ledje. Als alleen het rode ledje nog brandt zou ik moeten gaan tanken. Echter dan kan er maar 20 liter bij in. Laatst ben ik nog maar eens een heel eind door blijven rijden en toen kon er 38 liter bij in.
Hoe kan ik nou zien dat de gastank leeg is en ik op benzine aan het rijden ben.
De gasinstalatie is volgens mij van het merk AG Gas.
Met vr. groet IJzervreter.

8914 10 Rapporteer

onlysimply
door onlysimply - Jul 13, 2010 om 21:42
11 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagje hoe groot is de tank die je er in hebt zitten? heb zelf ook net z,n auto en die rijd op gas ong 1/10 maar dat ligt ook aan je rij stijl denk ik,maar er is vast iets niet goed dat je niet kan zien of dr nog wat in de tank zit maar als je er geen garantie op hebt dan kan je 350 km rijden en dan weer vol doen met gas doe ik zelf ook wens je veel goedkope km toe onlysimply.

pb
door pbarendse - Jul 13, 2010 om 22:26
406 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is het grote voordeel van rijden op gas: je hebt een heel grote reservetank, namelijk je benzinetank ;)
De led-indicatie van de meeste G3-installaties is niet echt betrouwbaar. In mijn auto (een Renault Megane) zit ook zo'n installatie. Bij de mijne schakelt de installatie automatisch over naar benzine als ze leeg is. Je hoort dan een luide pieptoon die kan worden afgebroken door op de omschakelknop te duwen. Zodra de installatie op benzine staat brandt links onderin een oranje ledje, en zodra ik omschakel naar gas gaat rechts onder een groen ledje branden. Dit ledje knippert net na het starten, als de auto nog op benzine rijdt, en het oranje lampje brandt dan ook. Dit is een indicatie dat weliswaar de gas-stand is ingeschakeld, maar de auto wel op benzine rijdt omdat de verdamper nog niet warm genoeg is om op gas te rijden.

ij
door ijzervreter - Jul 13, 2010 om 22:34
29 Antwoorden / 30 Vragen

De laatste keer heb ik 38 liter kunnen tanken en de dagteller stond op 370 km sinds de vorige tankbeurt.
In het verleden tankte ik vaak 's avonds bij een onbemand tankstation, maar gas kan alleen getankt worden bij bemande tankstations dus de moet ik altijd rekening houden met de tanktijden.
Maar ik heb het er graag voor over omdat ik met plezier afreken.
Bij ons in de buurt (in de achterhoek tegen de duitse grens) tank ik voor 0.529 Euro!
Vr. groet.

jscholtes
door jscholtes - Jul 13, 2010 om 22:47
777 Antwoorden / 31 Vragen

Renault en gasinstallatie doen mijn haren recht overeind staan. Die gasindicator werkt echt niet optimaal, afstellen van gasverbruikt bij de Renault dealer een drama.
Wellicht moet de tank ontlucht worden voordat je deze weer echt kunt vol douwen... Gas was een goedkoop alternatief, echter met de huidige diesel en zijn capaciteiten zou ik niet meer overgaan op gas.... Begrijp dat dit in sommige situaties wellicht voordeliger lijkt, echter de ellende die je bij Renault erbij krijgt sta ik niet meer op te wachten. Overigens waren mijn ervaringen niet uniek en ook niet gekoppeld aan een specifieke dealer. Voldoende collega's met soortgelijke problemen.

pb
door pbarendse - Jul 13, 2010 om 22:54
406 Antwoorden / 1 Vragen

Bij ons op de zaak rijden meerdere Renaults op gas, en tot nu toe zonder problemen. Bovendien kwam er bij een simpel rekensommetje al snel uit dat wij met auto's op LPG toch een stuk voordeliger uit waren. Let wel: dat is wel 3 jaar geleden, inmiddels kan door de veel zuiniger diesels de rekensom wel anders uitkomen.

jscholtes
door jscholtes - Jul 13, 2010 om 23:16
777 Antwoorden / 31 Vragen

Zakelijk zul je inderdaad het rekensommetje moeten maken. Afhankelijk van kilometrage zul je kunnen vaststellen wat het goedkoopste lijkt. Jouw ervaring versus mijn, en mijn collega's ervaringen...... 1-1?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 14, 2010 om 10:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag ijzervreter,

Je schreef over een Citroën Xara en nu zou het ineens een Renault geworden zijn????

Je hoeft er niet achteraan: gas is ongeveer een cent per kilometer goedkoper dan diesel. De prijs wordt daarmee in overeenstemming gehouden. Prijzen check ik regelmatig.

Zelf rijd ik 31 jaar op LPG (geen G3)en met genoegen. In die jaren reed ik tussen de 45 en 65 k km/jaar, de laatste jaren nog 20.000 km. Omdat ik van de ongeveer 1 Meg. km ongeveer 850 k km zonder gasstandmeter heb gereden, weet ik dat dit prima gaat. Ook bouwde ik zelf de installatie in. Dat mag nu niet meer.

Je weet dat er minstens 38 l. in de tank gaat. Dat kan dus een bruto een 45 l. tank zijn of meer. Dat is onzeker!
Het verdient aanbeveling de gastank een keer helemaal leeg te rijden. Vóórdat ze helemaal leeg is hoor je de tank slurpen en neemt de accelleratie af. Je trapt op het gaspedaal en de auto houdt in. Schakel dan over op benzine en tank bij de dichtstbijzijnde gaspomp weer vol. (Om het even wat het kost, want het duurste gas is goedkoper dan benzine!) Zo weet je de netto inhoud van de tank en kunt daarmee 1:10 gaan rekenen via je dagteller.
Wanneer je veel op de autoweg zit, zou je tenminste die 370 km op een tank aan kunnen houden.

Ter vergelijk:
Voor diezelfde liters rijd ik (1,8 l. motor en 1200 kg. auto) autoweg met stadsritten ongeveer 1: 11 en hoofdzakelijk alleen autoweg tussen 100-110 km/u. 1:13 exact. Doch planken in de stad met veel stoplichten kan ook 1: 9 zijn en met caravan trekken in de bergen 1:7!

Overigens tank ik (08-07-2010) in Twente voor 51,9 ct/l.

Hardware ERror MAN.

pb
door pbarendse - Jul 14, 2010 om 10:38
406 Antwoorden / 1 Vragen

De reden dat er ineens over Renault gesproken wordt is dat ik meldde in een Renault te rijden en is verder eigenlijk niet relevant...
Het 'slurpen' wat je meldt heb ik tot nu toe eigenlijk nog niet ondervonden en ik rijd regelmatig mijn tank leeg. Gelukkig schakelt een G3 installatie automatisch om. Het inhouden merk je inderdaad wel, maar heel kort want zodra dat gebeurt is schakelt de installatie over naar benzine en klinkt de waarschuwingstoon dat de tank leeg is.

Bij mij ligt er overigens ook een ringtank in de plaats van het reservewiel. Omdat mijn auto standaard een full-size reservewiel heeft is dit een tank van 75l bruto (60 liter netto). Hiermee haal ik rond de 600 km. Gezien de cijfers die ijzervreter aangeeft vermoed ik dat er inderdaad een tank van rond de 40 liter netto in ligt.

grindweg
door grindweg - Jul 19, 2010 om 21:49
2308 Antwoorden / 28 Vragen

u kunt het beste op de dagteller rijden de meterd zijn zeer ongeveer bij de een iets beter en bij de ander iets slechter.als uw auto een storing heeft op lpg gaat hij automatisch terug op benzine en dan knippert het rode ledje. heeft u nog vragen dan hoor ik dat graag

grindweg
door grindweg - Jul 19, 2010 om 21:51
2308 Antwoorden / 28 Vragen

geachte hrd man zelf inbouw mag nog steeds alleen zijn er wel regels etc. mvgr