hareut
door hareut Dec 31, 2010 om 13:18
Auto & vervoer

Autoschade

AUTOSCHADE aan voorbumper : Ik heb mijn auto voor taxatie bij "Mijn garage" neergezet, de exper is geweest en heb telefonisch het schadebedrag van € 2560,00 doorgekregen. Aan de vraag om mij een specificatie van de opgenomen schade te sturen kon niet worden voldaan, omdat dat naar de verzekering ging ?

Omdat volgens de Bovag Voorwaarden een second opinion is toegestaan heeft een schadeherstelbedrijf per e-mail een offerte uitgebracht ,schadebedrag € 1840,00. Een niet te overbruggen verschil van ruim € 700,00 .Ik begrijp nu waarom "Mijn garage" teleurgesteld was, dat zij de schade niet konden herstellen, immers zij hadden de schade opgenomen en waren er vanuit gegaan dat zij de schade mochten herstellen .
Ik heb "Mijn garage" nogmaals in de gelegenheid gesteld een nieuwe offerte op te maken, hetgeen zij niet hebben gedaan, Na enkele keren aandringen heb ik de specificatie van de schade per e-mail ontvangen.

Nu ik niet bij "Mijn garage" laat herstellen krijg ik een rekening van 2,5 uur arbeidsloon á 70,00, wegens werkzaamheden t.w. de bumper gede en gemonteerd om de schade vast te kunnen stellen. Vreemd dat de bumper even vuil was toen ik de auto weer ophaalde, m.a.w. er is geen enkele ( schone) plek aanwezig, waaruit kan worden afgeleid dat er iemand aan de bumper heeft "gewerkt". Onzin dus! Van al het bovenstaande heb ik "Mijn garage" schriftelijk op de hoogte gesteld.
VRAAG : Kan dit zomaar ? Moet ik de rekening betalen ?

8201 19 Rapporteer

de motormuis
door de motormuis - Dec 31, 2010 om 13:32
598 Antwoorden / 13 Vragen

Beste hareut

Het is normaal gesproken wel zo dat de garage waar de auto staat en waar de taxateur komt een bepaald bedrag in rekening brengt als de auto daar niet gerepareerd wordt.Zij hebben dan immers tijd besteed aan Uw auto om samen met de taxateur tot een schade taxatie te komen.Een goede garage waar U vaste klant bent probeert ook altijd het maximale aan schade vergoeding eruit te halen. En als Uw auto dan door hen gerepareerd mag en kan worden, dan hoeft U die kosten ook niet meer te betalen.
Anders is het wel eens zo dat er bij garage's zelfs stallingskosten in rekening worden gebracht als U de auto daar niet laat maken. Zij willen er ook wat aan verdienen.

vladja
door vladja - Dec 31, 2010 om 13:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe heeft het second opinion bedrijf de schadebegroting gemaakt? Aan de hand van foto's? Of is de auto daar ook daadwerkelijk geweest? Zo ja, waarom vonden die het niet nodig om de bumper te demonteren om eventueel achterliggende schade vast te kunnen stellen?

Vladja

hareut
door hareut - Dec 31, 2010 om 14:05
16 Antwoorden / 4 Vragen

Bovag :Artikel 14 - Schadetaxatie ..........Deze kosten worden niet in rekening gebracht indien een opdracht tot reparatie aan de reparateur wordt verstrekt, dan wel indien de levering van een andere auto met de reparateur wordt overeengekomen. De taxatiekosten worden door partijen schriftelijk overeengekomen. Bij een verschil van inzicht over de begrote reparatiekosten, dan wel over de wijze van reparatie is het vragen van een advies c.q. offerte bij een vergelijkbaar reparatiebedrijf of een tweede expert toegestaan.

Ben uiteraard best bereid kosten te betalen, mits de factuur in alle redelijkheid is samengesteld. Om te voldoen aan het criterium "levering van een andere auto " heb ik "Mijn garage " als tegemoetkoming in de "gemaakte kosten " een offerte gevraagd voor het aanbrengen van een trekhaak en het leveren van 4 winterbanden met velgen. "Mijn garage" wil geen offerte uitbrengen, omdat eerst de rekening moet worden betaald .

Tot zover !

hareut
door hareut - Dec 31, 2010 om 14:13
16 Antwoorden / 4 Vragen

Reactie op vladja :

Als second opinion heeft het schadeherstelbedrijf de auto terplaatse kunnen beoordelen en de offerte per e-mail uitgebracht ! Overigens een landelijk gerenomeerd schadeherstelbedrijf die alleen maar schade,s hersteld .

"Mijn garage" doet wel schadeherstel maar over het algemeen reparatiewerk aan alle merken. Tot voorheen een vertouwd adres .

tot zover!

poltol
door poltol - Dec 31, 2010 om 14:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het lijkt mij dat u de rekenig moet betalen.
U heeft "Mijn Garage" immers een opdracht verstrekt.
Die is uitgevoerd.
Over de uitvoering heeft u een geschil, niet over de opdracht tot opnemen van de schade. In de €2560 zat/zit dus €70 mee gecalculeerd.

Als u niet betaald komt er weer zo'n vervelende incassoboer op uw stoep.
En dat is altijd meer kosten.

Ik zou zeggen betaal eerst en kijk dan eens of uw vervolg vraag/opdracht eventueel met korting uitgevoerd kan worden.

Dan is iedereen blij en "tevreden".

Vr.gr. poltol

vladja
door vladja - Dec 31, 2010 om 14:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is de auto gerepareerd en waar tegen welk bedrag? Bumper vervangen?

Raad de verzekeringsmij bepaalde reparateurs aan?

Ik probeer een idee te krijgen waar dat prijsverschil in zit. Een prijsverschil van € 100,-- kan makkelijk voorkomen, maar € 700,-- is wel erg veel.

Vladja

hareut
door hareut - Dec 31, 2010 om 15:14
16 Antwoorden / 4 Vragen

Reactie op vladja :

Voor die € 100,00 meer had ik de voorkeur gegeven aan "Mijn garage" .Inmiddels is de auto met schade ingeruild bij een andere garage met aftek van de getaxeerde schade ad € 1840,00 .

Standpunt "Mijn garage"

De door mij gestuurde factuur blijft staan.
Ook breng ik ,zolang deze factuur niet is voldaan, geen offerte uit voor velgen met winterbanden en een trekhaak.

vladja
door vladja - Dec 31, 2010 om 15:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je die € 2650,-- van de verzekering gevangen?

Vladja

abarth
door abarth - Dec 31, 2010 om 15:49
845 Antwoorden / 19 Vragen

Betaald de verzekeraar rechtstreeks aan het garagebedrijf dan zie ik in eerste instantie het probleem niet waarom u een second opnion wilde hebben?

U kunt de rekening van mijn garage toch betalen en deze indienen bij uw verzekering? U heeft ze tenslotte 700 euro bespaard.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 31, 2010 om 15:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u goedkoper uitbent bij een andere garage steek u dan het verschil in u zak. of gaat dit terug naar de verkering. Dan is dit dus een makkelijk verdiende verdienste.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 31, 2010 om 16:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

verkering moet natuurlijk verzekering zijn 2 letters zijn blijven hangen.

grindweg
door grindweg - Dec 31, 2010 om 16:16
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is zeer opmerkelijk dat als alles geregeld is met de verzekerings expert u naar een ander gaat .
was bij die ander de taxateur ook weer aanwezig?
daar de schade opnieuw vast laat stellen . dan daar ook laat repareren.?
nu hem elders heeft ingeruild is het meer dan normaal dat u daar de taxatie kosten moet betalen.
het taxeren bestaat uit kijken, beschrijven, onderdelen en prijs opzoeken op code, overleg met expert,werkplaats uren berekenen het zij hand matig en of audatex.
als ik uw garage was zou ik ook eerst betaling willen.
daarna zou ik eerst nog mijn eigen bedenken of ik u nog wel als klant wil bedienen..
het prijs verschil is voor een buiten staander niet in te schatten.
dus publiceer beide taxaties dan pas kunt u een eerlijk antwoord krijgen.
uw garage is verplicht om u een copy van de taxatie te overhandigen.
dit zal wel weer rood zijn want men zit miet op een eerlijk antwoord tewachten meestal of is het anders?

vladja
door vladja - Dec 31, 2010 om 16:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

uw garage is verplicht om u een copy van de taxatie te overhandigen.

Wel kan je dat opvragen als je voor de taxatie betaald hebt. Voor die tijd krijg je het echt niet.

De tweede taxatie: was die gratis, als er apart een monteur bij de eerste garage komt kijken voor een second opinion?

Vladja
'

hareut
door hareut - Dec 31, 2010 om 22:22
16 Antwoorden / 4 Vragen

De tweede taxatie is gratis uitgevoerd, zonder expert erbij. Overigens ben ik niet te beroerd om kosten te betalen, maar als je zegt 2.5 uur arbied te hebben verricht om de bumper te de/ en te monteren terwijl dat niet is gebeurt, vraag je om deze problemen.
Zeg dan, bij het niet laten uitvoeren zijn de taxatie kosten 175,00 excl btw ,dan weet je waar je aan toe bent ! Het doet niet ter zake of ik door een verzekering uitbetaald heb gekregen. Het gaat erom wat moet ik bij garage A of garage B betalen.

Toch heel normaal als je iets gaat kopen/of laat maken ,dat je ook even bij een ander kijkt , wat daar de prijzen zijn ! Het blijkt geen overbodige luxe om ingeval van schade altijd een second opinion te laten doen.

Hierna sluit ik het onderwerp af allen bedankt !

börgemeister
door börgemeister - Jan 1, 2011 om 02:36
506 Antwoorden / 25 Vragen

2½ uur arbeidsloon is m.i. wel aan de hoge kant.

Een schadeherstelbedrijf waar ik kwam rekende voor de 'expertise' € 85,00 ex btw.

invalide
door invalide - Jan 1, 2011 om 11:04
787 Antwoorden / 5 Vragen

Normaal staat er een vast bedrag of bepaald % van de schade tegenover en vooraf vragen hoe hoog deze kosten zijn was beter geweest.

Ook is de vraag of ze alleen recht trekken of nieuwe onderdelen monteren want achter het plastic van bumper zit meestal metalen balk en die een beetje in model rammen en nieuwe plastic erop doe ik ook wel eens voordelig maar daarom ben ik goedkoper mits je geen nog 10 jaar in deze wilt doorrijden zonder doorroesten!

Dus schade herstel, er is vaak goedkoop knoeiwerk dat er wel mooi uit ziet, maar ik weet hoe slecht ik zelf vaak ben!

Maar ook gebruikte delen, mits zelfde kleur bespaar je vaak spuit kosten en tijd en dan is poetsen van gebruikte delen de manier om de kosten met honderden euro's te drukken.

ro
door ron530 - Jan 1, 2011 om 13:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De taxatiekosten zijn normaal te noemen, eerst wordt de schade vastgesteld daarna moet er tijd vrijgemaakt worden voor de expert, die niet enkel naar de schade kijkt maar ook naar de staat van de auto. De garagist wil een zo hoog mogelijk schade bedrag en sleept het er in dit geval nog uit ook. Laat je de auto repareren (wat in 5 op de 10 gevallen niet gebeurt) brengt hij die kosten niet in rekening. Ook voor relatief nieuwe auto's zijn imitatie delen te verkrijgen en met wat sleutelen monteer je die bumper zelf. Je hebt dan € 2560,00 min € 150,00 = € 2410,00 over. De tweede taxatie in dit geval komt op €1840,00 zomaar € 570,00 winst. Eigenlijk bent je door de manier handelen een dief van je eigen portemonnee geweest.

vladja
door vladja - Jan 1, 2011 om 13:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ron,

Je vergeet even in het sommetje de kosten van het imitatie-onderdeel + eventuele spuitkosten als stelpost mee te rekenen.

En niet van elk onderdeel van een auto is imitatie verkrijgbaar.

Vladja

ro
door ron530 - Jan 1, 2011 om 14:45
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In mijn berekening neem ik ook de kosten van de van de tweede taxateur mee. Blijft er toch nog een redelijke winst over.