da
door daasje Jul 24, 2013 om 14:52
Auto & vervoer

BESTOLEN DOOR BEZORGER POST NL

mijn pakket is gestolen door de bezorger van Post NL.
In ons "dorpje rijdt maar één vaste zelfstandige bezorger.
Hij heeft het pakket als bezorgd op zijn apparaatje geregistreerd en het vervolgens zelf gehouden.Reactie van Post NL :
"Wanneer u bij ons een klacht indiend spreken wij de verantwoordelijke persoon hier op aan. Daarmee bedoelen wij de veroorzaker van de klacht, in dit geval de bezorger. Volgens de bezorger is hij naar binnen gelopen op .........straat 27. Daar heeft hij de zending naast de kassa gelegd. Hij heeft doorgegeven aan de eigenaar waar hij de zending heeft neergelegd".
Eigenaar van het bedrijf heeft schriftelijk aan Post NL bevestigd het pakket nooit te hebben ontvangen of te zijn aangesproken door bezorger over de verblijfplaats van het pakket, wat overigen bijna 19 kilo weegt dus zo'n pakket is niet te overzien.
Post NL wéét dus wie de dader is en doet er niets aan.
Ze zijn op de hoogte van deze criminele daad, diefstal, en dat is blijkbaar normaal voor Post NL.Ik wordt er misselijk van, bij de gedachte dat deze crimineel meermaals per week mijn persoonlijke post in handen heeft.
In dit geval dus geen verdwenen pakje wat niet te traceren is, maar een pakket waarvan Post NL weet waar het is en wie het zich heeft toegeëigend.
Dan ben je toch medeplichtig aan diefstal, of zie ik dat verkeerd ??

5015 34 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2013 om 15:25
16862 Antwoorden / 108 Vragen

beste daasje, het enige waar ik je op dit moment naar kan verwijzen is het Klachtenkompas. lees hier.
Het word tegenwoordig steeds moeilijker om iets te achterhalen, wat in jouw geval op het oog simpeler lijkt omdat er maar één postbezorger is. Dat zou achterhaald moeten worden. Veel succes.

av
door avazon - Jul 24, 2013 om 16:01
14 Antwoorden / 0 Vragen

Post.nl of TNT ?

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2013 om 16:06
16862 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=avazon schreef op woensdag 24 jul 2013, 16:01]Post.nl of TNT ?

Ja, dat is waar, pakketpost is TNT. ff niet aan gedacht. Maar daasje kan even google gebruiken of TNT ook ergens voorkomt op een lijst waar men zijn klacht over TNT kan deponeren.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 16:15
17 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, deze is van Post NL.
Dit is de afzender van de berichten die ik van hen krijg:

PostNL Pakketten Klantenservice Consumenten

www.postnlpakketten.nl/

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2013 om 16:39
16862 Antwoorden / 108 Vragen

@daasje, heb je het Klachtenkompas formulier al ingevuld? Ben je (misschien) een stukje verder.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 16:40
17 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, heb ik al gedaan :-)

Cookies
door Cookies - Jul 24, 2013 om 18:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat het pakket niet bezorgd is, is helemaal jouw probleem niet, maar dat van de verkoper! DIE moet het oplossen met Postnl, want de verkoper is hun klant, jij niet.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 18:32
17 Antwoorden / 2 Vragen

Het pakket komt van een bedrijf.
Dit pakket is volgens Track & Trace op het juiste adres afgeleverd, dus voor de verzender is het afgehandeld, die heeft zijn plicht correct gedaan.
Hem valt niets te verwijten.
De pakketbezorger heeft het pakket als afgeleverd geregistreerd en het dan zelf mee genomen, niet aan de ontvanger afgegeven.
Volgens de bezorger is hij naar binnen gelopen op .........straat 27. Daar heeft hij de zending naast de kassa gelegd. Hij heeft doorgegeven aan de eigenaar waar hij de zending heeft neergelegd, en dat is niet waar.
Geen pakket gezien of bezorger daar over gesproken.

dearagain
door dearagain - Jul 24, 2013 om 18:42
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het ligt voor de hand dat het zo gelopen is, maar er zijn ook andere draaiboeken denkbaar

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 18:44
17 Antwoorden / 2 Vragen

@dearagain,

zo als ??

dearagain
door dearagain - Jul 24, 2013 om 18:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het pakket is ontvreemd door een derde persoon, die de gunstige situatie heeft overzien

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 19:05
17 Antwoorden / 2 Vragen

De pakketbezorger heeft zelf gezegd het te hebben afgeleverd én de ontvanger op de hoogte te hebben gebracht , het zou volgens bezorger dus persoonlijk zijn afgeleverd aan ontvanger.
Dus van een derde persoon is hier geen sprake.
Het gaat duidelijk tussen bezorger en ontvanger.........alleen de ontvanger heeft het pakket nooit ontvangen.

av
door avazon - Jul 24, 2013 om 19:05
14 Antwoorden / 0 Vragen

IK begin het nu pas te snappen.
Er is voor daasje een pakket "afgeleverd"' in een winkel - een soort afhaalpunt van post.nl ?

Klopt dat ?

jpm
door jpm - Jul 24, 2013 om 19:05
821 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vind PostNL eigenlijk maar een raar bedrijf. Zijn ze nu zo afhankelijk van een mogelijk stelende pakketbezorger dat ze hem/haar niet durven aanspreken hierop? Als bedrijf zou je er toch alles aan willen doen om dit tot op de bodem uit te zoeken? Zo niet PostNL. Als je je naam te grabbel wilt gooien moet je het doen zoals boven omschreven: "geen actie ondernemen". Geen wonder dat er zoveel fora gevuld zijn met klachten en negatieve opmerkingen over PostNL. Eén ding moet je ze wel nageven: Ze zijn ontzettend actief in het negeren van problemen. Nog nooit gehoord van een bedrijf die daarin zo actief is.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 19:11
17 Antwoorden / 2 Vragen

Amazon,

het pakket is afgeleverd bij het bedrijf van mijn schoonbroer, omdat hij daar steeds aanwezig is.
Het pakket had een gewicht van bijna 19 kilo, ik kan dat niet tillen met mijn reumatische klachten.
Daarom gekozen voor deze optie.
En zo weet ik dat het pakket altijd persoonlijk in ontvangst wordt genomen door een vertrouwd persoon.

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2013 om 19:21
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=daasje schreef op woensdag 24 jul 2013, 18:32]Het pakket komt van een bedrijf.
Dit pakket is volgens Track & Trace op het juiste adres afgeleverd, dus voor de verzender is het afgehandeld, die heeft zijn plicht correct gedaan.
Hem valt niets te verwijten.
.
En toch klopt dit juridisch niet. Er valt hem misschien niets te verwijten, maar de verzender is wel verantwoordelijk voor de aflevering op het juiste adres. Dat Post.nl daarin faalt is wel zijn probleem. Hij moet daarmee aan de slag. Het is alleen wel jammer dat het nu juist het bedrijf van uw zwager betreft dat de ontvangst ontkent, want dat maakt uw 'getuige' minder onafhankelijk.
Maar op zich heeft de verzender niet gezorgd voor een correcte aflevering, daarmee heeft hij niet aan zijn leveringsplicht voldaan.

av
door avazon - Jul 24, 2013 om 19:25
14 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat ik het nu snap. Voor een goed advies heb ik wat antwoorden nodig.

Ik heb bij Post.nl gewerkt en kan beamen dat de directie er in geslaagd is om van een TOPbedrijf (PTT) van de eerste klasse een derderangs Toko neer te zetten. De reorganisatie is Totaal mislukt. Gelukkig heeft de directeur daar geen last van. Na de afsplitsing van het ïnternationale gedeelte (TNT) heeft hij genoeg geld meegekregen om verder geen schade meer aan te hoeven richten.

Wat heeft de afzender betaald voor dit pakket van 19 kilo ?
Is de afzender een Nederlands bedrijf ?
Is er geen handtekening gezet ?
Is het pakket inderdaad ergens "neergelegd" en niet "overhandigd" ?
Is de rekening voor deze zending reeds voldaan ?
Is de afzender verzekerd (transportverzekering) ?
Is er aangifte gedaan bij de politie ?
Is het tijdstip van aflevering bekend (tot op de minuut nauwkeurig).
Was er op dat moment (zie kassarol) iemand in de zaak (klant - of personeel ?)

Daasje : Jij denkt dat jij hier de gedupeerde bent ? Zo werkt de Wet niet.

Ik hoop spoedig van je te horen.

Met vriendelijke groet :
AvaZon

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 19:39
17 Antwoorden / 2 Vragen

Wat heeft de afzender betaald voor dit pakket van 19 kilo ?
Geen idee, er was ook geen handtekening vereist.

Is de afzender een Nederlands bedrijf ? Ja.

Is er geen handtekening gezet ? Nee.

Is het pakket inderdaad ergens "neergelegd" en niet "overhandigd" ? Het is overhandigd.

Is de rekening voor deze zending reeds voldaan ? N.V.T.

Is de afzender verzekerd (transportverzekering) ? Denk het niet omdat er geen handtekening vereist was.

Is er aangifte gedaan bij de politie ? wordt overwogen.

Is het tijdstip van aflevering bekend (tot op de minuut nauwkeurig). Ja.

Was er op dat moment (zie kassarol) iemand in de zaak (klant - of personeel ?) Nee, geen betalende klanten op dat moment, de eigenaar wel.

Ja, ik ben de gedupeerde.

Als een bezorger in zijn apparaatje "afgeleverd" ingeeft ( wat heel gemakkelijk kan zonder vereiste handtekening ) en het dan alsnog niet aflevert, is dat diefstal van de ontvanger.
Hij heeft zich goederen toegeëigend die voor mij bestemd zijn.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 19:42
17 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 jul 2013, 19:21][quote=daasje schreef op woensdag 24 jul 2013, 18:32]Het pakket komt van een bedrijf.
Dit pakket is volgens Track & Trace op het juiste adres afgeleverd, dus voor de verzender is het afgehandeld, die heeft zijn plicht correct gedaan.
Hem valt niets te verwijten.
.
En toch klopt dit juridisch niet. Er valt hem misschien niets te verwijten, maar de verzender is wel verantwoordelijk voor de aflevering op het juiste adres. Dat Post.nl daarin faalt is wel zijn probleem. Hij moet daarmee aan de slag. Het is alleen wel jammer dat het nu juist het bedrijf van uw zwager betreft dat de ontvangst ontkent, want dat maakt uw 'getuige' minder onafhankelijk.
Maar op zich heeft de verzender niet gezorgd voor een correcte aflevering, daarmee heeft hij niet aan zijn leveringsplicht voldaan.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 19:46
17 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 jul 2013, 19:21][quote=daasje schreef op woensdag 24 jul 2013, 18:32]Het pakket komt van een bedrijf.
Dit pakket is volgens Track & Trace op het juiste adres afgeleverd, dus voor de verzender is het afgehandeld, die heeft zijn plicht correct gedaan.
Hem valt niets te verwijten.
.
En toch klopt dit juridisch niet. Er valt hem misschien niets te verwijten, maar de verzender is wel verantwoordelijk voor de aflevering op het juiste adres. Dat Post.nl daarin faalt is wel zijn probleem. Hij moet daarmee aan de slag. Het is alleen wel jammer dat het nu juist het bedrijf van uw zwager betreft dat de ontvangst ontkent, want dat maakt uw 'getuige' minder onafhankelijk.
Maar op zich heeft de verzender niet gezorgd voor een correcte aflevering, daarmee heeft hij niet aan zijn leveringsplicht voldaan.

Wat kan de verzender verder doen ?
Volgens Track & Trace is er geen vuiltje aan de lucht, pakket afgeleverd staat daar te lezen.
Wat maakt het dan nog uit hoe de verzender verzonden heeft ?
De bode zegt zelf het pakket te hebben afgeleverd op het adres, dat pleit de verzender vrij zou ik zeggen.
De bode zegt afgeleverd op "papier" staat afgeleverd....dus.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 20:03
17 Antwoorden / 2 Vragen

Wat voor mij het meest doorslaggevende is dat een medewerker van Post NL vrij baan heeft mensen te bestelen.
Hij geeft verkeerde informatie aan in zijn apparaatje en neemt zich dan het brutale recht het pakket dan maar lekker mee te nemen en nog liegen tegen zijn baas ( Post NL ) ook !!
Hier is maar één vaste bezorger, die dan ook in de toekomst al mijn pakketjes in zijn handen krijgt en dat geeft mij de koude rillingen.
Deze man komt meermaals in de week bij mij aan de deur.

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2013 om 20:05
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Ik neem aan dat jij iets hebt gekocht bij een bedrijf. Hoewel ik NVT niet begrijp bij de vraag of het al is betaald.

Dat bedrijf moet bewijzen dat het op het afleveradres is afgeleverd. Nu hebben ze wel die track & trace, maar als jij kunt bewijzen dat het niet is afgeleverd dan heeft dat bedrijf een probleem en zou in principe jou opnieuw moeten leveren en het verder met Post.nl uit moeten vechten.

Was het een afhaalpunt geweest waar jij niets mee te maken had, ik zeg maar wat AH of een of ander servicepunt, dan had je een ijzersterke zaak. Nu is het wat lastiger, omdat het het bedrijf van je zwager betreft. Maar aan de andere kant, dat er niet is getekend voor ontvangst, maakt je zaak ten opzichte van het bedrijf weer veel sterker.
Om hoeveel geld gaat het en heb je al betaald voor de zending?

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 20:08
17 Antwoorden / 2 Vragen

Zoekster,

ik heb niet hoeven betalen voor voor de zending, maar de inhoud heeft een waarde van ca. 100 euro.
Ik heb ook geen verzendkosten hoeven betalen.

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2013 om 20:08
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Als het bedrijf (de verzender) zijn tanden laat zien en gaat klagen bij Post.nl dan verzeker ik je dat het binnenkort is gedaan met die postbezorger. Ze hebben allemaal tijdelijke contracten en als er een geur van fraude aan ze hangt, dan worden ze zo de laan uitgestuurd.
Post.nl zal het te ingewikkeld vinden die postbezorger van diefstal te beschuldigen, dat valt nog niet mee voor een werkgever, je moet ze als het ware op heterdaad betrappen.

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2013 om 20:10
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=daasje schreef op woensdag 24 jul 2013, 20:08]Zoekster,

ik heb niet hoeven betalen voor voor de zending, maar de inhoud heeft een waarde van ca. 100 euro.
Ik heb ook geen verzendkosten hoeven betalen.
Dat veranderd de zaak. Ik snap overigens niet dat het pakket dan niet is verzekerd met zo'n waarde, dat was bepaald niet slim.

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 20:12
17 Antwoorden / 2 Vragen

Nee inderdaad, dan was de bode toch wat gehaaider en heeft daar grof misbruik van gemaakt.........

av
door avazon - Jul 24, 2013 om 20:19
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=daasje schreef op woensdag 24 jul 2013, 19:39]Wat heeft de afzender betaald voor dit pakket van 19 kilo ?
Geen idee, er was ook geen handtekening vereist.
Dan heeft de afzender gekozen voor de goedkoopste optie (12 euro 40 cents) en niet voor aantekenen en verzekeren. De leverancier kan NIET aantonen dat het afgeleverd is, omdat er een verkeerde keuze voor levering is gemaakt. De afzender is verantwoordelijk. Zeker als het een bedrijf is. De Wet beschermt de particuliere klant in deze zaak.

Is de afzender een Nederlands bedrijf ? Ja.
Dan is de leverancier aansprakelijk voor alles. Dus ook voor de bezorging.

Is er geen handtekening gezet ? Nee.
Dan is er geen bewijs voor aflevering. De verzender (leverancier) moet nu aantonen dat er geleverd is en aan klant de schade vergoeden en proberen de schade te verhalen op de door hem inschakelde contractpartner : lees : Post.nl

Is het pakket inderdaad ergens "neergelegd" en niet "overhandigd" ? Het is overhandigd.

OverHANDigd is in de HAND drukken. Is dat gedaan ?

Is de rekening voor deze zending reeds voldaan ? N.V.T.
Als het gratis was is er ook geen schade te verhalen. Dit antwoord van U snap ik niet zo goed.

Is de afzender verzekerd (transportverzekering) ? Denk het niet omdat er geen handtekening vereist was.
Een beetje bedrijf sl;uit een transportverzekering af bij een maatschappij. Dat staat los van Post.nl

Is er aangifte gedaan bij de politie ? wordt overwogen.
Moet U zeker doen, tenminste als het pakket waarde heeft.

Is het tijdstip van aflevering bekend (tot op de minuut nauwkeurig). Ja.

Was er op dat moment (zie kassarol) iemand in de zaak (klant - of personeel ?) Nee, geen betalende klanten op dat moment, de eigenaar wel.

Ja, ik ben de gedupeerde.

Als een bezorger in zijn apparaatje "afgeleverd" ingeeft ( wat heel gemakkelijk kan zonder vereiste handtekening ) en het dan alsnog niet aflevert, is dat diefstal van de ontvanger.

Nee - dat is onjuist. U heeft niets ontvangen. Dan kan het ook niet van U gestolen worden.
Het apparaat is niet de baas. U bent de baas.

Hij heeft zich goederen toegeëigend die voor mij bestemd zijn.
U zegt het nu zelf : BESTEMD. Maar de bestemming is niet bereikt. Dus moet degene die opdracht voor verzending gegeven heeft (leverancier) zijn opdrachtaannemer hier op aanspreken.

Het gaat hier om bewijslast. Ik ben van huis uit ondernemer. Iedere Nederlander wordt geacht de Wet te kennen, maar als ondernemer Moet je die kennen. Het probleem ligt primair bij de verzender. Door de gekozen bestelwijze is hij verantwoordelijk hoe dit loopt. De verzender heeft 1 euro en 30 cent willen besparen. Als dat zijn keuze is en niet de uwe, dan heeft de Verzender een probleem, en daarna Post.nl (als de leverancier overstapt op een betrouwbaarder vervoerder).

Mijn advies is het volgende :
Stel de leverancier aansprakelijk (dat kan met een kort briefje)
Print mijn reactie uit en pleeg overleg met Uw zwager, de Politie(samen) en ga desnoods naar het juridisch loket.
Dit is een gratis advies. Dat wil niet zeggen dat het een slecht advies is.

Ik groet U.

AvaZon

av
door avazon - Jul 24, 2013 om 20:22
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 jul 2013, 19:21][quote=daasje schreef op woensdag 24 jul 2013, 18:32]Het pakket komt van een bedrijf.
Dit pakket is volgens Track & Trace op het juiste adres afgeleverd, dus voor de verzender is het afgehandeld, die heeft zijn plicht correct gedaan.
Hem valt niets te verwijten.
.
En toch klopt dit juridisch niet. Er valt hem misschien niets te verwijten, maar de verzender is wel verantwoordelijk voor de aflevering op het juiste adres. Dat Post.nl daarin faalt is wel zijn probleem. Hij moet daarmee aan de slag. Het is alleen wel jammer dat het nu juist het bedrijf van uw zwager betreft dat de ontvangst ontkent, want dat maakt uw 'getuige' minder onafhankelijk.
Maar op zich heeft de verzender niet gezorgd voor een correcte aflevering, daarmee heeft hij niet aan zijn leveringsplicht voldaan.

Hier staat in het kort precies hetzelfde als wat ik zojuist betoogd heb.
De verzender is verantwoordelijk. Een bewering van zijn bode heeft geen rechtsgeldige waarde

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 20:23
17 Antwoorden / 2 Vragen

Beste AvaZon,

bedankt, ik zal dit advies zeker ter harte nemen.

av
door avazon - Jul 24, 2013 om 20:31
14 Antwoorden / 0 Vragen

Prima - Ik ben benieuwd hoe het afloopt.
Mocht U vast komen te zitten., reageer gerust.
DE tarieven voor post.nl pakketten zijn te zien op internet. Dan kunt U ook zien dat voor 1 euro 30 extra er geen problemen kunnen ontstaan.
Deze bezorger staat overigens los van de reguliere postbezorger. Die komt op de fiets en bezorgt alleen kleine pakketjes die door de brievenbus kunnen.
U zou hem eventueel ook kunnen aanspreken (informeel), dan "komt de "gossipmachine" vanzelf op gang.

SUCCES !

da
door daasje - Jul 24, 2013 om 20:35
17 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, jammer is dat.
Post NL heeft je gewoon in de tang....jij betaald voor extra dienst, anders moet je maar afwachten of het pakket aankomt.
Wil je dat wij gewoon ons werk doen dan moet je extra betalen.
Daar is een woord voor wat ik liever niet wil noemen.

sw
door swat1500 - Jul 24, 2013 om 22:09
3800 Antwoorden / 0 Vragen

Aangifte doen bij de politie kan maar zal uiteindelijk op niets gaan uitlopen. De bezorger zal zeggen "ik heb het afgeleverd" en zwager van TS zal zeggen "Ik heb niets gezien". Tenzij zwager videobewaking heeft of er zijn getuigen die op het betreffende tijdstip in het bedrijf waren is het de verklaring van zwager tegenover die van de bezorger en beide verklaringen zullen dan dezelfde juridische waarde hebben. Daar door zal diefstal door de bezorger niet te bewijzen zijn.

Ook valt inderdaad een ander scenario niet uit te sluiten. Zonder de zwager van TS te beschuldigen bestaat ook de mogelijkheid dat zwager vanwege drukte niet gemerkt heeft dat de bezorger was geweest en dat een "klanr" van zwager het pakketje heeft meegenomen.

Blijft staan dat de verzender, niet zijnde een particulier, verantwoordelijk is voor de verzending en de aankomst van het pakket. Probleem is wel dat TS heeft gekozen voor "bezorging in het bedrijf van zwager" en niet voor "ontvangst in eigen handen". Verzender zal zich kunnen beroepen op de het feit dat dat volgens de bezorgdienst het pakket is afgeleverd op de wijze dat TS dit wenste en dus aan de overeenkomst is voldaan.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 25, 2013 om 13:58
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=avazon schreef op woensdag 24 jul 2013, 20:31]Dan kunt U ook zien dat voor 1 euro 30 extra er geen problemen kunnen ontstaan.
Complete onzin, ook dan is PostNL niet thuis en krijg je precies hetzelfde verhaal als dat je nu hebt..

En ja ik spreek uit meerdere eigen ervaringen die tot op heden nooit opgelost zijn.

av
door avazon - Jul 25, 2013 om 16:34
14 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op donderdag 25 jul 2013, 13:58][quote=avazon schreef op woensdag 24 jul 2013, 20:31]Dan kunt U ook zien dat voor 1 euro 30 extra er geen problemen kunnen ontstaan.
Complete onzin, ook dan is PostNL niet thuis en krijg je precies hetzelfde verhaal als dat je nu hebt..

En ja ik spreek uit meerdere eigen ervaringen die tot op heden nooit opgelost zijn.

Nou : zeg het eens.