da
door darkeagle Jan 31, 2014 om 11:37
Auto & vervoer

Botsing

Hallo,

Mijn vriendin heeft een botsingtje gehad. Echter zijn er een paar dingen.

Zij stond in een parkeervak en reedt naar achter. Dit was de straat op. Andere zijde van de straat was alleen een stoel en dan voortuinen. Toen ze instapte stond er nog geen auto. Deed haar ding en reedt langszaam achter uit. Toen bleek de auto er ineens te staan. Terwijl er voor die zijde een parkeer verbod geld. De auto stond half op de weg en stoep.

Wie is er dan schuldig?. Die auto mocht daar niet staan (parkeer verbod).

8002 28 Rapporteer

door 14peter - Jan 31, 2014 om 11:47
567 Antwoorden / 2 Vragen

In principe uw vriendin.

Uitzondering is als zij kan aantonen dat zij niet had kunnen verwachten dat daar iemand stond of zou gaan staan, en daardoor het ongeluk is gebeurt. Echter lijkt mij eerder het probleem dat ze haar spiegels niet heeft gebruikt.

hutch
door hutch - Jan 31, 2014 om 11:52
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Uw vriendin is in deze volledig schuldig. Zij had doorlopend moeten opletten. De eigenaar van die andere auto kan hoogstens een bekeuring krijgen voor fout parkeren.

pi
door pieterwolters - Jan 31, 2014 om 12:01
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd geleerd dat degene die tegen een stilstaand object rijdt schuldig is.

jantje7
door jantje7 - Jan 31, 2014 om 12:21
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het is niet van belang wat u vind wie er schuldig is aan deze aanrijding. Of u nu wel of geen schuld bekend, de verzekering bepaald wel wie er schuldig is. Maar ga er voor het gemak maar even van uit dat de verzekering van uw vriendin tot betalen over gaat.

pino123
door pino123 - Jan 31, 2014 om 12:41
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Inderdaad en een bijzondere manouvre (achteruit rijden) en tegen een stilstaand object.

mahadma
door mahadma - Jan 31, 2014 om 12:44
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Volledig met bovenstaande eens.

ph
door philip36 - Jan 31, 2014 om 12:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Was de straat erg smal waardoor uw vriendin door de geparkeerde auto aan de overkant eigenlijk te weinig ruimte had om uit het parkeervak te rijden?
In dat geval kunt u aanvoeren dat de half op de rijbaan geparkeerde auto het uitparkeren van uw vriendin onmogelijk maakte.
Een rechtsbijstandverzekering zou in dit geval kunnen helpen omdat de zaak niet zo simpel ligt.
Denk dat in gunstigste geval ieder zijn eigen schade moet betalen, maar ik ben geen rechter.

me
door mein33 - Jan 31, 2014 om 13:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

In dit geval is uw vriendin verantwoordelijk voor de schade, dat de auto er foutief stond geeft nog niet het recht om er dan maar tegenaan te rijden.
Gelukkig was het geen kind, voetganger of fietser die plotseling uit het niets tevoorschijn kwam toen uw vriendin, na het instappen, haar "ding" deed.
Situaties kunnen per seconde veranderen en het is niet relevant hoe de situatie was bij het instappen maar wel bij het gaan (achteruit) rijden, starten en de veiligheidsgordel omdoen nemen nou eenmaal tijd.

edrick3
door edrick3 - Jan 31, 2014 om 13:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo darkeagle,

Raar! Niet goed uitgekeken anders had die auto op moeten vallen.
Achteruit rijdend verkeer is fout!

pino123
door pino123 - Jan 31, 2014 om 14:22
2766 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=philip36 schreef op vrijdag 31 jan 2014, 12:47]Was de straat erg smal waardoor uw vriendin door de geparkeerde auto aan de overkant eigenlijk te weinig ruimte had om uit het parkeervak te rijden?
In dat geval kunt u aanvoeren dat de half op de rijbaan geparkeerde auto het uitparkeren van uw vriendin onmogelijk maakte.
Een rechtsbijstandverzekering zou in dit geval kunnen helpen omdat de zaak niet zo simpel ligt.
Denk dat in gunstigste geval ieder zijn eigen schade moet betalen, maar ik ben geen rechter.

Totale nonsens sta je te verkopen. Auto rijdt achteruit en rijdt tegen een stilstaande auto.... Hoe duidelijk moet het zijn, dat je gewoon in je spiegels had moeten kijken?

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2014 om 14:31
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Het botsinkje komt op het bordje van uw vriendin. Maar als de schade klein is zou ik het maar zelf betalen zodat de bonus-malus niet zal worden 'verstoord'.

aurora1
door aurora1 - Jan 31, 2014 om 14:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Alleen in de spiegels kijken is doorgaans niet voldoende. Je moet bij achteruit rijden af en aan over je schouder kijken (de richting waarnaar je rijdt) of daar iets staat of gebeurt, en met wegrijden idem omdat bijv. fietsers net niet in de spiegel te zien kunnen zijn. Volgens het omschrevene heeft de vriendin nmm schuld.
De tip van @tenormin zou ik ook in overweging nemen.

alfaromeo164
door alfaromeo164 - Jan 31, 2014 om 14:51
174 Antwoorden / 1 Vragen

Achteruitrijden is een bijzondere verrichting en de vraag is nu of zij zich schuldig heeft gemaakt aan een aanmerkelijke mate van verwijtbare onvoorzichtigheid of onoplettendheid. Naar mijn mening heeft zij zich onvoldoende op de hoogte gesteld of zij zonder enig gevaar achteruit kon rijden. U schrijft immers: "Toen bleek de auto er ineens te staan. Terwijl er voor die zijde een parkeer verbod geld. De auto stond half op de weg en stoep" .

Het doet niet terzake of er een parkeerverbod geldt en dat de auto half op de weg en/of stoep stond. Indien zij dit had gezien had ze immers de auto dienen te laten staan totdat de belemmering was opgeheven.

Derhalve ben ik van mening dat zij de volledige schade dient te dragen. Godzijdank ben ik geen verzekeraar, maar ik denk niet dat de verzekeraar gaat betalen.

ro
door ron530 - Jan 31, 2014 om 14:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Achteruit rijden wordt gezien als een bijzondere manoeuvre die enkel uitgevoerd mag worden als het overige verkeer niet gehinderd wordt. Daar komt nog bij dat uw vriendin niet uitgekeken heeft bij het achteruit rijden anders had ze de auto wel opgemerkt. Wat het parkeerverbod betreft kan ik kort zijn al zou de auto er niet mogen staan betekend dat niet dat uw vriendin er tegen aan mag rijden.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2014 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Simpele zaak, uw vriendin is aansprakelijk voor de schade.

ph
door philip36 - Jan 31, 2014 om 17:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 31 jan 2014, 14:22][quote=philip36 schreef op vrijdag 31 jan 2014, 12:47]Was de straat erg smal waardoor uw vriendin door de geparkeerde auto aan de overkant eigenlijk te weinig ruimte had om uit het parkeervak te rijden?
In dat geval kunt u aanvoeren dat de half op de rijbaan geparkeerde auto het uitparkeren van uw vriendin onmogelijk maakte.
Een rechtsbijstandverzekering zou in dit geval kunnen helpen omdat de zaak niet zo simpel ligt.
Denk dat in gunstigste geval ieder zijn eigen schade moet betalen, maar ik ben geen rechter.

Totale nonsens sta je te verkopen. Auto rijdt achteruit en rijdt tegen een stilstaande auto.... Hoe duidelijk moet het zijn, dat je gewoon in je spiegels had moeten kijken?

Het is maar de vraag of de bestuurder van de half op de rijbaan geparkeerde auto verwijtbaar handelen verweten kan worden.
Hij parkeert zijn auto niet voor niets half op de stoep, blijkbaar is de rijbaan daar niet erg breed.
Hij kan dan weten dat het voor geparkeerde auto's moeilijk is om eruit te rijden.
Vandaar dat ik zeg dat in het gunstigste geval het ieder eigen schade betalen wordt.
Hij maakt tenslotte een verkeersovertreding (parkeerverbod) waardoor er een aanrijding ontstaat.
Ik geef aan wat zijn vriendin als verweer kan aandragen, ik ken de situatie ter plekke niet.

ro
door ron530 - Jan 31, 2014 om 17:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zo jammer een parkeerverbod betekend nog niet dat je op die plaats niet stil mag staan. De vriendin van vraagsteller had domweg uit moeten kijken of de weg vrij was om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Suggereren "net stond die auto er nog niet" is geen excuus om zonder te kijken achter uit te rijden.

tenormin
door tenormin - Jan 31, 2014 om 17:47
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Is toch klip en klaar wie hier schuldig is? Je kan toch ook niet zeggen: gut, dat kind was er net nog niet? Kul, gewoon kijken, spiegels, nog eens kijken, hoofd omdraaien, leer je neem ik aan, tegenwoordig toch ook nog? Zijn er nog 'adviseurs' die nog wel een maasje zien waaruit vriendin doorheen kan zwemmen. Vreemd om hier nog maar iets "aan denken te kunnen doen" om er onderuit te komen.

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2014 om 18:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Die aanrijding ontstond niet doordat wellicht die geparkeerde auto een verkeersovertreding maakt, maar doordat de vriendin van de Ts achteruit reed zonder voldoende te hebben gekeken.

Die auto is daar niet in 2 seconden gegroeid.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 31, 2014 om 18:28
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn bestelbus zonder ramen.. dus lastiger...
Ooit stond ik vast omdat ik legaal geparkeerd niet weg kon wegens een fout geparkeerde.

Na 10 minuten wachten en de Politie weigerde deze weg te slepen heb ik met de oude bestelbus deze maar geramd.
Dit is overmacht en volgens een winkelier kwam hij pas 40 minuten later kijken naar zijn wrak.

Er was voldoende parkeerruimte maar hij was lui.
Er is een rechtszaak geweest maar een uitrit parkeerplaats blokkeren en daarom ook het parkeer en soms stopverbod is daarom daar geplaatst.
Ik ging bij de zitting vrijuit omdat na 10 minuten en niet bereikbare bestuurder.....

Dit geval is anders, even rond kijken en vragen had gekund.
Je moet altijd goed in spiegels kijken en je vriendin was te traag met instappen.

Maar of je de schade aan de ander moet betalen?
Als je fout parkeer en de ruimte beperkt of moeilijk te verlaten was word het voor de foutparkeerder moeilijk bewijsbaar dat ze niemand hinderde.

Het parkeerverbod en half op de stoep... mag niet en is zijn/haar nadeel.
Dus erken geen schade en beroep je eens op overmacht.
Ik heb gewonnen maar dat was andere situatie dan U had.

van leyden
door van leyden - Jan 31, 2014 om 18:35
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Ts heeft volgens mij geen rijbewijs, maar dat de veroorzaker twijfelt is toch wel ernstig.
De twee belangrijkste redenen zijn al genoemd, voor hetzelfde geld was er een persoon aangereden, de bestuurster mag blij zijn dat het bij blikschade is gebleven.

van leyden
door van leyden - Jan 31, 2014 om 18:41
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Tot 15 karakters.
Heb jou nog nooit op een zinnige bijdrage kunnen betrappen.
In simpel Nederlands> je raaskalt, bovendien ben je een gevaar op de weg, maar dat heeft alles te maken met je denkvermogen.
Dat ontbreekt.

ro
door roosvanhoewijk - Feb 1, 2014 om 11:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

He, wat akelig he! Wat ik altijd leerde van mijn rijinstructeur,100 jaar geleden: achteruit rijden?? ALLES wat beweegt heeft voorrang. Blijf opletten want je bent altijd fout als je achteruit rijdt."
Blijft vervelend,

pino123
door pino123 - Feb 1, 2014 om 16:26
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Tot 15 karakters,

Je zit vol met sterke verhalen.... Volgens mij ben je al 12 keer voor de rechter geweest en heb je alles gewonnen. Het wordt zo langzamerhand een beetje doorzichtig.

Je zal als sprookjesboekschrijver niet misstaan. Ik zal niet zeggen dat je wat aan je denkvermogen hebt, maar zo langzamerhand.....

Cookies
door Cookies - Feb 1, 2014 om 16:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=darkeagle schreef op vrijdag 31 jan 2014, 11:37]Toen ze instapte stond er nog geen auto. Deed haar ding en reedt langszaam achter uit. Toen bleek de auto er ineens te staan.

Op het moment van wegrijden dus NIET gekeken. Wees blij dat ze geen kind of fietser geraakt heeft, die hadden daar ook INEENS kunnen lopen/fietsen.

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2014 om 16:35
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Het parkeerverbod en half op de stoep... mag niet en is zijn/haar nadeel.
Dus erken geen schade en beroep je eens op overmacht.
Ik heb gewonnen maar dat was andere situatie dan U had.

Waarom dan deze reactie, je schrijft zelf: maar was andere situatie dan U had. Flauwekul, dus.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 17:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tot15

Als u met opzet een andere auto ramt en dat ook verklaard voor de rechtbank, spreekt geen rechter u vrij.

Dus onzinverhaal.

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2014 om 17:17
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]Dus onzinverhaal.

@tot15 heeft, zo te lezen, al allerlei zaken gewonnen, als je alles moet geloven tenminste. Daar zet je vraagstellers wel door op het verkeerde been. Vooral het bovenstaande verhaal van auto maar even "vrij vertaald" indeuken.

@darkeagle, uw vriendin heeft, zoals u heeft kunnen lezen, gewoon een fout gemaakt. Die ze in de toekomst vast niet nog eens zal maken.