Stefano Amsterdam
door Stefano Amsterdam Feb 15, 2024 om 11:52
Auto & vervoer

Btw achteraf reparatie garage

Vorige week heb de automaatbak van mijn auto laten spoelen. Bedrag was vooraf afgesproken € 350,00. Op het moment dat ik moest betalen en een factuur/bon heb gevraagd, kwam er btw boven dat bedrag (€ 73,50) op. Ik heb betaald maar de dag erna heb ik een mail gestuurd met mijn verbazing dat dus plotseling de reparatie voor mij als privé persoon best duurder was geworden. Ze hebben geantwoord dat hun prijzen altijd zonder btw zijn. Mag dat van ze? Wat had ik anders beter kunnen doen?

5814 10 Rapporteer
ju
door juliomariner - Feb 15, 2024 om 11:58
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Nee dat mag niet. Als je als bedrijf met particulieren te doen heb moet je altijd op de een of andere manier prijzen met BTW communiceren.
Ze kunnen wel zeggen het kost 350 excl. bTW en dat is incl. BTW  423,50

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 15, 2024 om 12:44
2057 Antwoorden / Vragen

Inderdaad dat is verboden, maar het lijkt erop dat men het werk "zonder bon" wilde uitvoeren, ook verboden, maar dan snijdt het mes aan twee kanten. Begreep u dat niet?

rj
door rjw Feb 15, 2024 om 12:52
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Waaruit concludeer jij meteen dat ze de boel willen flessen? Zoals de waard is....?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 16, 2024 om 16:43
2057 Antwoorden / Vragen

Ik heb geen seconden gesuggereerd dat de garage iemand wil flessen, als je daar tenminste "oplichten" mee bedoelt, ik acht het logisch dat als een garage een particulier een prijs zonder btw quote de enige logische conclusie is dat men het werk zonder bon denkt uit te voeren. Waar iedereen hier dus denkt dat de garage TS een geintje flikt door zonder btw te quoten acht ik het heel goed mogelijk dat garage TS en zichzelf ter wille is.
Ga jij nog maar eens goed in de spiegel kijken welke waard jij daar ziet, vast geen fraaie. Grappig ook hoe verderop mensen ineens wakker worden en dit ook suggereren, zonder bronvermelding overigens.

ju
door juliomariner Feb 17, 2024 om 20:44
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Zwart betalen is alleen de belastingdienst flessen. Bepaalde reparaties zou mijn garage  mijn graag zwart mogen aanbieden. Ik kom er gewoon voor uit, hoef niet  de schijnheilige uit te hangen

vd
door vdlieuw - Feb 15, 2024 om 14:16
212 Antwoorden / 6 Vragen

Als garagehouder dient hij, bij aanmelding van een reparatie, zich te overtuigen/ vragen of het een particuliere of zakelijke opdracht is.
Als ondernemer dient hij de particulier de reparatiekosten incl. btw te vertellen en zakelijk excl. btw.
U staat dus in uw recht als u weigert die btw te betalen maar... als het uw vaste garage is en u bent op hen aangewezen dan moet u geen ruzie zoeken..., lijkt me logisch toch.
Beste is om hem postief en vriendelijk te vragen het btw bedrag te halveren.

1paul
door 1paul - Feb 15, 2024 om 16:04
3149 Antwoorden / 0 Vragen

nee dat mag niet, men moet naar een prive persoon altijd een prijs ofreren inclusief  de BTW, anders is het als duidelijk is dat deze garage normaal gesproken alleen zaken doet met andere ondernemers bijv.

https://www.ictrecht.nl/blog/mag-een-prijs-exclusief-btw-getoond-worden#:~:text=Nee%2C%20dat%20mag%20niet%20%2D%20tenzij,worden%20geheven%20bij%20alle%20transacties.

mahadma
door mahadma - Feb 15, 2024 om 19:15
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als de garagist een prijs noemt aan een particulier dan dient dat ook de prijs inclusief de BTW te zijn.
Echter, wat ik vermoed eerlijkheidshalve, de garagist zou mogelijk een "zwarte klus" zonder factuur willen doen. En de vraagsteller wilde een factuur, dus btw betalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 16, 2024 om 01:50
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Stefano,

Om welke garage gaat het?

Sommige bedrijven werken zo om zwart bij te verdienen.

ju
door juliomariner Feb 17, 2024 om 20:42
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Des te meer reden dus om de naam van de garage niet te noemen

ro
door ronny530 - Feb 18, 2024 om 08:36
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Het spoelen van een automaatbak is geen reparatie en wordt pas gedaan als de automaatbak kuren vertoont in de hoop dat de kuren minder worden maar de garage kan het niet garanderen.
Belastingtechnisch valt het spoelen in een grijs gebied waar geen btw over afgedragen hoeft te worden want als het spoelen niet het gewenste resultaat heeft blijft repareren als enige over en als die reparatie door de garage uitgevoerd wordt wordt het spoelen later in de factuur meegenomen.
Als vraagsteller besluit het enkel bij het spoelen te laten en factuur wenst dan kan de garage niet anders dan btw in rekening brengen omdat er geen vervolg reparatie komt.

ju
door juliomariner Feb 18, 2024 om 20:10
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin verhaal. Leuk gevonden maar totale onzin.
Garage moet over alle handelingen BTW berekenen en bij prijsopgave aan particulier dit bedrag incl. BTW communiceren.

ki
door kieskeurig Feb 23, 2024 om 16:13
25 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een gezwets, een automaatbak kan je ook spoelen uit voorzorg, hij hoeft helemaal geen kuren te hebben.
Als je er geen verstand van hebt is het beter om op deze posts niet te reageren.

mo
door mof - Feb 19, 2024 om 12:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer prijsopgavenaan particulieren gedaan worden horen die altijd inc BTW te zijn.

agapon1951
door agapon1951 - Feb 19, 2024 om 15:13
171 Antwoorden / Vragen

bij iedere handeling waarbij een zaak / overeenkomst wordt aangeboden is er een wettelijke informatieplicht deze geeft aan dat in dit geval het bedrijf van tevoren had moeten aangeven hoeveel dit ging of gaat kosten en wel de totale kosten.  Indien het duurder uitvalt, ook dan geld dat U eerstens moet worden geinformeerd en accoord moet geven.

Stefano Amsterdam
door Stefano Amsterdam - Feb 19, 2024 om 16:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor julie reacties,

Heb een tweede mail aan de garage gestuurd en die heeft het bedrag van de btw teruggestort.

Nogmaals dank voor julie steun, dat hielp zeker.

Groet,
Stefano

ju
door juliomariner Feb 26, 2024 om 12:03
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de terugkoppeling. Zouden meer vragenstellers moeten doen