ro
door roesch Aug 18, 2010 om 15:01
Auto & vervoer

Camperbedrijf weigert claim op banden

Op 5 Febr `10 een 2ehands buscamper gekocht, met een half jaar garantie, bij een Camperbedrijf. Tijdens de vakantie (Juli j.l) begon het stuur iets te trillen. Tijdens lange ritten
( meer dan 2uur aan èèn stuk)werd het trillen steeds erger dat ik naar een garage ben gereden.
Deze constateerde dat de band aan èèn kant was weggesleten wat vermoedelijk is onstaan door: of het canvas is inwendig gescheurd, of de stuurinrichting moet uitgelijnd worden, (reserveband geplaatst) Nu, na verloop van een paar weken, begint het stuur opnieuw licht te trillen. Het camperbedrijf reageert negatief op mijn claim voor 2 nieuwe voorbanden en laten uitlijnen omdat : ze daar nooit garantie op geven : ik dit 2 weken nà de garantietermijn heb gemeld : en ik moet aantonen dat ik niet tegen de stoep of door een kuil ben gereden. Belachelijk natuurlijk: dit kan ik nooit aantonen, en ik was toen nog op vakantie. Ik heb de camper in Febr. gekocht met 4 nieuwe banden maar volgens het bedrijf zaten er gebruikte banden onder.
Ik weet 100% zeker dat er nieuwe banden onder zaten alleen ik kan het niet bewijzen dmv een foto of een contract. Ik heb de band ''gelezen'' ( de informatie die op de band vermeld staat) en daaruit blijkt dat de banden uit 2006 zijn. Het zijn banden uit de goedkope sector. (Matador) er zitten al haarscheurtjes in de zijkant e.d. dus ze moeten eigenlijk alle 4 vervangen worden wat een behoorlijke kostenpost is.
Ik heb er in totaal 3000 km. mee gereden vanaf Febr `10. Stom achteraf dat ik het niet heb gezien tijdens de aankoop...maar ja ! Wie kan kan mij helpen aan een goed advies om in ieder geval de 2 voorbanden en het uitlijnen vergoed te krijgen.

1006 6 Rapporteer

ro
door roesch - Aug 18, 2010 om 15:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

Als alles goed lijkt te gaan heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.

poltol
door poltol - Aug 18, 2010 om 15:27
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt niets claimen.
Bij een koop heeft de koper onderzoeksplicht.
U moet dus kijken/onderzoeken of u gaat krijgen wat u gekocht heeft. En wel voordat u de koop sluit. En ook als u het produkt afneemt bij de aflevering. Koop = koop.
Even zo geldt garantie = garantie.
Termijn voorbij? Einde garantie.

En wat de niet sporende banden betreft heeft de garage m.i. gelijk. Eén keer [te] hard de stoep op en het kan al foute boel zijn.

Dit wordt dus een dure les voor u. Nieuwe banden eronder en tegelijk uit laten lijnen en balanceren. Ga naar een echt bandenbedrijf. Niet naar een prijsvechter of uitlatenspecialist.

Succes, poltol

ro
door roesch - Aug 18, 2010 om 22:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt Poltol voor je reactie...inderdaad weer wat geleerd.

ru
door ruf - Jul 28, 2011 om 14:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op banden staat een dotcode met vermelding van de maand en fabricagejaar.
Als banden zo vlug verslijten dan heeft dit meestal te maken met een niet geoorloofde montage van oude banden die verduurd zijn. Vraag is hoelang die tweedehandscamper stil heeft gestaan? Wij hebben hetzelfde aan de hand gehad met een nieuwe caravan die na veel miserie een overjaarsmodel bleek . Bij de eerste rit liepen de banden leeg en ontsnapten wij aan een crasch! Gouden tip:
" controleer positie 10 in het chassisnr. en vergelijk dit steeds met de dotcode op de banden!" Voor auto's zit in die positie 10 het bouwjaar, voor caravans het modeljaar!
Succes bij een volgende aankoop!

edrick3
door edrick3 - Jul 28, 2011 om 14:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ruf,

Kijk eens naar de datum van dit topic!

grindweg
door grindweg - Jul 28, 2011 om 19:50
2308 Antwoorden / 28 Vragen

JA WAT BETREFT LEEFTIJD IS HET ER EEN MET EEN BAARD