jg
door jgvanthof Nov 8, 2013 om 15:47
Auto & vervoer

Fietsendrager op auto

2 jaar geleden heb ik een Nissan Micra gekocht,daarbij een fietsenrek op een Bosalbalk.
Ik heb toen de vraag gesteld of er electrische fietsen op konden.
Het antwoord van de verkoper was ,dat dit geen probleem was.
De fietsen heb ik nu gekocht,maar de fietsendrager met crancbevestiging kan ik niet gebruiken,het moet een framebevestiging zijn,en het gewicht van de 2 fietsen,samen net onder de 60 kg,weet ik ook niet of dat dat achterop mag.
Kan ik nog iets verhalen bij de garage die mij een verkeerd advies gaf?

5989 8 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 8, 2013 om 15:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jgvanthof,

Even wat info:

Voor electrofietsen
Electrofietsen worden steeds meer verkocht in Nederland. Ook deze kunnen via een fietsdrager vervoerd worden, maar niet iedere fietsdrager is hiervoor geschikt. Dit komt omdat niet elke fietsdrager het gewicht van een electrofiets kan dragen. Een electrofiets weegt al snel zo’n 30 kg per stuk (dit is inclusief accu). Wanneer een fietsdrager geschikt is voor het vervoeren van electrofietsen zal dit worden aangegeven in de productinformatie.

Daarnaast dien je goed op te letten dat je de maximale kogeldruk van je auto niet overschrijdt. Dit wil zeggen: het maximaal aantal kilo’s dat je via de trekhaak mag vervoeren. Op het typeplaatje van de trekhaak staat vermeld wat de maximale kogeldruk is. Dit ligt meestal tussen de 50 en 75 kg. Wanneer je geen typeplaatje hebt, kun je uitgaan van een maximale kogeldruk van 50 kg.

Lijkt me niet dat je iets kunt 'verhalen' op de verkoper.
Die wist toen niet wat voor soort fiets je ging kopen.

Tip: zet de fiets indien mogelijk zónder accu achterop. Dat scheelt gewicht. Gewoon in de kofferbak leggen.

Met vr.gr.

pino123
door pino123 - Nov 8, 2013 om 16:12
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Als je fietsen bij elkaar minder dan 60kg wogen en geen frame bevestging nodig hadden kon je de fietsendrager prima gebruiken.

Dit kon de verkoper twee jaar terug niet beoordelen, aangezien je de fietsen nog niet had.

mahadma
door mahadma - Nov 8, 2013 om 16:19
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Niemand kan 2 jaar vooruitkijken, dus ook uw verkoper is er toen van uitgegaan dat dit waarschijnlijk wel mogelijk zal zijn. Dit is echter geen garantie, en u heeft geen enkel bewijs van het gezegde. Daar komt bij, stel dat u een bewijs zou hebben, dan krijgt u zo wie zo geen 100% retour, want u heeft de dragers wel 2 jaar gebruikt.

ro
door ron530 - Nov 8, 2013 om 16:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Alle Bosal fietsdragers zijn geschikt voor gangbare elektrische fietsen. De garagehouder treft dus geen blaam want die baseert zich op informatie van Bosal. Ik snap eigenlijk niet waarom u een claim bij de garagehouder neer wil leggen want het is inmiddels 2 jaar geleden dat u de drager kocht en heeft gebruikt en pas nu komt u er achter dat de fietsdrager niet voldoet. Mijn advies gooi het ding op een verkoopsite en koop een geschikte drager terug.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 8, 2013 om 16:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

1 Elke fiets fabriek mag een afwijkende Crank monteren die hier niet inpast dus ook gewone fietsen passen niet altijd erin!

2 De kleine auto met 60 Kg achterop is dus een soort stuur bekrachtiging.
U had lichtere fietsen moeten kopen, met rek zit je al snel boven de 50 Kg.
Alleen zwaardere auto mag 75 kg kogeldruk hebben.

3 1 Fiets vervoeren kan altijd, 2 kan te zwaar worden, en ook Bosal kan niet elke fiets fabriek verplichten om niets aan te passen...
U wist de montage en vermoedelijk kan een ander merk fiets er wel op.

fr
door freek99 - Nov 11, 2013 om 14:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

Specialistische kennis over fietsendragers kan en mag je niet van een autoverkoper verwachten, het is namelijk een accessoire/bij-produkt en heeft daarom niet de aandacht zoals een auto van het eigen merk.

Speciaal zaken zoals fietsendrager-megastore.nl hebben deze kennis wel aangezien zij enkel fietsendragers verkopen.

Hetzelfde geld voor een rijwielhandel. Deze hebben vaak 1 rek met 2 tot 3 fietsendragers van 1 merk, het advies zal dan zich beperken tot dat ene merk.

me
door mein33 - Nov 11, 2013 om 15:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Mogelijk is de Bosal Bike carrier fietsdrager voor de Bosalbalk een alternatief voor u.
Dit type is geschikt om de fietsen vast te zetten aan het frame.

be
door bertusvang - Mar 26, 2014 om 12:45
18 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 8 nov 2013, 15:54]Hallo jgvanthof,

Even wat info:

Voor electrofietsen
Electrofietsen worden steeds meer verkocht in Nederland. Ook deze kunnen via een fietsdrager vervoerd worden, maar niet iedere fietsdrager is hiervoor geschikt. Dit komt omdat niet elke fietsdrager het gewicht van een electrofiets kan dragen. Een electrofiets weegt al snel zo’n 30 kg per stuk (dit is inclusief accu). Wanneer een fietsdrager geschikt is voor het vervoeren van electrofietsen zal dit worden aangegeven in de productinformatie.

Daarnaast dien je goed op te letten dat je de maximale kogeldruk van je auto niet overschrijdt. Dit wil zeggen: het maximaal aantal kilo’s dat je via de trekhaak mag vervoeren. Op het typeplaatje van de trekhaak staat vermeld wat de maximale kogeldruk is. Dit ligt meestal tussen de 50 en 75 kg. Wanneer je geen typeplaatje hebt, kun je uitgaan van een maximale kogeldruk van 50 kg.

Lijkt me niet dat je iets kunt 'verhalen' op de verkoper.
Die wist toen niet wat voor soort fiets je ging kopen.

Tip: zet de fiets indien mogelijk zónder accu achterop. Dat scheelt gewicht. Gewoon in de kofferbak leggen.

Met vr.gr.