Is LPG werkelijk zo voordelig?
Jaren heb ik LPG gereden, de laatste auto met G3. Een brok ellende en dure reparatie's. Computer 2 x stuk. Injectoren 2x vervangen en op laatst de verdamper. Aan de auto zelf nooit reparaties, behalve het normale onderhoud. Ook de onderhoudsperiode moest volgens de garagist veelvuldiger plaatsvinden (1 x per 10 a 12.000km. Ik heb 200.000 km met deze auto gereden (Toyota Corolla 1.6 aut) en de nieuwe type's worden ook niet meer ondersteund door Toyota. Heb nu een diesel (1.4) en zeer tevreden, nooit meer hikken of onverwacht afslaan. Verbruik per EURO nagenoeg identiek, wegenbelasting hoger maar onderhoudskosten veel lager. Tel uit je winst
Beste,
Allereerst is dit meer iets voor het forum. Ten tweede denk ik dat dit meer een persoonlijke kwestie is: mijn ouders rijden al 16 jaar in een Volvo waarin vanaf het eerste uur een LPG installatie ligt. Nauwelijks problemen mee gehad. Drie jaar geleden ging iets in de computer kapot, waardoor je niet meer kon overschakelen op LPG; vorige week moesten de zekeringshouders vervangen worden door corrosie. Eigenlijk zou na 200.000 km de koppen van de motor vervangen moeten worden, ook dit is nooit nodig geweest. Na 460.000 km begon de motor kuren te vertonen en mijn ouders hebben er toen (anderhalf jaar geleden) een 2e hands ingezet. Ik vind het heerlijk op LPG rijden, zo fijn bij het tanken dat de L-meter 2 keer zo snel loopt als de €-meter :) Alleen in de bergen rijden we op benzine, omdat de motor niet zo goed trekt op gas. En je moet in Frankrijk en België vantevoren uitzoeken waar een LPG station zit. We rijden er dus 30.000 km per jaar mee, tel uit je winst! (omslagpunt bij zo'n 12.000km dacht ik, je rijdt daarna zo'n 3ct/km goedkoper, scheelt ruim €500 per jaar)
Volgens mij zijn is de nieuwe auto van vandaag niet meer bebouwd om op lpg terijden teveel elektra aanwezig en wat al niet meer.Daarom ondersteunen sommige merken het ook niet meer.Groeten mhofman.
er is zeker een hele lange tijd geweest van grove elende met lpg.daar om ook mijn verhaal een dag terug. naar aanleiding van de vara kassa uitzending. daar werd lpg enorm gepromoot. helaas werd onderhoud daar niet voldoende in mee genomen. veel hangt af van het onderhoud wat vaak minder of helemaal niet gepleegd word. vele merken kunnen niet op lpg of hebben veel problemen met extra slijtage als gevolg. de kleppen en zittingen worden veel heter. en dat verkort dus de levens duur ook het geval dat de mengsels steeds armer moeten versterkt dat slijtage proces. heus ook een diesel heeft onderhoud nodig maar dat is ook sterk afhangkelijk van het merk auto . rijstijl maakt daar ook deel vanuit ook bij lpg.
Dag Schaap,
Ruim 30 jaar rijd ik op LPG. Ook toen al in Frankrijk. Je moest toen wel uitzoeken welk station op de route lag en had maar een bruto 37 liter tankje die ik netto 37 ltr heb gemaakt, omdat ik daarmee net onder een belastinggrens bleef. Thans zijn er in iedere grotere plaats en langs de N-routes en snelweg LPG pompen.
Eerst een Renault 18 stationwagen met een 1400 motortje. Daar trok ik ook caravan mee. Wel om de 15 k km kleppen stellen. Dat deed ik zelf nadat ik forse rekeningen kreeg van de Renault boevengarage Munsterhuis. Altijd moest ik daarmee 's ochtends op benzine starten.
Toen er na 4 jaar spontaan gaten in de carrosserie vielen heb ik de wagen particulier verkocht en nam een Opel Ascona 1,6 l weer. Nooit meer kleppen stellen en weinig onderhoud. Altijd starten op gas! Ook 's ochtends, zomer en winter. Na 3 jaar weer eenzelfde Ascona en twee jaar later weer eentje, doch nu 1,8 l. De laatste heeft ruim 400 k km in 14 jaar bij mij gedraaid en weggedaan omdat er al veel aan de carrosserie gelast was en nog meer voor de APK gelast moest worden. De motor was nog prima. Nooit heb ik caravan trekkend in de bergen over moeten schakelen op benzine. Trekkracht voldoende, ook met de 1400 cc.
Thans heb ik ruim 7 jaar een 1,8 ltr Opel Vectra 1995. Caravan trekkend op gas kan ik op vlakke weg in 5 blijven rijden rond 2500 toeren. De tank is nu bruto 50 ltr doch netto ook. Nooit kleppen stellen, geen kop vervangen, distributie- en multiriem na 120 k km, bougies en luchtfilter na 30 k km. Deze motoren zijn prima ingericht op LPG. Die kost hier op dit moment 44,6 ct/ltr.
Maar ik moet hier de eerste rit 's ochtends wel één à twee seconden op benzine starten. Zomer en winter.
Het is geen G3 installatie en ik betaal €1000,- wegenbelasting per jaar. Doch de installatie zit er met dezelfde gasconverter 14 jaar in zonder problemen. Thans 289 k echte km op de teller. In de vorige auto's revideerde ik zelf de Vialle gasconverter twee maal. Fluitje van een cent, op een zaterdagmorgen.
Wanneer je de juiste motor hebt kun je prima en lang op LPG rijden. Het is beter voor de motor dan benzine. LPG kun je in vele landen tanken. Ik tankte LPG in Duitsland, België, Luxemburg, Saarland, Engeland, Tsjechië, Slowakije, Italië, Oostenrijk, Frankrijk,Spanje en Portugal. Geen probleem.
Hardware ERror MAN.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Lekkage bij de buren via onze schoorsteen?
Onze buren hebben lekkage in de nok van hun huis. Volgens hen komt dit water via onze schoorsteen.
Nu heb ik een appje gekregen waarin de buren mij vragen om hier wat aan te laten doen omdat het onze schoorsteen is.
Maar wie is nu verantwoordelijk. Zou de lekkage via mijn schoorsteen kunnen komen? Slecht voegwerk.
Of moeten de buren dit oplossen? Loodslabben van hun dak?
Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat
Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.
terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand
Lees meerPopulair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer