acjzr1
door acjzr1 Feb 29, 2004 om 19:27
Auto & vervoer

Mistlampen

Waarom rijen er zo veel mensen rond met mistlampen aan? En waarom doet men alsof men niet weet dat dat niet mag? Is men gewoon zo dom,zo arrogant of wil men graag anderen hinderen en irriteren?(Het gaat hier zowel om personenautos als om vrachtwagens,en nee de B in het glas betekent niet breed maar BROUILLARD(=mist))

1015 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zet vraagtekens bij die zogenaamde mistlampen waar u over spreekt, want deze zitten namelijk niet aan de voorkant van de auto. Een auto moet standaard zijn uitgerust met 1 mistlamp aan de linker achterzijde van de auto in de kleur rood of wit. De zogenaamde breedstralers aan de voorkant van de auto zitten in de onderste helft van de voorbumper, en zijn volkomen volgens richtlijnen voor 95% op het asvalt gericht. Maar deze verlichting voeren in Nederland is zelfs verboden bij de verkeerswet art. 36 meen ik. De zogenaamde koplampen bij auto's worden steeds meer en meer van betere kwaliteit, waardoor het lijkt of deze verblinden. Er is voldoende onderzoek geweest dat heeft aangetoont dat deze nieuw verlichting niet verblind, maar meer opvalt waardoor men denkt dat deze de tegenligger verblind. Met andere woorden. Ik ben van mening dat u de gehele situatie in uw vraagstelling te veel opblaasd. Misschien word het eens tijd dat u respect heeft voor de mensen die meer waarden hechten aan het zicht in het donker dan die wazige en gammele lampjes die in uw auto zitten!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben je echt zo dom? Mistlampen zitten weldegelijk aan de voorzijde van de auto.Waar jij het over hebt is het mistachterlicht waarvoor geldt dat je het pas mag gebruiken bij een zicht van minder dan 50 meter zicht. Waar ik het over heb zijn de mistlampen voor waarvoor geldt dat je ze pas mag gebruiken bij een zicht van minder dan 200 meter(door mist of sneeuw).Dus als je het niet weet geen stompzinnige antwoorden geven a.u.b!(het valt sowieso op dat je erg veel domme antwoorden geeft, ...heb je eigenlijk wel een rijbewijs,en zo ja hoe heb je het dan in gods naam gehaald?)

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen gammele lampjes, en U bent zo dom om antwoord te willen geven op een vraag waar U duidelijk niets over weet.(leer ook eens NEDERLANDS...Verblindt,Opblaast.e.d.)De goede verlichting waar U het over heeft heet XENON Verlichting en verblindt helemaal niet wanneer het goed staat afgesteld.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik stoor me er ook enorm aan, en heb het dus eens na gevraagd.
Het gaat wel degelijk om mistlampen aan de voorkant. Ze worden ook wel breedstralers genoemd. En ze mogen niet aan als je grootlicht ook niet aan mag of inderdaad bij zeer dichte mist. Je kan er een fikste bekeuring voor krijgen. Maar ik vraag me af of het wel gebeurd.
http://www.politie.nl/Gelderland-Midden/Verkeershandhaving/faq_verkeer.asp#Mistlampen%20(bumper),%20mag%20je%20die%20nu%20wel%20of%20niet%20overdag%20aanhebben?
Hier staat precies wanneer ze wel en niet aanmogen.
Wellicht heb je hier wat aan?

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor uw reactie, maar ik weet wel wanneer het wel of niet mag,het gaat er voor mij eigenlijk om waarom anderen het niet(willen) weten.(zie ook de domme reactie van blessy)

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reden hiervoor is naar mijn menig, dat deze mensen gewoon maling hebben aan de wet, en dit doen omdat ze het gaaf, kicken (noem alle varianten maar op) vinden, dit staat natuurlijk ontzettend stoer, het zijn ook meestel jonge gasten die dit hebben, het draagt bij aan de uitstraling van de auto, althans dat vinden zij.
maar of ze daadwerkelijk willen irriteren, dat lijkt mij niet, volgens hebben ze dit niet eens door. En voorwat betreft vrachtwagens dat zijn af en toe net kerstbomen, ziet er niet uit, maar ja zolang het oogluikend wordt toegestaan, zal dit wel zo blijven.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra ik vraag waarom men mistlicht voert krijg ik een agressieve reactie.Men weet dus wel dat het niet mag,maar men heeft er gewoon "schijt"aan.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal proberen de vraag te beantwoorden. Ik zelf rij ook regelmatig met de mistlampen aan deze zijn echter indirect en verblinden niet. Terug naar de vraag, alles wat niet mag is leuk anders kan ik er niet van maken. En ja ik heb hier ook al eens een bekeuring voor gekregen,alleen wat opvalt is dat de ene agent er zwaar aan tilt en de ander weer niet. Ik wil het niet goedpraten maar bij sommige autos lijkt het gewoon sportief en heb er geen problemen mee.en nee ik ben geen 20 jaar.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer mistlampen correct zijn afgesteld verblinden ze inderdaad niet,ze zijn dan echter ook niet geschikt om te gebruiken in plaats van dimlicht omdat het licht niet ver genoeg naar voor straalt.Mijn probleem is dat veel mensen hun mistlicht veel te ver naar boven gericht hebben staan waardoor ze wel verblinden,maar tevens verder naar voor schijnen.Ik heb zelf ook mistlampen maar ik schiet er niets mee op om ze te pas en te onpas aan te zetten aangezien ze correct zijn afgesteld en dus alleen een lage brede lichtbundel geven,welke alleen bij slecht zicht en lage snelheid nuttig is.