ro
door ronybalony Jun 16, 2015 om 11:02
Auto & vervoer

Motor afstaan aan de dader

Motor meegegeven in 2013 aan een goede vriend voor een winterstalling , mooi geregeld en in het voorjaar bracht hij hem netjes terug met een onderhoudsbeurt die hij heeft geregeld voor ons. Jaar daarop in september 2014 wederom de motor opgehaald om te stallen en op te knappen hij zou zijn motor ook laten doen. Na diverse keren gebeld en gewa
hattappt over en weer, voor de kleur en paintbrush voor op de tank, vanaf 9 mei niets meer vernomen , totdat op 4 juni onze vriend in een kanaal werd gevonden waarschijnlijk door misdrijf om het leven gebracht . Dit kregen wij 8 juni te horen van zijn vriendin die ook een goede vriendin van mijn vrouw is. Gevraagd naar de motor en die zou staan bij iemand die zegt dat hij de motor heeft gekregen van onze vriend , die dat dus niet meer kan verifieren . Direct aangifte gedaan met de papieren van de motor die wij niet hadden afgegeven omdat de motor in goede handen was en weer terug zou komen. Nu doet de dader ( naam en adres waren bekend) geen afstand van de motor dus deze is in beslag genomen vanwege onze aangifte . De afstandsverklaring is niet getekend door dader dus moest de politie via de officier van Justitie vragen wat er met de motor moest gebeuren,98 van de 100 x zou deze gewoon naar de rechtmatige eigenaar gaan werd ons verteld. maar helaas voor ons word de motor toegewezen aan de dader omdat deze te goede trouw zou hebben gehandeld. En nu zouden wij de papieren over moeten laten schrijven ..... Nu moeten wij een civiele proces beginnen om ten eerste beslag te laten leggen op zijn onroerend goed zodat hij niets met de motor mag doen hangende het onderzoek en om te bewijzen bij een rechter dat wij de motor nooit hebben willen verkopen of weg hadden willen geven. Waarom is het niet zo dat diegene die de motor heeft aan zou moet kunnen tonen dat hij deze op een rechtmatige manier heeft verworven , nu moeten wij bewijzen dat de motor van ons is... Ook verteld de dader dat hij er al 2 jaar op rijdt terwijl wij met vrienden vorig jaar juni (2014) nog een grote rit hebben gereden ..

1894 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2015 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hele wonderlijke zaak. Ik neem aan dat u de wegenbelasting betaalt en de verzekering. Zou dus die procedure maar starten of in ieder geval juridische hulp zoeken.

U moet toch de nodige getuigen hebben?

ro
door ronybalony - Jun 16, 2015 om 11:36
12 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is ook onze volgende stap vanmiddag een afspraak met een advocaat om zo spoedig mogelijk beslag te laten liggen op de motor, zodat de dader er niet mee mag rijden en verder ook helemaal niets mee mag doen op straffe van een gevangenisstraf van minimaal 4 jaar als hij wel de motor zou "verkopen" of laten verdwijnen.

ph
door philip36 - Jun 16, 2015 om 13:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het verbaast me dat de vriendin wist wie de motor had.
Misschien is daar wel een logische verklaring voor.
Maar ze weet kennelijk niet hoe de motor bij de 'dader' is gekomen?
Heeft u kunnen achterhalen of de 'dader' de originele motorsleutels heeft?

ro
door ronybalony - Jun 16, 2015 om 14:31
12 Antwoorden / 4 Vragen

Is niets vreemds aan zijn vriendin is met de auto achter hem aan gereden motor afgegeven aan die persoon en onze vriend is weer met zijn vriendin mee gegaan naar huis.. simpel..
Ja hij heeft de originele sleutel gekregen om de motor in onderhoud te nemen en op te knappen...

ph
door philip36 - Jun 16, 2015 om 15:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het was mij niet duidelijk dat de 'dader' de motor van u in onderhoud had.
U zegt namelijk: gevraagd naar de motor en die zou staan bij iemand die zegt dat hij de motor gekregen heeft.

ro
door ronybalony - Jun 16, 2015 om 15:38
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=philip36 schreef op dinsdag 16 jun 2015, 15:33]Het was mij niet duidelijk dat de 'dader' de motor van u in onderhoud had.
U zegt namelijk: gevraagd naar de motor en die zou staan bij iemand die zegt dat hij de motor gekregen heeft.

In de eerst zin had ik geschreven meegenomen om op te knappen en stalling, dat hij de motor naar iemand anders zou brengen om dit te doen was mij wel duidelijk , maar dat dat dezelfde persoon zou zijn die de motor nu heeft wist ik niet .....

sw
door swat1500 - Jun 16, 2015 om 18:10
3800 Antwoorden / 0 Vragen

De officier van justitie kan een strafrechtelijk in beslag genomen goed alleen aan een ander dan degene onder wie deze in beslag genomen teruggeven als dit goed door een misdrijf is verkregen.
Het lijkt erop dat niet bewezen kan worden dat de "eigenaar" van de motorfiets deze dus door een misdrijf heeft verkregen. Zijn verhaal, dat hij de motorfiets heeft gekregen van de thans overleden vriend, kan dus niet weerlegd worden.
Het is dan niet de taak van de officier van justitie om te bepalen wie de civiel rechtelijke eigenaar is.
Het Wetboek van strafvordering bepaalt in die gevallen dat het goed terug moet naar degene onder wie het goed in beslag genomen is.
U zult thans bij de civiele rechter moeten gaan aantonen dat u nog steeds eigenaar bent. Dat u nog over de kentekenpapieren beschikt is een sterke aanwijzing. U zult er echter zoveel mogelijk moeten zien te vinden. Foto's van de genoemde vakantie met daarop de motorfiets kunnen ook helpen.

ro
door ronybalony - Jun 29, 2015 om 16:51
12 Antwoorden / 4 Vragen

Ja het is toch van den zotte dat ik als eigenaar mij in allerlei bochten moet wringen en zelfs een hoop geld uit moet geven om te bewijzen dat wij de eigenaar zijn van de motor ( wij zijn ook een rechtszaak gestart) en dat terwijl de "dader" zomaar kan zeggen de motor is van mij zonder enige vorm van bewijzen/getuigen oid.

Ik zou bijna een motor gaan "kopen" onder de zelfde voorwaarden .... :-)

ro
door ronybalony - Jul 23, 2015 om 11:47
12 Antwoorden / 4 Vragen

Even een Update.

Er komt een kort geding en gelukkig vergoed onze verzekering ( na eerst afgewezen te zijn) na uitleg van onze advocaat uiteindelijk de kosten. Maar het blijft een rare zaak er is contact geweest met diegene die nu de motor in zijn bezit heeft en in eerste instantie konden wij deze terugkopen voor 2250 euro, want dat zou hij er gegeven voor hebben ( terwijl hij de motor heeft gekregen ??) Belt een paar dagen later terug omdat hij medelijden heeft met mijn vrouw en wij zouden de motor terug kunnen kopen voor 1000 Euro ( hij zou er dan bij inschieten......) Wij melden dat wij hooguit 250 Euro voor de gemaakte kosten willen geven ( we waren bereid om tot 500 Euro te gaan) hier ging hij niet mee akkoord , en als het voor de rechtbank komt dan is de motor tegen die tijd verdwenen of vernietigd...
Dat heeft hij ook aan onze advocaat verklaard.

Nu dus maar even afwachten tot het kort geding , ik ben bang dat de motor, als deze weer aan mijn vrouw wordt toegewezen, onklaar is gemaakt of inderdaad verdwenen en wat dan ??
Dat blijft nu even de vraag .....

no
door nokkenas - Jul 27, 2015 om 15:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn twee dingen die je nooit moet uitlenen onder wat voor omstandigheden ook.
Dat zijn je motor en je vrouw! En in die volgorde.

ro
door ronybalony - Jul 27, 2015 om 18:45
12 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=nokkenas schreef op maandag 27 jul 2015, 15:51]Er zijn twee dingen die je nooit moet uitlenen onder wat voor omstandigheden ook.
Dat zijn je motor en je vrouw! En in die volgorde.

Voor zover ik heb bericht hebben wij de motor enkel "gestald" en dat is iets anders als uitlenen.. :-)