jo
door jos1983 Nov 24, 2011 om 20:28
Auto & vervoer

Motorrijtuigen belasting fout gegaan

Goedenavond,

In februarie 2010 heb ik een nieuwe auto gekocht bij de lexpoint.
Daar vertelden ze mij dat deze auto uit de lease vandaan kwam en dus altijd goed onderhouden is geweest.
Dat sprak mij aan en heb deze dus aangeschaft.
4 weken geleden werd ik gebeld door de vorige eigenaar (leasemaatschappij) met de opmerking dat hij al sinds dat ik deze auto heb, hij mijn wegenbelasting betaalt.
Het gaat om een bedrag van 1250 euro.
Nu kwam hij met het voorstel dat ik de helft betaal.
Maar bij de aanschaf heeft de garage alles voor mij geregeld qua papierwerk.
De garage zegt dat hij zichzelf er helemaal buiten laat.
Wat zijn nu mijn rechten cq mijn plichten?

Bedankt voor de eventuele reacties,

Jos.

4738 21 Rapporteer

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 24, 2011 om 20:32
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Je plicht lijkt me duidelijk, jij moet de volle 1250 betalen aangezien het jouw auto is. Het is mij een raadsel waarom de vorige eigenaar de helft op zich wil nemen.

Is het je nooit opgevallen dat je geen rekening wegenbelasting kreeg?

kiran
door kiran - Nov 24, 2011 om 20:37
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@jos1983

De fout kan dan wel bij de garage liggen/papieren in orde gemaakt.
Maar naar mijn idee: u rijdt al bij 2 jaar gratis wat wegenbelasting betreft.
Nooit eerder opgevallen dat die rekening niet kwam?

Ik persoonlijk zou op het voorstel in gaan en de helft betalen.

vladja
door vladja - Nov 24, 2011 om 21:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je zelf de auto na het teleoontje gelijk aangemeld? Want ze zullen de auto meteen de wegenbelasting uitgegooid hebben bij de leasemaatschappij.

Als het bedrag klopt en ze bieden aan de helft te betalen, zou ik dat aannemen. Ze kunnen namelijk wel de door hun betaald maar niet verschuldigde wegenbelasting in z'n geheel bij jouw terug vorderen.

Vladja

jo
door jos1983 - Nov 24, 2011 om 21:19
4 Antwoorden / 1 Vragen

ik ruilde mijn oude auto in bij deze garage.
zij zouden het papierwerk regelen en naar mijn idee is dat goed gegaan, want ik betaal toch ook geen wegenbelasting meer voor mijn oude auto!
het werd altijd automatisch afgeschreven, maar als dit niet gebeurt heb je het ook niet in de gaten.
ben thuiswonend en ga toch echt niet mijn afschriften uit zitten pluizen

edrick3
door edrick3 - Nov 24, 2011 om 21:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jos1983,

.....ben thuiswonend.....
Wat heeft dat er nou mee te maken???

....en ga toch echt niet mijn afschriften uit zitten pluizen.....
Tja.....waarom zouden ze die ook naar je toe sturen?

abarth
door abarth - Nov 24, 2011 om 21:51
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=jos1983 schreef op donderdag 24 nov 2011, 21:19]ik ruilde mijn oude auto in bij deze garage.
zij zouden het papierwerk regelen en naar mijn idee is dat goed gegaan, want ik betaal toch ook geen wegenbelasting meer voor mijn oude auto!
het werd altijd automatisch afgeschreven, maar als dit niet gebeurt heb je het ook niet in de gaten.
ben thuiswonend en ga toch echt niet mijn afschriften uit zitten pluizen

Ik zou mijn afschriften maar wel even uitpluizen en controleren of u nu wel of niet heeft betaald.
Ook controleren of de auto wel op uw naam staat en is de auto wel verzekerd.?

Indien de auto wel op uw naam staat en er niet betaald is zou ik snel akkoord gaan met betaling van de helft.
Maar ik vind het een raar verhaal.
Als ik een vrijwaringsbewijs zou hebben en er is geld afgeschreven zou ik dit terug vragen.
Er is dus kans dat u de helft aan de leasemaatschappij betaald en de belastingdienst vervolgens bij u het hele bedrag vordert.

ltmvz
door ltmvz - Nov 24, 2011 om 22:37
949 Antwoorden / 18 Vragen

Hallo jos1983,

Het nauwkeurig bestuderen van binnenkomende post, waaronder ook bankafschriften, is aan iedereen aan te raden, dus ook aan u. Vrijwel alle mensen die in financiële problemen zijn geraakt (dat zijn er heel veel en het worden er steeds meer) hebben juist dàt nagelaten, zo blijkt in de praktijk.

tr
door trappist - Nov 24, 2011 om 22:40
240 Antwoorden / 0 Vragen

het heet toch houderschapsbelasting tegenwoordig?
ga eens na op de site van de RDW of en sinds wanneer u eigenaar van de wagen bent...

valerius-2
door valerius-2 - Nov 24, 2011 om 22:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U moet wel voorzichtig met u banknummer omgaan, u bent zo makkelijk dat iemand zich daarmee kan verrijken om dat u het toch niet controleerdt. Wat ik dan ook niet geloofd.

be
door bezorgdeburger - Nov 25, 2011 om 00:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wegenbelasting wordt automatisch geregeld, via de kentekenregistratie.

Als vorige eigenaar nog facturen krijgt van de belastingdienst, zijn er 2 mogelijkheden:

1. de auto is niet op jouw naam gezet

2. de belastingdienst heeft een fout gemaakt

ad 1. Dit is een ramp! Je rijdt namelijk officieel nu in een 'gestolen' auto. Het is ook onvoorstelbaar dat een professioneel bedrijf, een leasemaatschappij, niet om een vrijwaringsbewijs zou hebben gevraagd. En jij moet een kentekenbewijs hebben, waarbij dit kenteken op jouw naam is gezet.

ad 2. Leasebedrijf stuurt vrijwaringsbewijs in naar de belastingdienst en krijgt het geld terug. Jij krijgt nu alsnog een aanslag, voor de tijd sinds de auto op jouw naam is gezet.

Niet onderling regelen dit!!

pino123
door pino123 - Nov 25, 2011 om 08:26
2766 Antwoorden / 14 Vragen

@bezorgdeburger,

Ander alternatief.....
Leasemaatschappij betaalt de helt aan TS, stuurt formulieren in. TS krijgt aanslag binnen en betaalt het geheel.

Blijft een vreemde actie, aangezien ik aanneem dat de auto verzekerd is, mijn vraag is dan, kan TS de auto verzekeren indien deze op een andere naam staat?

brainless
door brainless - Nov 25, 2011 om 09:52
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 25 nov 2011, 08:26]@bezorgdeburger,

Ander alternatief.....
Leasemaatschappij betaalt de helt aan TS, stuurt formulieren in. TS krijgt aanslag binnen en betaalt het geheel.

Blijft een vreemde actie, aangezien ik aanneem dat de auto verzekerd is, mijn vraag is dan, kan TS de auto verzekeren indien deze op een andere naam staat?

Een verzekering kan zeker op een andere naam staan dan de houder van de auto.
De verzekeringnemer moet dan wel aangeven dat hij niet de regelmatige bestuurder is.

vladja
door vladja - Nov 25, 2011 om 11:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wegenbelasting en verzekerd zijn, zijn twee totaal aparte zaken.

Vladja

haagee
door haagee - Nov 25, 2011 om 13:03
80 Antwoorden / 0 Vragen

Kan gebeuren, een aantal leasemij zetten het kenteken op naam van de berijder. In dit geval voorkomen ze een enorme administratie van de bekeuringen. Bij het registreren van het kenteken wordt dan de leasebutton aangeklikt en alles is gregeld. Waarschijnlijk heeft uw dealer die online kan registreren vergeten dit te wijzigen. Zeer fatsoenlijk van de leasemij met de deal en onbegrijpelijk dat u niet nagaat waarom er geen belastingaanslag is gekomen. Iiedereen weet dat als je een auto koopt er houderschapsbelasting en verzekering bijkomt, waarom u dan niet?
Dat u thuis woont heeft hier niets mee te maken.Een beetje dom dus!

jo
door jos1983 - Nov 26, 2011 om 16:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Toen ik de auto ben gaan halen kreeg ik netjes een vrijwarings bewijs van mijn oude auto, dus mag je er toch wel van uit gaan dat alles netjes geregeld is.
Ik heb de auto volledig uit eigen zak betaald.
Niks financieren dus, dat kost je alleen maar meer.
Ik ben echt wel iemand die geen gat in zijn hand heeft en als ik het geld niet had, had ik ook geen nieuwe auto gekocht.
En naar mijn mening ben ik niet degene die dom is, zeg dat maar liever tegen de leasemaatschappij!
Die moeten dan toch gezien hebben dat ze al bijna twee jaar wegenbelasting betalen voor een auto die niet meer in hun bezit is!!

haagee
door haagee - Nov 26, 2011 om 18:41
80 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jos, ik had je slimmer verwacht,maar je snapt het niet.

Het heeft niets te maken met je oude auto. He je de auto betaald hebt of gaten in je hand hebt. Het heeft te maken met de registratie van de door jouw gekochte auto.

Nogmaals. Een leaseauto is eigendom van een leasemij die betaald de auto verzorgd alle betalingen o.a. houderschap, verzekering en onderhoud. Er zijn in NL 2 grote leasemij die de auto op naam van de berijder zetten om de administatieve romslomp van de bekeuringen te voorkomen. Als je weet dat ze honderdduizenden autos in beheer hebben scheelt dat behoorlijk op arbeidskosten.

Hoe doen ze dat dan: als een leaseauto geregistreerd wordt, dat kan de leverende dealer vaak online, op de berijder registreren en moet degene die de auto opgeeft voor registratie melden dat niet hij maar de leasemij de houderschapsbelasting betaald. Dit doe je door een button op het scherm in te toetsen. Nu de auto doorverkocht wordt is de dealer die jou deze auto verkocht heeft vergeten dit te corrigeren. De leasemij heeft wel een vrijwaringsbewijs van de dealer gekregen als bewijs dat de nu auto op jouw naam staat. Nu is de afdeling die de auto remarket een anderer dan de administratie. Dus vrijwaring opgeborgen en zaak afgedaan. Helaas heeft een andere afdeling vrolijk de houderschapsbelasting doorbetaald tot dat er iemand, waarschijnlijk een accountant, is achtergekomen dat er abusievelijk nog steeds betaald wordt.

Dan kom ik weer terug op mijn vorige reactie, accepteer het mooie aanbod en zeg dankjewel en stop met vragen stellen.

Hopenlijk begrijp je het nu wel!

haagee
door haagee - Nov 26, 2011 om 18:42
80 Antwoorden / 0 Vragen

he je = heb je

loreleigil
door loreleigil - Nov 26, 2011 om 18:45
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jos1983 schreef op zaterdag 26 nov 2011, 16:47]
En naar mijn mening ben ik niet degene die dom is, zeg dat maar liever tegen de leasemaatschappij!
Die moeten dan toch gezien hebben dat ze al bijna twee jaar wegenbelasting betalen voor een auto die niet meer in hun bezit is!!
Zoals ook gepost op het Radarforum neemt u het de leasemaatschappij kwalijk dat hen twee jaar lang iets niet opvalt, terwijl je zelf ook twee jaar lang iets niet opvalt, maar daar verzin je smoesjes voor (ik woon nog thuis, ik heb het te druk om mijn afschriften te controleren). Beetje tegenstrijdig!

jo
door jos1983 - Dec 6, 2011 om 20:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste iedereen,

Ik zal jullie niet meer lastig vallen.
Heb het met de desbetreffende persoon opgelost.
Hij ging in op het voorstel dat ik niet meer dan een derde betaal.
Kreeg zelfs de reactie van hem dat als ik niks wilde betalen, hij er ook geen zaak van kon maken.
Bedankt voor de reacties,

Groet jos

ap
door apiejoepie - Dec 6, 2011 om 20:57
130 Antwoorden / 4 Vragen

wel verzekerd jos?of kijk je dat ook niet na?
de boete komt vanzelf binnenrollen

jo
door jos1983 - Dec 6, 2011 om 20:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

was al verzekerd vanaf de aanschaf van de auto.
dat was wel allemaal in orde