Sa
door Sanvol Mar 24, 2024 om 10:27
Auto & vervoer
Parkeren voordeur

Wij wonen in een dijkwoning. Wij zijn nog steeds aan het verbouwen, dus wij willen graag door onze voordeur die aan de dijk ligt kunnen laden en lossen. De buren zijn boos omdat ik een briefje op de auto had gelegd om hier niet te parkeren. De dochter en zijn vrouw zijn boos. De vader heb ik later aangesproken en uitgelegd waarom ik dat briefje heb geschreven. Ze hadden ook naar ons toe kunnen komen...dat hebben ze niet gedaan. De dochter heeft inmiddels ook een eigen auto...parkeert expres voor onze voordeur. Als ze een stukje verder parkeren hebben wij daar geen last van. Je eigen voordeur moet toch bereikbaar zijn voor jezelf? De gemeente Altena zegt dat het een openbare weg is. Op mijn vraag: wat als er hulpdiensten bij ons moeten komen, en er staat een vreemde auto voor de voordeur? Geen reactie. Wat mogen wij doen, verwachten van onze buren? Het is een smalle straat. Een stoep voor onze voordeur.

7594 23 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Mar 24, 2024 om 10:40
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het is en blijft openbare weg, dus wie er als eerste komt kan en mag daar straffeloos parkeren. De gemeente heeft gelijk en zal en kan er niets aan doen. U kunt in bepaalde situaties een prive parkeerplaats op basis van kenteken aanvragen maar dat is uitsluitend voor invaliden bedoeld.

sira
door sira - Mar 24, 2024 om 10:47
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Kunt u de voordeur niet meer open krijgen als daar een auto staat?

Misschien had u beter even langs kunnen gaan i.p.v. dat briefje op de auto. Ik denk dat de kregel bij de buren daardoor komt.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 24, 2024 om 10:49
7190 Antwoorden / 3 Vragen

Het enige wat helpen kan is om bij de buren langs te gaan voor uitleg en dat het  tijdelijk is.
De nodige hulpdiensten zullen u nu tijdens de verbouwing ook niet kunnen bereiken maar daar hebben zij wel een oplossing voor.

Mabelle
door Mabelle - Mar 24, 2024 om 10:54
423 Antwoorden / 1 Vragen

Je verwijt je buren dat ze niet naar je toe zijn gekomen, maar jij bent zelf ook niet naar je buren gegaan. Trouwens je camera staat ook gericht op het huis van de buren, dat mag niet.

Het is een openbare weg, dus iedereen mag daar parkeren. Ook onbekenden.

ne
door neodutchio - Mar 24, 2024 om 11:50
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Goh buren, we zijn aan het verbouwen en moeten in periode x flink wat afval naar de straat brengen. Zou u in die periode uw auto('s) iets verderop kunnen zetten?
Dat had u kunnen doen als het daadwerkelijk om de verbouwing zou gaan. Echter, u had het op het briefje niet over verbouwen, u meent dat de eigen voordeur bereikbaar moet zijn voor jezelf en u haalt er zelfs hulpdiensten bij.
Voor uw deur is een stoep en daarover kunt u uw voordeur bereiken. Zelfs politieagenten en een brancard kunnen daar overheen. Er is geen wet die bepaald dat een eigen auto voor de eigen deur moet staan. Op elke openbare parkeerplaats/parkeervak mag iedereen parkeren. U hebt hierin dus niets te eisen, te wensen of te verwachten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 24, 2024 om 11:55
2057 Antwoorden / Vragen

Je wilt graag iets waar je geen recht op hebt, je hebt de kans laten lopen daar van te voren wat over af te spreken dus doe je buren maar een aanbod, wat is het je waard?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 24, 2024 om 13:48
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sanvol,

Ik raad u aan om een 2e auto te kopen zodat er altijd een eigen auto voor de deur staat.

In de loop der jaren raken buren eraan gewend.

ne
door neodutchio Mar 24, 2024 om 15:26
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Maar waar moet die eerste auto dan geparkeerd worden? En hoe ga je het doen als je met de 2de auto weg gaat?

Thijs12
door Thijs12 Mar 24, 2024 om 15:39
538 Antwoorden / Vragen

Amsterdamse oplossing? Koop dan een derde auto! Het wordt wel duur wonen daar. Dan beter verhuizen naar een woning met prive parkeerplaatsen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 24, 2024 om 18:54
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio en Thijs12,

Ik heb 9 jaren 2 auto's tegelijk  gehad.

Op zondag wisselde ik ze om omdat het vrij parkeren is.

Ik haalde mijn 2e auto op met mijn brommer en wisselde snel van parkeerplek.

Ja
door JannyBoe - Mar 24, 2024 om 14:53
515 Antwoorden / Vragen

Hallo, u zou even uw excuses aan kunnen bieden voor het briefje. Niet de beste manier om iets aan te kaarten.

Dat klaart de lucht misschien en kunt u tijdens een kop koffie vragen of de buren mee willen werken om uw verbouwing makkelijker te maken.

Iv
door Ivo W - Mar 24, 2024 om 15:33
729 Antwoorden / Vragen

Het is openbare weg dus in beginsel door iedereen te gebruiken. Daarin hebben de buren en gemeente volkomen gelijk.

Wel geldt dat niemand met zijn (geparkeerde) auto of andere op de openbare weg geplaatst voorwerpen de toegang tot een perceel of woning mag blokkeren. Dat houdt in dat er direct voor de voordeur (of de plek waar het tuinpad aansluit op de openbare weg) er minimaal een meter vrije loopruimte moet zijn.

Of er in dit geval een vrije doorgang van een meter is naar uw voordeur kan ik aan de hand van de foto niet beoordelen.

Wat wel overduidelijk te beoordelen is, is dat uw camera daar niet mag hangen op deze manier. U mag namelijk géén 'vaste' camera op de openbare weg richten en al helemaal niet op de woning van de (over)buren.

rj
door rjw - Mar 24, 2024 om 16:22
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Ik neem dat als je bezoek krijgt je ze op hart drukt dat ze niet bij de buren voor de deur mogen parkeren. Of is het dan anders?

pino123
door pino123 - Mar 25, 2024 om 10:08
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Tja, met zo'n oplossing uit uw kant, door simpelweg niet even aan te bellen bij de buren, kan je (helaas tegenwoordig) dit soort acties verwachten.

jewee
door jewee - Mar 25, 2024 om 11:38
61 Antwoorden / Vragen

"- Ze hadden ook naar ons toe kunnen komen...dat hebben ze niet gedaan.-"

Dit is wat u schrijft over de buren terwijl u zelf dat ook niet heeft gedaan...u deed het af met een nietszeggend/ vervelend briefje onder de ruitenwisser.
Het zou zo maar kunnen zijn dat uw buren uw verzoek hadden ingewilligd als u ze het persoonlijk, bij hun thuis, met uitleg gevraagd had.

U kan wel verontwaardigd zijn , u bent dit zelf verkeerd aangevlogen.
Enige dat u kunt proberen is de lucht te klaren en alsnog ,mss met een bosje bloemen, te vragen.

agapon1951
door agapon1951 - Mar 25, 2024 om 12:44
171 Antwoorden / Vragen

Tja de benadering van buren is helaas niet eentje die tacties gezien correct is gegaan. Lijkt mij het beste Uw buren gewoon even op de koffie te vragen met een stukkie gebak erbij, exuses aan te bieden voor de gang van zaken en uitleggen dat dit zo niet de bedoeling was geweest. Het naar u toekomen is niet hun belang maar de Uwe. Doos gebak of een bos bloemen kunnen soms de gehele situatie in een ander dagliht brengen. om daar te gaan wonen met boze buren lijkt mij ook geen optie. Dat blijft te lang hangen.

Wi
door Wilma-60 - Mar 25, 2024 om 12:57
25 Antwoorden / Vragen

Best Sanvol, u heeft een briefje op de ruit van hun auto gelegt , dan schrijft u , ze waren boos. En ze hadden ook bij kunnen komen??? Had u dan niet beter naar hun kunnen gaan, het was toch in uw voordeel !! Ik zou het ook erg onbeschoft vinden, als ik een briefje op mijn auto ruit zou vinden. En ja een openbare weg mag je parkeren waar je wil, als er geen parkeerverbod is. Dus als men op deze manier mij , wilde zeggen zet je auto niet voor mijn huis met een briefje en niet even in een gewoon gesprek vragen??

ka
door kaartendraak - Mar 25, 2024 om 13:30
180 Antwoorden / 2 Vragen

Als je weet dat het je buren zijn dan neem ik aan dat je weet waar ze wonen? Had je ook zelf even langs kunnen gaan toch ipv een briefje? als je niet weet waar ze wonen, ja dan zou ik ook een briefje doen, maar dan wel netjes helemaal uitleggen erin waarom je het vraagt, niet alleen maar 'kan je even niet hier parkeren?', want ik begrijp uit je verhaal dta je het aan de vader moest uitleggen waarom.
En ja, het is de openbare weg, helaas. Wij moeten ook weleens aan de overkant van de straat parkeren ipv dat we voor de deur kunnen staan, sommige mensen weten het wle en houden er rekening mee, maar anderen die op bezoek komen oid, ja kan ik niks van zeggen.

ro
door ronny530 - Mar 25, 2024 om 13:44
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Draai het eens om, hoe zou u zich voelen als de buren een briefje op uw auto achterlaten om niet op die plek te parkeren terwijl u niets verkeerds doet..
U zou zich op zijn minst boos voelen want de buren hadden u ook kunnen vragen om die parkeerplek tijdens hun verbouwing in ieder geval overdag vrij te houden.
Daarbij hebben de buren niet voor uw verbouwing gekozen dat heeft u zelf gedaan en veroorzaakt u met het laden ook gevaarlijke situaties omdat u de doorgang dan belemmerd.
Wie weet haalt een gesprek met de buren nog iets uit maar dan zal u toch door het stof moeten gaan.

sira
door sira - Mar 25, 2024 om 17:03
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Mag ik u een tip geven?

U woont in een dijkhuis, dat zullen niet veel woningen zijn. Ik spreek uit ervaring, want ik woon zelf in een dijkhuis en heb 3 "buren" die allen zeer sociaal met elkaar omgaan en ook altijd voor elkaar klaarstaan.
Mogelijk heeft u hiervoor in een plaats gewoond waar het onderling anders aan toe ging en nu komt u in een gemeenschap/gehucht wonen en moet ú zich als nieuwkomer aanpassen. U heeft nu reeds met dat briefje gezorgd dat u een punt achterstaat. Reken er op dat daar ook over gepraat wordt.

Het is volgende week pasen. Haal voor uw buren en overburen een chocolade paasei in een leuke verpakking (of een mandje met kleine eitjes) en ga bij hen langs, stel u voor en biedt het presentje aan wegens eventueel bouwoverlast. Aan de buren van dat briefje excuseert u zich, zeg dat het niet de bedoeling was, maar dat u last van de stress van de verbouwing had.
U zult in de toekomst fijne buren hebben, mits u zich aanpast.

pr
door praat mee - Mar 25, 2024 om 18:29
30 Antwoorden / Vragen

Het wordt tijd dat je met de buren eens koffie drinkt

@q
door @qwerty@ - Mar 26, 2024 om 16:12
68 Antwoorden / 1 Vragen

U mag namelijk géén 'vaste' camera op de openbare weg richten en al helemaal niet op de woning van de (over)buren.
Klopt, officieel mag dat niet maar, als er iets gebeurd is en de politie zoekt naar bewijzen, dan zoeken ze ook naar prive camera's om te zien of de dader(s) daar langs zijn gekomen.
Kijk maar eens naar Opsporing verzocht, daar laten heel veel prive camara beelden zien en daar zijn zij en de politie heel blij mee.

Sterker nog: Camera in Beeld is een systeem van de politie waar burgers en bedrijven vrijwillig hun beveiligingscamera(‘s) kunnen aanmelden. Dankzij deze informatie weten wij per straat welke beveiligingscamera’s beschikbaar zijn. Als er een misdrijf is gepleegd waarbij camerabeelden kunnen helpen om de daders op te sporen, kunnen wij die beelden gericht opvragen bij de camera-eigenaren.

Me
door Meindo - Mar 26, 2024 om 17:48
64 Antwoorden / Vragen

Je had inderdaad beter even bij de buren aan kunnen bellen maar het lijkt me dat je buren ook wel een kort lontje hebben. Ze mogen er parkeren maar tegenwoordig is het meer van ik parkeer hier want daar heb ik recht op. Als je een beetje fatsoen hebt hou je rekening met de buren en parkeer je niet voor hun deur. Nodig ze uit voor een kopje koffie en leg uit wat je aan het klussen bent en waarom je wat ruimte voor je deur nodig hebt. Misschien begrijpen ze het dan en is de lucht geklaart

mo
door mof - Mar 27, 2024 om 03:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het is de openbare weg. Daar mag iedereen parkeren. En u had natuurlijk ook zelf eerst bij uw buren langs kunnen gaan ipv een briefje op de auto achterlaten terwijl u van uw buren verwacht dat ze bij u langskomen. Verder is het geen vreemde auto maar die van uw buren. Ook kunt u niet aantonen dat uw buren expres bij u voor de deur parkeren. Niet zeuren dus!

lo
door lovewinnie - Mar 27, 2024 om 07:59
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag parkeren waar je wilt. Heb een parkeervergunning maar dat is geen gegarandeerde plek in mijn straat. Mag staan voor de deur.
Je kunt het niet eisen dat hun maar stukje lopen. Wilt allemaal toch zo dicht mogelijk bij huis staan. Plekje reserveren voor laden en lossen is ronduit onbeschoft.

Ozymandias
door Ozymandias - Mar 27, 2024 om 10:27
167 Antwoorden / Vragen

Het ontbreekt je wel heel erg aan zelfreflectie. Zij hadden naar jou moeten komen? Nee, jij had naar hun toe moeten komen. Jij wil iets buitengewoons, niet zij.

Jij bent begonnen met een onpersoonlijk briefje waar op je blijkbaar ook niet de reden heb vermeld voor het niet parkeren. Vind je het vreemd dat ze daar geirriteerd over raken.

Mijn hemel, ga even in de spiegel kijken en probeer het dan nog een keer.