hrdwerrorman
door hrdwerrorman Sep 26, 2008 om 01:58
Auto & vervoer

Radiator Opel Vectra A 1,8 NZ lek

Geachte autoexperts,

Ongeveer 3 jaar geleden verloor ik wat koelvloeistof, niet veel, maar tóch.
Bij een automaterialenzaak een flesje smurrie gekocht en in het koelvloeistoftankje gekieperd. Probleem over.

Nu weet ik ook wel dat dit een lapmiddel is. Dus tijdelijk helpt. Het valt me mee dat het een jaar of drie en 50000 km goed is gegaan. Ik denk dat een laagje binnenin gevormd wordt dat verhard als er lucht bij komt.

Zo'n half jaar of 7500 km had ikniet naar de vloeistofniveau's gekeken. Maar vorige week kwam ik na een rit van een 25 km na drie uur weg te zijn geweest weer thuis, lag er een flinke plas (uitgelopen ongeveer 30 cm breed en schuin aflopend 100 cm lang) op de plek waar daarvóór onze auto een paar dagen gestaan had vóór de oprit.

Koelvloeistof niveau bekeken, er kon een liter bij. (het koelsysteem is 7,5 ltr.) Doch geen lekkage gezien. De vochtige plek voor de oprit was na een paar dagen verdampt, dus dat was wél koelvloeistof. Mogelijk van een andere auto, welke precies op die plek een paar uur gestaan heeft terwijl wij weg waren, maar dat zou wel toevallig zijn.

De volgende dag een rit van 40 km gemaakt: koelvloeistof bleef op peil. De dag daarop bijna 500 km gemaakt, met zekerheidshalve 4 ltr koelvloeistof bij me. Op 3/4 van de route gestopt en het peil was hoger dan bij koude motor. Na een dag thuis, nóg geen lekkage en het peil is nog precies als direct na de laatste bijvulling.

1. Mijn vraag: kan een flink lek ook gedicht worden door die smurrie?

Nu heb ik onderaan de motorzijde van de (aluminium) radiator wel een plek van 10 x 10 cm gezien die er niet koosjer uitziet: wit met groen/blauw (= koelvloeistofkleur) en een beetje nat. Verder kreeg ik de indruk dat de laatste jaren de ventilator achter de radiator vaker aangaat dan vroeger. Met het trekken van de caravan bij zo'n 22 graden draait de ventilator bijna constant. 95 tot 100 Graden.
Een paar weken geleden heb ik daarom wat vliegen voor de radiator verwijderd. Niet bij die verdachte plek. De temperatuur verbeterde niet.

2. De volgende vraag: Wordt door die smurrie de doorstroom capaciteit van het koelsysteem duidelijk nadelig beïnvloedt?

Thans denk ik er over, nu het nog redelijk weer is, de radiator te vervangen.

3. Weer een vraag: Moet na gebruik van die smurrie het hele koelsysteem nog vóór het vervangen van de radiator gespoeld worden met één of andere vloeistof welke die smurrie weer oplost?

Wanneer dit wél moet gebeuren, kan ik de oude koelvloeistof niet meer (her)gebruiken.

Ben ook nog benieuwd wat een (ruil) radiator ongeveer mag kosten.
Op de sloop zullen ze denk ik niet aangeboden worden, omdat bij een sloopauto het hele voortrein incl. radiator in elkaar ligt.

Hardware ERror MAN.

1054 6 Rapporteer

mi
door middelzand - Sep 26, 2008 om 07:09
14 Antwoorden / 0 Vragen

een heel verhaal error.... even naar brezan automaterialen bestel er een ongeveer80 euries heb je een nieuwe

nyhyji80
door nyhyji80 - Sep 26, 2008 om 07:55
235 Antwoorden / 57 Vragen

Herman

Met grote intresse de koelstof story gelezen !! Ik denk dat u maar beter een andere radiator kan monteren , maar het is niet onverstandig om voor dat u de andere radiator monteert even uw motorblok schoon te spoelen. Evt. even de thermostaat verwijderen. Er zijn bij de demontage ( sloop ) bedrijven best wel goede Rad. aan te schaffen .Ik had er een voor mijn Deawo (Opel )voor 35 € . Want alle sloopauto's hebben geen voorschade. Succes bij uw missie.

Groet Wil. R

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 26, 2008 om 10:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Beste reactanten,

Bedankt voor jullie reactie.
Ja, ik probeer het zo op te schrijven dat zaken niet voor andere uitleg opgevat kunnen worden dan ik ze bedoel. En ik heb per slot op 51-jarige leeftijd nog het praktijkdiploma 10-vinger blind gehaald. Dat schept verplichtingen en een heel verhaal staat er dan zó.;-)

O.k. bij de sloop kan ik wel een poging doen. Tref ik toevallig een niet zo goeie, het is ook niet zoveel werk. En bij de sloop heb je zelfs nog enige vorm van garantie.
Dat spoelen lijkt mij ook wel goed, maar met welke vloeistof los ik die smurrie op?
En waarom moet de thermostaat eruit?

H.

nyhyji80
door nyhyji80 - Sep 26, 2008 om 13:38
235 Antwoorden / 57 Vragen

Herman

Als eerste zou ik het gewoon met water doen, kijk wat er uit komt, De thermostaat eruit omdat deze pas open gaat op bij een bepaalde temperatuur. En als je deze even er uit haalt, huis weer erop zetten , kan je de motor goed met bijv. de tuinslang door spoelen. boven het putje !!!! De aan teschaffen radiator ook spoelen, en misschien na een antal kilometers nog een keer aftappen . Misschien is het verstandig om de eerste keer met water te vullen . En als alles goed werkt , te vullen met koelvloeistof.

Nogmaals suc6 Wil. R

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 26, 2008 om 18:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Wil,

Ja, dat klinkt allemaal logisch.

Vanmiddag ben ik bij een lokale automaterialenzaak geweest en daar hebben ze een blikje koelsysteem cleaner. De inhoud, 325 mL, in het koelsysteem kieperen en dan de motor laten draaien tot bedrijfstemperatuur, met de kachel voluit.

Een nieuwe radiator kost mij daar € 145,--. Kan dat kloppen?
Dat zou er één zijn voor 1,8 NZ met airco. Hoewel ik geen airco heb, kijkt me dat toch wel goed, want dan heb ik meer koelcapaciteit. Dan draait de fan ook minder met zware belasting of in file.

Als de maat maar klopt.

Wat ik vreemd vind is, dat Opel schrijft dat er een aluminium radiator in zit en volgens de gegevens van de automaterialen zaak zou het een koperen zijn. Vind ik vreemd. Het motorblock, thermostaathuis en de gasconverter zijn toch ook van alu.

Weet iemand wat er dan wél in zit? Het kan zijn dat ik met de keuze van de koelvloeistof daar rekening mee moet houden.

Ben benieuwd.
H.

ha
door haastrecht_1 - Mar 10, 2009 om 23:23
26 Antwoorden / 9 Vragen

Beste H,

wegens computerproblemen en het verlies van een aantal mailadr.

was het mij niet meer gelukt te reageren.

Nu hoop ik dat ik via deze weg toch nog een reactie ontvang.

Onze Opel Vectra heeft na vijf weken stilstaan geen start-afslaproblemen meer vertoont.Hoe dit kan weten we niet.Er is een paar maanden wel een benzinefilter vervangen,waarschjinlijk heeft het zich nu zelf herstelt met het resetten.

gr.van M.v.H.