wj
door wjatenvoorde Mar 1, 2013 om 15:17
Auto & vervoer

Rijbewijs

Ik ben mijn rijbewijs verloren, nu vraag ik een nieuwe aan en moet een boete betalen aan de gemeente, is dit normaal of mag dat niet

3817 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit mag als het in de gemeentelijke regeling vermeld staat.
Bij onze gemeente : Bij vermissing extra € 19,90

Jantje

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo wjatenvoorde,

Ja, dat is 'normaal'. Het is geen boete, maar meer administratiekosten.
Je dacht toch niet dat de Gemeente dat zomaar deed?
Let op. Aan de aanvraag van een nieuw rijbewijs bij vermissing, zijn extra kosten verbonden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij diefstal zijn de kosten lager.
u heeft nu niet zorgvuldig genoeg gehandeld en dat is de reden voor de finaciele straf.
het is heel normaal.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, helaas is dat normaal en het mag.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2013 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja het brengt weer meer werk met zich mee en dat moet dus door de gene die daar de oorzaak van is betaalt worden.En dat bent u dan, u zult dit met dit soort documenten veel sorgvudiger om moeten gaan.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is wettelijk geregeld net zoals bij het verlies van een (geldig) identiteitsbewijs.

Al aangifte gedaan van vermissing c.q. vervreemding, daar ook uw Burgerservicenummer op het rijbewijs staat vermeld?!

Mogelijk wordt u nog in de toekomst geconfronteerd met identiteitsfraude gepleegd met het vervreemde rijbewijs.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 1 mrt 2013, 22:42: Ja, helaas is dat normaal en het mag.

Hoezo helaas? Heb je liever dat de gemeenschap voor die kosten opdraait? Kunnen we weer klagen over hogere gemeentebelastingen....

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is heel normaal en ja, dat mag.

(voorbeeld)
Een rijbewijs kost € 38,15
Een vermissing kost extra € 22,80

Het is per gemeente verschillend en ook nog eens per geval.
Stel dat uw rijbewijs uit uw woning gestolen is of u wordt beroofd, dan zou u bijvoorbeeld geen extra kosten behoeven te betalen. Terwijl een 'gewone' vermissing dan wel extra kosten met zich meebrengt.

ve
door verwijderd - Mar 2, 2013 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hutch

Als een rijbewijs uit de woning gestolen wordt, moet men wel extra betalen, maar dan vergoedt de inboedelverzekering dat.

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk eraan om ook even aangifte te doen bij de politie!!!

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

fboeren schreef op maandag 4 mrt 2013, 13:26: Denk eraan om ook even aangifte te doen bij de politie!!!

Denk dat je verplicht bent aangifte te doen,of dat nu diefstal of vermissing is.
Gemeente moet in deze gevallen zelfs het politierapport van de aangifte hebben.
Tenzij dat er gemeentes zijn die zomaar zonder opgave van redenen een nieuw rijbewijs afgeven.

Piet

ve
door verwijderd - Mar 4, 2013 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vrouw is een paar jaar geleden haar rijbewijs kwijt geraakt. Het was nog ongeveer een half jaar geldig.
Zij moest de kosten van het nieuwe + administratiekosten betalen.
Dan hoop je dat het dan weer voor 10 jaar geldig is. Nee hoor, voor de resterende tijd.
Dus na een half jaar weer de volledige kosten. Dit vind ik wel erg zuur.