snah
door snah Jul 31, 2010 om 20:00
Auto & vervoer

Schade door slecht wegdek

Hallo , ik ben rij-instructeur en reed met een leerling in den haag over de scheveningseweg richting vredespaleis , ter hoogte van de kruising jacob catslaan staat al maanden lang het bord slecht wegdek dit wetende laat ik de snelheid zakken tot onder de 30 km/uur.
Nu lag er wat troep op die kruising ( ouwe schoen en plastic zak ) waardoor ik een rechtopstaande straatsteen te laat zag en niet meer kon uitwijken .
Daarna een zeer harde klap en een scheur in mijn carterpan waarna olie lekkage .
Mijn verzekeraar stuurde een takelwagen en mijn garage heeft een nieuwe carterpan geplaatst , garagekosten 296,02 euro .
Kan ik de gemeente aansprakelijk stellen , maak ik kans en hoe doe ik dat ?
Mvg. Hans

4818 20 Rapporteer

pb
door pbarendse - Jul 31, 2010 om 20:08
406 Antwoorden / 1 Vragen

Weinig kans, er staat immers aangegeven dat het slecht wegdek is. Proberen kan echter nooit kwaad. Laat je desnoods even voorlichten door een juridisch adviseur (Juridisch Loket?) en stuur een briefje naar de gemeente waarin je ze aansprakelijk stelt.

poltol
door poltol - Jul 31, 2010 om 20:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Weinig kans, of heeft u foto's gemaakt van de situatie?

Politie is er bij geweest?
Dit ivm de olielekkage.
Zo niet, dan loopt u de kans dat u een tegen claim krijgt wegens bodemvervuiling. De gemeente stelt u dan aansprakelijk voor de opruimwerkzaamheden en het afvoeren van de vervuilde grond.
En dat is een veelvoud van uw claim.

Succes, poltol

frans75
door frans75 - Jul 31, 2010 om 20:53
202 Antwoorden / 0 Vragen

Situatie is al bijna een jaar zo. Genoeg tijd om te herstellen. Oorzaak

Echter geeft de gemeente momenteel voorrang aan onzinnige herinrichtingen ten koste van wegreparaties.

In grote gedeeltes van Den Haag is het aan te raden om met een terreinwagen te rijden. Zeker op die kruising is 30 met een normaal voertuig nog te hard.

Maar aangezien er waarschuwinsborden staan en er een verlaagde maximumsnelheid geld zie ik weinig kans van slagen, afgaande op dit.

edwardus
door edwardus - Jul 31, 2010 om 22:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De wegbeheerder is en blijft aansprakelijk voor schade die is ontstaan als gevolg van achterstallig onderhoud. Gewoon claimen en je niet laten afschepen.

invalide
door invalide - Aug 1, 2010 om 08:51
787 Antwoorden / 5 Vragen

Steenslag en zo kun je claimen, maar een straatsteen die rechtop staat had je moeten zien!
Dus goed kijken waar je rijd, maar een instructeur dit uitleggen???

Als je weet hoe laag je auto is moet je zowel stenen de hoogte weten als de kuilen de diepte.
Uitstappen en wegleggen is toegestaan.
Schoenen en stenen kan ook door jeugd gedaan zijn dus overmacht.

Los liggende rij platen die omhoog wippen zijn wel te claimen als je langzamer dan 30 reed!
Dus rij je niet te hard, langzamer dan 30 is toegestaan indien er veel rotzooi is.

Zonder foto is bewijs zeer moeilijk dus heeft u die?
Een mobieltje met camera en matige foto is meestal voldoende en graag een getuige en dat mag leerling van U ook zijn.

vladja
door vladja - Aug 1, 2010 om 09:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Invalide,

Steenslag en zo kun je claimen, maar een straatsteen die rechtop staat had je moeten zien!

En waar kan je dat claimen? Niet bij de wegbeheerder. En waar staat "en zo" voor? Wat denk je nog meer te kunnen claimen, wat zonder probleem uitbetaald wordt?

Los liggende rij platen die omhoog wippen zijn wel te claimen als je langzamer dan 30 reed! ???

Echt tijd voor de kapper om die nekharen af te laten knippen.

Vladja

vladja
door vladja - Aug 1, 2010 om 09:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=edwardus schreef op zaterdag 31 jul 2010, 22:01]De wegbeheerder is en blijft aansprakelijk voor schade die is ontstaan als gevolg van achterstallig onderhoud. Gewoon claimen en je niet laten afschepen.

Aansprakelijkheid wegbeheerder... en hier rechterlijke uitspraken....

De wegbeheerder is niet altijd aansprakelijk, ook niet bij achterstallig onderhoud en zeker niet als hij duidelijk waarschuwt.

Vladja

marbia
door marbia - Aug 1, 2010 om 11:13
17 Antwoorden / 1 Vragen

Schade t.g.v. een slecht wegdek wordt zelden vergoed. Zeker als er gewaarschuwd wordt voor een slecht wegdek, schuiven gemeenten alle schuld van zich af. Zij beroepen zich op het feit dat er gewaarschuwd wordt en dat u ook zelf verantwoording draagt.

Ik heb dit zelf vorig jaar aan de hand gehad, door zeer slecht straatwerk ben ik met de fiets onderuitgegaan. Mijn dochtertje hield er een gebroken been aan over. Een duidelijke brief naar de gemeente gestuurd en 2 dagen later komen er twee heren kijken van wegenonderhoud. Zij waren het roerend met mij eens. Helaas het bleef bij een bloemetje van de wethouder!
Ook de rechtsbijstandsverzekering gaf te kennen dat het een duidelijke zaak was, maar dat gemeenten bijna niet thuis geven. De kosten zijn dan hoger dan de baten.

Marbia

Lsk520
door Lsk520 - Aug 1, 2010 om 13:19
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=invalide schreef op zondag 1 aug 2010, 08:51]Steenslag en zo kun je claimen, maar een straatsteen die rechtop staat had je moeten zien!
Dus goed kijken waar je rijd, maar een instructeur dit uitleggen???

Als je weet hoe laag je auto is moet je zowel stenen de hoogte weten als de kuilen de diepte.
Uitstappen en wegleggen is toegestaan.
Schoenen en stenen kan ook door jeugd gedaan zijn dus overmacht.

Los liggende rij platen die omhoog wippen zijn wel te claimen als je langzamer dan 30 reed!
Dus rij je niet te hard, langzamer dan 30 is toegestaan indien er veel rotzooi is.

Zonder foto is bewijs zeer moeilijk dus heeft u die?
Een mobieltje met camera en matige foto is meestal voldoende en graag een getuige en dat mag leerling van U ook zijn.

Hé Rus, lees jij wel eens of heb je het te druk met het aanmaken van nieuwe aliassen? Er staat duidelijk dat de steen niet zichtbaar was vanwege rotzooi en troep op de weg! Kun je ook, voor mij, even aangeven hoe je steenslag en losloggende platen kunt claimen.
Kortom: weer een waardeloze reactie....wordt zo langzamerhand een gebed zonder eind met jou. Lariekoek en apekool verkopen en niet reageren op vragen een en ander te verklaren/aan te tonen. Makkelijk zat, toch?

snah
door snah - Aug 1, 2010 om 13:54
654 Antwoorden / 61 Vragen

Laten we geen ruzie maken , ik ben blij met ieder antwoord en begrijp de reactie van invalide . Ik ben al ruim 20 rij-instructeur en tot nu toe schadevrij ik ken iedere drempel , slecht wegdek en kuilen in en om den haag en weet welke snelheid dan gereden moet worden .
Ik zag de steen telaat , kon niet uitwijken en mijn inschatting was dat de steen mijn auto niet zou raken ( anders had ik geremd ) , waarschijnlijk was er vlak voor de steen een kleine verzakking waardoor de voorkant van de auto naar beneden ging de metalen strip die onder de auto zit is namelijk niet geraakt . Na een snelle blik onder de auto ( ik zag niks vreemds ) heb ik nog zo'n 10 straten naar mijn einddoel gereden , daar nog eens goed onder de auto gekeken en zag toen de deuk in het carter en een straaltje olie , er is nog ongeveer 1 liter olie uitgekomen .
Al met al denk ik dat ik beter niet kan claimen maar de rekening naar mijn verzekering stuur .
Bedankt voor de reacties
Hans

vladja
door vladja - Aug 1, 2010 om 14:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Al met al denk ik dat ik beter niet kan claimen maar de rekening naar mijn verzekering stuur .

Hoeveel bedraagt het eigen risico? Als je claimt, dan worden de schadevrije jaren en mogelijk de no claim aangetast. Reken eerst eens uit wat dat gaat kosten over een jaar of drie geteld. Kijk dan of het nog loont om het te claimen bij de verzekering.

Vladja

sonjaatje
door sonjaatje - Aug 1, 2010 om 14:41
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat duidelijk dat de steen niet zichtbaar was vanwege rotzooi en troep op de weg!

waardoor ik een rechtopstaande straatsteen te laat zag

vladja
door vladja - Aug 1, 2010 om 15:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zondag 1 aug 2010, 14:41]Er staat duidelijk dat de steen niet zichtbaar was vanwege rotzooi en troep op de weg!

waardoor ik een rechtopstaande straatsteen te laat zag

Beslissing om 13.54 uur al genomen. Verder commentaar over hoe en wat overbodig.

wd
door wdezwijger - Aug 2, 2010 om 22:08
7 Antwoorden / 0 Vragen

de desbetreffende gemeente kan in mijn ogen niet de verantwoordelijk ontlopen bij het plaatsen van een waarschuwingsbord . als een wegdek slecht is dan heeft de gemeente al langer deze slechte situatie ontdekt . maar vele gemeentes plaatsen het bord om volgens de wet gedekt te zijn . want het geld ontbreekt vaak om het te repareren. het is daarom wenselijk om maar een bepaalde periode ( bijvoorbeeld 1 maand) het bord te mogen plaatsen en dan moet het gerepareerd zijn . zo niet dan draait de gemeente of rijk op voor de gevolgen . dit zou wet moeten zijn .

invalide
door invalide - Aug 3, 2010 om 10:51
787 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet kunnen stoppen voor zover de weg is te overzien!

Deze regel die elke leerling moest weten is de regel waar de gemeente misbruik van kan maken en niets betalen.

Vraag eerst hoeveel het kost voor je het bij verzekeraar claim en kijk hoeveel jaren je nodig hebt om op het huidige terug te komen!

Verder heeft de verzekeraar erg veel ervaring in afwijzen van dit soort claims dus ik zou het niet eens proberen.
Dus de gemeente aansprakelijk stellen is veel tijd verspillen en grote kans op afwijzen.

vladja
door vladja - Aug 3, 2010 om 11:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Invalide,

Een hele grote pot mosterd na de maaltijd. Voegt helemaal niets toe.

Vladja

snah
door snah - Aug 15, 2010 om 18:28
654 Antwoorden / 61 Vragen

Terugkomend op mijn vraag , mijn tussenpersoon adviseerde mijn om toch te claimen bij de verzekeringsmaatschappij ( mijn premie gaat toch iets omhoog vanwege de takelwagen kosten ) en ook claimen bij de gemeente. Heb dit dus gedaan.
Afgelopen vrijdag had ik een ontmoeting met de wegbeheerder en een mannetje van de gemeente op die bewuste kruising . De gemeenteman wou met mij nogmaals over deze kruising rijden mocht ik weer schade krijgen dan zou hij dubbel uitbetalen , ik vond dit zinloos omdat er nu geen rechtopstaande steen was .
Hij kwam nogal intimiderend over en verklaarde dat hij die donderdag na mij ook over die kruising reed en mijn oliespoor volgde , op mijn vraag hoelaat hij daar dan heeft gereden , antwoorde hij tussen 14.15 en 14.30 ( ik reed daar om 14.20 ) en hij constateerde op de kruising geen onregelmatigheden . De wegbeheerder verklaarde dat het onmogelijk was dat daar een steen rechtop stond .
We hebben met z'n drieën een kwartier lang het voorbijrijdende verkeer bekeken er gebeurde niets terwijl velen toch dik 50 km/uur reden .
Op mijn vraag hoe het dan kan dat ik wel schade had terwijl mijn snelheid onder de 30 lag , hadden zij geen verklaring . Zij gaan dus een negatief advies indienen .

Ik heb geen foto's , wel heb ik 2 getuigen verklaringen , nl van de leerling die toen met mij meereed ( ik reed zelf ) en van een collega die die rechtopstaande steen ook heeft waargenomen .
Ik ga morgen nog even langs mijn garage voor een verklaring over hoe die schade is ontstaan , er zat nl een deuk in de carterpan in de vorm van een omgekeerde V , voor mij is duidelijk dat dit door een steen komt , want als ik met 100 km/u had gereden had ik toch een andere schade moeten hebben .

Wordt vervolgd
Hans

Lsk520
door Lsk520 - Aug 15, 2010 om 21:15
827 Antwoorden / 2 Vragen

"Wordt vervolgd......"

Doe maar niet, er is inmiddels wel aangetoond dat je de schade niet kunt claimen.
Of heet je Don Quichotte?

snah
door snah - Aug 15, 2010 om 21:36
654 Antwoorden / 61 Vragen

Ben het niet met ip eens
Hans

Lsk520
door Lsk520 - Aug 15, 2010 om 21:50
827 Antwoorden / 2 Vragen

Ben het niet met ip eens

ik ook niet........