robke66
door robke66 Jan 10, 2012 om 11:32
Auto & vervoer

Verkeersovertredingen

Het valt me meer en meer op dat automobilisten zich bij wegwerkzaamheden erg misdragen.
Waar duidelijk op borden aangegeven wordt dat je maar 90 mag rijden schieten ze je als een raket voorbij.
Een van mijn kennissen is wegwerker, je weet wel met helm en zo'n vestje aan.
Hij klaagt er ook steeds meer over dat de snelheid gevaarlijke situatie's opleveren, soms moet hij opzij springen door de zuigende kracht van de wind.
Mijn mening is dat de KLPD bij wegwerkzaamheden nu maar 'ns continue op snelheid gaat controleren.
Zelf ben ik beroeps chauffeur en erger mij ook dagelijks aan deze snelheids maniakken.
Wat speelt er tussen de oren op dat moment ?
Dit zou ik wel eens willen weten.
Waarom anderen ernstig in gevaar brengen hierdoor ?
Denk toch veel aan: te laat vertrekken, fustratie's bij zich dragen van privé en/of werk, of omdat ze het kicken is ?

1277 16 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 10, 2012 om 11:37
842 Antwoorden / 1 Vragen

Eens dat er vaak veel te gevaarlijk / hard gereden wordt bij wegwerkzaamheden, maar je vergeet wel een aantal mogelijke oorzaken: onduidelijkheid of er wel / niet gewerkt wordt, veel te ruime restricties (bv wegwerkzaamheden over een lengte van 100 meter, restricties over een lengte van 2km) en ergernis over mensen die terugzakken tot 50 kmh waar 70 toegestaan is. Ik praat het niet goed ('k probeer me altijd zoveel mogelijk aan de snelheid te houden, vooral bij wegwerkzaamheden met smallere rijstroken enzo), maar ik geef gewoon een aantal mogelijkheden aan....

robke66
door robke66 - Jan 10, 2012 om 11:48
11 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op dinsdag 10 jan 2012, 11:37]Eens dat er vaak veel te gevaarlijk / hard gereden wordt bij wegwerkzaamheden, maar je vergeet wel een aantal mogelijke oorzaken: onduidelijkheid of er wel / niet gewerkt wordt, veel te ruime restricties (bv wegwerkzaamheden over een lengte van 100 meter, restricties over een lengte van 2km) en ergernis over mensen die terugzakken tot 50 kmh waar 70 toegestaan is. Ik praat het niet goed ('k probeer me altijd zoveel mogelijk aan de snelheid te houden, vooral bij wegwerkzaamheden met smallere rijstroken enzo), maar ik geef gewoon een aantal mogelijkheden aan....

de wegwerkzaamheden die ik bedoel bij knooppunt Kerensheide te Geleen staan duidelijk van te voren aan gegeven om de 50 meter staat bijv. een bord max. 90. Ben 't met je eens dat je wel de snelheid moet rijden die toegestaan is, zelf rij ik meestal 5 km te hard
(dit is de toegestane correctie snelheid vóór je bekeurd wordt)
Het ligt ook veel aan rijgedrag, ik ga naar links als mensen willen invoegen en merk ik een opgang zijnde file dan meteen mijn alarm lichten aan ! Enzovoort...

eva369
door eva369 - Jan 10, 2012 om 13:35
308 Antwoorden / 2 Vragen

je moet je gewoon aan de snelheid houden, ook als ze niet aan het werk zijn, zijn er vaak obstakels zoals smalere rijbanen of ontbreken van vluchtstroken.

marjon1
door marjon1 - Jan 10, 2012 om 14:03
284 Antwoorden / 3 Vragen

Wat er tussen de oren speelt, misschien zitten ze te bellen, lekker belangrijk.
Mee eens, ze moeten gewoon standaard flitsers in de berm zetten bij wegwerkzaamheden, dan zal het gejakker wel afnemen.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 10, 2012 om 14:43
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je hebt nu eenmaal mensen die zich om anderen niet bekommeren, deze denken alleen maar aan zich zelf.
Dat schijnt stoer te zijn.

loreleigil
door loreleigil - Jan 10, 2012 om 14:57
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het absoluut eens met iedereen dat te hard rijden bij wegwerkzaamheden levensgevaarlijk en volstrekt asociaal is. Maar waar ik mij groen en geel aan erger is dat als er ergens naast de weg wordt gewerkt en er in het weekeinde niets gebeurt (en er geen materiaal achterblijft), de beperking niet wordt opgeheven. Soms zie je ook dat de werkzaamheden al tijden over zijn, maar de borden niet worden weggehaald. Of dat er wel borden staan met bijvoorbeeld 50, maar geen bord waar de snelheidsbeperking ophoudt. Dat doet ook geen goed. Nogmaals, het is aso om te hard te rijden (ook buiten wegwerkzaamheden om trouwens) maar door dit soort dingetjes werken ze het wel een heel, heel klein beetje in de hand...

rj
door rjw - Jan 10, 2012 om 15:53
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op dinsdag 10 jan 2012, 11:37]n, maar je vergeet wel een aantal mogelijke oorzaken: onduidelijkheid of er wel / niet gewerkt wordt, veel te ruime restricties (bv wegwerkzaamheden over een lengte van 100 meter, restricties over een lengte van 2km) en ergernis over mensen die terugzakken tot 50 kmh waar 70 toegestaan is.

Het maakt niet uit of er "zichtbaar" gewerkt wordt of niet. Het kan immers ook gewoon even koffiepauze zijn o.i.d. Als de weg deels is afgezet moet je je gewoon aan de lagere snelheid houden. Ze zetten het echt niet af om automobilistje te pesten. En verder: waar hebben we het over? Twee km snelweg is natuurlijk helemaal niks op het hele traject.

naitsoezn
door naitsoezn - Jan 10, 2012 om 16:07
842 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op dinsdag 10 jan 2012, 15:53][quote=naitsoezn schreef op dinsdag 10 jan 2012, 11:37]...
Ze zetten het echt niet af om automobilistje te pesten.
Mij hoor je dat ook niet zeggen, ik probeer alleen een kijkje te geven in de hoofden van de hardrijders. Ken er genoeg in m'n omgeving, en dit soort opmerkingen hoor ik gewoon heel vaak. :-)

eva369
door eva369 - Jan 11, 2012 om 08:30
308 Antwoorden / 2 Vragen

op de a12 tussen zoetermeer en den haag is het een tijd 70 geweest op een heel klein stukje, ik snapte nooit waarom. later kwam ik er achter dat ze daaronder bezig waren met een tunnel.

soms zie je dus niet waarom je langzamer moet rijden maar is het wel nodig.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 11, 2012 om 12:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je 90 rijd waar 70 mag krijg je geen boete van 20 maar het tarief van 40 Km want tijdens werkzaamheden zijn overtredingen extra duur.

Wel wil ik vragen, als je stopt in de avond of weekend, het bord wel even weg halen want zonder enige werkzaamheden staan op diverse plaatsen al maandenlang vergeten borden en als iedereen daar dan 70 moet rijden, ik durf het niet eens wegens onnodig verkeer ophouden en zelfs vrachtwagens gaan dan inhalen dus ook de wegwerkers een een boete geven als ze na het werk de borden niet weg draaien of weg halen zou ook goed zijn.

Door de vergeten borden is het vaker voorgekomen dat boetes geseponeerd worden en er minder controle plaats vind.
Dus zorg eerst een voor minder vergeten borden als er geen werk is en daarna mag U mij best een flinke boete geven, Jan Kees heeft tenslotte nog een paar miljard nodig!

pauls0
door pauls0 - Jan 12, 2012 om 04:25
149 Antwoorden / 2 Vragen

Het is a-sociaal weggedrag, daar is iedereen wel mee over eens. Maar zijn wel wat kanttekeningen. Het is ook een soort hobby geworden van rijkswaterstaat, om altijd vlak voor de drukste momenten de wegen openbreken. Het is altijd op vrijdagavond, en de gehele weekenden, en altijd vlak voor de vakantie's, om alle weggebruikers zoveel mogelijk last te van laten hebben. Dan heb je nog de "noodreparatie's", die worden altijd voor de spits verricht.. Aantal snelwegen zijn maandenlang opgebroken, terwijl dat bijna geen werkzaamheden worden verricht. Kilometers lange afsluitingen, terwijl men op het laatste stuk bezig zijn, op een stuk van 100 meter.

Dat dan op een gegeven moment mensen zijn, die nergens meer van aantrekken, dat kun je toch wel voelen aankomen. Op een gegeven moment zijn veel mensen klaar mee met dat gepruts van rijkswaterstaat, en ik snap nog steeds niet dat het anders kan... Maar ik ben er niet blij mee, dat er zo hard gereden wordt.

al
door alexzuur - Jan 12, 2012 om 14:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het is zeker asociaal weg gedrag. En ze hebben zichzelf en de bestuurders er straks mee. als het de spui gaten uit gaat lopen dan wordt inde toekomst de weg helemaal afgesloten zodat je om kan gaan rijden. Misschien niet zo'n gek idee eigenlijk. De weg werkers kunnen veilig aan het werk... dat is tenslotte het belangrijkste

haarp
door haarp - Jan 12, 2012 om 23:52
514 Antwoorden / 62 Vragen

robke66 schreef: "Mijn mening is dat de KLPD bij wegwerkzaamheden nu maar 'ns continue op snelheid gaat controleren"

Bovenstaande quote is niet haalbaar daar er met een budget gewerkt wordt binnen de KLPD.

Ik houd mij relatief goed aan de snelheid doch bij wegwerkzaamheden heb ik het gevoel dat ik harder moet rijden dan toegestaan omdat het gros dat ook doet.
Ik voel mij dan zo'n omaatje welk de boel maar ophoud. Bij max. 70Km pas ik mijn snelheid aan en rij dan ongeveer 90KM. Bij geen werkzaamheden hang ik rechts met een snelheid van 120/130Km.

Een betere handhaving waaronder video beelden met een (mobiele) IP camera bij wegwerkzaamheden lijkt mij een zeer goede oplossing.

Door tijdelijke lussen op de rijbaan te leggen kan de exacte snelheid worden berekent en automatisch verbaliseren welke te hard rijden.

vo
door volvos60-163 - Jan 25, 2012 om 17:55
8 Antwoorden / 1 Vragen

Het is zeer zeker asociaal dat mensen te hard rijden bij wegwerkzaamheden, en ook meer dan terecht dat de boete 2x zo hoog is.
Je zal er maar staan en 2meter naast je rijden mensen met 70 km/u langs, dan is dat hard genoeg, laat staan harder.

Maar er zijn gewoon veel te vaak situaties dat er echt niemand aan het werk is, en als dit maar vaak genoeg voorkomt dan nemen mensen het niet meer serieus als er weer van die borden staan, dan denken mensen op een gegeven moment vanzelf: het zal wel....

haarp
door haarp - Jan 25, 2012 om 18:57
514 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=arne kunst schreef op woensdag 25 jan 2012, 17:55]Het is zeer zeker asociaal dat mensen te hard rijden bij wegwerkzaamheden, en ook meer dan terecht dat de boete 2x zo hoog is.
Je zal er maar staan en 2meter naast je rijden mensen met 70 km/u langs, dan is dat hard genoeg, laat staan harder.

Maar er zijn gewoon veel te vaak situaties dat er echt niemand aan het werk is, en als dit maar vaak genoeg voorkomt dan nemen mensen het niet meer serieus als er weer van die borden staan, dan denken mensen op een gegeven moment vanzelf: het zal wel....

Idd. je hebt gelijk doch iedere situatie bij wegwerkzaamheden is anders. Als Pietje 90 gaat rijden ipv 120 waar 70 is toegestaan dan pas ik mijn snelheid ook aan naar 90. Ik kan mij voorstellen dat er mensen in een dergelijke situatie zich toch netjes aan die 70 houden doch is dit een minderheid. Nogmaal iedere werk situatie op de weg is anders en pas ik mijn snelheid daar op aan.

Er is een oplossing voor dit serieus probleem !?

eva369
door eva369 - Jan 26, 2012 om 09:40
308 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=haarp schreef op woensdag 25 jan 2012, 18:57][quote=arne kunst schreef op woensdag 25 jan 2012, 17:55]Het is zeer zeker asociaal dat mensen te hard rijden bij wegwerkzaamheden, en ook meer dan terecht dat de boete 2x zo hoog is.
Je zal er maar staan en 2meter naast je rijden mensen met 70 km/u langs, dan is dat hard genoeg, laat staan harder.

Maar er zijn gewoon veel te vaak situaties dat er echt niemand aan het werk is, en als dit maar vaak genoeg voorkomt dan nemen mensen het niet meer serieus als er weer van die borden staan, dan denken mensen op een gegeven moment vanzelf: het zal wel....

Idd. je hebt gelijk doch iedere situatie bij wegwerkzaamheden is anders. Als Pietje 90 gaat rijden ipv 120 waar 70 is toegestaan dan pas ik mijn snelheid ook aan naar 90. Ik kan mij voorstellen dat er mensen in een dergelijke situatie zich toch netjes aan die 70 houden doch is dit een minderheid. Nogmaal iedere werk situatie op de weg is anders en pas ik mijn snelheid daar op aan.

Er is een oplossing voor dit serieus probleem !?

dat is dus het probleem. als ze 70 zetten gaat iedereen 90 zetten, als ze 90 zetten rijdt iedereen 110. als mensen gewoon zich aan de regels houden is er niks aan de hand. je kan als automobilist nooit inschatten hoe gevaarlijk een bepaalde snelheid is bij werkzaamheden, anders hadden ze nooit borden neer gezet maar deed iedereen het uit zichzelf.