jo
door jorianwaleson Nov 18, 2013 om 13:26
Auto & vervoer

Waarom krijg ik geen geld terug van OVChipkaart?

Enkele weken geleden is mijn OVChipkaart defect geraakt. Toen heb ik een nieuwe kaart aangevraagd want ik was het spoor bijster. In de week van afwachting heb ik losse vervoerskaartjes moeten betalen wat mij een hoop geld heeft gekost. Dat is inmiddels een gepasseerd station.
Toen heb ik een declaratieonderzoek aangevraagd waarin ik het bovenstaande probleem heb vermeld. Enkele dagen geleden ontving ik tot mijn grote verbazing een afwijzing van declaratie, omdat mijn kaart zichtbaar defect was. Dat ging mijn conducteurspet toch echt te boven. Sporen die mensen bij de OVChipkaarthelpdesk wel? Ze zeiden simpelweg duidelijk dat ik naar mijn geld kon fluiten! Dit vind ik ontzettend frappant, omdat ik student ben en recht heb op het studentenreisproduct.
Ik ben volledig bereid om een vervangende OVChipkaart te betalen, maar waarom gemaakte kosten niet vergoed worden is voor mij absoluut niet duidelijk. Heeft iemand enige tips om deze zaak weer op het juiste spoor te krijgen? Ik ben in afwachting van uw respons,

Jorian Waleson

4942 6 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 18, 2013 om 13:34
937 Antwoorden / 2 Vragen

Staan die tickets op uw naam? zo niet dan is het logisch, want als u product defect is dan kunt u snel geld verdienen door iemand zijn treinkaartjes te declareren.

jantje7
door jantje7 - Nov 18, 2013 om 13:48
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Regeling bij OV-chipkaart kapot.
Check eerst bij een (oplaad)automaat of je
saldo negatief is. Is dit niet het geval?
Ga naar de balie van het OV-bedrijf waarbij
je het laatst hebt in- en uitgecheckt om te
laten controleren wat er aan de hand is.
Vaak is het probleem daar snel te verhelpen
en hoef je geen vervangende kaart aan te
vragen. Heeft je kaart een barst of
scheurtje en/of is er geen OV-balie bij jou
in de buurt? Download dan het formulier
Vervangen Persoonlijke OV-chipkaart
via www.ov-chipkaart.nl/webwinkel/
aanvragen. Het vervangen van je kaart
duurt ongeveer twee weken. In de tussentijd
reis je voor eigen rekening.

Bron gebruiksaanwijzing Ov-kaart
jantje7

en
door engerdae - Nov 20, 2013 om 10:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Mij hetzelfde overkomen. Kosten gemaakt tijdens productie van vervangende kaart zijn volgens hen altijd voor jou, als de OV-chipkaart 'door jou toedoen' defect is. OV-chipkaart/ NS leggen bewijslast van tegenovergestelde bij jou. Je kan echter nagenoeg nooit bewijzen dat ie niet door jou kapot is gemaakt (enige dat ik me kan voorstellen is, dat een conducteur, in volle zicht van de filmende smartphones van enkele medepassagiers, jouw kaart demonstratief in stukken breekt, omdat je zo'n brutale arrogante wijsneus van een student bent die echt niks meer waard is dan hij als minder-gestudeerde).

labren
door labren - Nov 20, 2013 om 13:38
862 Antwoorden / 0 Vragen

stom he , je maakt je kaart stuk en je moet dan zelf je kaartjes betalen , hoe durven ze dat hahahahaha het is toch echt jou eigen verantwoording hoe jij met je spullen omgaat , jij maakt iets kapot en je wil een ander de schuld gaan geven hahahahaha zo lus ik wel nog wel 1

to
door tony maloney - Nov 20, 2013 om 14:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op woensdag 20 nov 2013, 13:38]stom he , je maakt je kaart stuk en je moet dan zelf je kaartjes betalen , hoe durven ze dat hahahahaha het is toch echt jou eigen verantwoording hoe jij met je spullen omgaat , jij maakt iets kapot en je wil een ander de schuld gaan geven hahahahaha zo lus ik wel nog wel 1
Je lust er nog wel één?
1) Er staat nergens dat de kaart door TS 'stuk gemaakt' is. Je neemt dat zomaar aan.
2) TS geeft niemand ergens de schuld van, noch schuift hij de verantwoordelijkheid af van hoe hij met zijn spullen omgaat. Hij vraagt zich enkel af wat zijn rechten zijn nu de kaart is 'stuk gemaakt'.
3) Kennelijk weet je dit niet, maar studenten hebben bij wet onder bepaalde voorwaarden recht op gratis openbaar vervoer. Het is absoluut niet vanzelfsprekend dat dit recht vervalt als de kaart 'stuk gemaakt' is. De vraag gaat juist over wat de voorwaarden die het recht op gratis vervoer geven precies zijn.
0) Is dus de totale inhoud van jouw bijdrage.

ma
door manwijf - Nov 21, 2013 om 09:00
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tony maloney
Keurig uitgelegd!