sv
door svendelahaije Feb 5, 2012 om 18:04
Computers & telefonie

ACER 5734Z USB ingang kapot

Beste allen,

In oktober 2010 heb ik een laptop gekocht via Wehkamp.
Het betreft een Acer 5734z.
Rond oktober 2011 is een pinnetje van de linker USB-ingang afgebroken. Op dat moment functioneerde de USB-ingang niet meer. Ik beschikte echter over een tweede ingang, waardoor dit niet direct een probleem opleverde.
Echter na een week, begaf de andere ingang het ook, zonder fysieke schade te hebben opgelopen.
Dit werd nu dus wel een groot probleem, aangezien ik nu over geen enkele USB aansluiting meer beschik.
Ik heb wehkamp benaderd, maar simpelweg doorgestuurd naar Acer. Mijn laptop heb ik daarna opgestuurd naar Acer, die mij lieten weten dat het door mijn eigen schuld was kapot gegaan. Als ik het wil laten repareren, een nieuw moederbord erin zetten, kost dit meer dan mijn laptop oorspronkelijk heeft gekost.

Als ik op internet zoek, komt het afbreken van het pinnetje in de USB-ingang behoorlijk vaak voor.
Bij mij is dit gebeurd met het simpelweg verwijderen van een USB-stick. Hierbij ben ik voorzichtig omgesprongen, maar desondanks is dit toch afgebroken.
Wat kan ik in deze situatie het beste doen?

Zowel Acer als Wehkamp zijn mij niet bereid te helpen :(

Groeten,

Sven

5444 6 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 5, 2012 om 20:14
5940 Antwoorden / 47 Vragen

De USB poorten zijn steeds met twee poorten tegelijk op één chip op het moederbord aangesloten.
Volgens mij zitten er in een poort vier contacten op een stevig kunststoffen plaatje of strip. Hoezo kan er dan slechts één pinnetje afgebroken zijn.

Wanneer een poort beschadigd is, maar toch nog gebruikt wordt, dan kan dat heel snel leiden tot het opblazen van de chip. De andere poort zal daardoor ook niet meer kunnen werken, hoewel de poort zelf niet beschadigd werd.

Ik vrees dat er weinig te halen valt en een nieuwe laptop de oplossing is.

kroonmeesteres
door kroonmeesteres - Feb 5, 2012 om 20:25
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je al via Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeem\Apparaatbeheer al gekeken nar de mogelijke oorzaak?

sv
door svendelahaije - Feb 6, 2012 om 07:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ Handboekict: Bedankt, heb de link bekeken en lijkt me een mogelijke oplossing. Ik ga er gelijk mee aan de slag!

@ Gsm: de USB bevat een pinnetje/plaatje binnen in de aansluiting. Hetgeen verdwijnt in de USB-stick als je deze aansluit. Dit pinnetje/plaatje is afgebroken.

@ Kroonmeesters: Ik heb niet gekeken in configuratiescherm naar mogelijke oplossingen. Ik weet namelijk niet hoe precies... zal een googlen!

handboekict
door handboekict - Feb 6, 2012 om 07:02
80 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Acer zijn de usb-poorten inderdaad relatief slecht bevestigd.
Dit bewijst ook de vele hits die je hebt gevonden op internet.
Echter het gaat nu alleen om de situatie van deze laptop.
De verkoper is verantwoordelijk.
Kijk eens op consuwijzer voor verdere instructies.
Succes en hopelijk een goede afloop.

bu
door bulletje12 - Feb 6, 2012 om 15:14
11 Antwoorden / 3 Vragen

Beste

Het is al dom om een Acer te kopen Acer heeft totaal geen service het gauw je eigen schuld bij hun meestal kunnen hun er niks aan doen en de laptops van acer zijn goedkoop dat is waar maar geef iets meer geld uit voor een goed werkende laptop spaart een hoop ellende uit. Wat betreft dat printplaatje dat klopt u kunt hier Simpel vervangen.

gsm
door gsm - Feb 6, 2012 om 22:48
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=svendelahaije schreef op maandag 6 feb 2012, 07:02]@ Gsm: de USB bevat een pinnetje/plaatje binnen in de aansluiting. Hetgeen verdwijnt in de USB-stick als je deze aansluit. Dit pinnetje/plaatje is afgebroken.

Dan zijn dus alle vier de "pinnetjes", of eigenlijk vier contacten, afgebroken, samen met het plaatje, waarop de contacten zich bevinden.
Twee contacten dienen voor de voeding van het USB apparaat en de andere twee voor de data overdracht.
Zo'n USB plaatje breekt niet zomaar af. Daar moet toch echt wel enige kracht voor uitgeoefend worden.

Enkele mogelijkheden:
Ging de USB stick erg zwaar bij het aanbrengen of verwijderen?
Is er geprobeerd een verkeerde stekker in de USB poort te duwen?
Is de laptop soms een keer vervoerd of verplaatst of schuin opgetild van de tafel, terwijl er nog een USB stick in de USB poort zat?

Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat de USB stekker op die manier stuk ging.