v3
door v3w Sep 27, 2005 om 09:41
Computers & telefonie

Adsl of kabel

Mogelijk is deze vraag eerder gesteld, maar ik kon geen antwoord vinden.

Ik ben toe aan breedband. Waar kan ik beter voor kiezen ADSL of Kabel; gelet op de kosten, voor- en nadelen in het gebruik, en gelet op de toekomst.

Wie kan mij adviseren? bij voorbaat dank!

267 4 Rapporteer

ph
door phinder - Sep 27, 2005 om 09:52
433 Antwoorden / 4 Vragen

Het antwoord hierop is natuurlijk mede afhankelijk van de beschikbaarheid op locatie.
Maar er vanuit gaande dat er geen technische beperkingen zijn:

ADSL heeft de grote voorkeur.
belangrijkste argument is het kostenplaatje. Met vergelijkbare specificaties is ADSL door de bank genomen veel goedkoper dan de kabelvarianten.
ADSL is enorm in opkomst, is stabiel en enorm in ontwikkeling. Regelmatig worden snelheden van de lijn verhoogt zonder dat hiervoor extra kosten worden geclaimed.
Daarnaast ben je niet afhankelijk van een kabelexploitant, maar gaat dit gwoon via de telefoonlijn ( die overal beschikbaar is ). Zelfs zonder vast telefoonabonnement  ( van KPN ) is ADSL te krijgen.
Ook naar de toekomst toe zou ik voor ADSL kiezen. Overstappen naar VDSL of SDSL ( sneller, stabieler ) is dan makkelijker te maken.

In mijn ogen dus geen discussie. Zoek een goede provider uit en ga d'r voor ( wel goed vergelijken. De verschillen zijn soms best groot ).

btalman
door btalman - Sep 28, 2005 om 23:49
280 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft ADSL de grote voorkeur? Daar wil ik wel met je over in discussie gaan. De kabel heeft een gigantisch, bijna onuitputbaar, frequentiebereik, waardoor je, in theorie, een verbinding van enkele gb/s per gebruiker zou kunnen realiseren.

ph
door phinder - Sep 29, 2005 om 09:25
433 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je als gebruiker te maken met een theoretisch abonnement of met de praktische kosten, bestanden die over die lijn moeten en hoe het werkt ???

De vragensteller wilde een advies gelet op de kosten, voor- en nadelen en gelet op de toekomst....

Niet de theoretische mogelijkheden van een technisch produkt.... Daar surf je nl. niet mee !

btalman
door btalman - Sep 29, 2005 om 12:04
280 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals je wilt:

In de praktijk is de storingsfrequentie gelijk

Je betaalt sowieso, vaste telefoon of niet 9,95 per maand aan KPN, dus als je alleen een gsm hebt zou ik het, kwa kostenplaatje, niet doen.

Daarnaast is, zoals eerder gezegd, de bandbreedte van kabel vele malen groter, waardoor, met het oog op de toekomst, kabelinternet steeds meer toepassingen zal krijgen.

Het nadeel van een kabelabbonement is dat je regiogebonden bent, verhuis je naar een gebied waar een andere kabelinternetprovider zit, dan zul je je abbo moeten opzeggen en een nieuwe moeten nemen met nieuw mailadres.

Kwa startkosten en procedures is kabel een stuk goedkoper en makkelijker. Je betaalt niets voor de modem, sluit deze met een kwaliteitssplitter aan en je hebt internet. Bij ADSL zul je zelf een aftakking moeten maken bij het IRSA-punt. In veel huizen houdt dit gewoon eens tekkertje in de wandcontactdoos doen en een splitter aansluiten in, in veel gevallen echter zul je met de krimptang aan de slag moeten om de bekabeling correct te verzorgen. Dit kun je natuurlijk door een monteur laten doen, met balle kosten van dien. De modem is meestal wel gratis, maar dan betaal je weer aansluitkosten, dan betaal je weer voor de modem, afhankelijk van de 'aanbieding'.