te
door tempeh608 Apr 12, 2004 om 22:51
Computers & telefonie

Adsl zonder KPN ISDN vastrecht mogelijk?

Ik heb (zoals vele medelanders) een ADSL abonnement (in mijn geval Tiscali). Nu bel ik zeer weinig en het zou voor mij aantrekkelijk zijn om de vaste telefoonaansluiting op te zeggen.Echter, ik zit hieraan vast omdat ik de ADSL infrastructuur van KPN gebruik.Kortom, is het mogelijk een ADSL aansluiting te hebben zonder gekoppelde KPN telefonie (in mijn geval ISDN)?

1588 5 Rapporteer

jpmholt
door jpmholt - Apr 16, 2004 om 13:15
14 Antwoorden / 1 Vragen

Naar mijn weten is dit niet mogelijk.
Iets wat mischien wel aantrekkelijk is voor u is kabelinternet en kabeltelefonie.
Ik ken mensen die dit gebruiken naar volle tevredenheid.
Het telefoneren via de kabel is ook nog eens extra goedkoop.
Dan kunt u uw telefoonlijn opzeggen.

Informeer hierover bij diverse providers.

Suc6

te
door tempeh608 - Apr 16, 2004 om 13:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste wil ik u bedanken voor uw reactie.Echter dekt uw antwoord mijn behoefte niet om de volgende reden. Technisch kan ik een en ander wel aan u en aan mezelf uitleggen, alleen KPN geeft mij geen antwoord tot nu toe. Juist ben ik juridisch en/of commercieel niet op de hoogte van de wettelijke regelingen omtrent de verkoop van "gebundelde diensten" zoals KPN dat doet.
In de zakelijke markt kun je zoiets bij KPN bestellen als "dark fiber" of "black copper".
Dit wil zeggen dat je uitsluitend de infrastructuur gebruikt van KPN (zoals telefoonkoper en/of fiberglas) en GEEN andere diensten (zoals telefonie).Waar het mij om gaat is dat KPN de indruk geeft dat dit onafgescheiden is - hun diensten en ADSL - en daar geloof ik niet in, mede vanwege mijn redelijke kennis omtrent de techniek. Even het technische betoog om juist niet te kiezen voor kabel: Kabelinternet is een "shared" medium.Dwz dat je qua snelheid afhankelijk bent van het gebruik van Internet door je "buren" op dat zelfde moment.Hoe meer gebruikers, des te trager de verbinding.Hoewel onze telefoonlijn ook naar een centrale loopt, wordt deze daar gesplitst naar een telefooncentrale en ADSL (DSLAM) centrale.Op deze DSLAM-centrale zitten ook verscheidene ADSL gebruikers, maar dit zijn er zo'n 10 a 14 maximaal.Bovendien is op IP (pakketniveau) ook een QOS (Quality of service) van toepassing op basis van Fair Que Technologie (De beschikbare bandbreedte wordt eerlijk verdeeld onder de 14 gebruikers als ze allemaal tegelijkertijd actief gebruik zouden maken van Internet. Een bepaalde minimumsnelheid wordt formeel niet gegarandeerd, maar je krijgt het dus eigenlijk in tegenstelling tot de kabel dus wel. Daarnaast ben ik - en velen gehoord en gezien bij Kassa - niet echt gecharmeerd van de service van UPC, onze kabelexploitant, maar dit terzijde Kortom, technisch gezien blijft ADSL dus een voorsprong behouden op de Kabel als Internetmedium.Voor wat de Telefonie betreft zou u dus best gelijk kunnen hebben, maar is voor mij dus geen optie.

tuinfreak_1
door tuinfreak_1 - Apr 16, 2004 om 13:15
763 Antwoorden / 1 Vragen

voor bedrijven klopt u verhaal inderdaad, voor de consument stelt kpn andere voorwaarde: De dienst (adsl) van kpn kan om technische redenen slechts geleverd worden aan contractanten die beschikken over een daartoe geschikte aansluiting op de vaste telefoondienst van kpn, aldus de kpn voorwaarden, Ik kan u nog wel melden dat het computerblad computeridee nr. 10 verkrijgbaar vanaf 26 april, onderwerp van dat nr internetten op z'n breedst. ook ingegaat op de vraag of het mogelijk is om u telefoonabonnement op te zeggen. groeten

te
door tempeh608 - Apr 16, 2004 om 13:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor uw antwoord.KPN zegt in een Email naar mij het volgende:Geachte heer,

Naar aanleiding van uw vraag over ADSL zonder telefoonabonnement melden wij u het volgende:
Voor ADSL van KPN heeft u een telefoonaansluiting van KPN nodig. Zonder telefoonaansluiting is ADSL van KPN niet mogelijk. Ook is ADSL niet mogelijk in combinatie met een bedrijfsaansluiting zoals bijvoorbeeld ISDN30.
Een ADSL-aansluiting heeft betrekking op de internetverbinding en gaat via de bestaande gewone telefoonlijn of ISDN-aansluiting. ADSL vervangt uw telefoonaansluiting dus niet. Wanneer u ADSL in combinatie met een ISDN-aansluiting heeft, blijven er tijdens het internetten twee lijnen beschikbaar voor spraak- en/of faxverkeer. Wanneer u ADSL in combinatie met een gewone telefoonaansluiting heeft, blijft er tijdens het internetten één lijn beschikbaar voor spraak- of faxverkeer.
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
KPN

Ik begrijp natuurlijk dat KPN iets in rekening brengt voor hun lijngebruik, maar € 25,76 is erg veel voor het huren van een stukje koper voor 2 maanden vind ik.

jpcantineau
door jpcantineau - Aug 30, 2004 om 18:22
31 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt in principe INDERDAAD een telefoon abonnement van KPN nodig voor een ADSL aansluiting. U kunt ook een analoge aansluiting nemen a  eur 19,- p/m of een belbudget a 9,75 p/m i.p.v de dure ISDn telefoonaansluiting.