co
door cocosun Nov 30, 2012 om 16:54
Computers & telefonie

Back up maken van externe harde schijf

Mijn Macbook Pro loopt vol en ik wil data op een externe hd gaan zetten o.a. mijn muziek en foto's. Ik maak op dit moment backups van mijn MBpro via Time Machine op een "gewone" externe hd.
Nu wil ik straks natuurlijk ook een backup maken van mijn nieuwe externe schijf waar mijn muziek en foto's op komen te staan.
Mijn vraag is: Kan Time Machine ook automatisch een backup maken van de externe harde schijf waarop in mijn muziek en foto's ga zetten?

Ik hoop dat er iemand is die hier antwoord op weet want ik ben al tijden het internet aan het afzoeken om hier een antwoord op te vinden.

Alvast bedankt!

12713 18 Rapporteer

poltol
door poltol - Nov 30, 2012 om 21:06
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Al geprobeerd?
De externe moet dan wel altijd aan de PC hangen.
De externe heeft dan [natuurlijk] een eigen schijfletter en die kan je opgeven om te back uppen.

Dat lijkt mij een logische weg.
Of niet?

Succes, poltol

co
door cocosun - Nov 30, 2012 om 21:20
13 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Poltol,
Was dit het antwoord op mijn vraag want ik snap er niks van????
Ik wil graag weten of Time Machine ook een backup kan maken van een externe hd. Natuurlijk moet mijn had dan aan mn MB hangen lijkt me...

aurora1
door aurora1 - Nov 30, 2012 om 21:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heb je KLIK HIER iets aan?Je zou anders je vraag eens kunnen stellen op een Mac forum.
Staat er niets over in in de gebruiksaanwijzing van de Time Machine over of en hoe je dat kunt instellen?

co
door cocosun - Nov 30, 2012 om 22:02
13 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Aurora,
Bedankt voor je reactie maar alle informatie over Time Machine gaat over het maken van een backup OP een externe schijf. Dat doe ik al en dat is zo simpel als wat. Ik wil nu juist een back-up maken VAN een externe schijf met Time Machine. Omdat ik mijn media op een externe schijf wil zetten i.p.v. op mn Mac.

freya
door freya - Nov 30, 2012 om 22:22
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo cocosun,

Ik heb weinig kennis van Mac en/of Time Machine, maar is Time Machine niet vergelijkbaar met wat 'Systeemherstel' is voor Windows? Met als doel, het terugzetten naar een werkend systeem in het geval er iets misgaat? Het lijkt mij in ieder geval niet een 'algemeen' backupprogramma voor dataschijven.

En als je al een backup wil maken van die externe harde schijf, waar wil je die backup op bewaren? Een tweede externe harde schijf?

En zoals al aangegeven, ik denk dat je meer respons krijgt op een Mac-forum of Tweakers.net want hier bij Kassa zijn niet zoveel Mac gebruikers is mijn indruk....

m.vr.gr. Freya

co
door cocosun - Nov 30, 2012 om 22:36
13 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Freya,

Time Machine is inderdaad de Apple equivalent voor een Windows back-up programma en zoals ik al schreef ga ik voor de backup een tweede externe schijf aanschaffen. Mijn vraag heb ik al op alle mogelijke apple forums gedropt, maar nergens een bruikbaar antwoord gekregen. Vandaar dat ik het hier ook nog een keer probeer.

Evengoed bedankt voor het meedenken!

freya
door freya - Nov 30, 2012 om 22:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@cocosun:

Oké, duidelijk. Dat worden dan veel externe harde schijven? Eén met de backup van je Mac, één met de data (muziek/films) en één als backup van je muziek/films....
Al eens gedacht aan een NAS (Network Attached Storage)?

Freya

co
door cocosun - Nov 30, 2012 om 22:55
13 Antwoorden / 7 Vragen

@Freya
Nee hoor gewoon 2 externe hd's :-)
1 met data en 1 voor back-up van mn mac en de externe hd.

poltol
door poltol - Dec 1, 2012 om 00:07
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=cocosun schreef op vrijdag 30 nov 2012, 22:55]@Freya
Nee hoor gewoon 2 externe hd's :-)
1 met data en 1 voor back-up van mn mac en de externe hd.

Dan moet het toch eenvoudig zijn.
Wilt u data wegschrijven dan hangt u de data schijf de mac.
Wilt u een "echte" backup maken dan hangt u de backup schijf aan de mac.
U kunt dan toch gewoon wegschrijven / kopieeren wat u wilt.
Het enige wat u moet doen is aangeven wat de "doel"schijf is, daar waar het naartoe weggeschreven moet worden.

Succes, poltol.

macwouter
door macwouter - Dec 1, 2012 om 04:46
825 Antwoorden / 9 Vragen

Ik vraag me af wat hier het nut van is want je hebt dan 2 copie,s. Alles wat op je externe staat is al aanwezig op je interne.

freya
door freya - Dec 1, 2012 om 10:05
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@macwouter:

Aangezien TS schrijft dat de Macbook volloopt, neem ik aan dat wanneer de muziek/films op de externe harde schijf zijn geplaatst, deze van de Macbook worden verwijderd. Er is van die data dan geen backup meer en vandaar 'de vraag' van TS om een backup te maken (met Time Machine) van de externe schijf met data naar de backupschijf....

Freya

co
door cocosun - Dec 1, 2012 om 10:57
13 Antwoorden / 7 Vragen

@macwouter
Ja het is zoals Freya het zegt. Ik heb geen ruimte meer op mn interne schijf en wil dus data overzetten op een externe. Dan heb ik het dus alleen op de externe hd staan. Hiervoor wil ik een usb3.0 of Thunderbold schijf aanschaffen zodat ik snelle gegevensoverdracht heb op het moment dat ik de bestanden op mijn Macbook wil gebruiken. Simpeler zou zijn om een grotere interne schijf te kopen, maar dat is 3x duurder ;-(

Uiteraard kan ik deze externe schijf zo nu en dan handmatig backuppen maar met TIme Machine heb je er geen omkijken naar en dat heeft dus de voorkeur.
Time Machine heeft geen moeite met het backuppen van meerdere Macs maar ik kom er maar niet achter of TM ook externe schijven automatisch mee kan nemen in de back-ups.
Ik kan het natuurlijk gewoon gaan uitproberen maar dat heeft nogal wat voeten in aarde dus het zou fijn zijn om van te voren te weten of het gaat werken.

Cocosun

jo
door jorisw - Dec 1, 2012 om 16:41
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het even geprobeerd, en nee een externe storage wordt niet meegenomen door TimeMachine (als je bij de TimeMachine opties kijkt zie je dat de externe storage onder excluded folders staat). De externe HD zul je handmatig of via een andere tooltje moeten backuppen. Of gewoon iCloud of andere cloudoplossing gebruiken natuurlijk....

De makkelijkste oplossing is om een grotere harddisk in de MBPro te (laten) zetten. Zo duur is dat niet en het is een stuk makkelijker.

@freya: TimeMachine gaat een stuk verder dan systeemherstel bij windows. TM slaat periodiek de wijzigingen op van wat op de harddisk staat. Vervolgens kan je terug in de tijd scrollen naar een bepaalde situatie. Dus als je per ongeluk een bestand hebt weggegooid scroll je terug naar het tijdstip dat je het bestand nog wel had, en haal je het terug.

macwouter
door macwouter - Dec 1, 2012 om 17:02
825 Antwoorden / 9 Vragen

Of een schone installatie je bent toch dankzij de Time Machine niets kwijt.

co
door cocosun - Dec 1, 2012 om 17:04
13 Antwoorden / 7 Vragen

@jorisw

Bedankt voor het uitproberen. Ik was er al bang voor dat het niet ging lukken maar ik vond dit op een forum waardoor ik ging twijfelen:
http://www.onemorething.nl/community/topic/kopie-externe-harde-schijf-via-time-machine

Extra opslag bijzetten gaat helaas niet in een Macbookpro Retina en als het wel kon zou ik minimaal 5 a 700 euro kwijt zijn. Dus dit is helaas geen optie.

Iedereen erg bedankt voor de reacties!

Cocosun

co
door cocosun - Dec 1, 2012 om 17:13
13 Antwoorden / 7 Vragen

@jorisw

Ik vergeet nog aan het bovenstaande toe te voegen dat de Western Digital Passport externe schijf in de omschrijving heeft staan "compatibel met Time Machine".
Er staat alleen niet bij of dit vice versa is of alleen om naar toe te backuppen. Je zou zeggen dat dwel het geval is omdat je iedere schijf kunt gebruiken om met TM te backuppen als je hem voor Apple formatteert en het dus bijzonder is dat het er bij deze schijf apart bijstaat???

zo
door zoefke - Jul 9, 2013 om 16:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste cocsun,

Het is al weer een tijdje geleden dat je je vraag gesteld hebt maar ik kwam hem tegen met googlen. Ik zat namelijk met dezelfde vraag. Ik ben op dit moment 472 giegjes van een 2e externe HDD aan het kopieren met time-machine dus ik weet zeker dat het kan. Ik hoop dat jijzelf het ondertussen al voor elkaar hebt gekregen maar mijn antwoord is meer bedoeld voor lezers met hetzelfde probleem.
JorisW gaf aan dat de 2e harde schijf bij de instellingen van Time-Machine onder 'opties' als "laat deze weg uit reservekopieën" stond. Dat klopt, en om de harde schijf dan wél mee te nemen in de backup moet je in dat venster je 2e harde schijf selecteren en dan op het min-teken klikken. Nou, en dan weer ontspannen.. ;-) Time-Machine gaat meteen aan de gang met kopiëren dus je comploeter is een paar uur zoet. Je kunt hem wel gebruiken maar ik gun hem nu maar alle rust..
Awel, succes allen en om maar met de woorden van Caro E. te spreken; "back it up back it up"!

Ps mijn powermac is zonet overleden, na 8 jaar trouwe dienst. Vandaar dat bij mij deze vraag ontstond (tbv macMini)
Ik baal natuurlijk dat hij kaduuk is maar ik ben bijna blijer met mijn gemaakte backup van de Powermac dan dat ik baal van zijn overlijden.
Resumé voor lezers die time-Machine / backup niet gebruiken: ...gebruik het wel!
Koop voor €80,- 1,5 Tb ext. HDD en stel binnen 2 minuten time-Machine in.

co
door cocosun - Jul 9, 2013 om 22:57
13 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Zoefke,

Bedankt voor je reactie. Mn "probleempje" is inmiddels al een tijdje opgelost. Ik heb al mn muziek, video's etc. eens goed opgeschoond en toen had ik ruim voldoende ruimte op de interne schijf :-)
Mn TM backup draait nu als een zonnetje op een WD My Passport extern schijfje en ik heb er geen omkijken meer naar.
Uiteindelijk dus geen 2e externe schijf gekocht om bestanden op te zetten. Maar fijn om te weten dat de mogelijkheid er dus wel is.

Met vriendelijke groet.