ni
door nicom Aug 1, 2010 om 21:28
Computers & telefonie

Bestanden van oude naar nieuwe pc overzetten

Aldi heeft op zaterdag 7 augustus weer een Medion multimedia pc in de aanbieding. Omdat ik denk dat deze pc aan mijn gebruikersbehoefte zal voldoen, het bewerken van film en foto's en de opslag daarvan alsmede normaal internetgebruik zonder downloads, ben ik van plan om deze aan te schaffen. Dit betekent echter wel dat ik de bestanden en programma's van mijn oude Medion wil verplaatsen naar de nieuwe pc.
Nu heb ik het e.e.a. gelezen en een microsoft infofilmpje gezien waarin met behulp van een Easy Transfer Kabeltje het overzetten een fluitje van een cent lijkt. Daarom de vraag wie er ervaring mee heeft en of het inderdaad zo makkelijk is als het lijkt. Ik ben op dat gebied namelijk een absolute leek. Ik zou het prettig vinden als mijn Outlook, Pacasa, allerlei mappen etc. zonder problemen kan overzetten op op de nieuwe pc bewaren. Graag jullie reactie en ervaringen en eventueel ook een mening over de nieuwe Medion. Alvast bedankt.
P.S. Ik heb nu Windows XP en de nieuwe pc beschikt over Windows 7.

40066 23 Rapporteer

freya
door freya - Aug 1, 2010 om 22:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo nicom,

Om te beginnen, je kunt alléén data overzetten van de oude naar de nieuwe computer. Programma's zul je op de nieuwe computer opnieuw moeten installeren.
En verder, naar ik aanneem werkt de oude computer gewoon nog? De simpelste methode is dan:

1. Schaf een USB-stick aan (2GB of 4GB)
2. Steek deze in de oude computer en kopieer alles wat je aan data wil bewaren van de oude computer op die USB-stick.
3. Steek de USB-stick vervolgens in de nieuwe computer en kopieer alles van de USB-stick naar een map op de nieuwe computer.

Dus je hebt verder helemaal geen programmaatjes of kabeltjes nodig om het allemaal over te zetten.

m.vr.gr. Freya

gsm
door gsm - Aug 1, 2010 om 22:58
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Met easy transfer loop je minder kans om relevante data te vergeten bij het kopiëren.
Wanneer je echter goed op de hoogte bent van alle belangrijke bestanden en locaties, dan kun je ook zelf met de verkenner de bestanden kopiëren.

Een beschrijving van de procedure Easy Transfer XP -> 7 (Engels).

Het komt er op neer dat een Windows 7 DVD ook op de XP PC nodig hebt. Of anders moet Easy Transfer eerst gedownload en dan op de XP PC geïnstalleerd worden.
De wizard voor bestanden overzetten, die standaard al bij Windows XP aanwezig is, voldoet niet voor WIndows 7.

aragon
door aragon - Aug 2, 2010 om 12:59
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=freya schreef op zondag 1 aug 2010, 22:39]
Hallo nicom,

Om te beginnen, je kunt alléén data overzetten van de oude naar de nieuwe computer. Programma's zul je op de nieuwe computer opnieuw moeten installeren.
En verder, naar ik aanneem werkt de oude computer gewoon nog? De simpelste methode is dan:

1. Schaf een USB-stick aan (2GB of 4GB)
2. Steek deze in de oude computer en kopieer alles wat je aan data wil bewaren van de oude computer op die USB-stick.
3. Steek de USB-stick vervolgens in de nieuwe computer en kopieer alles van de USB-stick naar een map op de nieuwe computer.

Dus je hebt verder helemaal geen programmaatjes of kabeltjes nodig om het allemaal over te zetten.

m.vr.gr. Freya

Je kunt uiteraard ook een externe HD gebruiken, die heeft veel meer op slag indien hodig.
Voor het overige heeft Freya gelijk.

Succes.

li
door limelight - Aug 2, 2010 om 13:11
9 Antwoorden / 0 Vragen

Outlook overzetten is wel beetje een drama ,de contacten dan, zeker omdat outlook niet meer in windows 7 zit is live mail geworden en dat is zeer uitgeklede versie van outlook (express) .verder is het met schone (nieuwe dus) pc alles aansluiten, instaleren (moet altijd 1e keer) en je eigen programma`s erop zetten, zoals picasa enz.

Mocht je veel foto1s etc hebben is het verstandig om externe hard disk te kopen, zo kan je ze makkelijk over zetten en heb je altijd back-up van je bestanden.

ti
door tienalf - Aug 2, 2010 om 13:20
8 Antwoorden / 0 Vragen

Bestanden is inderdaad geen probleem via usb-stick, ext. harddist e.d. Maar je zit vooral met de programmatuur. B.v. Office als OEM-versie. Kun je weer betalen. Of de vele programma's die als download zijn aangeschaft. Steeds vaker zijn er geen cd-roms bij een programma. Is daar geen afdoende oplossing voor? Het is toch te gek voor woorden dat je voor een knappe prijs een nieuwe compu koopt en dan heel veel tijd kwijt bent voor overzetten/installeren van de reeds gekochte software. En mogelijk veel geld voor nieuwe, m.i. onnodige licenties. Ik ben benieuwd naar de tips en antwoorden.

an
door ankhor - Aug 2, 2010 om 13:30
122 Antwoorden / 0 Vragen

gedownloade programma's moet je altijd bewaren hoe je die hebt gedownload.
(In de vorm dus waarop je die binnehaalt voordat je ze uitpakt/installeert.
Tevens gaat het vaak meer om de licentiecodes die je moet bewaren
want daarmee activeer je de programma's, en vaak zijn ze nog te downloaden op het net )
Die brand je op een DVD als je er genoeg hebt of zet ze op een externe harde schijft, dat doe ik altijd en zelfs met updates/grades. Want soms moet je oudere versies wel gebruiken omdat de nieuwere bugs bevatten of instabiel zijn, en dan is
het handig als je die nog hebt.(Bestaan trouwens ook weer sites voor die ze vaak nog hebben)

Die Oem dingen is inderdaad een probleem, maar vaak kan je die ook wel ergens krijgen zolang je maar de OEM licentie hebt kan je die invullen.

miekmol
door miekmol - Aug 2, 2010 om 13:45
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik weet niet of het allemaal zo makkelijk gaat. Bestanden en foto's gaat prima via usb-stick of externe harde schijf. Mijn vriendin heeft onlangs een laptop gekocht met Win 7. Ze wilde alle mailtjes uit microsoft outlook en haar adresboek overzetten op de laptop. Mooi niet, het lukt gewoon niet. De oude pc draait onder XP. We hebben alles geprobeerd, importeren - exporteren, maar helaas. Zou iemand eens exact de handelwijze willen neerschrijven hoe we dit precies moeten doen? Dat zou Nicom ook enorm helpen denk ik.

groetjes Miek

geer56
door geer56 - Aug 2, 2010 om 14:04
100 Antwoorden / 9 Vragen

Je kan simpel voor 10 euro een hub en switch kopen en dan de pc 's simpelaan elkaar hangen dan hoef je niks over te zetten omdat je van de een naar de ander het kan gebruike ook je programma's blijven dan bruikbaar op de oude pc en je kan rustig wennen aan je nieuwe pc
ook belanrijke mails of adressen mail je dan zo over van de een naar de ander het kost je weinig en jehebt als je er even moeite voor doet veel plezier van zeker in de toekomst. succes

fransvandenbos
door fransvandenbos - Aug 2, 2010 om 14:24
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf heb een nieuwe PC gekocht met Windows 7, heb met behulp van thunderbirt mijn outlook opgehaald. Alleen de oudere bestanden geeft ie niet weer.

fransvandenbos
door fransvandenbos - Aug 2, 2010 om 14:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

Thunderbirt moet natuurlijk thunderbird zijn, met een d op het end.

edrick3
door edrick3 - Aug 2, 2010 om 14:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@miekmol & nicom,

Wellicht heb je iets aan deze handleiding

Suc6

nu
door nuvervara - Aug 2, 2010 om 15:02
43 Antwoorden / 24 Vragen

De HDD uit je oude pc halen en als slaaf(jumper omzetten) in je nieuwe pc zetten. Copiëren en plakken van je eigen data. ( geenprogramma's).
Het is ook handig omde oude hdd of een externe harde schijf als backup te gebruiken. Een eenvoudig nederlandstalig .programma hiervoor is syncback.
Kijk maar voor installatie handleiding op http://www.seniorweb.nl/software/default.aspx?p=detail&id=29862
Ook goede tips bijv voor overzetten van je email en adresboek staan op www.schoonepc.nl

henkvanstots
door henkvanstots - Aug 2, 2010 om 15:11
24 Antwoorden / 1 Vragen

Uit je vraagstelling blijkt m.i. duidelijk, dat je niet gewend bent om kopieën van wat dan ook te maken.
Aangezien je o.a schrijft:"...het bewerken van film en foto's en de opslag daarvan..." , neem ik aan dat je onvervangbare gegevens op je pc hebt staan.
Ik zou je dringend willen adviseren een externe harde schijf te kopen en daar eens in de (ligt er aan hoe vaak je gegevens veranderen) zoveel tijd je waardevolle bestanden naar toe te kopiëren.
Deze schijf in brandveilige kast in huis, of anders elders (familie of kennissen te bewaren.

Ik neem aan dat je met windows werkt.
Wat zelf werkzaamheid is vaak de beste manier om wat te leren.
Tik in help en ondersteuning bijvoorbeeld eens back ups maken in, kan best leerzaam zijn.
Indien je een externe harde schijf hebt (andere media kunnen ook) kun je met de muis gewoon mappen e.d. verslepen.
Maak eventueel op je pc een aparte "hoofd"map aan en noem die "mijn plaatjes en filmpjes"
Stop daar alles in wat je aan dat spul hebt.
Je kunt dan namelijk in een opdracht alles laten kopiëren naar je externe schijf.
Naar gelang de hoeveelheid gegevens kun je tijdens het kopiëren rustig gaan eten of slapen.
Indien je er echt heel weinig van weet, voer een en ander uit in samenwerking met een wiz-kid uit de buurt en schrijf op wat er er moet gebeuren.
Misschien heeft die eventuele wiz-kid ook nog wel een simpel kopieerprogramma over en indien niet, iemand die ietsjes meer van computers weet kan de, in windows "ingebakken", mogelijkheden gebruiken om bestanden van de ene naar de andere pc over te zetten.
Misschien heb er iets aan.

sl
door slechtvalk_1 - Aug 2, 2010 om 15:33
9 Antwoorden / 0 Vragen

wat van belang kan zijn is of de versie van windows 7 een 32 of een 64 bit versie is. de 32 bit van xp draait niet op de 64 bit versie van windows 7. de programma's die je over wil zetten kunnen daardoor wel eens niet werken. je kan het beste eerst even googelen naar "windows 7 : 32 of 64 bit"op de site van microsoft staan alle voor en tegens.normaal is widows 7 namelijk een 64 bits versie en kan je om er een 32 bits versie van te maken een "downgrade"voor xp downloaden.dit kan echter alleen voor de "pro"versie! sterkte en succes.

miekmol
door miekmol - Aug 2, 2010 om 16:25
201 Antwoorden / 50 Vragen

Allereerst hartelijk dank voor alle reacties.

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
De mail en adresboek komen van de computer waar ze met XP werkt en met Microsoft Outlook. Ze wil de mail nu in Windows Livemail en daar zit het probleem.
We kunnen de mail vanuit Outlook niet exporteren naar iets wat je terug kunt zetten bij Windows Live mail, evenzo het adresboek.
Voorheen kon je er een WAB-bestand van maken maar dat gaat niet.

domantwoord
door domantwoord - Aug 2, 2010 om 18:02
192 Antwoorden / 0 Vragen

een mooie zwarte kast...........inderdaad.........en ook een heel leuke huis tuin en keuken computer...en niet eens al te gek duur maar om er foto's en zelfs film mee te bewerken???........sterkte !!! ;-)

zomer01
door zomer01 - Aug 2, 2010 om 19:47
7 Antwoorden / 22 Vragen

Onlangs 2 weken terug de Easy transfer kabel gebruikt, kost 25 euro maar hij zet 11 gb over in minder dan een half uur. alle windows prog. zet hij ook over en favorieten documenten en afbeeldingen. Daarna een rapport wat op de oude pc staat en wat je zelf eventueel weer op de nwe pc wilt hebben. Scheelt een boel zoek werk. en naderhand door een ander familielid of kennis ook weer te gebruiken. Ben er wel tevrden over.

zomer01
door zomer01 - Aug 2, 2010 om 20:24
7 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 1 aug 2010, 22:58]Met easy transfer loop je minder kans om relevante data te vergeten bij het kopiëren.
Wanneer je echter goed op de hoogte bent van alle belangrijke bestanden en locaties, dan kun je ook zelf met de verkenner de bestanden kopiëren.

Een beschrijving van de procedure Easy Transfer XP -> 7 (Engels).

Het komt er op neer dat een Windows 7 DVD ook op de XP PC nodig hebt. Of anders moet Easy Transfer eerst gedownload en dan op de XP PC geïnstalleerd worden.
De wizard voor bestanden overzetten, die standaard al bij Windows XP aanwezig is, voldoet niet voor WIndows 7.

Als je de kabel aanschaft zit er een software dvd bij om het programma op de oude PC te installeren en een duidelijke handleiding

edrick3
door edrick3 - Aug 2, 2010 om 20:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@nicom,

Lees ook eens hier.

adriaan2
door adriaan2 - Aug 2, 2010 om 23:52
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nuvervara schreef op maandag 2 aug 2010, 15:02]De HDD uit je oude pc halen en als slaaf(jumper omzetten) in je nieuwe pc zetten. Copiëren en plakken van je eigen data. ( geenprogramma's).
Het is ook handig omde oude hdd of een externe harde schijf als backup te gebruiken. Een eenvoudig nederlandstalig .programma hiervoor is syncback.
Kijk maar voor installatie handleiding op http://www.seniorweb.nl/software/default.aspx?p=detail&id=29862
Ook goede tips bijv voor overzetten van je email en adresboek staan op www.schoonepc.nl

Klopt als een bus en werkt perfect. Zelfs het wachtwoord wordt overgeslagen.
ECHTER: als je deze handeling doet, cq de HDD van de oude in de nieuwe PC installeren, dan vervalt wel je garantie en die is 3 jaar indien bij Aldi gekocht.
Dus let op wat je doet.
De USB stick e/o externe HDD heeft bij mij de voorkeur.

mvg
adriaan2

natascha_4810687
door natascha_4810687 - Aug 3, 2010 om 10:36
73 Antwoorden / 6 Vragen

toen ik van XP naar 7 ging wilde ik uiteraard ook m'n mails overzetten, als volgt gedaan:

Thunderbird op de XP computer geinstalleerd, en bij de installatie opdracht gegeven om bestanden van Outlook Express te importeren.
Toen met MozBackup (net als Thunderbird gratis download) een backup gemaakt van Thunderbird, kopie op een USB stick.
Toen Thunderbird op de Windows 7 pc geinstalleerd, kopie via de USB stick op de nieuwe en met Mozbackup (restore) alles opnieuw geimporteerd.

Ik gebruik zelf geen Outlook, geen idee of Thunderbird ook Outlook bestanden importeert (zijn dat ook .dbx en .wab bestanden?), Mocht dat niet lukken dan wellicht de bestanden van Outlook importeren in Outlook express en dan bovenstaande handelingen? Zal hier vast wel iemand zijn die dat precies weet!

Als je niet weet wat voor bestandstype je mails hebben of waar je ze kan vinden, zou je bijvoorbeeld bij de zoekfunctie (onder start) het woord 'inbox' kunnen intypen. Dan kan je zodra het gevonden is het bestandstype aflezen (in geval van outlook express dus .dbx --> inbox.dbx). Dan geef je een nieuwe zoekopdracht op met de naam .dbx (of wat er uitkomt) en dan krijg je al je mappen van je email. Kan je gewoon kopieren vanuit je zoekresultaten naar een USB stick of externe schijf enzo.

Zoals anderen al zeiden: inderdaad zeer verstandig om een externe schijf aan te schaffen om je foto's enzo op te backuppen. PC's crashen zo nu en dan, echt niet cool als hij dermate crasht dat je geen bestanden meer kan herstellen...

audb
door audb - Aug 3, 2010 om 10:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Is er nooit iemand op het idee gekomen dat de harddisk die in de oude computer zit er heel makkelijk uit gehaald kan worden en als extrene harddisk gebruikt kan worden?
Zo case kost ongeveer 15 euro en zijn met een klein beetje handigheid zelf in elkaar te zetten.
Over de snelheid van deze computer valt wel iets over te zeggen.
Natuurlijk is het geen Intel i7 maar video bewerking valt hier zeker mee te doen en u heeft er een computer voor de prijs waar de i7 pas begind met de processor en de rest er nog bij gekocht moet worden.
het is zeker geen miskoop.

domantwoord
door domantwoord - Aug 3, 2010 om 23:29
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=audb schreef op dinsdag 3 aug 2010, 10:48]
Natuurlijk is het geen Intel i7 maar video bewerking valt hier zeker mee te doen en u heeft er een computer voor de prijs waar de i7 pas begind met de processor en de rest er nog bij gekocht moet worden.
het is zeker geen miskoop.

Het is inderdaad geen i7........sterker........het is maar amper een i3!
ennehhh..........een instap i7 kost pak weg 650 euro met alles er op en er aan en als je voor i3 of i5 shopt is er voor hetzelfde geld heeeeeeel veel te koop!
Het is dus geen miskoop maar ook zeker geen koopje...........en ook zeker geen kei in foto / video bewerking!
Dan is er waarschijnlijk meer beter te koop dan slechter!