jo
door joentje1978 Jul 2, 2015 om 20:06
Computers & telefonie

Computermonitor schakeld naar standby tijdens opstarten van Windows 7.

Heb zojuist een 2dehands HP DC5800 en een DX2300 gekocht met de volgende fout.

Computermonitor schakelt naar stand-by tijdens opstarten van Windows.
Er verschijnt in beeld "Windows starten" met daarboven het Windows-logo en dan schakelt de monitor naar stand-by (lampje brand oranje) en schakelt niet meer in.
Windows wordt op dat moment wel gewoon opgestart.

Als ik bij een bestaande Windows-installatie Windows opstart in veilige modus dan blijf ik wel beeld houden.

Heb Windows 7 opnieuw geinstalleerd maar op een gegeven moment hetzelfde probleem, monitor schakelt naar stand-by (lampje brand oranje) en blijft daarop staan.

Opstarten in veilige modus kan nu niet meer omdat de Windows-installatie nog voltooid moet worden en dat niet in veilige modus kan.

Ik gebruik bij beide PC's de VGA-kaart die op het moederbord geïntegreerd zit en de monitor die er op aangesloten is betreft een oude IIyama Vision Master 450.

Deze monitor zou ook de hogere resolutie's aan moeten kunnen.

Heb op dit moment geen losse videokaart voorhanden die ik zou kunnen proberen.

Wie kan mij vertellen hoe ik de monitor gewoon op deze 2 PC's kan laten werken?

3192 3 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Jul 2, 2015 om 21:02
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste joentje1978,

u zult er eerst achter moeten komen of het aan het scherm ligt of dat het aan de PC's ligt.
Als ik zou beschikken over een andere PC en een ander beeldscherm (of als iemand in uw buurt hierover beschikt) die het in combinatie met elkaar wel goed doen dan zou ik ze wisselen om te kijken of het aan het scherm of aan de PC's ligt.
Als u dat weet kunt u verder kijken.

jo
door joentje1978 - Jul 2, 2015 om 21:42
367 Antwoorden / 6 Vragen

Heb de oplossing inmiddels gevonden.

Windows stelt tijdens het opstarten de beeldresolutie te hoog (1600x1200) in waar de oudere monitor niet mee overweg kan en naar stand-by schakelt.

Oplossing:
Na inschakelen van de PC de F8-toets indrukken (zelfde menu als veilige modus) en dan de optie kiezen om Windows op te starten met een lage resolutie (640x480) (deze optie had ik over het hoofd gezien).

Als Windows dan opstart in configuratiescherm de videokaart-driver en/of de beeldresolutie instellen op een resolutie waar de oude monitor wel mee overweg kan.
Na het opnieuw opstarten van Windows werkt alles zoals het hoort.

aurora1
door aurora1 - Jul 2, 2015 om 23:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gelukkig is het opgelost en mooi dat u hier uitlegt hoe, dan kunnen anderen er eventueel ook iets aan hebben.