le
door leid Jan 21, 2009 om 09:24
Computers & telefonie

Dak verstevigen voor dakkoffer?

Hallo,

Ik ben afgelopen zaterdag gezellig op jacht geweest op een nieuwe auto. Ik heb mijn oog laten vallen op de dodge journey. Nu wil ik ook graag op wintersport met deze auto en daarom wil ik er gelijk een dakkoffer bij kopen. Nu beweerde 1 van de dealers dat ik niet zomaar zo'n dakkoffer op die auto kan zetten, want het dak zou verstevigd moeten worden. Is dat nou een verkooppraatje en wat moet ik hier eigenlijk van geloven?

Groetjes Leid

1007 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 09:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Leid,

Ik weet niet of het een verkooppraatje is, maar ik zou de dakkoffer sowieso niet direct op het dak leggen, maar op imperiaals. Deze worden vastgemaakt aan de bovenkant van de stijl waar de portieren in vallen. Dan kan de koffer ook beter vast gesjord worden en komen er geen beschadegingen in het dak. Vraag anders de leverancier van de dakkoffers hoe deze bevestigd moet worden.

Met vriendelijke groeten

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 09:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat was ik inderdaad vergeten te vertellen. Natuurlijk wil ik de dakkoffer op imperiaals leggen en vastzetten.

Groetjes Leid

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een toevoeging: wat meegenomen kan worden op het dak hangt af van de dakbelasting. volgens deze link is dat 68 kg: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/ak-tests/ak19-journey_grandis.pdf

Een lege koffer weegt zo'n 13 kg, de imperiaal wellicht 5, dan kan er nog krap 50 kg aan bagage bij. Dit is best veel.  En als u er niet zeker van bent, bel dan eens een andere dealer. Soort van second opinion.

Succes en alvast veel wintersport plezier!

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja ik wilde net al toevoegen dat mjn opmerking over het niet op het dak zelf leggen eigenlijk nogal logisch is. dat bedacht ik me net te laat.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De dakkoffer wordt toch niet op het dak gemonteerd maar via steunen/poten of imperiaal in de dakGOOT of speciaal daarvoor standaard aanwezige bevestigings punten.

Informeer eens bij andere dealers en vraag of voor  de dodge journey een dakkoffer geleverd kan worden en hoe die dan bevestigd moet worden.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

loesje was me voor.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 14:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Leid,

Dit type is van zichzelf al een beetje rare auto in de bochten. Hou er rekening mee dat de "schoonmoederbak" het bochten gedrag nog vervelender maakt. Het zwaartepunt gaat namelijk behoorlijk omhoog. En u hoort wel degelijk dat de bak erop zit. Nog even over nadenken zou ik zeggen. En een keer proef inpakken. De auto is groot genoeg, wie weet kan alles toch mee in de auto.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 14:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit- off topic - verwijderd door redactie]

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om even aan te haken bij Poltol: ik kan me voorstellen als u ermee op winterpsort wilt en beschikt over eigen ski/snowboard uitrusting deze mee wilt nemen maar niet in de auto past. Als overige bagage wel in de auto past, zou bv een skihouder op de auto uitkomst kunnen bieden: u kunt de uitrusting kwijt maar hebt nog wel het rijcomfort, er vanuit gaande dat een dergelijke houder met ski's/snowboard beduidend minder weegt dan een koffer met inhoud.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2009 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij brezan zijn er speciale sets voor te koop . neem even het kenteken mee.dit is voor de juiste gegevens

ve
door verwijderd - Jan 22, 2009 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is inderdaad een tip, maar kan je ook antwoord geven waarom die dealer beweerde dat ik het dak eerst moet laten verstevigen (in de fabriek)? Daardoor zou ik ook geen tweedehands auto kunnen aanschaffen.

ve
door verwijderd - Jan 22, 2009 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

tsja, misschien als soort van "verkooppraatje"? Of is hij van mening dat u meer dan 68 kg mee wilt nemen? Anders vraag het hem zelf, en confornteer hem met de toelaatbare dakbelasting.

ve
door verwijderd - Jan 23, 2009 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Hahaha, 'schoonmoederbak'???? Die had ik nog nooit gehoord! Ik zie het al helemaal voor me...... Misschien een leuke voor de tekenaar van de Kassa-kartoen.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2009 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Leid,

Het zou zo kunnen zijn.Hangt ook af wat voor auto t is.Ga eerst wat na over t merk zelf.Simpel.

Marit.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2009 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft wel een heel vreemde dealer getroffen.
Immers, auto's moeten een goedkeuringsverklaring hebben, zowel een Nederlandse alsook een Europees.
In zo'n goedkeuring staat precies omschreven wat o.a. die maximale dakbelasting mag zijn.
Elke aanpassing naderhand die niet buiten de fabriek is/wordt gedaan behoeft een RDW-herkeuring.
(Bij taxi's is zo'n keuring ook nodig als het merk en type voertuig nog niet in Nederland is toegelaten voor het taxivervoer).

Kortom, die dealer gaf een valse voorstelling van zaken waarvan de reden raadselachtig is en indien u dit voor waar had aangenomen en meer had geladen op het dak dan volgens die RDW-keuring vermeld en toegestaan dan was u in overtreding geweest en dus strafbaar.

Ditzelfde geldt overigens ook voor niet toegelaten typen spoilers,velgen,koplampen en zeker niet voor wielverbreders.
Een bewuste chauffeur houdt trouwens veel afstand van dat soort omgebouwde "sportieve" auto's want de chauffeur die in zo'n auto zit is beter te wantrouwen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 7, 2010 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Leid,

als 't goed is heeft de Dodge speciale bevestigingspunten voor zgn. dwarsdragers. Let wel op dat je de goede bevestingsbeugels aanschaft want die zijn bij iedere auto verschillend. Niet iedere auto heeft een dakgoot maar ook andersom niet! Let tevens op je maximumsnelheid bij het rijden met een dakkoffer op je auto.Dakkoffers kunnen geen hoge snelheden aan.Ze zijn nl. vervaardigd van dun flexibel kunstof. Kik anders eens op de siter van THULE.com eens. Fabrikant van dwarsdragers en dakkoffers e.d. Groetjes TITAN