re
door remi16 Jun 8, 2012 om 21:50
Computers & telefonie

Dell dimension 5000

Mijn zoontje heeft een Dell dimension 5000 , na een een spelletje gespeelt te hebben op internet , viel de pc opeens uit, beeld zwart en geen leven meer in.

Aan/uit schakelaar knippert orange en als ik deze indruk gebeurt er niks meer.
Hou ik de knop ingedrukt dan schakelt het lampje uit,maar gebeurt verder niks.

Heb zelf het idee dat de voeding het heeft begeven,maar weet dit niet zeker.

Hoor graag deskundig advies.

Gr Remi

2705 18 Rapporteer

re
door remi16 - Jun 9, 2012 om 08:44
101 Antwoorden / 41 Vragen

Niemand enige idee

freya
door freya - Jun 9, 2012 om 11:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo remi16,

Start de Dell nu helemaal niet meer op? Ook niet in 'veilige modus'?

m.vr.gr. Freya

re
door remi16 - Jun 9, 2012 om 11:38
101 Antwoorden / 41 Vragen

Hallo Freya,

Nee pc, is geheel dood.

heb hem even open gemaakt en als ik er stroom opzet hoor ik een tik en gaat er een lampje op het moederbord branden en de aan/uit schakelaar brand (orange), verder geen leven.

Zou de ventilator van de voeding ook niet moeten gaan draaien?,want dan zou het probleem wel degelijk de voeding kunnen zijn.

Gr Remi

hereistom
door hereistom - Jun 9, 2012 om 11:47
743 Antwoorden / 1 Vragen

Ja als de ventilatoren ook niet gaan draaien heb je grote kans dat de voeding kapot is!
Kijk nog even na of alle kabels/stekkers goed zijn aangesloten.

freya
door freya - Jun 9, 2012 om 12:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi16:

Je zou de batterij die op het moederbord zit eens los kunnen nemen. Deze knoopcel (waarschijnlijk een CR2032) is makkelijk te vinden. Even los nemen en na een paar minuten weer monteren. Mocht dat ook niet helpen, dan ben ik bang dat er inderdaad iets met de voeding aan de hand is. Je kan zelf een andere voeding proberen (als je daar aan kunt komen) en anders wordt het toch een reparatie. Wellicht valt het nog onder garantie....

Freya

re
door remi16 - Jun 9, 2012 om 15:57
101 Antwoorden / 41 Vragen

PC van deze leeftijd heeft geen garantie meer.

Ik heb de voeding eruit gehaald type Dell N305P-00 305 watt
Als ik er stroom opzet krijg ik alleen een tik en ventilator gaat niet draaien,dus is dit waarschijnlijk de boosdoender.

Ik denk dat de voeding geen 12v meer geeft, hoe kan ik dit meten,ben hier wat minder in thuis.

Hoor het graag........

freya
door freya - Jun 9, 2012 om 16:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi16:

Een computervoeding zal niet 'starten' als je er niets op aansluit. Naar ik aanneem is het een ATX-type voeding? Met een 20-polige connector naar het moederbord? Als je zo;n voeding 'los' wil testen, moet je pin 14 (PS_ON) verbinden met een GND-pin (b.v. pin 15, 16 of 17). Als het goed is zit aan het PS_ON signaal een groene draad en aan het GND signaal een zwarte draad.
Als je die verbinding gemaakt hebt zou de voeding moeten starten en kun je met een voltmeter de spanningen meten.

Freya

freya
door freya - Jun 9, 2012 om 16:19
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hier voor de duidelijkheid nog even een overzicht van de aansluitingen van die 20-polige connector van een ATX-voeding: *[u]klik[/u]*.

Freya

re
door remi16 - Jun 10, 2012 om 13:36
101 Antwoorden / 41 Vragen

Ik kan een nieuwe (geen Dell) passende voeding kopen hier in de buurt (webwinkel), maar ik heb een beetje m'n twijfels daar Dell meestal geen vervangende artikelen accepteert of de maatvoering is anders of bedrading.

Kan ook een gebruikte wel originele Dell (webwinkel) met 30 dagen garantie kopen.

Prijzen zijn nagenoeg het zelfde maar ben bang dat nieuwe problemen gaat geven en dan moet je altijd maar weer afwachten of deze wordt terug genomen.

Misschien heeft iemand verstand van Dell onderdelen...........

re
door remi16 - Jun 16, 2012 om 13:55
101 Antwoorden / 41 Vragen

PC werkt weer met gebruikte originele Dell voeding.

Alleen heb ik een puntje:

PC geeft tijdens opstarten:

Floppy diskette seek failure strike the F1 key to continue F2 to run setup utility.

Floppy drive is niet aanwezig dus vind ik het vreemd dat deze wordt opgemerkt en staat in de bios ook op “Not Present”

Het enigste wat ik me nog kan bedenken is dat ik een loze platte kabel van een cm of 5 breed die in het moederbord zat eruit heb gelaten,maar dat lijkt me niet de oorzaak.

Hoor graag jullie reactie's........

hereistom
door hereistom - Jun 16, 2012 om 14:07
743 Antwoorden / 1 Vragen

En als je in de Bios uitzet dat hij naar een floppy moet zoeken?
Anders toch die kabel er weer in steken?

ro
door ron530 - Jun 16, 2012 om 14:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In de boot sequence kun je de volgorde van booten aanpassen, deze staat nog op boot from floppy. Je kan de volgorde van booten aanpassen en de CD/DVD of nog sneller de HDD als first boot selecteren. In de Bios moet e.e.a. aan te passen zijn.

re
door remi16 - Jun 16, 2012 om 14:38
101 Antwoorden / 41 Vragen

Daar heb ik al naar gekeken en Floppy drive staat op "Not Present"

Opstart volgorde kan ik inderdaad wijzigen, en op Not Present zetten,maar blijft komen met Floppy diskette seek failure strike the F1 key to continue F2 to run setup utility, tijdens opstarten.

Voor mij niet z'n punt om elke keer op F1 te drukken tijdens opstarten, maar pc is van de kinderen en als die op F2 gaan drukken per ongeluk dan zitten ze in de Bios en lijkt me niet heel erg handig.

ro
door ron530 - Jun 16, 2012 om 14:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Kun je de floppy niet op disabled zetten dan zoekt de bios er ook niet naar Not present wil nog niet zeggen dat de floppy ook echt uitgeschakeld is. De bios zoekt iets wat er niet is. Zet het first boot device eens op HDD-0 dan moet de floppy bij opstarten overgeslagen worden.

freya
door freya - Jun 16, 2012 om 14:53
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi16:

Ik begrijp dat er geen diskettestation in de computer zit? Waar is die flatcable, die je losgehaald hebt dan van?

En die melding is toch het gevolg van een verkeerde instelling in het BIOS. Overigens zijn er vaak meerdere opties in het BIOS die met het diskettestation te maken hebben. De optie: Floppy drive 'Not Present' is waarschijnlijk alleen maar een melding en geen instelling. De optie die je moet hebben is waarschijnlijk: Floppy drive 'Enabled'. Deze optie moet je op 'Disabled' zetten. Die optie heet ook wel eens (zoals al aangaven) 'Floppy drive seek'. Die optie moet dus op 'Disabled' staan.

Freya

re
door remi16 - Jun 16, 2012 om 15:31
101 Antwoorden / 41 Vragen

Waar die flatcable van is zou ik niet weten,maar die ging nergens heen, dus dacht ik laat maar weg,kon anders ook niet bij de moederbord knoopcel die ik vervangen heb.

Flatcable toch maar weer terug geplaatst om te kijken wat er gebeurde, maar loste het probleem niet op.

Dus maar weer terug naar Boot Sequence, maar met alles wat ik daar kan wijzigen in volgorde gaf geen resultaat, uiteindelijk kwam ik uit bij Drives en zag dat Floppy drive op Enternal stond en deze heb ik op Off gezet en nu is mijn probleem opgelost.

Kennelijk heeft het batterijtje wisselen dit probleem veroorzaakt, want ook systeem data en tijd stond op 2005.

Bedankt voor alle reacties.......

Gr Remi16

ro
door ron530 - Jun 16, 2012 om 15:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Mooi dat het opgelost is en bedankt voor de terugkoppeling.

freya
door freya - Jun 16, 2012 om 16:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@remi16:

Als die flatcable aan de andere kant niet is aangesloten, kun je hem inderdaad net zo goed verwijderen. Die kabel aan één kant aangesloten laten zitten is verder zinloos.

Maar mooi dat alles weer correct werkt.

Freya