so
door sol Jan 17, 2011 om 13:01
Computers & telefonie

Domeinnaam oplichting

Beste lezers.

Ik ben een bedrijf aan het opzetten. Ik heb hiervoor de namen Refirm en Re-firm laten registreren door iemand die zegt daarvoor een bedrijf te hebben.

Ik heb deze namen door hem laten registreren en daar heb ik een factuur voor gekregen.

Dhr Knorr heeft echter niet de namen op mijn naam laten zetten maar op die van zich zelf.

Nu ik hem gevraagd heb deze op mijn naam te zetten wilt hij hiervoor geld hebben. Zijn argument is dat ik nergens heb aangegeven de namen op mijn naam had willen hebben. Nu moet ik of de namen van hem huren of van hem overkopen.

Wat zijn mijn rechten hier in?

3841 22 Rapporteer

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 13:11
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja je kan een rechtszaak aanspannen.

Maar misschien een wijze les gewoon eens met een legaal bedrijf zaken te doen ipv met een particulier dat voorkomt dit soort zaken.

Indien dit wel een bedrijf is en het is een nl naam bij de Sidn een klacht indienen.

erik008
door erik008 - Jan 17, 2011 om 13:11
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Dit is heel gebruikelijk, als je een domeinnaam aanvraagt moet je heel goed opletten of de naam jouw eigendom word of dat je hem in bruikleen krijgt.
Als de naam goed loopt, kun je niet meer verhuizen omdat de naam niet jouw eigendom is.
De voorwaarden moet je voor de aanvraag goed doorlezen.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 13:13
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat TS het bij een particulier heeft gedaan en niet bij de registar uit de Whois. hosting2go

Graag een bevestiging daarvan.

mahadma
door mahadma - Jan 17, 2011 om 13:14
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Laat de huidige eigenaar met jouw naam zitten en kies zelf op (betere voorwaarden) een nieuwe naam. Ideetje? Groet, MG.

so
door sol - Jan 17, 2011 om 15:26
11 Antwoorden / 6 Vragen

Paul Knorr heeft wel een bedrijf. service2go of iets dergelijks. De factuur was met BTW en kvk nummer.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 15:31
670 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon een reseller dan denk ik.
Want je gaat de domeinen dan toch niet bij een andere hostingprovider registreren lijkt me zo.

Als je de bedrijfsnaam weet kan je wat meer doen.

erik008
door erik008 - Jan 17, 2011 om 15:44
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@quantas
Heb je er ervaring mee, of bedenk je maar zomaar iets?
Veranderen van hosting provider komt veel voor.
Providers verschillen namelijk veel in kosten en kwaliteit.

Zelf bezit ik 2 domeinnamen, ik heb bewust gekozen, voor een hosting provider die altijd de domeinnaam op naam van de klant zet.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 15:47
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ja ik heb daar ervaring mee.
Domeinen horen op naam van de klant maar in het geval van TS haalt ie een zgn bedrijf binnen wat domeinen registreert bij een andere hostingprovider daar zijn zgn domeinboeren voor of zelf Sidn lid worden.

Dus mij bekruipt het gevoel dat TS gewoon met een oplichter van doen heeft helaas.

so
door sol - Jan 17, 2011 om 16:02
11 Antwoorden / 6 Vragen

ok, dus opgelicht. De namen zijn belangerijk voor mij. Moet ik de prijs betalen en ze snel overlaten schrijven voordat hij door krijgt dat ik ervan afhankelijk ben. Of heb ik een zaak? Zelf denk ik dat dat duurder uitpakt.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 17:04
670 Antwoorden / 0 Vragen

Dat moet je zelf beslissen, persoonlijk zou ik met zo'n mafkees niet eens zaken doen.
Een zaak heb je wel, bel de registar maar eens op in dit geval hosting2go en leg het verhaal uit misschien dat hun je kunnen helpen je hebt immers de factuur.

Les 2 doe met dit soort figuren geen zaken.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 17:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 13:13]Ik denk dat TS het bij een particulier heeft gedaan en niet bij de registar uit de Whois. hosting2go

Graag een bevestiging daarvan.

Wat bedoel je met hosting2go?

Als je bij hosting2go domeinnamen aanvraagt, komen die netjes op je eigen naam te staan.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 17:35
670 Antwoorden / 0 Vragen

@ ikbenik,

Vandaar ook mijn opmerking TS heeft ze dus ook niet bij hosting2go aangeschaft maar bij 1 of ander illegaal diensten aanbiedertje die ze zelf bij hosting2go registreert.

Daarom kan ie proberen bij hosting2go dmv die factuur de naam alsnog op zijn eigen naam te krijgen.
Als je niks doet zullen dit soort figuren door blijven gaan.

=ikbenik schreef op maandag 17 jan 2011, 17:17:
=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 13:13: Ik denk dat TS het bij een particulier heeft gedaan en niet bij de registar uit de Whois. hosting2go

Graag een bevestiging daarvan.

Wat bedoel je met hosting2go?

Als je bij hosting2go domeinnamen aanvraagt, komen die netjes op je eigen naam te staan.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 19:00
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 17:35]@ ikbenik,

Vandaar ook mijn opmerking TS heeft ze dus ook niet bij hosting2go aangeschaft maar bij 1 of ander illegaal diensten aanbiedertje die ze zelf bij hosting2go registreert.

Daarom kan ie proberen bij hosting2go dmv die factuur de naam alsnog op zijn eigen naam te krijgen.
Als je niks doet zullen dit soort figuren door blijven gaan.

Dat zal niet helpen, omdat alleen de eigenaar van de domein naam de domein naam op een andere naam kan zetten of de domein naam verhuizen naar een andere hosting.

In dit geval heeft de TS helaas pech en mijn advies is ook om een andere naam te kiezen, hoe vervelend dat ook is.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 19:28
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ikbenik

Ja wie heeft er vaker mee te maken jij of ik.
De registar kan alles met de naam doen wat ie wil, dat het niet legaal is om het zo te doen dat klopt.

Maar dat een eigenaar het alleen beslist of kan beslissen is kolder, immers de registar voert het uit en niet de domeinhouder.

En indien je bij de registar kan aantonen dat diegene jou opgelicht heeft dmv de facturen dan weet ik zeker dat hosting2go wel meewerkt zo'n klant gooit nl ook hun naam ten grabbel.

so
door sol - Jan 17, 2011 om 19:36
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb inderdaad bewijs dat ik de opdracht gegeven heb om de namen te registreren. Ook heb ik een factuur dat de namen mij toebehoren en ik heb betaald voor de volgende dingen.

Hostingpakket opstartkosten
Hostingpakket 2500MB/Domeinnaam (refirm.nl)
Domeinforward (re-firm.nl)

hier staat niets over huur.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 19:43
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:28]Ikbenik

Ja wie heeft er vaker mee te maken jij of ik.
De registar kan alles met de naam doen wat ie wil, dat het niet legaal is om het zo te doen dat klopt.

Met alle respect, ik heb er ook veel mee te maken.

Ik heb zelfs te maken gehad dat een webmaster een domeinnaam op zijn naam had staan en niet op naam gezet van de opdrachtgever.
Zolang dat de naamhouder geen toestemming gaf, kon ik de domein naam niet verhuizen van Strato naar Hosting2go.

Strato gaf de naam niet vrij zonder handtekening van de domeinhouder.
En de domein konden we niet overzetten op de naam van de opdrachtgever zonder toestemming van de huidige domeinnaamhouder, wat in dit geval de vorige webmaster was.

so
door sol - Jan 17, 2011 om 19:48
11 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=ikbenik schreef op maandag 17 jan 2011, 19:43][quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:28]Ikbenik

Ja wie heeft er vaker mee te maken jij of ik.
De registar kan alles met de naam doen wat ie wil, dat het niet legaal is om het zo te doen dat klopt.

Met alle respect, ik heb er ook veel mee te maken.

Ik heb zelfs te maken gehad dat een webmaster een domeinnaam op zijn naam had staan en niet op naam gezet van de opdrachtgever.
Zolang dat de naamhouder geen toestemming gaf, kon ik de domein naam niet verhuizen van Strato naar Hosting2go.

Strato gaf de naam niet vrij zonder handtekening van de domeinhouder.
En de domein konden we niet overzetten op de naam van de opdrachtgever zonder toestemming van de huidige domeinnaamhouder, wat in dit geval de vorige webmaster was.

Wat heb je hier tegen gedaan? Wat vervelend dit zeg, het lijkt op een fout in de wet waar een service2go misbruik van maakt.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 19:53
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ikbenik lees jij wel.

Je hebt het over verhuizen en daar hebben we het niet over.

Verhuizen werkt tegenwoordig met tokens dus handtekening is nergens voor nodig.

Uiteraard als je wilt verhuizen zal de houder akkoord moeten gaan al kan ik hem wel geforceerd verhuizen en dan krijg je de vraag overleg maar een factuur en dat kan ik dus voor die klant.

Dus dan staat de oplichter nergens meer.

Maar om de naam te wijzigen heb je alleen de registar maar nodig indien die bereid is, een procedure bij de Sidn kan ook.
Zolang TS bewijs heeft van betaling etc.

In jou verhaal werkte het nog met handtekeningen zo werkt het niet meer.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 20:07
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:53]Ikbenik lees jij wel.

Je hebt het over verhuizen en daar hebben we het niet over.

Verhuizen werkt tegenwoordig met tokens dus handtekening is nergens voor nodig.

Ik heb inderdaad wel goed gelezen.

Het feit is dat Strato het domeinnaam niet vrij wilde geven zonder toestemming van de domeinnaamhouder.

En daar gaat het in dit topic wel degelijk over.

De verhuizing zelf gaat inderdaad zonder handtekening, maar de domeinnaamhouder moet nog altijd toestemming geven voor verandering van de domeinnaamhouder.

Daarbij wilde wij ook dat de domeinnaamhouder veranderd werd.

In het geval van de TS, is de TS niet de domeinnaamhouder, maar de degene aan wie hij de opdracht gegeven heeft om die domeinnamen te registreren.

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:53]In jou verhaal werkte het nog met handtekeningen zo werkt het niet meer.

Om de verhuizing van de domeinnaam zelf is geen handtekening meer nodig, daar heb je gelijk in, maar Strato accepteerde alleen een handtekening van de domeinnaamhouder.

Daarbij kan de domeinnaamhouder zonder toestemming van de TS gewoon de domeinnaam naar een andere hosting verhuizen.

Het gaat mij in dit topic niet over de verhuizing, maar wel om de domeinnaam onder een andere domeinnaamhouder te stellen.
En bij mij weten, kan dat niet zomaar zonder medewerking van de huidige domeinnaamhouder.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 20:17
670 Antwoorden / 0 Vragen

[quote] maar de domeinnaamhouder moet nog altijd toestemming geven voor verandering van de domeinnaamhouder.

Ben je zelf registar nee ik denk het niet want het is pure kolder wat je zegt.

Een vreemd iemand kan het niet doen maar de registar wel duidelijk, alleen moet je die wel overtuigen.
Hij kan vanavond evt nog forced verhuisd worden en meteen de houder aanpassen, levert wel een discussie op met de Sidn maar uiteindelijk staat de oplichter met lege handen.

Maar je kan beter de legale manier pakken en de registar aantonen dat jij de houder bent en dus opgelicht door hun klant.
Met het bewijs kunnen ze de naam per direct wijzigen dat duurt welgeteld 10 sec en dan zullen ze de huidige houder wel horen klagen maar de factuur is in deze het bewijs.

Heb meer mensen zo gered van dit soort oplichters en altijd gaf de Sidn ons achteraf gelijk.

so
door sol - Jan 17, 2011 om 20:53
11 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb hosting2go benaderd en wacht af wat zij ervan vinden. Bedankt voor de info allemaal en ik blijf het volgen voor meerdere info.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 20:55
670 Antwoorden / 0 Vragen

Succes.

Hoor graag het verloop.