le
door leid Nov 7, 2008 om 11:10
Computers & telefonie

Email terughalen

Hallo,

Ik heb daarnet een email gestuurd die nog niet klaar was. Nou, heb ik gehoord dat je emails terug kan halen als de ontvanger deze nog niet heeft gelezen. Maar hoe doe ik dat?

Groetjes

Leid

18523 37 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Leid,

Als je het mailtje verstuurd hebt ligt het binnen no-time in het postvak van de ontvanger (op de mailserver). Daar doe je dus niets meer aan. Ik zou er gewoon een mailtje achteraan sturen.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is dit alleen mogelijk met het e-mailprogramma Microsoft Outlook. Gebruikt u dit ook?

Quote Belgische website: http://www.pctuts.be/f240/je-e-mail-terughalen-139.html

"  Het zal je maar overkomen.......je stuurt een e-mail, maar na het verzenden besef je dat je u van persoon, tekst of god weet wat vergist hebt! Goed nieuws. Je kan hem terughalen als hij nog niet gelezen is!
Ga in Outlook naar <verzonden items> en dubbelklik op uw "per ongeluk verzonden" email.
De mail zal openen in een nieuw venster.
Ga naar <acties> en kies: <DIT BERICHT INTREKKEN>.
Het kader dat je dan krijgt, waarschuwt u dat het kan zijn dat je bericht al gelezen is!
Je hebt de optie: <ONGELEZEN KOPIEEN VAN DIT BERICHT VERWIJDEREN> of de optie <NIET ALLEEN VERWIJDEREN MAAR OOK VERVANGEN>.
Je kan ook het vakje: <VOOR IEDERE GEADRESSEERDE LATEN WETEN OF INTREKKEN IS GELUKT OF MISLUKT> aanvinken, zodat je weet of je e-mail met succes of niet is teruggehaald!  "

Ik hoop dat ik u hiermee verder heb geholpen.

Rick

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet dat er belgen moppen zijn maar deze kon ik nog niet :)

Aleen de beheerder van de mail server kan een mail verwijderen maar voor dat u contakt hebt met deze beheerder is de mail al opgehaald.

Wel kan ik u de advies geven om de rest van de mail af te maken en als "aanvulling op mail <naam mail + datum>  te versturen.

Evt de oude mail uit "verzonden"  er bij doen voor de duidelijkheid.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 13:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Rick,

Je ziet iets over het hoofd. Outlook is ontworpen voor een zakelijke omgeving. Een bericht intrekken betekent niets meer en niets minder dan dat Outlook ***binnen het locale netwerk** de e-mail uit de mailbox terugtrekt.

Als het mailtje verzonden is naar een ander domein ( U werkt bij x@Ajax.nl en u mailde naar x@fijenoord.com dan kunt u die e-mail NIET intrekken. Los van de vraag of de mail gelezen is ja dan nee.

En dat is maar goed ook. Stel je voor dat iemand van een ander domein mails uit je inbox kan deleten. Dan kunnen hackers dat ook binnen de kortste keren.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me redelijk onmogelijk. Wanneer de mail de deur uit is wordt die opgeslagen
op de mailserver in de account voor de geadresseerde. Daar kun je normaal gesproken (dus zonder hackwerk) niet bij zonder over de inloggegevens/passwords te beschikken. Zodra de mail het netwerk op is zwerft die rond totdat de server voor wie die bestemd is gevonden is, een paar tientallen milliseconden is dat bij normale verbindingen. Dan rest nog het uploaden, wat afh. van de bijlagen enige tijd kan kosten. Maar bij normale tekstbestanden ook maar een fractie van een seconde. En dan staat die op de server van de geadresseerde. Weinig kans dat je nog ergens tussenkomt.
Wat op het netwerk rondgaat, daar kun je weinig aan veranderen. De beheerder van de server van de geadresseerde zal je toestemming moeten geven om de mail te laten wissen.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oke oke, het leek mij ook redelijk onmogelijk, ik gebruik zelf ook geen Outlook, dus misschien had ik gewoon beter niks kunnen zeggen.

Maar samengevat, het is eigenlijk niet mogelijk.

En ik blijf van de Belgische sites af...

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het terug halen c.q. herroepen kan alleen in een lokaal netwerk. In de mailbox van de geadresseerde verschijnt de mail wel maar kan niet geopend worden. Soms zie je mail wel, en dus ook van wie hij komt, maar is de inhoud doorgestreept. De mail zelf is, na herroepen, niet meer te openen. En dit is geen Belgen mop.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je krijgt wel veel negatieve commentaar op je vraag! Ik heb een beetje rondgeneusd, en wat blijkt?? Het schijnt zowel in Outlook Express als in Aim (aol) te werken zoals onderstaand stuk laat zien.( gekopieerd van de Aol-site). Het enige wat geld is; Het werkt alleen als je een mailtje terug haalt van iemand die het zelfde programma als jij gebruikt.Er zit dan toch een stukje waarheid in beste mensen!!

-mailberichten terughalen op AOL WebMail

Ga als volgt te werk als je een verzonden bericht wilt terughalen:
1. Klik in het venster AOL e-mail op de koppeling Verzonden.

2. Selecteer het e-mailbericht dat je wilt terughalen door het aan te vinken, en klik op de knop Terughalen.

3. Klik op de knop OK om te bevestigen.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

AOL is een van de weinige providers die een unsend-functie biedt. Maarrrr... dit werkt alleen voor mail die je uitsluitend aan andere AOL-adressen hebt gestuurd. En bovendien werkt het niet vanuit mail-programma's waarmee je je postvak benadert met het smtp of imap-protocol.

Dit is dus eigenlijk een extra functie die AOL in zijn webinterface voor de e-mail heeft gestuurd en heeft niets te maken met de normale standaarden waarmee e-mail wordt uitgewisseld.

Het antwoord op de oorspronkelijke vraag blijft dus: nee, dat kan niet.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

De functie die in Outlook zit om mailtjes in te trekken, heeft niet zozeer iets te maken met lokale netwerken, maar vooral met het gebruik van de Exchange server. Exchange Server ondersteunt deze functie namelijk. De enige mij bekende client die op deze manier met Exchange Server kan praten is Outlook (niet Express!). Misschien dat er nog open source alternatieven zijn.

In de standaarden voor e-mailuitwisseling (imap/smtp/pop3) is geen ondersteuning voor een unsend-functie opgenomen.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 17:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je refereert hier aan een post op een forum waarvan de herkomst uitermate schimmig is. Heb je ook de commentaren eronder gelezen? Waarlijk een spraakverwarring van volkomen verkeerde interpretaties en onkunde over hoe mailprotocollen werken. Had je ook meteen kunnen lezen dat degene die het probeerde al snel erachter kwam dat het niet werkte.

Deze informatie is dan ook niet correct.

Dat het ergens op het internet staat, wil nog niet zeggen dat het ook klopt: ook het internet barst van de foutieve informatie. Vooral fora zijn een bron van allerlei misinformatie, helaas (uiteraard uitgezonderd het Kassa-forum :-P )

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Leid,

In een particuliere omgeving is het m.i. onmogelijk e-mail terug te halen, of dit nu verzonden is met Outlook of Outlook Express. Wel is het tijd een tip te geven. Meestal is Outlook Express ingesteld om een bericht meteen na het schrijven te verzenden. Is dat te link, bijvoorbeeld als iemand werkt bij de Geheime Dienst, in een hoge militaire functie of op een erg commerciële plek dan is het veiliger een tussenstap in te bouwen. Dan blijft de e-mail staan op de eigen harde schijf . . . totdat er op "Verzenden en ontvangen" wordt geklikt.

Open Outlook Express, klik 'Extra', 'Opties' en ga naar het tabblad 'Algemeen'. Haal hier twee vinkjes weg: 'Berichten verzenden en ontvangen bij opstarten'en 'Elke xx minuten op nieuwe berichten controleren'.

Ga hierna naar het tabblad 'Verzenden' en verwijder de vink bij 'Berichten direct verzenden'.

Pas op, want nu gaan berichten er pas in of uit als er op de knop 'Verzenden/ontvangen' is geklikt. Een handeling extra, maar wel zo veilig. Kies zelf of dit de moeite waard is. Er si ook een sneltoets voor, namelijk <Control><M>.

Succes,
Erky

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Leid,

Het is vrijwel onmogelijk om je verzonden mail ongedaan te maken, je kunt immers een brief welke je in de TPG-Postbus hebt gestoken ook niet terug pakken.

De enige mogelijkheid om dit in de toekomst te voorkomen is zoals door een andere lezer al verteld is. Direct verzenden uitschakelen.

Hierdoor wordt je verplicht om een Extra handeling te ondernemen om de mail daadwerkelijk te versturen.

Ik hoop voor je dat je niet al te rare mail geschreven hebt. En anders gewoon een 2e mail er achter aan sturen dat je nog niet klaar was.

Groetjes,
Rene.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat er zo vaak wordt gezegd dat het niet mogelijk is. Het is wel degelijk mogelijk en het werkt precies zoals rick050989 zegt. Heeft NIETS met al dan niet lokale netwerken te maken. Ik heb Microsoft Office Outlook 2003 en het werkt perfect, ik doe het regelmatig als ik iets vergeten ben in de mail te typen.

Enige nadeel is dat de ontvanger het ziet en het vaak niet begrijpt. De meeste mensen kennen deze functie niet en denken dus dat het iets met de inhoud te maken heeft. De ontvanger krijgt nl. op zijn scherm te zien: de afzender heeft geprobeerd dit bericht in te trekken. Vervolgens is er geen keus, je kunt alleen OK klikken en de inhoud van de mail niet meer zien.

Wat dan beter werkt, is kiezen voor de optie "ongelezen kopieen van dit bericht verwijderen en vervangen door een nieuw bericht". Zo merkt de geadresseerde er niets van.

In alle gevallen moet u hiermee snel zijn, want als de ontvanger het bericht al gelezen heeft dan werkt het niet en dan krijgt u ook de melding dat het bericht niet kon worden ingetrokken.

Houdt u er rekening mee dat als u het bericht intrekt en niet vervangt, mensen kunnen reageren met: "gaat het niet door?" als je bijv. een uitnodiging hebt verstuurd die je nog wilde aanpassen. Zoals ik al zei kennen ze de functie niet en vatten ze het intrekken verkeerd op.

Succes!

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het mailtje verzonden is naar een ander domein ( U werkt bij x@Ajax.nl en u mailde naar x@fijenoord.com dan kunt u die e-mail NIET intrekken. Los van de vraag of de mail gelezen is ja dan nee.

Dat is in ieder geval niet waar en dat weet ik uit ervaring. Ik doe het zelf zo vaak, naar verschillende andere domeinen dan ik heb.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb een iets andere vraag,

 ik ga nl, voor een 2 weken met vakantie en ik wil degene die mij een mail sturen tijdens mijn afwezigheid een bericht geven, dat ik i.v.m. vakantie de mail niet meteen kan beantwoorden. Hoe doe je zoiets ?

ve
door verwijderd - Nov 7, 2008 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kun jij dan even in Jip en Janneke-taal uitleggen hoe je dit doet. Ik geloof er nl. helemaal niets van en hecht meer waarde aan het oordeel van deskundige "holpen"......

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad het werkt zoals Holpen én Cattystyle zeggen.

Het terugroepen van een verzonden email met Outlook lukt binnen een omgeving met Exchange als mailserver meteen (als de ontvanger het bericht nog niet geopend heeft) en anders krijgt de ontvanger een mail met de mededeling dat de afzender het bericht wil intrekken. Opent de ontvanger dat bericht eerst, dan wordt het ingetrokken bericht verwijderd.

Zitten afzender en ontvanger niet beide in Exchange en/of niet in hetzelfde domein, dan krijgt de ontvanger alleen een email met de mededeling dat de afzender het bericht wil intrekken, maar er wordt niet verwijderd, hoewel dit laatste zou waarschijnlijk nog net wel kunnen als de ontvanger ook Outlook gebruikt, laat ik even in het midden.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 09:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het klopt NIET dat je de email kan intrekken via outlook!!!!!

Ik heb het geprobeerd door een mailtje naar mijn eigen hotmail adres te sturen en wat er dan gebeurt is: je krijgt nog een mailtje met daarin de tekst "naam" wil de email intrekken. en vervolgens kan je de eerder gestuurde mail gewoon openen en lezen.

Dus helaas pindakaas. Het werkt niet!!!

Maar het was leuk geprobeerd!!

Groetjes Syl

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 10:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@seka: Kunt U dit lezen: Niet verzonden (UNSEND) is nog niet 'terughalen'....Daar maakt U geen goede opmerking, en helpt U de vraagsteller/ster niet mee! De door U genoemde 'oplossing' is geheel fout, het betekend, dat als U op het moment van verzenden (even) toevallig geen internetverbindin heeft , deze email in een mapje 'niet verzonden email'word verplaatst, niet meer en niet minder, ook geeft het U de mogelijkheid, om deze onverzonden email, alsnog te wijzigen cq te verwijderen, tenslotte is deze nog niet verzonden...!  De enige manier, om een email die verzonden is, en deze niet voor ontvanger bedoeld is: Stuur nog een mail naar de verkeerder ontvanger/geadresseerde, met het verzoek de aan hem/haar niet gerichte mail of terug te zenden, en/of te verzoeken s deze email als niet verzonden te beschouwen, omdat het niet voor (geadresseerde) ontvanger is bedoeld, vaak zie je ook onder een email staan: 'indien dit bericht niet voor U bestemd is, gelieve dit als niet verzonden te beschouwen' , email moet je net zo persoonlijk beschouwen als een brief, als je een brief op je deurmat vind, en deze is niet voor je bestemd, dan wordt je ook verzocht om deze naar de afzender te retourneren, zo werkt het met email ook. Tenslotte kun je bi, (voorbeeld) een verkeerd bezorgde brief, deze ook niet uit de brievenbus terughalen, welnu, zo werkt het met email tenslotte ook. Retour afzender dus, oftewel, je stuurt de email (als ontvanger!) netjes terug, doet de ontvanger dat niet, helaas, dan zul je betreffende email nogmaals dienen te verzenden, maar dan met WEL het juiste email adres,  word er duidelijk misbruik van je verstuurde email gemaakt, door de verkeerde ontvanger, dan kunt U overwegen om aangifte doen op het politieburo ivm privacy(in het uiterste geval!)Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Freya,

U weet nogal veel. Ik heb een vraag over iets anders. Hoe kan ik een link maken en in mijn te versturen e-mail plakken. Bijvoorbeeld: http:// enzovoorts...

Bij voorbaat dank,

Michel

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Michel

Handiger is om gewoon een nieuwe vraag te stellen, maar oke...
Nu weet ik niet zoveel als Freya maar deze is niet zo moeilijk:
Kopieer een hyperlink ( bijv. http://www.google.nl ) en plak het rechtstreeks in het bericht.
De geadresseerde kan het dan gewoon aanklikken.
Test het maar eens door een e-mail naar uzelf te sturen met zo'n link erin.

Vrgr, AF

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt Akkefiet.  Inderdaad het werkt. Heb nog een vraag: Hoe krijg je een afbeelding links bij je naam zoals u daar een mannetje met een schop hebt neergezet?

m.vr.gr. Michel

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Sylvia: Jammer dat je de reactie(s) niet goed gelezen hebt, dan had je namelijk vast niet dit geschreven.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kenniet:
Het terugsturen van een ontvangen mailtje heeft natuurlijk geen enkele zin en is een volkomen overbodige actie. Het is natuurlijk geen brief waarvan maar één exemplaar bestaat. Het bericht komt binnen in je inbox en blijft daar ook gewoon staan tot je het verwijdert, ongeacht of je het doorstuurt of beantwoordt. Je kunt de ontvanger hooguit vragen de betreffende mail als niet verzonden te beschouwen en het eventueel te verwijderen.

Wat betreft de Unsend-functie in de webmail van AOL: deze werkt wel degelijk, dus hier zit je er zelf even naast. Maar het werkt alleen onder bepaalde voorwaarden (zoals ik al eerder aangaf).

Je hebt gelijk als je zegt dat de vraagsteller hier niets aan heeft, tenzij deze klant is van AOL.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klik op de beginpagina van Kassa linksboven op "Mijn pagina"
Ga naar Mijn homepage
Via bladeren een plaatje (niet te groot) kiezen.
Klik vervolgens op Bewaar (dus niet op Bekijk!)

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie meer wil lezen over de oorspronkelijke vraag:
Scroll naar beneden

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste holpen. Engels, "unsent(d)" translation = 'niet verzonden' Greetings fom Holland, and have a nice weekend!  Henri

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo, ben jij even aan het verkeerde adres, want ondergetekende is half-Engels... dus ga me a.u.b. geen Engelse les geven! Ik spreek Engels als mijn tweede moedertaal en ben ook nog eens bevoegd tot lesgeven in deze taal... Bovendien blijk je ook nog eens de boel onjuist te interpreteren, dus ik zou - als ik jou was - teruggaan naar school.

Op de AOL-site staat een COMMANDO-knop waarop het COMMANDO "unsend" staat. Daar is geen correcte Nederlandse vertaling voor te geven, maar het zal zoiets moeten zijn als "ontzend", oftewel "haal terug". Met deze knop ga je dus niet naar de map waarin (nog) niet verzonden mail staat.

Het verschil tussen unsenD en unsenT is dan ook dat de eerste in dit geval een zogenaamde "imperative" is en de tweede een "past participle", oftewel een commando en een voltooid deelwoord. Als je dan toch Engelse les gaat geven, GET YOUR FACTS STRAIGHT!

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 15:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Leid,

ik hebzojuist een(test)mail gestuurd vanaf mijn multiweb account naar mijn hotmail adres. Even gekekenof de mail bijhotmail aangekomen is. Daarnain mijn outlook (2003) inde map verzonden items de verstuurde mail opengemaakt. Rechtsboven geklikt op acties /bericht intrekken en de optie's "ongelezen kopieënvan dit berichtverwijderen /voor iedere geadresseerde laten wetenof intrekkenis gelukt of mislukt".

In hotmail werd niets verwijderd wel kwamer eenmailbinnen methet bericht

"De afzender wil bericht test mail terugtrekken intrekken."

vriendelijke groet

Marianne

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 15:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, excuus dat sommige woorden aan elkaar geplakt zitten.

Ik moet wat harder op de spatiebalk slaan :-)

Marianne

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@holpen, fijn dat je half Engels bent, have fun, maar voorlopig is er geen duidelijk antwoord voor vraagsteller/ster, ik blijf er bij, dat een verzonden email NIET teruggehaald kan worden, hooguit kun je verzoeken of ontvanger/ontvangster het mailtje wil terugsturen naar je, maar daar schiet je ook niets mee op, althans, als het om strikte privacy gegevens gaat, met bijlagen etc. want die liggen dan al 'op straat' :) Je zult de postbode moeten sturen..Succes, Gr. Henri

En eh..In Nederland geld briefgeheim OOK voor email, voor alle duidelijkheid, en email is rechtsgeldig, ook dat.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 18:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

@kenniet:
Volgens de normale standaarden is het inderdaad niet mogelijk om verzonden e-mails terug te halen. Dit is eenvoudigweg niet ingebouwd in de standaard-protocollen voor e-mail. Sla de whitepapers er maar op na.

Dus ja, je hebt gelijk. E-mail kan in principe niet teruggehaald worden. Ben ik helemaal met je eens. Het antwoord aan de vraagsteller wordt vooral onduidelijk doordat er zovelen menen dat sommige dingen kunnen die technisch gewoon niet mogelijk zijn.

Er zijn echter mailservers (zoals Exchange Server) die zelf een aantal uitbreidingen en aanpassingen hebben gedaan aan de manier waarop e-mail uitgewisseld wordt. Eén van de functies die in Exchange Server ingebouwd zit is de mogelijkheid tot het intrekken van e-mail. Dit wordt eigenlijk vooral gebruikt binnen een bedrijfsomgeving in een bedrijfsnetwerk. En dan moet je dus ook beschikken over een client die deze mogelijheid ondersteunt. Outlook (niet Express) is zo'n client. In een dergelijke omgeving is het inderdaad mogelijk verzonden e-mails terug te halen.

AOL heeft in hun webomgeving ook iets dergelijks ingebouwd, maar ook dit is dus een uitbreiding op de standaardmanier waarop mail wordt uitgewisseld. Dat blijkt ook meteen uit hun beschrijving, want er wordt duidelijk aangegeven dat het alleen maar werkt vanuit de webinterface, en alleen bij mailtjes die uitsluitend naar AOL-klanten zijn verstuurd. Met andere woorden: dit is een AOL-feature, maar niet algemeen geldend, net als bij een Outlook/Exchange-omgeving.

En sorry dat ik even tegen je uitviel, hoor. Maar jouw commentaar was nogal denigrerend, alsof je mij even terecht wil wijzen omdat ik het allemaal niet zo goed begrijp. Dan laat ik je dus meteen even weten dat ik wat de Engelse taal betreft waarschijnlijk een stuk beter onderlegd ben dan jij denkt. En al helemaal als je mij ergens op wijst terwijl je er zelf overduidelijk gewoon niets van begrepen hebt!

Het berichtje waar je dit antwoord op krijgt heeft weer diezelfde toon. Maar inhoudelijk ga je er niet op in. Jammer...

Wat mij betreft discussie gesloten.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 18:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Holpen,

Jij kan de zaak wel sluiten maar dan wil ik nog wat zeggen;

Er is duidelijk aangegeven dat het verzonden bericht geopend moet worden, dan naar ANDERE ACTIES, en vervolgens BERICHT INTREKKEN.

Office Outlook 2007

Wanneer echter de mail al van de server is gehaald is er niets meer aan te doen.

Stuur dan een berichtje achterop.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

<off topic> That's all...

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

(Ik had de discussie met kenniet mijnerzijds gesloten, niet met jou, hoor.)

Je opmerking klopt inderdaad, wanneer het gaat om berichtenuitwisseling via de standaardprotocollen (smtp/imap/pop3) voor e-mail, zoals voor verreweg de meeste internet-gebruikers geldt.. Als je echter een Exchange Server-omgeving hebt (meestal binnen een bedrijf), dan werkt het heel anders. Je mail blijft in dat geval op de server staan en kan dus inderdaad ingetrokken worden, omdat Exchange en Outlook hiervoor een functie ingebouwd hebben. Dat is specifiek voor juist deze setup en niet algemeen geldend.

Dat (en niet meer) is het onderscheid dat je moet maken.

ve
door verwijderd - Nov 8, 2008 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ho, wacht...
Andersom...
He... ik raak er zelf van in de war!

Je opmerking klopt wanneer je het over een Exchange omgeving hebt. In een normale (smtp-gebaseerde) omgeving kan dit niet, omdat de betreffende servers dit eenvoudigweg niet ondersteunen (is geen standaardprotocol).

Misschien dat het ook werkt als beide ontvangers toevallig Outlook gebruiken, daar zou ik geen eed op durven te zweren, want Outlook heeft deze functionaliteit wel aan boord (eigenlijk bedoeld voor Exchange), maar ook werkt via smtp...