rw
door rweust May 22, 2015 om 18:50
Computers & telefonie

Enorme prijsverhogingen beltarief XS4ALL (328%)

Kreeg gisteren een brief, het tarief voor bellen van vast toestel naar vast toestel in Nederland bij XS4ALL van EUR 0,0305 p.min naar EUR 0,10 p.min. Ofwel een prijsstijging van 328% m.i.v. 1 juli 2015 ! Het tarief voor bellen van vast naar mobiel gaat wel met 63% naar beneden, maar is met de nieuwe EUR 0,10 p.min nog steeds aanzienlijk t.o.v. van alle gangbare, neerwaartse prijsontwikkelingen op dit gebied.

Het was een mooi opgezet briefje met een verhaal dat het tarief voor internet, maar met EUR 1,- per maand omhoog gaat. Maar als je de, in zeer kleine lettertjes geprinte, nieuwe tarieven doorrekent, kom ik als minimale beller (nu ca. EUR 5,- per maand aan gesprekskosten) toch op een EUR 13,- in de maand meer uit voor dezelfde diensten.

Ik ben na alle slechte ervaringen met de TV-diensten van mijn vorige provider Tweak, net weer terug gegaan naar XS4ALL, maar begin me nu af te vragen of er nog wel een goede, betrouwbare glasvezelprovider te vinden is.

Zijn er trouwens mogelijkheden om met de Fritzbox modem van XS4ALL VOIP te bellen via een andere, goedkopere telefoon provider? Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

Robert.

1419 2 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - May 22, 2015 om 19:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen
rw
door rweust - May 22, 2015 om 22:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, ik had gemist dat dit al een topic was, ik ben nieuw hier.

Via tweakers.net heb ik wat advies gekregen en ik heb al een goedkopere voip provider insgesteld in de Fritzbox modem van XS4ALL. Het bleek heel eenvoudig en snel te veranderen.

Je maakt een prepaid voip account aan via bv. cheapconnect, budgetphone, o.i.d. Deze stel je in in de Fritzbox van XS4ALL door een nieuw nummer met een onbekende provider toe te voegen (de registrar is de server b.v. sip.cheapconnect.net), de rest spreekt voor zich.

Je stelt de bestaande nummers (ik heb er twee), zo in dat ze als outgoing dit nieuwe nummer gebruiken, en voila, je belt prepaid voor EUR 0,0238 per minuut, zonder starttarief naar vaste telefoons en voor EUR 0,05 per minuut naar mobiel. Met EUR 20,- prepaid tegoed kan ik weer een aantal maanden vooruit.

Ik kan het tweede nummer van XS4ALL nu al opzeggen, scheelt weer EUR 5,- per maand) en dan nog een nummer nemen van cheapconnect en hierop mijn oude nummer porteren (een nummer kost daar EUR 8,95 per jaar (dat zijn nog eens prijzen) en porteren kost éénmalig EUR 5,-.

Het enige wat ik nog niet opgelost heb is dat het display van degene die gebeld wordt nu het nieuwe prepaid nummer laat zien, blijkt verdomt lastig uit te schakelen. Maar goed dit hoeft geen groot probleem te zijn, je kunt hier ook gewoon op gebeld worden. De Fritzbox kan zo ingesteld worden dat hij meer nummers naar hetzelfde telefoontoestel doorsluist.

XS4All kan wat mij betreft naar zijn hoge belkosten fluiten.

Robert.

ri
door rietje328 Dec 29, 2015 om 12:38
27 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat Aurora1 er volgens mij niet om dat de topic al bestond. De belkosten zijn 3,28 keer zo hoog geworden, dit is een verhoging van 228%

Cookies
door Cookies Dec 29, 2015 om 12:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En deze toevoeging is nog belangrijk na 7 maanden?

ri
door rietje328 Dec 29, 2015 om 13:20
27 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste zijn er meer dan genoeg mensen die niet met procenten kunnen rekenen. Maar die kunnen we natuurlijk ook gewoon dom laten...

Ten tweede zie ik hier nog niemand die iets nuttigers bijdraagt aan de vraag van TS. Dus ik zie niet in waarom het zo slecht is dat deze vraag omhoog schuift in het rijtje...

reflecs
door reflecs Dec 29, 2015 om 14:40
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@rietje328, Neem me niet kwalijk, maar dat doet u ook niet. Dat had u kunnen zien als u de link van aurora1 gevolgd had. Ts had zelf al een oplossing gevonden. Door op een oud topic te antwoorden komen recente vragen die wel een antwoord kunnen gebruiken weer lager in de lijst te staan. U kunt hier recente vragen vinden: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/ en hier onbeantwoorde vragen: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/zoeken/215,216,217,218,219,220,221,222,223,224/Onbeantwoorde%20vragen/