hennymost
door hennymost Feb 13, 2007 om 19:50
Computers & telefonie

Garantie

hallo,
Op 7/1/07 kreeg mijn vrouw een Nokia 3250, toegestuurd van GSM-web. Ze had een nieuw abonement genomen met toestel. Leuk, simkaart er en bellen, niet dus. Toestel gaf de melding  'Eno SW normal mode 1111', volgens nokia een software fout. ze stuurt het toestel op 12/1/07 terug naar GSM-web, die stuurde de tel door naar hun eigen reparatiedienst, waar ze constanterde dat het vochtschade is. Maar het toestel had toch gewoon omgeruild moeten worden, ergens in de garantie voorwaarden staat Het kan voorkomen dat het toestel reeds stuk is als het toestel is afgeleverd, dat heet DOA= Dead on arrival.DOA toestellen worden gerepareed en niet omgeruild. Kunt u ons helpen. het toestel is niet eens aangeweest.
HELP

284 1 Rapporteer

hutch
door hutch - Oct 9, 2010 om 14:14
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Henny,

natuurlijk is het 'vochtschade', wat had u anders verwacht.... o ja, 'val- of stootschade' had het nog kunnen zijn! In ieder geval een schade die aan u te wijten valt.

U begrijpt dat ik een beetje sarcastisch reageer. Dit komt omdat zeer veel 'schades' dienen te worden afgewezen en daar wordt dan een passende reden bij gezocht. Hoog in de 'hitlijst' zijn dus bovengenoemde schades. Die bedrijven zijn nog in staat, om een telefoon die alleen in de Sahara gebruikt is, af te keuren wegens 'vochtschade'.....

Formeel is het zo (volgens Burgerlijk Wetboek), dat de verkoper, in deze GSM-Web, moet bewijzen (binnen de eerste 6 maanden na aankoop) dat het mankement aan u te wijten valt en dus geen fabrieksfout is.

Ik zeg altijd, dat dit dient te geschieden door een onpartijdige deskundige, anders is de uitslag bijna altijd van tevoren al bekend...... en die is dan niet in het voordeel van de koper... logisch toch!?

U moet ook niet accoord gaan met die afwijzing en de GSM-Web een (liefst aangetekende) brief sturen, waarin u aangeeft, dat die telefoon nooit vochtig kan zijn geweest (tenminste niet door uw toedoen), daar dat toestel direct in het begin al niet deed, dus voordat u buiten bent geweest of ook maar op enigerlei wijze met vocht in aanraking bent geweest. Maar voordat u een aangetekende brief (met ontvangstbevestiging) stuurt, probeer het eerst eens per email of telefonisch.

Noem hierbij desnoods het artikel in het Burgerlijk Wetboek (boek 7):

artikel 18, lid 2

en zeg er direct bij, dat een reparatiedienst welke voor GSM-Web en/of de importeur van Nokia werkt, niet onpartijdig is.

Daar GSM-Web niet is aangesloten bij een branchevereniging, zult u, om uw gelijk te krijgen, in voorkomend geval naar de kantonrechter moeten gaan. Hierbij is een advocaat niet verplicht en mag u uw eigen 'zegje' doen.

Wel wil ik nog een voorbeeld aanhalen en wel een uitspraak van de Geschillencommissie Elektro (het gaat immers om die telefoon zelf):

http://www.geschillencommissie.nl/commissie.asp?commissie=8&cat=4&artikel=513

en dan met name de laatste alinea. U ziet, dat een ondernemer ook kan falen in de bewijslast en dat die geschillencommissie ook zelf een deskundige heeft ingeschakeld (en uiteraard niet af gaat op de verklaring van de verkoper).

Gr. Hutch