kr
door kraaitje Feb 15, 2008 om 14:26
Computers & telefonie

Garantie HTC S710 / Eurotwice

Ik heb een HTC S710 toestel, gekocht in juli 2007. Al na een paar weken
lieten er enkele toetsen los. Ik heb hem toen op verzoek van de
internetshop waar ik hem heb gekocht opgestuurd naar Eurotwice in
Belgie. Daar is hij vervolgens gerepareerd.

Ongeveer 2 maanden later weer hetzelfde probleem. Weer opgestuurd en weer gerepareerd, dit tot 3x toe!!

Enkele maanden later werd ik een keer gebeld. Ik pakte het toestel uit
mijn zak en tot mijn grote schrik zat er een grote barst aan de
binnenkant van het scherm. Hoe dit kan weet ik niet want hij zat gewoon
in mijn zak. Ik denk dat ik ergens tegenaan heb gestaan maar daar moet een GSM tegenkunnen!

Ik heb een boze e-mail gestuurd naar de webshop. Deze kwamen er met een
smoes vanaf door te zeggen dat ik hem maar weer zelf moest opsturen
naar Belgie. Zo gezegd zo gedaan.

Nu ruim een week later krijg ik een e-mail van Eurotwice Belgie met de volgende mededeling:

Reparatie buiten garantie

Dit toestel valt niet meer onder de garantievoorwaarden, omdat het onherstelbare mechanische beschadiging heeft, waardoor het

recht op garantie vervalt. Alleen door de printplaat en/of het display
te vervangen (zie onderaan) kan dit toestel (misschien) hersteld

worden.

Mijn vraag aan deskundigen hier:

- Valt deze onder garantie (ik vind van wel want het product is niet deugdelijk als het 3x stukgaat)

- Kan ik de webshop aansprakelijk stellen (daar is hij tenslotte gekocht)

- Wat moet ik nu precies doen behalve erg pissig zijn?

Bedankt voor jullie hulp!

196 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas vallen mechanische schades, dus bijv. door met het toestel in de broekzak ergens tegenaan te leunen, niet onder de garantie. Dat lijkt me vrij logisch. Je zegt zelf dat je vindt dat-ie daartegen moet kunnen, maar dan moet je gaan praten over hoeveel Newton druk per hoeveel vierkante mm oppervlakte hij moet kunnen verdragen en dat is natuurlijk NOOOOIT te bewijzen. Daarom valt zoiets niet onder de garantie. Zinloos om hier tegenin te gaan.

Wat moet je doen? Uithuilen en laten repareren, of een ander toestel kopen, of zelf een onderdeel vervangen, of ... enz.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag kraaitje,

Val-, stoot,- en drukdefecten (hier mechanische schade genoemd) vallen inderdaad niet binnen de garantie. Fabrikanten en reparatiebedrijven stellen bij particulieren opvallend vaak deze diagnose. Het lijkt wel een combine tussen deze firma's. Naar mijn mening wordt dan ook deze diagnose misbruikt ten koste van de koper die immers de reparatie dan zelf dient te betalen. Het "spontaan" kunnen barsten van het schermpje door drukverschillen in de omlijsting (= fabrikagefout), wordt uiteraard categorisch ontkend, terwijl dat wel degelijk op termijn een reden kan zijn van het barsten van het scherm. Jij kunt als koper dit onmogelijk aantonen, maar daar staat tegenover dat zij niet glashard kunnen aantonen dat er wèl van mechanische schade sprake moet zijn. Zij zeggen dat er van mechanische sprake is, maar dat is wat anders dan dit onweerlegbaar aan te tonen. Ik zou dus in elk geval nog eens een stevig gesprek houden met de verkoper, want die mag je niet afschepen met een verwijzing naar de fabrikant/importeur/schade-afdeling. De verkoper is immers in Nederland wettelijk verplicht om de garantieclaim van de koper af te wikkelen als de koper daar expliciet om vraagt.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Feb 15, 2008 om 23:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Enkele maanden later werd ik een keer gebeld. Ik pakte het toestel uit mijn zak en tot mijn grote schrik zat er een grote barst aan de binnenkant van het scherm. Hoe dit kan weet ik niet want hij zat gewoon in mijn zak. Ik denk dat ik ergens tegenaan heb gestaan maar daar moet een GSM tegenkunnen!

Ik heb een boze e-mail gestuurd naar de webshop."

@read, jij geeft deze vraagsteller toch geen gelijk... ? iedereen kan wel beweren dat er niets met de telefoon is gebeurd, bla bal bla, maar een scheur is een scheur, en iedereen weet dat zo'n scheur er niet komt door gewoon te bellen.

ve
door verwijderd - Feb 16, 2008 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag martin1,

off topic

De KassaRedactie maakt de laatste maanden een steeds scherper onderscheid tussen de rubriek Vraag&Beantwoord en het Forum. Naar mijn mening terecht. Mijn (juridisch getinte) reactie op jouw vraag zou ik met plezier plaatsen op het Forum, maar daar ontbreekt deze vraag jammer genoeg. Binnen deze rubriek krijg je dus geen antwoord meer van mij op dit soort vragen.

Met collegiale groet, Read3.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2008 om 09:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja een webshop. Koop hem een volgende keer bij een echte winkel.

Misschien iets duurder maar wel veel zekerder.

ve
door verwijderd - Feb 17, 2008 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jou gewicht op een klein stukje broekzak?

Dit kan het makkelijk kapot drukken, het is een zeer dun plastic doosje met kwetsbare onderdelen, borstzak is stukken beter en veel personeel heeft het daar zitten in fabrieken met veel zwaar til werk!

Dus jammer en die toetsen kunnen er ook dankzij druk afvallen want niemand wil een zware telefoon, maar mooi en slank...

Nu word hierdoor jou Portemonee ook slanker... maar borstzakjes zijn ideaal voor Mobieltjes...  op diverse scholen word deze lieveling ook daarom op het Hart gedragen, want bij zitten zijn de plooien in de broek ook vrij stevig soms...

ve
door verwijderd - Feb 18, 2008 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook ik heb een htc s710 sinds juni 2007 eenmaal is die opgesturd omdat de software het niet meer deed en de tel steeds uitviel nu wil het dat 4 weken geleden een van mijn kinderen die in de handen gehad en deze perongelijk heeft laten vallen met als het gevolg dat het scherm nu gescheurd is ik heb kpn daar over gebeld en zoals ik te horen heb gekregen valt deze gewoon onder de garantie want hij is nog geen jaar oud dat toestel ik weet dat niet iedereen te spreken is over kpn maar voor mij is dat bedrijf erg goed