Ma
door MarieJ Jul 27, 2023 om 12:59
Computers & telefonie

Garantie voor game Acer laptop, gekocht bij Megekko, geldt niet doordat probleem bij mijzelf wordt gelegd. Kan dat zomaar?

Begin mei een dure game Acer laptop gekocht bij Megekko. Kreeg alles keurig gelverd. Blij heb ik alles geïnstalleerd. Helaas meteen waren er problemen met het herkennen van muis, touchpad en toestenbord. Dat verdween bij opnieuw opstarten, maar stak regelmatig weer de kop op. Na twee weken alles naar fabrieksinstellingen teruggebracht en opnieuw geïnstalleerd. Ik dacht dat het een software probleem was en mijn ervaring met Windows 11 was nul op dat moment. Hoera, het werkte nu. Helaas eind juni ging het wederom mis. Zelfde probleem. Na een paar dagen van opnieuw opstarten, kon zelfs dat niet meer (inloggen onmogelijk).
Zaak onder aandacht gebracht van Megekko (kan alleen maar per email). Ook zij dachten aan software probleem. Terug naar fabrieksinstellingen, werd gesuggereerd. Maar het toestenbord werkte helemaal niet meer, dus toch (via een usb los toestenbord aangesloten) opnieuw geprobeerd te installeren. Nu begon ook het scherm vreemd te doen (trillen etc.). Alles ingekapt en naar Megekko gestuurd voor reparatie. Ontving bericht dat men het doorstuurde naar Acer. Na twee weken krijg ik gisteren het bericht dat er vocht in het apparaat zit. De garantievoorwaarden gelden daardoor niet. Eigenschuld dikke bult.
Maar ik, noch iemand anders, hebben iets omgestoten of de laptop in de regen laten staan (of iets dergelijks onzinnigs). Maar...ik kan dus niet bewijzen dat dit niet is gebeurd. Al direct na het uitpakken ben ik kennelijk verantwoordelijk voor eventuele 'vochtschade'. Ook als ik zeker weet dat die vochtschade niet is ontstaan toen de laptop in mijn bezit kwam. Noch Acer, noch megekko vergoeden een cent. Nee, ik kan wel tegen betaling de laptop terugkrijgen (inspectie en verzend kosten) of een kleine 3000 euro betalen om hem te laten repareren (nog 500 euro meer dan hij kostte).
Hoe bewijs ik in dit geval dat ik geen vochtschade hebt veroorzaakt?

4138 11 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 27, 2023 om 13:10
1798 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marie J.,

Ik vrees ,dat u juridische hulp moet zoeken.

Er is altijd risico met garantie bij een online winkel.

Ho
door Hommer Jul 27, 2023 om 18:29
30 Antwoorden / Vragen

Dat dit een online winkel betreft doet niks ter zake GA.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jul 27, 2023 om 13:37
2120 Antwoorden / Vragen

Je doet een beroep op garantie en als ze die afwijzen het is aan hun om te bewijzen dat jij het probleem zelf hebt veroorzaakt. Ze stellen dat er vocht in zit en dat jij dat hebt veroorzaakt. Vraag die bewijzen en als ze die niet kunnen leveren of je vindt ze niet overtuigend juridische bijstand inschakelen, rechtsbijstand als je die hebt is, natuurlijk het goedkoopste.

john devries
door john devries Jul 27, 2023 om 13:48
220 Antwoorden / Vragen

Helaas staat TS met 1-0 achter. De problemen die zij beschrijfd  worden mi veroorzaakt door vochtschade en  Acer had normaal gesproken zeker gratis gerepareerd.

john devries
door john devries - Jul 27, 2023 om 13:39
220 Antwoorden / Vragen

Je bent afhankelijk van de verkoper. Die moeten aantonen dat de schade veroorzaakt is door vocht. Als dat inderdaad zo is wordt het lastig voor je. Een reparatie van 3000 euro is vreemd en vermoedelijk een nul teveel dan kun je beter  een nieuwe kopen

1paul
door 1paul Jul 27, 2023 om 14:40
3188 Antwoorden / 0 Vragen

komt wel een puntje bij, zij moeten dan ook bewijs leveren dat koper dit veroorzaakt heeft!

john devries
door john devries Jul 28, 2023 om 11:08
220 Antwoorden / Vragen

Klopt,maar ga er maar vanuit dat ze dat bewijs wel hebben. Als het bv moederbord kapot geweest zou zijn hadden ze deze vervangen .Nu vinden ze vocht en waarschijnlijk oxydatie plekken en doen ze moeilijk . Een van reparatie van € 3000 die ruim 2x de inkoopwaarde van de laptop is  maakt het hele verhaal een beetje warrig. Persoonlijk vind ik het een vreemd en eenzijdige verhaal .

Ja
door JannyBoe - Jul 27, 2023 om 13:41
531 Antwoorden / Vragen

Hier nog info over de tip van @HENKDEZEVENDE van de website van Consuwijzer.
En bewaar vooral alle correspondentie waarmee u kunt aantonen dat er onmiddellijk na levering al problemen waren.
Van deze kant ook het advies om het er niet bij te laten zitten en juridische hulp in de schakelen.
Succes en laat nog eens horen hoe het afgelopen is.

1paul
door 1paul - Jul 27, 2023 om 14:40
3188 Antwoorden / 0 Vragen

vraag hen om bewijs, zij moeten bewijzen binnen 1 jaar na aankoop, laat ze maar bewijzen dan!!

als het werkelijk vocht is kunnen ze dit dus niet, laat dit dan ook je stelling zijn bij deze claim, mocht het nodig zijn schakel een jurist in!!!

ro
door ronny530 - Jul 27, 2023 om 15:50
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Het Acer reparatiecentrum zal middels foto's dienen te bewijzen dat de indringing van vocht van buitenaf is veroorzaakt en als het Acer reparatiecentrum dat kan wordt de reparatie uitgesloten van garantie.
Laptops worden vochtvrij verpakt maar dienen voor ingebruikname wel te aclimatiseren omdat een laptop die van een koude omgeving naar een warme omgeving verplaatst wordt toch vocht opneemt.
Meegekko is dan wel de verkoper maar die houdt zich aan de bevindingen van het Acer reparatiecentrum en kan hooguit bemiddelen maar meer ook niet.
Ik kan u als advies meegeven de laptop tegen betaling terug te laten sturen en bij een erkend laptop reparateur aan te bieden omdat m.i. de connectoren wel door vocht aangetast kunnen zijn en zo'n erkend reparateur kan ook zien wat de oorzaak is.

Ja
door JannyBoe Jul 27, 2023 om 16:12
531 Antwoorden / Vragen

Dat zou ik nu net niet doen.
Dat wordt een discussie tussen de ene reparateur en de andere waar de klant niets mee op schiet.

Megekko, de verkoper, is het adres waar de klant moet zijn voor garantie.

ro
door ronny530 Jul 27, 2023 om 17:00
2804 Antwoorden / 41 Vragen

Die laptop zal toch terug moeten omdat Megekko die namens de vraagsteller de laptop naar Acer heeft opgestuurd en van uit het Acer reparatiecentrum wordt de garantie afgewezen. Als vraagsteller niet binnen de termijn een keuze maakt wordt de laptop 'vernietigd' en dan valt er niets meer te bewijzen.

Ja
door JannyBoe Jul 27, 2023 om 18:35
531 Antwoorden / Vragen

.

Ja
door JannyBoe - Jul 27, 2023 om 19:06
531 Antwoorden / Vragen

De laptop gaat terug naar de verkoper. Van daaruit is deze ook verstuurd naar het reparatiecentrum.
De klant doet zaken met de verkoper, de reparateur is geen gesprekspartner voor de klant.

Laptops die moeten acclimatiseeren, vernietigen binnen de termijn, een laptop die na uit de verpakking halen vocht opneemt, het is gespeculeer waar de consument geen energie aan moet verliezen. Alleen maar ruis op de lijn.

Laptop is kapot en klant krijgt volgens haar ten onrechte de schuld.
Hou het vooral en alleen maar daarbij.

Het is zaak dat de vraagsteller het geschil nadrukkelijk meldt zoals gebeurt, bewijs/correspondentie verzamelt, volhoudt en een procedure tegen de verkoper start.

En de laptop geduerende het geschil bij Megekko laten staan. Niet mee naar huis nemen zolang het geschil loopt.
Voordat er nog een claim achteraankomt dat er een goudvis is aangetroffen in de laptop.

john devries
door john devries - Jul 28, 2023 om 12:13
220 Antwoorden / Vragen

Terug brengen naar fabrieksinstelling en /of opnieuw installeren lossen dit soort problemen niet op. Dan kan je beter muis, touchpad en toestenbord verwijderen bij apparaatbeheer en vervolgens herstarten. Heb je tijdens deze software of hardware  problemen die je met laptop had ondersteuninig gezocht bij de helpdesk of forums van Acer ? Dan je deze oplossing waarschijnlijk gekregen Een knipperend scherm in Windows wordt meestal veroorzaakt door beeldschermstuurprogramma’s. Als u het beeldschermstuurprogramma wilt bijwerken, moet u uw laptop in de veilige modus starten, de huidige beeldschermadapter verwijderen en controleren of er updates voor het stuurprogramma zijn.

rj
door rjw - Jul 29, 2023 om 16:48
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat het om het ingebouwde toetsenbord of een extern toetsenbord wat niet herkend wordt? En is de muis geleverd als onderdeel van de laptop of onderdeel van het totaalpakket dat de winkelier heeft geadviseerd?

mi
door miennaamishaaz - Jul 30, 2023 om 22:03
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb persoonlijk ook EXTREEM slechte ervaringen met megekko,

Bij mij negeren ze zelfs emails waarin de desbetreffende wetsartikelen instaan die ze hebben overtreden/artikelen waaronder ze bewijs moeten leveren wat ze niet hebben gedaan.

Megekko is niets meer dan een dozenschuiver van de laagste klasse, en wil koste wat het kost GEEN service verlenen, ze verschuilen zich achter honderd duizenden redenen waarom zij in het gelijk staan, zonder enigst bewijs te leveren.

-------
Megekko is mij al PERMANENT als klant verloren, zelfs al kust de CEO letterlijk mijn reet, koop ik er niets meer.

En dan leg ik het nog vriendelijk uit.
-------
Je kan tevens ook proberen het "oude" nummer van CD-rom land te bellen
https://tweakers.net/shopreview/127/cd-rom-land-breda/contact/

https://tweakers.net/nieuws/194408/moederbedrijf-stopt-met-merk-cd-rom-land.html
--
Ik raad tevens ook aan om met het Juridisch loket contact op te nemen.

https://www.juridischloket.nl/

De belbus/Boos contacteren kan mischien ook helpen, hoe meer mensen klachten hebben over een bedrijf hoe sneller het in de media gebracht kan worden