Heraansluitingskosten BEN
Hallo, ik heb bewust een abonnement genomen bij BEN met een laag tarief van slechts 8 euro. Als daar dan ineens een "boete" van 25 euro (300 procent tov van mijn abonnementskosten) overheen komt vind ik dat echt te gek voor woorden. Bij geen enkel ander bedrijf krijg je een zo hoge percentuele boete. Natuurlijk was ik zelf te laat, maar volgens mij zijn er toch wel bepaalde richtlijnen wettelijk gezien qua kosten die ze kunnen verhalen op klanten. Ik heb in een e-mail gelezen dat ik binnen 5 dagen mijn rekening moest betalen. Die mail las ik pas na 5 dagen dus dat is bijna niet te controleren. Als er een boete volgt van enkele euros zoals gemiddeld wordt uitgevoerd door administratieve problemen andere bedrijven en instanties dan kan ik daar begrip voor tonen, maar dit vind ik echt klantonvriendelijk.
U zult wel langer dan vijf dagen te laat geweest zijn met het betalen van uw rekening en dan wordt u afgesloten. En die heraansluitingskosten staan ongetwijfeld vermeld in de voorwaarden waar u mee akkoord gegaan bent.
Hallo petrus2,
Ben je geblokkeerd door te late betaling? Doe ook dan een handmatige overschrijving. Na ontvangst van de betaling wordt je abonnement gedeblokkeerd. Je kunt je handmatige overschrijving doen naar bank/IBAN nummer NL61 COBA 0733.9747.75, ten name van Ben. Vermeld altijd je klantnummer en je factuurnummer. Beide vind je op je factuur.
Zie art.7 van de Algemene Voorwaarden:
7. Betaling
7.1 Ben heeft het recht om abonnementsgelden en andere bedragen die de Klant onder deze Overeenkomst verschuldigd is vooruit te factureren.
Gesprekskosten worden gefactureerd op basis van de registratie van gesprekken door Ben.
7.2 Ben zal alle door de Klant verschuldigde bedragen periodiek factureren door middel van een online factuur op de self-service pagina’s van de Website.
Ben verstuurt geen papieren facturen. In het geval van bijzondere omstandigheden (waaronder vermoed oneigenlijk gebruik of wanneer de Klant in een beperkt
tijdsbestek ongebruikelijk hoge kosten maakt) mag Ben tussentijds factureren. De Klant moet de factuur betalen binnen de termijn zoals deze op de factuur
staat en op de wijze zoals is overeengekomen.
7.3 Klachten over de factuur moeten voor het verstrijken van de betalingstermijn aan de klantenservice van Ben gemeld worden. Als de Klant redelijkerwijze niet binnen deze termijn kon reageren, kan deze termijn door Ben worden verlengd. Het indienen van een klacht op zich schort de betalingsverplichting van de Klant niet op. Ben neemt alleen schriftelijke opschortingsverzoeken in behandeling en dit slechts voor het gedeelte van de factuur dat gemotiveerd wordt betwist. Klachten over de in artikel 6.2 bedoelde SMS-diensten dienen binnen 2 maanden gerekend vanaf de
factuurdatum ingediend te worden.
7.4 Als de Klant regelmatig ten onrechte reclameert over een factuur kan Ben administratiekosten van minimaal € 15,- in rekening brengen.
7.5 Na het verstrijken van de in artikel 7.2 gestelde betalingstermijn is de Klant van rechtswege zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. Ben is in dat geval gerechtigd om vanaf het verstrijken van de betalingstermijn 1% rente per maand in rekening te brengen, alsmede administratiekosten gelijk aan € 15,- per maand en buitengerechtelijke kosten gelijk aan 15% (exclusief btw) van het openstaande bedrag, met een minimum van € 25,-. Tevens is de Klant aansprakelijk voor alle door Ben te maken gerechtelijke kosten (inclusief kosten voor juridische bijstand) die verband houden met de incasso van achterstallige betalingen.
Vanaf het moment dat de betalingstermijn is verstreken, heeft Ben eveneens het recht over te gaan tot het buiten gebruik stellen van de Dienst aan de Klant,
behoudens voor zover regels van dwingend recht daaraan in de weg staan.
Je kunt het nu wel klantonvriendelijk noemen, maar het is gewoon zakelijk.
Met vr.gr.
Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.
Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.
Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.
Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM
klik HIER
[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.
Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.
Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.
Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM
klik HIER
Hallo,
Dit is wat ik eigenlijk bedoel inderdaad.VOlgens mij kun je wel je eigen voorwaarden stellen, maar er zitten dacht ik toch wettelijk wel enige beperkingen aan. Het zou anders toch te zot voor woorden. Dan zou iedereen maar lekker extra hoge kosten kunnen berekenen zoals BEN hier doet. Volgens mij heb recht op je een langere periode om alsnog te betalen en zit er toch zeker ook wel een minimum aan percentuele extra kosten aan verbonden die zij bij de 8 euro abonnementskosten extra kunnen berekenen. 25 euro boete over een abonnement van 8 euro kan toch nooit wettelijk zo mogen?
[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.
Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.
Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.
Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM
klik HIER
Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel te laat heb betaald volgens de voorwaarden van BEN. Dat is echter een termijn van 10 dagen geweest dacht ik. Geldt die wettelijke termijn van 14 dagen overal, of was dat een voorbeeld. Is er nog iets mogelijk wat betreft die termijn of dat percentuele gebeuren? ALvast bedankt
[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.
Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.
Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.
Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM
klik HIER
[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.
Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.
Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.
Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM
klik HIER
En nog even een vraag. Hoe kom ik van een 2 jarig contract af bij zon organisatie. Volgens mij zou je in principe binnen een maand op kunnen zeggen, maar niet bij een 2-jarig contract. Klopt dat?
[quote=petrus2 schreef op woensdag 5 feb 2014, 09:31][quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.
Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.
Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.
Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM
klik HIER
Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel te laat heb betaald volgens de voorwaarden van BEN. Dat is echter een termijn van 10 dagen geweest dacht ik. Geldt die wettelijke termijn van 14 dagen overal, of was dat een voorbeeld. Is er nog iets mogelijk wat betreft die termijn of dat percentuele gebeuren? ALvast bedankt
Het maakt in feite niet uit hoe veel u te laat was. Er MOET een betalingsherinnering worden verstuurd met daarbij de vermelding om binnen 14 dagen te betalen, ook die 14 dagen liggen vast in de wet, dat mag niet 5 of 10 dagen zijn.Tevens moet er op die betalingsherinnering aangegeven staan hoeveel de incassokosten zijn indien u niet binnen die 14 dagen betaald. En schrik niet, dat mag in uw geval 40 euro zijn. Ook al heeft u maar 8 euro schuld.
Maar is er helemaal geen betalingsherinnering verstuurd met de daarbij horende verplichte informatie en dan mogen er helemaal GEEN incassokosten worden berekend. Wijs Ben daarop als u uw klacht indient en vermeldt ook dat u hier melding van gaat doen bij de ACM.
Niet zomaar niet betalen, want dan wordt u afgesloten en waarschijnlijk volgt er ook nog een melding bij Preventel waardoor het onmogelijk wordt om nog ergens een telefoonabo te krijgen.
Zoals tijger1 al aangeeft, het contract moet u gewoon uitzitten. Na die twee jaar is het contract per maand opzegbaar.
Ik krijg het idee dat u erg krap zit, misschien is het het overwegen waard, als uw financiële situatie penibel blijft, om een prepaid te overwegen. Op zich is dat veel duurder bellen, maar u kunt dan niet verrast worden door onverwachte kosten waar u de middelen niet voor heeft.
(Niet bij Simyo, want die prepaid is geen echte prepaid).
Maar voor nu moet u het nog 2 jaar met Ben uithouden.
[quote=zoekster schreef op woensdag 5 feb 2014, 10:16][quote=petrus2 schreef op woensdag 5 feb 2014, 09:31][quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.
Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.
Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.
Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM
klik HIER
Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel te laat heb betaald volgens de voorwaarden van BEN. Dat is echter een termijn van 10 dagen geweest dacht ik. Geldt die wettelijke termijn van 14 dagen overal, of was dat een voorbeeld. Is er nog iets mogelijk wat betreft die termijn of dat percentuele gebeuren? ALvast bedankt
Het maakt in feite niet uit hoe veel u te laat was. Er MOET een betalingsherinnering worden verstuurd met daarbij de vermelding om binnen 14 dagen te betalen, ook die 14 dagen liggen vast in de wet, dat mag niet 5 of 10 dagen zijn.Tevens moet er op die betalingsherinnering aangegeven staan hoeveel de incassokosten zijn indien u niet binnen die 14 dagen betaald. En schrik niet, dat mag in uw geval 40 euro zijn. Ook al heeft u maar 8 euro schuld.
Maar is er helemaal geen betalingsherinnering verstuurd met de daarbij horende verplichte informatie en dan mogen er helemaal GEEN incassokosten worden berekend. Wijs Ben daarop als u uw klacht indient en vermeldt ook dat u hier melding van gaat doen bij de ACM.
Niet zomaar niet betalen, want dan wordt u afgesloten en waarschijnlijk volgt er ook nog een melding bij Preventel waardoor het onmogelijk wordt om nog ergens een telefoonabo te krijgen.
Zoals tijger1 al aangeeft, het contract moet u gewoon uitzitten. Na die twee jaar is het contract per maand opzegbaar.
Ik krijg het idee dat u erg krap zit, misschien is het het overwegen waard, als uw financiële situatie penibel blijft, om een prepaid te overwegen. Op zich is dat veel duurder bellen, maar u kunt dan niet verrast worden door onverwachte kosten waar u de middelen niet voor heeft.
(Niet bij Simyo, want die prepaid is geen echte prepaid).
Maar voor nu moet u het nog 2 jaar met Ben uithouden.
Momenteel moet ik even op de euro's letten ja, maar het is meer een kwestie van verkeerde afstemming van inkomsten/uigaven op een bepaald moment. Heb ik wettelijk nog enige kans, aangeizen er niet vermeld is welk bedrag er extra zou worden doorberekend voor de administratieve kosten. Bedankt alvast.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer