pe
door petrus2 Feb 3, 2014 om 10:59
Computers & telefonie

Heraansluitingskosten BEN

Hallo, ik heb bewust een abonnement genomen bij BEN met een laag tarief van slechts 8 euro. Als daar dan ineens een "boete" van 25 euro (300 procent tov van mijn abonnementskosten) overheen komt vind ik dat echt te gek voor woorden. Bij geen enkel ander bedrijf krijg je een zo hoge percentuele boete. Natuurlijk was ik zelf te laat, maar volgens mij zijn er toch wel bepaalde richtlijnen wettelijk gezien qua kosten die ze kunnen verhalen op klanten. Ik heb in een e-mail gelezen dat ik binnen 5 dagen mijn rekening moest betalen. Die mail las ik pas na 5 dagen dus dat is bijna niet te controleren. Als er een boete volgt van enkele euros zoals gemiddeld wordt uitgevoerd door administratieve problemen andere bedrijven en instanties dan kan ik daar begrip voor tonen, maar dit vind ik echt klantonvriendelijk.

2239 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2014 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult wel langer dan vijf dagen te laat geweest zijn met het betalen van uw rekening en dan wordt u afgesloten. En die heraansluitingskosten staan ongetwijfeld vermeld in de voorwaarden waar u mee akkoord gegaan bent.

edrick3
door edrick3 - Feb 3, 2014 om 11:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo petrus2,

Ben je geblokkeerd door te late betaling? Doe ook dan een handmatige overschrijving. Na ontvangst van de betaling wordt je abonnement gedeblokkeerd. Je kunt je handmatige overschrijving doen naar bank/IBAN nummer NL61 COBA 0733.9747.75, ten name van Ben. Vermeld altijd je klantnummer en je factuurnummer. Beide vind je op je factuur.

Zie art.7 van de Algemene Voorwaarden:
7. Betaling
7.1 Ben heeft het recht om abonnementsgelden en andere bedragen die de Klant onder deze Overeenkomst verschuldigd is vooruit te factureren.
Gesprekskosten worden gefactureerd op basis van de registratie van gesprekken door Ben.
7.2 Ben zal alle door de Klant verschuldigde bedragen periodiek factureren door middel van een online factuur op de self-service pagina’s van de Website.
Ben verstuurt geen papieren facturen. In het geval van bijzondere omstandigheden (waaronder vermoed oneigenlijk gebruik of wanneer de Klant in een beperkt
tijdsbestek ongebruikelijk hoge kosten maakt) mag Ben tussentijds factureren. De Klant moet de factuur betalen binnen de termijn zoals deze op de factuur
staat en op de wijze zoals is overeengekomen.

7.3 Klachten over de factuur moeten voor het verstrijken van de betalingstermijn aan de klantenservice van Ben gemeld worden. Als de Klant redelijkerwijze niet binnen deze termijn kon reageren, kan deze termijn door Ben worden verlengd. Het indienen van een klacht op zich schort de betalingsverplichting van de Klant niet op. Ben neemt alleen schriftelijke opschortingsverzoeken in behandeling en dit slechts voor het gedeelte van de factuur dat gemotiveerd wordt betwist. Klachten over de in artikel 6.2 bedoelde SMS-diensten dienen binnen 2 maanden gerekend vanaf de
factuurdatum ingediend te worden.
7.4 Als de Klant regelmatig ten onrechte reclameert over een factuur kan Ben administratiekosten van minimaal € 15,- in rekening brengen.
7.5 Na het verstrijken van de in artikel 7.2 gestelde betalingstermijn is de Klant van rechtswege zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. Ben is in dat geval gerechtigd om vanaf het verstrijken van de betalingstermijn 1% rente per maand in rekening te brengen, alsmede administratiekosten gelijk aan € 15,- per maand en buitengerechtelijke kosten gelijk aan 15% (exclusief btw) van het openstaande bedrag, met een minimum van € 25,-. Tevens is de Klant aansprakelijk voor alle door Ben te maken gerechtelijke kosten (inclusief kosten voor juridische bijstand) die verband houden met de incasso van achterstallige betalingen.
Vanaf het moment dat de betalingstermijn is verstreken, heeft Ben eveneens het recht over te gaan tot het buiten gebruik stellen van de Dienst aan de Klant,
behoudens voor zover regels van dwingend recht daaraan in de weg staan.

Je kunt het nu wel klantonvriendelijk noemen, maar het is gewoon zakelijk.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Feb 3, 2014 om 11:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.

Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.

Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

pe
door petrus2 - Feb 5, 2014 om 09:27
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.

Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.

Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

Hallo,

Dit is wat ik eigenlijk bedoel inderdaad.VOlgens mij kun je wel je eigen voorwaarden stellen, maar er zitten dacht ik toch wettelijk wel enige beperkingen aan. Het zou anders toch te zot voor woorden. Dan zou iedereen maar lekker extra hoge kosten kunnen berekenen zoals BEN hier doet. Volgens mij heb recht op je een langere periode om alsnog te betalen en zit er toch zeker ook wel een minimum aan percentuele extra kosten aan verbonden die zij bij de 8 euro abonnementskosten extra kunnen berekenen. 25 euro boete over een abonnement van 8 euro kan toch nooit wettelijk zo mogen?

pe
door petrus2 - Feb 5, 2014 om 09:31
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.

Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.

Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel te laat heb betaald volgens de voorwaarden van BEN. Dat is echter een termijn van 10 dagen geweest dacht ik. Geldt die wettelijke termijn van 14 dagen overal, of was dat een voorbeeld. Is er nog iets mogelijk wat betreft die termijn of dat percentuele gebeuren? ALvast bedankt

pe
door petrus2 - Feb 5, 2014 om 09:35
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.

Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.

Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

pe
door petrus2 - Feb 5, 2014 om 09:36
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.

Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.

Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

En nog even een vraag. Hoe kom ik van een 2 jarig contract af bij zon organisatie. Volgens mij zou je in principe binnen een maand op kunnen zeggen, maar niet bij een 2-jarig contract. Klopt dat?

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2014 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet uw contract gewoon uitzitten. En Zoekster heeft al vermeld waar u moet zijn met uw klacht.

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2014 om 10:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=petrus2 schreef op woensdag 5 feb 2014, 09:31][quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.

Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.

Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel te laat heb betaald volgens de voorwaarden van BEN. Dat is echter een termijn van 10 dagen geweest dacht ik. Geldt die wettelijke termijn van 14 dagen overal, of was dat een voorbeeld. Is er nog iets mogelijk wat betreft die termijn of dat percentuele gebeuren? ALvast bedankt
Het maakt in feite niet uit hoe veel u te laat was. Er MOET een betalingsherinnering worden verstuurd met daarbij de vermelding om binnen 14 dagen te betalen, ook die 14 dagen liggen vast in de wet, dat mag niet 5 of 10 dagen zijn.Tevens moet er op die betalingsherinnering aangegeven staan hoeveel de incassokosten zijn indien u niet binnen die 14 dagen betaald. En schrik niet, dat mag in uw geval 40 euro zijn. Ook al heeft u maar 8 euro schuld.

Maar is er helemaal geen betalingsherinnering verstuurd met de daarbij horende verplichte informatie en dan mogen er helemaal GEEN incassokosten worden berekend. Wijs Ben daarop als u uw klacht indient en vermeldt ook dat u hier melding van gaat doen bij de ACM.
Niet zomaar niet betalen, want dan wordt u afgesloten en waarschijnlijk volgt er ook nog een melding bij Preventel waardoor het onmogelijk wordt om nog ergens een telefoonabo te krijgen.

Zoals tijger1 al aangeeft, het contract moet u gewoon uitzitten. Na die twee jaar is het contract per maand opzegbaar.

Ik krijg het idee dat u erg krap zit, misschien is het het overwegen waard, als uw financiële situatie penibel blijft, om een prepaid te overwegen. Op zich is dat veel duurder bellen, maar u kunt dan niet verrast worden door onverwachte kosten waar u de middelen niet voor heeft.
(Niet bij Simyo, want die prepaid is geen echte prepaid).

Maar voor nu moet u het nog 2 jaar met Ben uithouden.

pe
door petrus2 - Feb 5, 2014 om 10:31
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 feb 2014, 10:16][quote=petrus2 schreef op woensdag 5 feb 2014, 09:31][quote=zoekster schreef op maandag 3 feb 2014, 11:25]Deze algemene voorwaarden zijn in strijd met de incassowet. Er moet eerst een betalingsherinnering worden verstuurd met een verzoek om binnen 14 dagen te betalen, dan pas mogen de wettelijke incassokosten worden berekend.

Als ik u was zou ik hier een klacht over indienen bij Ben, die immers ook gehouden is aan de wet.
klik HIER voor een voorbeeldbrief.

Meteen incassokosten (daar vallen ook admnistratiekosten onder) berekenen na het verzuim is onwettig.

Houden ze vol dan een klacht indienen bij de ACM

klik HIER

Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad wel te laat heb betaald volgens de voorwaarden van BEN. Dat is echter een termijn van 10 dagen geweest dacht ik. Geldt die wettelijke termijn van 14 dagen overal, of was dat een voorbeeld. Is er nog iets mogelijk wat betreft die termijn of dat percentuele gebeuren? ALvast bedankt
Het maakt in feite niet uit hoe veel u te laat was. Er MOET een betalingsherinnering worden verstuurd met daarbij de vermelding om binnen 14 dagen te betalen, ook die 14 dagen liggen vast in de wet, dat mag niet 5 of 10 dagen zijn.Tevens moet er op die betalingsherinnering aangegeven staan hoeveel de incassokosten zijn indien u niet binnen die 14 dagen betaald. En schrik niet, dat mag in uw geval 40 euro zijn. Ook al heeft u maar 8 euro schuld.

Maar is er helemaal geen betalingsherinnering verstuurd met de daarbij horende verplichte informatie en dan mogen er helemaal GEEN incassokosten worden berekend. Wijs Ben daarop als u uw klacht indient en vermeldt ook dat u hier melding van gaat doen bij de ACM.
Niet zomaar niet betalen, want dan wordt u afgesloten en waarschijnlijk volgt er ook nog een melding bij Preventel waardoor het onmogelijk wordt om nog ergens een telefoonabo te krijgen.

Zoals tijger1 al aangeeft, het contract moet u gewoon uitzitten. Na die twee jaar is het contract per maand opzegbaar.

Ik krijg het idee dat u erg krap zit, misschien is het het overwegen waard, als uw financiële situatie penibel blijft, om een prepaid te overwegen. Op zich is dat veel duurder bellen, maar u kunt dan niet verrast worden door onverwachte kosten waar u de middelen niet voor heeft.
(Niet bij Simyo, want die prepaid is geen echte prepaid).

Maar voor nu moet u het nog 2 jaar met Ben uithouden.

Momenteel moet ik even op de euro's letten ja, maar het is meer een kwestie van verkeerde afstemming van inkomsten/uigaven op een bepaald moment. Heb ik wettelijk nog enige kans, aangeizen er niet vermeld is welk bedrag er extra zou worden doorberekend voor de administratieve kosten. Bedankt alvast.

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2014 om 11:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=petrus2 schreef op woensdag 5 feb 2014, 10:31]

Momenteel moet ik even op de euro's letten ja, maar het is meer een kwestie van verkeerde afstemming van inkomsten/uigaven op een bepaald moment. Heb ik wettelijk nog enige kans, aangeizen er niet vermeld is welk bedrag er extra zou worden doorberekend voor de administratieve kosten. Bedankt alvast.
Jazeker, maar nu moet u wel actie ondernemen. U heeft deze vraag maandag geplaatst en nu is het alweer woensdag. Mensen die snel en adequaat reageren komen niet snel in moeilijkheden. Hoe langer u wacht hoe meer kans u heeft dat er vervelende acties volgen van de kant van Ben. Vooral die Preventel aanmelding. Zie daar dan maar weer van af te komen.

Dus een mail met verwijzing naar de incassowet en dat u anders een klacht in gaat dienen bij de ACM als dit niet wordt rechtgetrokken.

Houd ze aan hun eigen algemene voorwaarden waarin staat:
behoudens voor zover regels van dwingend recht daaraan in de weg staan.

En de incassowet is dwingend recht.

Laat u nog eens weten hoe een en ander afloopt?

Ik hoop dat ik dit antwoord erdoor krijg, ik word continu van de site afgegooid wegens een technische storing.

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2014 om 11:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor de duidelijkheid, u hoeft geen administratiekosten te betalen, omdat deze onder incassokosten vallen en hiervoor geen herinnering is gestuurd waarbij u 14 dagen de tijd had om alsnog de oorspronkelijke rekening (8 euro) te betalen.

Wat zijn incassokosten?
Wanneer een schuldeiser kosten moet maken om een vordering te innen, dan mag hij deze onder bepaalde voorwaarden in rekening brengen. Het gaat dan om de kosten die voorafgaand aan een gerechtelijke procedure worden gemaakt. Dit soort kosten, die we hier incassokosten noemen, komen onder verschillende benamingen voor:
-administratiekosten;
-bureaukosten;
-aanmaankosten (w.o. kosten aangetekend verzenden);
-buitengerechtelijke kosten.

bron

pe
door petrus2 - Feb 5, 2014 om 11:29
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 feb 2014, 11:16]Voor de duidelijkheid, u hoeft geen administratiekosten te betalen, omdat deze onder incassokosten vallen en hiervoor geen herinnering is gestuurd waarbij u 14 dagen de tijd had om alsnog de oorspronkelijke rekening (8 euro) te betalen.

Wat zijn incassokosten?
Wanneer een schuldeiser kosten moet maken om een vordering te innen, dan mag hij deze onder bepaalde voorwaarden in rekening brengen. Het gaat dan om de kosten die voorafgaand aan een gerechtelijke procedure worden gemaakt. Dit soort kosten, die we hier incassokosten noemen, komen onder verschillende benamingen voor:
-administratiekosten;
-bureaukosten;
-aanmaankosten (w.o. kosten aangetekend verzenden);
-buitengerechtelijke kosten.

bron

Via mail is er wel een herinnering gestuurd. Zeker eenmaal. Daar ontkom ik niet aan. Het is me nu meer om dat percentage te doen. Ondertussen had ik de kosten al betaald vorige week. Dus dat komt wel goed. Het gaat me nu om of er met terugwerkende kracht nog wat te proberen is. Ze hebben mijn mail al ontvangen, maar weigeren om iets in te trekken van die 25 euro extra kosten. Er is niet vermeld in de herinnering om hoeveel kosten het ging, wat volgens jouw wel zou moeten. Ik ben benieuwd wat hun reactie nu wordt met al de gegevens die ik nu via jou info heb verstuurd naar hen

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2014 om 11:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In de herinnering MOETEN de kosten staan vermeld als je niet tijdig betaalt en ze MOETEN je 14 dagen de tijd geven om alsnog te betalen. Dat zijn hele strenge wettelijke regels waarbij niet ten nadele van de consument mag worden afgeweken.

Wordt de betalingsherinnering niet correct uitgevoerd, dan mogen er geen incassokosten worden gerekend. Dus ook geen administratiekosten.

Goed dat je al hebt betaald, dat maakt jou op zich sterker. Ze kunnen je niet afsluiten of iets dergelijks. Mocht dit niet gaan lukken dan kun je een klacht indienen bij de ACM, dat kan via mijn link gratis en voor niets. Dat is de waakhond van de overheid en ik denk niet dat Ben er geen zin in heeft om die tegenover zich te krijgen.

(Met het percentage op zich is niets mis. Ze mogen zelfs 40 euro incassokosten berekenen als ze maar volgens de regels van de wet handelen. Ik snap dat je dat niet eerlijk vindt op een bedrag van 8 euro, maar een bedrijf mag zijn werkzaamheden doorberekenen om een rekening te innen na de 14 dagenherinnering)

Succes!

zoekster
door zoekster - Feb 5, 2014 om 11:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

correctie
"ik denk niet dat Ben er zin in heeft om die tegenover zich te krijgen.'

alfatrion
door alfatrion - Feb 5, 2014 om 12:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 feb 2014, 11:44]In de herinnering MOETEN de kosten staan vermeld als je niet tijdig betaalt en ze MOETEN je 14 dagen de tijd geven om alsnog te betalen.
Verder geldt dat ze die veertien dagen op de juiste dag moeten laten ingaan, dus de dag nadat je de aanmaning hebt ontvangen. En dat de kosten correct vermeld moeten worden.

In art. 7.5 AV doet Ben dat niet. Ben geeft hierin expliciet aan dat de buitengerechtelijke kosten exclusief BTW zijn. Hiermee hint ze er op deze kosten met 21% te zullen verhogen. Ben is BTW-plichtig en mag daarom de incassokosten niet verhogen met de BTW. Daarnaast zijn de voorwaarden zo opgesteld dat hiermee de maximum incassokosten kunnen worden overschreven. Dit is het geval als de klant voor het eerst wordt aangemaand voor een schuld die gelijk of hoger ligt aan € 137.75 euro.

Bij € 150 zijn de kosten volgens de algemene voorwaarden: € 15 + 15% van € 150 x 1.21 = € 15 + € 27,23 = € 42,23 euro, terwijl het maximum toch echt € 40 euro is.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2014 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

U bent abuis. Het maximum is geen € 40,00, maar dat is het minimum wat gerekend mag worden.

alfatrion
door alfatrion - Feb 6, 2014 om 19:56
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 5 feb 2014, 14:26]U bent abuis. Het maximum is geen € 40,00, maar dat is het minimum wat gerekend mag worden.
De hoofdsom is hier acht euro. Wat is het maximum dan?

pe
door petrus2 - Feb 7, 2014 om 21:18
11 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 5 feb 2014, 11:50]correctie
"ik denk niet dat Ben er zin in heeft om die tegenover zich te krijgen.'

Ik wacht nog op een antwoord van BEN middels Facebook. Ze willen graag dat ik priveberichten stuur ipv openbare berichten :) Heb wel aangegeven dat de ACM evt. op de hoogte wordt gesteld mochten ze niet willen toegeven dat er fouten worden gemaakt door hen. Er staat toch echt dat ik binnen 10 dagen moet betalen en niet binnen 14 dagen. En er werd ook niet aangegeven wat voor extra kosten er overheen zouden komen, mocht ik niet tijdig betalen.

zoekster
door zoekster - Feb 7, 2014 om 21:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, natuurlijk willen ze dit soort publiciteit niet ;-)

Laat ze maar over de brug komen en hun AV aanpassen, dan kunnen ze hier ook weer reageren. Want ze hebben echt wel webcare bij Ben, die is ook op dit forum geweest toen iemand zich wat afvroeg, maar die is me nu toch een potje zwijgzaam....