boppe1943
door boppe1943 May 7, 2011 om 22:58
Computers & telefonie

Hoe bewaar ik een inktcartridge?

Ik gebruik cartridges van het merk We Care. De vorige is, hoewel nog tamelijk nieuw, tijdens een vakantie uitgedroogd. De cartridge heb ik na een hoop gedoe weggegooid. HP heeft me destijds gemeld dat ik minstens 1x per week een printje moet maken om uitdrogen te voorkomen. Dit kan ik niet aan de buren overlaten als we op vakantie zijn. Dus: hoe bewaar ik een inktcartridge? Mvg.

11753 21 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 7, 2011 om 23:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Begrijp niet dat hij leeg loop, ik denk dat hij bij de inkt doorlaat verdroogd is.
Ik ben dus bezig geweest met spiritus een llaagin een bakje en met de de inkt uitgang er ingezet. na een kwartiet kon ik hem weer gebruiken.

boppe1943
door boppe1943 - May 8, 2011 om 10:34
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Valerius2: Hij loopt niet leeg, hij droogt uit.

ro
door ron530 - May 8, 2011 om 11:11
4084 Antwoorden / 17 Vragen

We care gebruikt geen nieuwe cartridges maar vult deze opnieuw, dit kan echter maar een paar keer. De kans is dus groot dat de uitdroging met ouderdom van de cartridge te maken heeft. Ik gebruik mijn HP printer met originele HP cartridges soms maanden niet en tot nu toe geen problemen.

ja
door jank - May 9, 2011 om 12:32
168 Antwoorden / 8 Vragen

Ik print ook niet elke week en nieuw aangeschafte cartridges liggen soms maanden in de kast, in de originele verpakking, dat wel, alvorens ik ze gebruik. Ook HP.
Ik denk dat Ron530 het wel eens bij het rechte eind kan hebben. En er zullen best wel gebruikers zijn, die goed af zijn met alternatieve hergevulde cartridges, ik hou het liever bij de duurdere originele cartridges. En nimmer problemen gehad met uitdroging o.i.d.

audb
door audb - May 9, 2011 om 12:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Nooit maar dan ook nooit spiritus gebruiken!

Aan spiritus wordt kleurstof toe gevoegd zodat het niet meer te drinken is.
Het is namelijk een soort alcohol en werd vroeger gedronken door arme mensen die geen geld hadden voor gewoon alcohol en daar zijn er ook veel aan overleden.

beter is om gedemiraliseerde water te gebruiken.

aragon
door aragon - May 9, 2011 om 14:15
106 Antwoorden / 0 Vragen

Om een catridge te bewaren moet je de inktuitgang van de cartridge goed met zilvertape afplakken, zodat er geen lucht bij de inkt kan komen, dus de cartidges er uit halen.
Alhoewel dit voor iedere printer anders kan werken i.v.m. de printkop afdichting.

B.v. ik heb een Canon IP4600, die soms twee of drie maanden niet gebruikt wordt wegens verblijf in het buitenland, en heb dit probleem nog nooit gehad.

Succes,,

traporgel
door traporgel - May 9, 2011 om 14:35
191 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=audb schreef op maandag 9 mei 2011, 12:48]Nooit maar dan ook nooit spiritus gebruiken!

Aan spiritus wordt kleurstof toe gevoegd zodat het niet meer te drinken is.
Het is namelijk een soort alcohol en werd vroeger gedronken door arme mensen die geen geld hadden voor gewoon alcohol en daar zijn er ook veel aan overleden.

beter is om gedemiraliseerde water te gebruiken.

Hoeveel mensen kent u eigenlijk die na het schoonmaken van de spuitmondjes van de cartridge met spiritus, na het schoonmaken lekker aan de cartridge gaan zitten likken in de hoop dronken te worden?

Uw berichtje heeft werkelijk HELEMAAL niets te maken met het schoonmaken van een verdroogde cartridge.

wimmi20
door wimmi20 - May 9, 2011 om 14:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Traporgel,

je geeft een vreemde reactie..
Het antwoord van audb heeft wel degelijk met het onderwerp te maken.
Audb raadt het gebruik van spiritus af en adviseert gedemineraliseerd (moeilijk woord audb, ik moest ook even nadenken !) water te gebruiken.
Gewoon een correct advies !

lenyenfred
door lenyenfred - May 9, 2011 om 14:48
93 Antwoorden / 8 Vragen

Beste Boppe 1943,
Veelal zijn de cartridges afgeplakt met tape om uitdroging te voorkomen.
Ga je zelf tapen, let dan op, dat er wat lijm achter kan blijven, waardoor de cartridge niet, of niet goed meer werkt.
Stukje keukenpapier met wat wasbenzine en het werkt wel weer.
Indien koel bewaard zal dit niet zo gauw gebeuren.
Veel succes.

er
door erky - May 9, 2011 om 16:05
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Boppe1943,
Mag ik eerst even uitweiden?
In de originele inkt cartridges van HP zitten de spuitmondjes ingebouwd. Bij bijvoorbeeld Canon of Epson zitten de spuitmondjes in de printer en niet in de cartridges. Dus, zie ook de tip van Ron530, kan je de WeCare cartridges maar beperkt gebruiken en is WeCare verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole.

Ik zou wanneer je na vakantie terugkomt en er is een slechte afdruk eerst kiezen voor 'Onderhoud' of de printerassistent. Kies de printer en selecteer onderhoud en vervolgens druk je een A4 af met een overzicht van de spuitmondjes die verstopt zijn. Kies daarna voor reinigen of grondig reinigen (niet elk model heeft deze keuzen). Druk dan weer de pagina voor spuitmondcontrole. Als je dat een keer of drie hebt gedaan zonder verbetering, dan kan je de cartridge van de haperende kleur uit de printer halen en op een tissue zetten die je op een klein oppervlak hebt doordrenkt met alcohol en zet dit niet op een kwetsbare ondergrond. Printerinkt is best agressief.

Als daarna de inkt nog steeds 'verdroogd' overkomt is er meer aan de hand. Of de kwaliteit van WeCare deugt niet, of de afsluiting van de spuitmondjes in de printer is slecht. Als de printer uit staat behoren de spuitmondjes geparkeerd te staan op een 'nattig' stuk vilt.

Overigens kost de reinigingsprocedure wel aardig wat inkt . . .

Succes!
Erky

Als je bij diverse kleuren

pl
door ploeff - May 9, 2011 om 16:09
54 Antwoorden / 2 Vragen

Het advies van @audb is op zich goed, maar er kan een aanvulling bij: idd geen spiritus, wèl water (desnoods voor de veiligheid gedemineraliseerd) met een beetje azijn. Half uurtje laten weken, goed afdrogen met een schoon stukje keukenrol, wc-papier, tissue of microvezeldoekje. Er moeten dan inktvlekken op het papier komen.Anders nòg een uurtje laten staan.
Daarmee kan je vaak oude ingedroogde cartridges weer "aan de praat" krijgen.
WeCare (en alle andere herinkters) testen de "oude" cartridges voordat ze ze hervullen, dus daar zou het probleem niet in moeten liggen.
Kijk eens na of het inktkussentje, waar de printkop op terecht komt wanneer het naar de ruststand gaat, niet over-verzadigd, vervuild of anderszins defect is.
Anders: een inkjetprinter is vaak nauwelijks duurder dan een set nieuwe cartridge(s). Koop dan desnoods een nieuwe - dat gaat zeer tegen mijn principe in, maar is soms toch wel verstandiger.
Let bij de keuze van die nieuwe printer dan vooral op de inktprijs/de inktverbruikskosten. Dat kan behoorlijk schelen.
De Consumentenbond had onlangs een vergelijkende test waarin m.n. op dat punt gelet werd. Ik meen dat een Brother Inkjet voor € 49,- er als goedkoopste qua inktkosten uit kwam. Je moet wel lid van de bond zijn om bij die test te komen. Wellicht een familielid of buurman?

pl
door ploeff - May 9, 2011 om 16:13
54 Antwoorden / 2 Vragen

Ik lees net wat @erky schrijft - gelijktijdig met mij.
Maar NEEN! - geen spiritus gebruiken en ook geen (medicinale) alcohol.
Water (aquadest) met wat azijn-niets anders.

cabai
door cabai - May 9, 2011 om 16:29
16 Antwoorden / 4 Vragen

Je zou kunnen overwegen om een CARTCLIP (transport / bewaarclip) te kopen. En koop voortaan beter een originele HP cartrige deze kan je 6x maal navullen. Er is genoeg informatie op internet hoe je dit moet doen. Kijk op www.stealx.nl (inkt en navultoebehoren) of een ander website. succes ermee.

tenormin
door tenormin - May 9, 2011 om 16:41
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Boppe1943, de pest is dat goede cartridges duur zijn. We Care vind ik persoonlijk niet fijn, maar dat je éénmaal per week minimaal moet printen is lariekoek. Ik heb alle types wel gehad en hou me (toch) maar bij Epson. Heb ze in Engeland besteld en heb voorraadje want printer geeft al snel aan dat hij leeg is (de Epson portemonnee zal hij bedoelen) maar dan gaat het nog tijden mee. Ik hou ze op koele plek (de ongebruikte dan en is houdbaar tot november 2012). Ze drogen niet op wat bij mij We Care en Bruna cartridges wél doen. Mijn printer heeft zelfreiniger en ik laat dat programma 1 x per week lopen, tot nu toe gaat dit prima (wedden dat het nu fout gaat?).

fl
door flamingo3000 - May 9, 2011 om 20:17
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik print weinig. Ik heb vorig jaar een nieuwe, originele HP-cartridge gekocht & zelfs die is ook die uitgedroogd (heeft altijd in printer gezeten) & dus nutteloos. Ik ken anderen die dit ook hebben. De vlieger dat alleen hervulde cartridges uitdrogen gaat dus niet op.

fl
door flamingo3000 - May 9, 2011 om 20:19
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie een wat raar lopende zin, ff opnieuw:

Ik print weinig. Ik heb vorig jaar een nieuwe, originele HP-cartridge gekocht & zelfs die is ook uitgedroogd (heeft altijd in printer gezeten) & nu dus nutteloos. Ik ken anderen die dit ook hebben. De vlieger dat alleen hervulde cartridges uitdrogen gaat dus niet op.

kl
door klusman - May 10, 2011 om 11:39
91 Antwoorden / 9 Vragen

Een HP-fan ben ik niet, want ik vind de cartridges ontzettend prijzig.
Echter: ik print heel weinig (ca. 100 a4 per jaar).
De laatste cartridge heb ik ca. 5 jaar mee gedaan (niet uitgedroogd).
Van de hp-cartridge die ik nu gebruik is de houdbaarheidsdatum nu ca. 6 jaar verstreken (gelijk gekocht met de andere) en hij doet het nog steeds.

sp
door spikkel - May 10, 2011 om 20:16
148 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vul mijn HP cartridges altijd na. Hierdoor lopen de nieuwe over datum. Eigenlijk is er nog nooit eentje ingegaan die niet over datum was. Ik bewaar nieuwe cartridges op een vrij warme plaats, koele plaatsen heb ik hier niet zoveel.

Ik woon in klein huis met veel ramen op het zuiden. Als de zon schijnt zet ik alle lamellen open om energie te besparen. Nadeel is wel dat mijn printer dan in de zon staat. Op die plaats wordt het in not-time meer dan 30 graden. Momenteel heb ik nog een oude printer waarvan ik de cartridges aan het opmaken ben, daarna gaat ie weg.

De combinatie van niet vaak genoeg een printje maken (dan heb ik het niet over een week maar over 2 maanden) en dat ie in de zon staat vereist zo nu en dan een grondige reiniging. Daarna doet ie het gewoon weer.

Ik denk dat het aan WeCare cartridge ligt. Koop een HP cartridge en vul hem na. Het is eenvoudiger dan je denkt.

pa
door pampie - May 11, 2011 om 16:12
23 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Boppe1943,

Als ik voor lange tijd weg ben, haal ik de cartridges uit de printer doe er beschermkapjes op (gekocht bij de inktvuller) en in plastic zakjes.
En dan komt het; dan in de groentenla van de koelkast. Jaren geleden is me dat al geadviseerd door een verkoper.
Het heeft tot nu toe altijd gewerkt, zelfs enige maanden lang.
Misschien ook iets voor u?

Succes ermee!

boppe1943
door boppe1943 - Jul 6, 2011 om 16:43
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Hartelijk dank voor alle tips.

Kort na het lezen van de eerste reakties ben ik op langdurig familiebezoek geweest. Helaas had ik de beschermbeugel van de cartridge niet meer. Ik heb toen het advies opgevolgd plakband te gebruiken. Vervolgens heb ik de cartridge op een koele plaats bewaard. Pas vandaag hoefde ik voor het eerst te printen. Toen heb ik ook alle latere reakties gelezen. Plakband verwijderd, schoongemaakt met wasbenzine, cartridge teruggeplaatst in de printer en.... EUREKA. Hij doet 't!

Inderdaad zijn de cartridges van HP duur, hoewel de printer voordelig was. Bij een eventuele volgende aankoop zal ik zeker niet alleen naar de prijs van de printer kijken, maar ook naar die van de cartridges. Maar voorloig kan ik weer even vooruit.

Vriendelijke groet. Boppe.

li
door lizmol - Jul 6, 2011 om 17:10
61 Antwoorden / 5 Vragen

Ik had eens bij Viking Direct imitatie HP cartridge gekocht, de ene deed het niet, kwam geen inkt uit, toen heb ik gebelt, de juffrouw zei: doe een beetje heet water op een theeschoteltje en zet het inktstukje van je cartridge daar even op, en ja hoor, toen deed hij het weer.

Maar kortgeleden kocht ik imitatie bij Kruidvat 2 stuks, de eerste deed het prima, maar de tweede stotterd, dus dan weer wel een stukje en dan weer niet. Bij deze hielp het waterbadje niet of nauwelijks.