ok
door oki Jul 9, 2008 om 19:22
Computers & telefonie

Hoe een link te maken met het woord 'hier'?

Regelmatig zie ik een link naar een internetpagina met het woord 'hier'. Door daarop te klikken kom je dan op een bepaalde site. Wie kan me uileggen hoe zo'n link te maken?

13352 29 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Oki,

een manier is:

de gegevens in de adresbalk (bovenaan) van bedoelde site kopieren naar een worddocument.

Vervolgens gaat u aan het eind van die regel staan en geeft u een 'enter'. Als het goed is, wordt die regel blauw (of een andere kleur) en is de link al gemaakt.

Dan veranderd u die regel in alleen het woordje 'hier'. Die regel moet wel verkleurd blijven.  U gaat bijv. ergens in die regel staan en typt het woordje 'hier', de rest haalt u weg, met behulp van de 'del'-knop of de 'backspace'-knop.

Indien u het goed gedaan heeft, gaat u met de muisaanwijzer op die verkleurde regel staan en ziet u in een apart vakje de oorspronkelijke websitegegevens staan.

Vervolgens kopieert u dat woordje naar deze site (als antwoord of reactie) en voila..... de link is gemaakt.

Ook kunt u die regel nog accentueren door er met de muis over heen te slepen (linkermuisknop ingedrukt houden) en de lettertype en grootte te veranderen in Verdana, 7,5 punt (let wel: 7 koma 5 en niet 7 punt 5). Dit is hier de gebruikelijk lettertype en grootte. Die 7,5 kunt u gewoon intypen, daar deze niet in het rijtje staat.

Mogelijk kan het ook nog makkelijker, maar dan leest u dit wel.

Succes, gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hoi Ton,

gelijk gepost......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read en Hutch, Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden, vooral dat van Read is zeer helder en informatief. Ik ga het zeker proberen zo, mocht het niet lukken kan ik nog toelichting vragen. Nu allen nog even dit: open een 'worddocument' bedoel je daarmee de tekst die je aan het tikken bent?

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, inmiddels word-document gevonden, dus wat te snel gevraagd. Nogmaals dank voor jullie prima antwoorden!

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Oki,

E.e.a. kan ook zonde gebruik te maken van Word:

Zoek de site waarnaar je wilt linken in bijvoorbeeld Google. Selectreen en kopieer die gevonden link direct hier in je tekst. Voorbeeld:

Google eens "Kassa" en kopiëer deze link:

Vara Kassa-online

Volg dan de instructies van Hutch en vul ergens in de link het woordje HIER:

Vara HIERKassa-online

Haal daarna met Backspace/Delete de overbodige letters weg:

HIER

En voilà!

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jul 9, 2008 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Brynnar,

Ga ik zeker proberen, want waarschijnlijk minder omwegen, dus wat sneller! Hartelijk dank voor je tip!

ve
door verwijderd - Jul 10, 2008 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik tegenwoordig vaak twee vensters met Firefox (het werkt niet met IE). In het eerste venster staat de pagina waarop ik de vraag bij Kassa beantwoordt.
In het tweede venster staat de website die aangeduid gaat worden met bijvoorbeeld het woord HIER.

Procedure:
Sleep uit het tweede venster het pictogram, dat vooraan in het adres-vak van Firefox staat, naar de juiste plek in het Kassa-antwoord-vak in het eerste venster.
Het adres van de website staat nu als een blauw of paars gekleurde link in het antwoord. Je kunt dit adres, voordat je op antwoord geven klikt, naar believen veranderen in elke willekeurige tekst, zoals HIER

GSM

ve
door verwijderd - Jul 10, 2008 om 15:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste GSM,

Zeker zinnig antwoord voor firefoxgebruikers! Als IE-er kan ik iets met de andere info. Groet, Oki

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag oki,

selecteer een adres bijvoorbeeld: www.startpagina.nl (ga met het pijtje er op staan en klik met de linker muisknop erop)

kopieer dat adres (ga met het pijtje er op staan en klik met je rechter muisknop er op)

(klik dan op kopieren)

open een word documentje

plak dat adres in het word document (rechter muisknop gebruiken)

ga met je cursor precies achter het adres staan en voer een harde return uit (dat wil zeggen: je drukt op enter) Vervolgens zie je dat het adres dan blauw is geworden en met een blauwe lijn is onderstreept.

Vervolgens selecteer je dat adres en tik daar dan het woordje "hier".

Sla dat worddocument op (bijvoorbeeld in de map adressen) Dit is belangrijk omdat je dan de volgende keer indien van toepassing hetzelfde adres weer kunt gebruiken.

Wil je nu dat adres/link gebruiken in je post, dan ga je als volgt te werk:

begin met het schrijven van je post

ga, op het moment dat je het adres (de link) nodig hebt naar het betreffende word document

selecteer het adres/link (ga precies achter de link staan en druk op de linker muisknop die je tegelijkertijd naar rechts over de link sleept)

kopieer het adres/link

ga terug naar je post

plak (zet de cursor op de plek waar de link moet komen en klik rechts en dan plakken) Je ziet onmiddellijk dat het adres als link goed is omdat het adres in je postveld ook blauw en onderstreept verschijnt)

en ga verder met het schrijven van je post.

Sukses, groeten, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste Read, of wie het weet..

Vandaag, met je aanwijzingen geprobeerd een hier link te maken. Dit lukte niet helemaal. Tot en met kopieëren en plakken op een documentpagina gaat ales oké, echter na de harde return verschijnt de url niet onderstreept en in een andere kleur. Heeft dit met m'n pc instellingen te maken of iets anders? Graag advies a.u.b.

vriendelijke groet, Oki

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag oki,

Dat snap ik dus niet. Als je het adres plakt in een word document, dan staat in principe de cursor al achter het gekopieerde adres. Geef je dan een harde return (ENTER) dan zou in principe het adres blauw gekleurd en onderlijnd moeten zijn in microsoft word). Als dat niet het geval is, dan begrijp ik dat niet. Je moet weten dat ik ook maar een echte leek ben op computergebied. Wellicht dat een andere "expert" dat dan wel weet.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hier  vind je het antwoord dat je nodig hebt.. Het is alleen in het engels.. Korte samenvatting in nederlands:

* Kopieer de link ( adres selecteren, Ctrl-C ) van de pagina die je wil linken

* Typ woord dat je wilt hebben ( bijv. hier )
* Selecteer het woord ( ga met je muis er overheen terwijl je linkerknop houdt ingedrukt )

* Menubalk:  invoegen -> Hyperlink

* Kopieer het adres in de adresbalk

* Klik op OK

Gr. Phinder

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Read,

klopt, de cursor staat dan achter de url, maar geen onderstreepte en gekleurde url na enter indrukken..

Wellicht weet 1 van de andere bezoekers hoe verder. Dank voor je reaktie, mooi weekend!

Vriendelijke groet, Oki

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Okay Hutch, ik blijf proberen! als het goed is werk deze link:

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hutch, of wie het weet!

'Indien u het goed gedaan heeft, gaat u met de muisaanwijzer op die verkleurde regel staan en ziet u in een apart vakje de oorspronkelijke websitegegevens staan.'

 Tot hier lukt het nu, d.w.z. in een gekopieerde, onderlijnde url  hier tikken, overige letters weghalen. Moet ik- zie boven- de hele url, inclusief hier laten staan? want met alleen het woordje hier (verkleurd en onderlijnd) lukt het niet.

 Vriendelijke groet Oki

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mogelijk heb je Word niet op de computer staan bekijk het dan vanuit een andere hoek.

Kopieer de volgende regel in zijn geheel in het kladblok:

<a href="http://kassa.vara.nl/portal?">Hier Kassa</a>

Geef dit tekstbestandje de naam  link.htm  en sla dit ergens op waar je dit makkelijk kunt terug vinden.
Als je daar nu op klikt dan opent deze zich in je browser en zie je het de woordjes Hier Kassa staan.
Dat is nu je link en als je deze in zijn geheel selecteert dan kan je de link hier weer plakken.

Wil je een ander url-adres in de link zetten dan klik je weer op deze link.htm en als hij geopend is dan klik je met de rechtmuisknop ergens in het veld en kies je de optie 'Bron weergeven' in het menuutje.
Verander de vetgedrukte tekst in wat jij wilt: http://www.buienradar.nl en Hier kassa verander je in Buienradar
De rest van de tekentjes laten staan.

Sluit het venster en er wordt gevraagd om op te slaan zeg dan ja.

Open de link weer en je hebt een nieuwe gemaakt, enz. enz.

Succes, Rebel

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Rebel,

Ja, dit werkt, iets dat het doet! Dank voor je tip. Hiermee ben ik echter nog niet bij de oplossing hoe een link met hier te maken.

Misschien te ingewikkeld om via internet uit te leggen..

Groet, Oki

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kopieer nu deze regel in zijn geheel en vervang de ander, hier zit iets mee in, een fontje de juiste grote en hij opent in een nieuw scherm.

<font face="Arial"><b><font size=-2>
<a href="http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&qid=396181&cat=29695"
target="_blank">hier</a></b></font>

Je weet nu wat de bedoeling is en ook hier weer alleen de vetgedrukte tekst is te vervangen.

Als je met de tekst hier hier bedoelt dan staat dit nu in deze regel weergegeven.

Groet, Rebel

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rebel,

Dank voor je volgende tip, maar die werkt weer niet. Ik wil leren hoe je een link maakt met het woord hier. (Als ik je aanwijzingen volg krijg ik een link van een paar regels, die bovendien niet werkt.) Zoals je zelf deed in je laatste bericht. Read en Hutch hebben het bijna goed uitgelegd, maar niet precies genoeg: of het is te ingewikkeld, of het ligt aan mij. Ik laat het nu even rusten.

Groet, Oki

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals dag oki,

Open eens een leeg word document

en

tik/schrijf daarin:  www.startpagina.nl

Druk vervolgens op ENTER

Wat gebeurt er dan met die regel?

Laat me dat nog even weten.

Groetjes, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

okay Read,

Die url op een documentpagina getikt, daarna op enter gedrukt, die url blijft zoals die was -geen kleurverandering, geen onderlijning- en de cursor staat aan het begin van een nieuwe regel.

Hartelijk dank voor je moeite en uitleg, hopelijk kunen anderen er iets mee. Het is geen ramp dat het niet lukt. Alternatief blijft een hele url kopieéren en plakken in een tekst.

Ik zal het wel eens vragen aan een wizkid of in de bieb. Nogmaals dank!, groet Oki

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Misschein staat moet u het eens proberen met op de SPATIEBALK te drukken als u achter de URL staat. Dit zegt WORD help erover.

Hyperlinks maken

Alles verbergen

Er wordt door Microsoft Office Word een hyperlink voor u gemaakt wanneer u op de toets ENTER of de SPATIEBALK drukt nadat u het adres van een bestaande webpagina hebt getypt, zoals www.buienradar.nl

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Heel gemeen van me, maar ik ben "blij" te lezen dat ik niet de enige ben, waarbij het linken niet wil lukken. Op deze site is het mij al 'n paar keer uitgelegd over het hòe en wàt en ik heb ècht alles gedaan wat geschreven was, maar het wil niet, ik heb precies hetzelfde "probleem" als Oki.

Volgens mij lukt het niet met alleen 't Kladblok of Wordpad (enter betekent gewoon de volgende regel en de spatiebalk werkt ook niet als 'n "harde return").

Ik blijf deze vraag dan ook met grote belangstelling volgen en wens Oki veel succes ,

groeten, M.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag oki,

Zoals collega poltol terecht opmerkt kun je zowel enter als de spatiebalk gebruiken. Ik vermoed dat je een Word versie hebt van voor 1997. Bij het programma "Microsoft Word for Windows "97 werkt deze procedure wel. Het kan naar mijn mening ook liggen aan de instelling op het tabblad van de "Snelkoppeling", daar moet staan: Files\Microsoft Office\Office\Winword.EXE"

Die gegevens kun je vinden als je via Start met rechts klikt op het programma Word en de tabbladen Algemeen en Snelkoppeling opent.

Wat ik wel heel erg jammer en raar vind, is, dat sommige experts hier niet op jou probleem reageren (maar waarschijnlijk wél meelezen) en een klojo zoals ik op computergebied maar wat laten aanmodderen. Maar, het is niet anders.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,

Waarschijnlijk heb ik 'word' niet op m'n pc, en lukt het daarom niet. Pogingen deed ik op een documentblad van wordpad, versie 6.0 van 2007. Blij met de solidariteit van .. die het ook niet lukt, ook blij met je pogingen tot een oplossing te komen. Inmiddels heb ik deze vraag ook elders gesteld, dus wie weet.. ik geef het niet zomaar op!

Zal ook nog eens de tips van rebel bekijken, maar nu even niet.

Vriendelijke groet, Oki

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hmm, nu dacht ik, geen expert zijnde, toch een redelijke oplossing gegeven te hebben en eentje die wel degelijk werkt.

Maar ja, . . . .

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rebellier,

Nu even niet, zodra hier lukt laat ik het weten!

Vriendelijke groet, Oki

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor de mensen die wel met Word werken is het allemaal zo eenvoudig, alleen je moet het even weten, bij deze:

Als je in IExplorer een Website open hebt staan waarvan je graag een link wilt hebben dan sluit je deze even niet af. Open Word en kies in de Standaard werkbalk het tekentje met de tekst: 'Hyperlink invoegen'
Het sjabloon Hyperlink invoegen ploft op je scherm, staan laten en schakel even terug naar je website zodat je deze ziet en dan weer terug naar Word.

Et Voilà, je hyperlink is al gemaakt, druk op OK
Verander eventueel de tekst zoals naar deze vraag
Kopieer, in zijn geheel, de link en plak hem hier.

Succes, Rebel

ve
door verwijderd - Jul 14, 2008 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rebellier,

Meer pogingen vanmiddag met je 2e regel -dus inclusief hier gedaan. Je aanwijzigingen opgevolgd, de regel na wordpad via mail naar mezelf verzonden. Vanaf http t.m. 29695 is ie dan verkleurd en onderstreept, niet het woord hier. Wanneer ik op die link klik krijg ik een witte pagina met in het nederlands of engels- want meerdere sites geprobeerd- the page cannot be found error nr. 404

Misschien kan het gewoon niet zonder 'word', ben ik hiervoor te dom of zie jij nog een oplossing??