jokesk
door jokesk Jan 24, 2013 om 15:21
Computers & telefonie

Hoe vaak kun je een eboek overzetten?

Hallo,
Met plezier lees ik mijn boeken met de ereader van Sony.
Nu zet ik, voor alllezekerheid, de boeken ook op mijn laptop of externe schijf, zodat de boeken, bij een kapot eboek, niet verloren gaan.
Aangezien we de zelfde smaak van boeken hebben leest manlief ook graag mijn boeken op zijn e-reader.
Nu las ik dat de boeken, die ik heb aangeschaft, niet bij anderen op een laptop of ereader moet zetten omdat er een beperking is van het opnieuw opslaan op een andere pc of ereader.
Is er een mogelijkheid om de beperking te omzeilen?
Mocht er bij mijn pc en ereader iets helemaal fout gaan ben ik de dupe.
Ik loop dan dus de kans dat mijn boeken niet meer op een nieuwe pc of ereader kunt downloaden.
Echt gek want een gewoon boek kun je toch ook vele malen opniew lezen?

8162 11 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 24, 2013 om 16:24
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb laatst +1000 e-boeken gekregen op een stick, en op de computer in het programma Calibre gezet. Ik heb ook een Sony e-reader.
Inmiddels is die stick de familie- en vriendenkring door geweest en ook bij veel collega's, maar iedereen heeft de boeken kunnen gebruiken. Ik krijg ook regelmatig van iemand een boek op stick "dat ik echt eens moet lezen", en ook dat werkt prima.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2013 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u het gewoon weleens geprobeerd met die gekochte boeken? Gewoon doen.

freya
door freya - Jan 24, 2013 om 16:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo jokesk,

Het hangt er inderdaad vanaf wáár je die boeken vandaan hebt. Soms wordt er gebruik gemaakt van een DRM beveiliging en dan lukt kopiëren niet. Maar het is gewoon een kwestie van proberen. Als het kopiëren één keer lukt, maakt het niet meer uit hoe vaak je het kopieert.

m.vr.gr. Freya

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2013 om 18:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op donderdag 24 jan 2013, 16:24]Ik heb laatst +1000 e-boeken gekregen op een stick, en op de computer in het programma Calibre gezet. Ik heb ook een Sony e-reader.
Inmiddels is die stick de familie- en vriendenkring door geweest en ook bij veel collega's, maar iedereen heeft de boeken kunnen gebruiken. Ik krijg ook regelmatig van iemand een boek op stick "dat ik echt eens moet lezen", en ook dat werkt prima.
Dat betreft dan of boeken waar geen rechten meer op zitten of boeken waarvan de kopieer beveiliging is verwijderd. TS heeft het volgens mij over legaal aangeschafte boeken.
Dus ongetwijfeld met een beveiliging er op (inderdaad DRM zoals Freya aangeeft). De manier om dat dus te omzeilen is de beveiliging er af halen (Google op 'DRM verwijderen'). Voor zover ik weet is dat wel illegaal.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 24, 2013 om 19:43
330 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 24 jan 2013, 18:36]
Dat betreft dan of boeken waar geen rechten meer op zitten of boeken waarvan de kopieer beveiliging is verwijderd. TS heeft het volgens mij over legaal aangeschafte boeken.
Dus ongetwijfeld met een beveiliging er op (inderdaad DRM zoals Freya aangeeft). De manier om dat dus te omzeilen is de beveiliging er af halen (Google op 'DRM verwijderen'). Voor zover ik weet is dat wel illegaal.

Diumenge, dat kan best. Ik ben niet zo technisch, maar via de verkenner welk boek dan ook van m'n stick naar Calibre slepen en vandaar naar E-reader, lukt me nog net. Ook als iemand me een boek aanraadt en me dat op stick geeft, werkt het. Ik weet zeker dat er legale boeken bijzaten, en heb nog nooit een foutmelding gehad. Misschien geluk gehad dan..............

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2013 om 19:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@GerdaMarijke. Hoe weet je zeker weet dat er legale boeken bij zaten? Als het recente boeken waren, zijn het op zeker e-boeken waar de beveiliging van af is gehaald. Ik heb daar verder geen oordeel over overigens, ik heb zelf ook van dat soort e-boeken. Ik wil alleen maar aangeven dat jouw situatie vermoedelijk niet vergelijkbaar is met die van TS.

zw
door zwaardvis - Jan 24, 2013 om 20:37
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Legale boeken met Adobe DRM kun je 6x op apparaten zetten en decoderen. Daarna blokkeert de decodering en kun je bij Adobe ontheffing gaan bepleiten. Gekraakte boeken zonder beveiliging kun je onbeperkt kopieren en lezen. Conclusie.......

jokesk
door jokesk - Jan 24, 2013 om 21:39
50 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=diumenge schreef op donderdag 24 jan 2013, 18:36][quote=gerdamarijke schreef op donderdag 24 jan 2013, 16:24]Ik heb laatst +1000 e-boeken gekregen op een stick, en op de computer in het programma Calibre gezet. Ik heb ook een Sony e-reader.
Inmiddels is die stick de familie- en vriendenkring door geweest en ook bij veel collega's, maar iedereen heeft de boeken kunnen gebruiken. Ik krijg ook regelmatig van iemand een boek op stick "dat ik echt eens moet lezen", en ook dat werkt prima.
Dat betreft dan of boeken waar geen rechten meer op zitten of boeken waarvan de kopieer beveiliging is verwijderd. TS heeft het volgens mij over legaal aangeschafte boeken.
Dus ongetwijfeld met een beveiliging er op (inderdaad DRM zoals Freya aangeeft). De manier om dat dus te omzeilen is de beveiliging er af halen (Google op 'DRM verwijderen'). Voor zover ik weet is dat wel illegaal.

jokesk
door jokesk - Jan 24, 2013 om 21:46
50 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn man heeft al geprobeerd het DRM (via Google) te omzeilen dat maar gaf telkens storings en foutmeldingen.

Ik hoop dat er hier nog wat meer goede tips komen en hoop daar wat meer te kunnen doen.
Bij BOL.com heb ik al een keer een eboek gekocht en ja........... het was, na een paar keer op een andere pc, laptop en externe schijf gezet te hebben niet meer vaker te kopieren.
De beveiliging werkt dus wel degelijk.

ma
door marjoleinm - Jan 25, 2013 om 13:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn tegenwoordig 2 soorten e-boeken te koop, die met een DRM beveiliging en met Watermerk. Kijk even op deze site:

http://www.ereaders.nl/18120901_ebook_nl_verkoopt_ebook_met_watermerk

Daar wordt het uitgelegd.

Vriendelijke groet Marjoleinm

clijnmarijne
door clijnmarijne - Jan 26, 2013 om 14:19
134 Antwoorden / 46 Vragen

Hallo,
ik heb een plugin gezet in Calibre om eventueel de DRM te verwijderen:

http://apprenticealf.wordpress.com/2012/09/10/drm-removal-tools-for-ebooks/

Werkt heel goed. Is/was wel illegaal maar de DRM-beveiliging is alweer achterhaald..

Succes ermee,
clijnmarijne