le
door leoentonny Jun 7, 2014 om 22:11
Computers & telefonie

Internetsnelheid

Ik gebruik mijn PC hoofdzakelijk voor internetbankieren, berichten ontvangen en verzenden, foto's ontvangen en verzenden en zeer eenvoudig opzoekwerk te verrichten.
Ik heb nu 100MB en vraag mij af of het met minder (goedkoper) kan daar ik geen films en muziek download en ook geen games speel. Wordt mijn computer bij minder MB trager voor mijn gebruik?

1714 27 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jun 7, 2014 om 22:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wat jij opgeeft wat je met je computer en internet doet, kun je voor véél minder uit.
Vertel eens welke abonnementen je provider allemaal heeft en de prijs?

br
door brui0929 - Jun 7, 2014 om 22:50
639 Antwoorden / 10 Vragen

Als u klant bij Ziggo bent zou televisie en internet Z1 genoeg zijn 30Mb download 9Mb upload.

aurora1
door aurora1 - Jun 7, 2014 om 22:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met tot 10 Mb/s kun je dat alles doen en tevens bijv. video bekijken.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 8, 2014 om 00:29
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alleen de update van microsoft kunnen wat langer gaan duren als ze groot zijn, maar voor de rest hoe u de computer gebruik zal het echt niet veel uit maken.

alfatrion
door alfatrion - Jun 8, 2014 om 00:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen

100 MB? Bedoelt u 100 Mbps? (B = byte & b = bit) Dit is de standaard verbindingssnelheid van netwerk aansluitingen. Uw internet abonnement zal waarschijnlijk lager liggen.

Uw computer wordt niet trager door een tragere internet abonnement. Alles waarvoor u het internet gebruikt zal wel langer duren. Maar dit hoeft voor de gebruikerservaring niet nadelig te zijn. Voor zo iets als het surfen op internet is de laagste ADSL doorgaans voldoende.

edrick3
door edrick3 - Jun 8, 2014 om 09:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo leoentonny,

.....Ik heb nu 100MB en vraag mij af of het met minder (goedkoper) kan ....
Ja, dat kan inderdaad toe met minder=goedkoper.
Het downloaden/uploaden van foto's zal wat langer duren, maar dat is niet onoverkomelijk.

Met vr.gr.

ro
door ron530 - Jun 8, 2014 om 10:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Met 100Mb snelheid zit u bij een kabelaar of glasvezel aanbieder. U kunt de internetsnelheid downgraden maar de provider brengt daar wel kosten voor in rekening. De kostenbesparing op jaarbasis is niet bijster hoog, als u aan deze snelheid gewend bent gaat een lagere snelheid zeker irritatie opwekken.

boppe1943
door boppe1943 - Jun 8, 2014 om 10:36
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Volgens de Consumentenbond heb je bij normaal internetgebruik aan 20 Mbit/s voldoende. Maar wat is tegenwoordig "normaal internetgebruik"? U doet er zo weinig mee, dat u zelfs met nog minder toe kunt. Dat kan op jaarbasis financieel heel wat uitmaken.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 10:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 10:09] De kostenbesparing op jaarbasis is niet bijster hoog, als u aan deze snelheid gewend bent gaat een lagere snelheid zeker irritatie opwekken.
Onzin.
Met hetgeen TS opgeeft te doen met zijn systeem en internetverbinding merkt TS er nauwelijks iets van of er nu 100 of 10 Mbit wordt gebruikt.
Hoge downloadsnelheden zijn alleen maar leuk en lekker als men de hele dag aan nieuwsgroepen ligt te lurken en dat soort dingen.
Men heeft dan een snelle verbinding met een nieuwsserver.
Het bekort alleen de tijd van het "online zijn" bij downloaden, maar surft men gewoon en doet men kleine dingetjes dan kan men met veel minder af.
Surft men gewoon, dan is men afhankelijk van heel veel andere dingen dan alleen een snelle verbinding met een server.
Men is afhankelijk van allerlei verbindingen met site's waar het druk(ker) kan zijn, van uploadsnelheden van de site's die men bezoekt, legio oorzaken.
Ik spreek uit ervaring, ik ben in een grijs verleden ooit begonnen met een 65Kbit verbinding en heb nu een 20/20Mbit verbinding (de goedkoopste die er was), en heb alle tussenliggende snelheden al mee mogen maken.

Dat de kostenbesparing op jaarbasis bij een lager abonnement ook niet bijster hoog is, is ook onzin natuurlijk.
Geheel afhankelijk van het pakket wat de TS heeft, kan dat op jaarbasis flink wat opleveren, maar dat kun je zelf ook bekijken als je eerst eens wat huiswerk doet.

ro
door ron530 - Jun 8, 2014 om 10:52
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De consumentenbond is niet objectief, internet wordt voor meer gebruikt dan alleen een pc. Smart tv's, de huidige dvd spelers, gsm's, tabs en zomeer maken allemaal gebruik van het internet. Aan 20Mb kom je wel te kort. Een alles in een pakket van een ADSL provider is al helemaal een crime want om het signaal in stand te houden blijft er qua snelheid niets meer over.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 12:13
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 10:52]De consumentenbond is niet objectief, internet wordt voor meer gebruikt dan alleen een pc. Smart tv's, de huidige dvd spelers, gsm's, tabs en zomeer maken allemaal gebruik van het internet. Aan 20Mb kom je wel te kort. Een alles in een pakket van een ADSL provider is al helemaal een crime want om het signaal in stand te houden blijft er qua snelheid niets meer over.
Wow..
"De Consumentenbond niet objectief."
Waar zijn de feitelijke bewijzen van jouw bewering?

Je begrijpt van het geheel toch niet zo veel.
TS heeft nu een internetverbinding waar hij 100Mbit van afneemt.
Dat betekent in de praktijk dat er op die verbinding een veel hogere snelheid mogelijk is als de 100Mbit waarop het modem/verbinding wordt afgeknepen door de provider.
Alle andere signalen zoals TV/radio/telefoon staat dus los van wat er aan de eigenlijke kabel/glasvezel snelheid wordt aangeboden en de bandbreedtes van die signalen hebben ook nauwelijks invloed op de internetsnelheid als de daadwerkelijke toevoer zo hoog is. Huiswerk.

Als er met een 28m/m waterleiding een huis wordt binnen gegaan, merkt men het niet aan drukverlies als er ergens in dat huis een wastafelkraan, is een 12m/m aansluiting, wordt open gedraaid.

Je hebt het ook over ADSL.
ADSL en ook ADSL2 en 100mbit internetsnelheid van TS zijn onmogelijke combinaties.
Huiswerk
.

ro
door ron530 - Jun 8, 2014 om 12:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Bij een kabelaar zijn signalen gesplitst in tv en data, hebben geen invloed op de snelheid. ADSL echter deelt de bandbreedte/snelheid op in segmenten. dat wil zeggen hoe meer apparaten van het internet gebruik maken de snelheid navenant afneemt.
Wat de consumentenbond betreft die zijn niet objectief want bij hun draait het om prijs/kwaliteit verhouding. Een waardeloos product kan een hoge notering krijgen omdat het vrijwel niets kost maar wel doet wat het moet doen.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 13:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 12:31]Bij een kabelaar zijn signalen gesplitst in tv en data, hebben geen invloed op de snelheid. ADSL echter deelt de bandbreedte/snelheid op in segmenten. dat wil zeggen hoe meer apparaten van het internet gebruik maken de snelheid navenant afneemt.
Wat de consumentenbond betreft die zijn niet objectief want bij hun draait het om prijs/kwaliteit verhouding. Een waardeloos product kan een hoge notering krijgen omdat het vrijwel niets kost maar wel doet wat het moet doen.

Jij schrijft:
[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 10:52]internet wordt voor meer gebruikt dan alleen een pc. Smart tv's, de huidige dvd spelers, gsm's, tabs en zomeer maken allemaal gebruik van het internet. Aan 20Mb kom je wel te kort.
Ik zeg dat je kolder verkoopt en niet weet waarover je het hebt.
Het aangeboden signaal in het huis bij TS is zo ruim dat TS er geen hinder van ondervind als hij 20Mbit of zelfs minder gaat afnemen en al heeft hij zijn huis vol staan met TV's en allerlei andere zaken die enige bandbreedte vragen, zijn internetsnelheid zal er niet onder lijden, nog een keer, doe je huiswerk of stop met die onzin.

ADSL doet in deze helemaal niet ter zake.
Ik probeer je duidelijk te maken dat een ADSL en ook ADSL2 verbinding met de nu gebruikte internetsnelheid van 100Mbit wat TS aangeeft totaal onmogelijk is, dus waarom je ADSL er bij sleept vat ik niet helemaal

Nog eens de Consumentenbond.
" Wat de consumentenbond betreft die zijn niet objectief want bij hun draait het om prijs/kwaliteit verhouding. Een waardeloos product kan een hoge notering krijgen omdat het vrijwel niets kost maar wel doet wat het moet doen."

Geef nu eens een bron vanwaar iedereen kan lezen dat hetgeen jij roeptoetert op waarheid berust en waar uit blijkt dat hetgeen zij beweren in de diverse uitgebrachte tests op onzin berust.
Kun je dat niet dan moet je zwijgen, je maakt dan niet alleen jezelf belachelijk, het meest kwalijke is, je belastert een organisatie.
Kom dus op met je bewijzen a.u.b.

ro
door ron530 - Jun 8, 2014 om 13:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@gompy2, bedankt voor uw opbouwende kritiek. Ik verkoop kolder omdat ik onwetend ben en mijn dank is daarom ook groot dat u mij daarop gewezen heeft.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 13:53
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 13:33]@gompy2, bedankt voor uw opbouwende kritiek. Ik verkoop kolder omdat ik onwetend ben en mijn dank is daarom ook groot dat u mij daarop gewezen heeft.
Ik wijs je er alleen op dat als je een goed antwoord wilt geven of een goede reactie, en je weet iets niet zeker, je je met de huidige (internet) middelen er heel simpel van kunt vergewissen of het wel klopt wat je beweerd, daar moet iemand die hier komt met een vraag of probleem op aan kunnen.
En dat is het punt, en daar val ik jou, en jou niet alleen, op aan.
Dat maakt ook of je een goede adviseur/adviseuse bent (en die zijn er op dit forum genoeg) of een een persoon die zomaar iets denkt dat het is en die dat dan ook zo nodig moet roeptoeteren.
Mijn bewoording is nogal direct, maar zonder haatdragende bedoeling, tenslotte ken ik je niet eens en kun je in het dagelijkse leven best een TG zijn ( = Toffe Gozer)

ro
door ron530 - Jun 8, 2014 om 14:17
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Nogmaals bedankt, internetsite's zijn altijd objectief en onafhankelijk, ervaring en verhalen van anderen dan weer niet. Heb ik toch weer iets geleerd, alhoewel hoe kan de consumentenbond de meest gammele wasmachine ooit gemaakt tot winnaar maken in een test. maar hiermee wijk ik af van de vraag.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 14:31
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 14:17]Nogmaals bedankt, internetsite's zijn altijd objectief en onafhankelijk, ervaring en verhalen van anderen dan weer niet. Heb ik toch weer iets geleerd, alhoewel hoe kan de consumentenbond de meest gammele wasmachine ooit gemaakt tot winnaar maken in een test. maar hiermee wijk ik af van de vraag.
Informatie inwinnen, dat is wat ik schreef, en er zijn vele site's waar je informatie kunt vinden op allerlei gebied en zeker over het onderwerp hoe een signaal van een TV-Radio-Telefoon-Internet-lijn gemoduleerd en opgebouwd wordt als het bij een afnemer binnenkomt.

Consumentenbond/Wasmachine:
Feiten en bron?

diumenge
door diumenge - Jun 8, 2014 om 16:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik moet gompy2 hier toch gelijk geven, die hoge snelheden zijn alleen nodig als je internet met veel huisgenoten deelt of extreem aan het downloaden bent. Voor het beschreven gebruik is 10MB al voldoende, maar het lijkt om kabel internet te gaan, dus wellicht is 10MB niet mogelijk. Laagste snelheid bij ziggo is bijvoorbeeld 30/3 MB. Ik weet uit eigen ervaring dat dat ruim voldoende is. Ook Netflix in HD doet het prima bij die snelheid.

le
door leoentonny - Jun 8, 2014 om 16:58
11 Antwoorden / 3 Vragen

Er komt bij mij glasvezel binnen en ben geabonneerd op 100Mb/s.
Mijn provider (onsbrabantnet) biedt nu ook 60Mb/s aan en ik ga vlug overstappen.
Het scheelt toch 10 euro per maand. Erg snel verdiend.
Hartelijk dank voor de duidelijke reacties.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 17:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=leoentonny schreef op zondag 8 jun 2014, 16:58]Er komt bij mij glasvezel binnen en ben geabonneerd op 100Mb/s.
Mijn provider (onsbrabantnet) biedt nu ook 60Mb/s aan en ik ga vlug overstappen.
Het scheelt toch 10 euro per maand. Erg snel verdiend.
Hartelijk dank voor de duidelijke reacties.
60/60 Is ruim voldoende ook al heb je een gezin met 12 kinderen... ;-)
Scheelt toch weer per jaar.
Downgraden kost meestal wel wat bij een provider, dit in tegenstelling tot upgraden, dat gaat meestal gratis, het levert ze ook meer geld op.

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2014 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar dacht ik ook aan, kosten bij downgraden en/of als de 1e contracttermijn mogelijk nog niet uitgediend is.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 18:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 8 jun 2014, 16:26]Ook Netflix in HD doet het prima bij die snelheid.
Ruwe berekeningen en waarden
Netflix in HD is +/- 3GB per uur = 3000MB = 0,83 MB per seconde = ruw geschat + overhead een kleine 8Mbit per seconde.
Providers rekenen zoals bekend altijd in Mbits, Mb dus, dat geeft een hoger getal als MB.

forever-nl
door forever-nl - Jun 8, 2014 om 18:26
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik vind het erg vreemd dat u momenteel een 100/100 pakket heeft. Voor uw gebruik is dit totale 'overkill'. Ik zou sowieso ook ADSL overwegen, in plaats van kabel of glasvezel.

Telfort bijvoorbeeld heeft een 8/1 aansluiting voor voor € 18,50 per maand en een 30/3 aansluiting voor € 21,00 per maand.

Met uw gebruik zult u waarschijnlijk niet eens een verschil bemerken als u voor het 8/1 abonnement kiest maar voor enkel € 2,50 extra heeft u alweer een flink snellere 30/3 aansluiting.

Als overstappen naar Telfort (op dit moment) een optie is dan is dat mijn advies.

gompy2
door gompy2 - Jun 8, 2014 om 19:02
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=forever-nl schreef op zondag 8 jun 2014, 18:26]
Als overstappen naar Telfort (op dit moment) een optie is dan is dat mijn advies.
Of dat nu een goed advies is is nog te bezien, moet TS eerst een postcode check doen.
TS zit nu bij een kabelaar, alles in 1 pakket waarschijnlijk.
Telfort is principe een "koperdraadje" aanbieder, er moet eerst gecheckt worden of er wel een redelijk alternatief wordt geboden v.w.b te behalen bandbreedte/downloadsnelheid met wat ie nu heeft en wat er überhaupt mogelijk is.

zoekster
door zoekster - Jun 8, 2014 om 19:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

ADSL is niet voor iedereen aan te raden, hangt er maar helemaal vanaf hoe ver je van de centrale afzit. Bij ADSL wordt je tenslotte geen garantie gegeven of die snelheid ook wordt behaald. Dat moet je wel eerst uitvissen voor je daar aan begint.

Downgraden is niet altijd duurder. Bij UPC mag het ten alle tijden zonder kosten, wel gaat er dan een nieuw jaarcontract in. Als je daar een ander modem of mediabox voor nodig hebt, moet je wel weer apparatuurkosten voor betalen, dus daar kan dan nog wel een addertje onder het gras zitten.

U moet dus wel even goed uitzoeken of en wat voor kosten er aan zitten om te downgraden. Het beste kunt u dat vragen via de mail, als u dan antwoord krijgt dan heeft u bewijs van een of andere belofte.
Aan de telefoon kunnen ze van alles beweren, blijkt het later toch anders te zitten dan weten ze ineens van niets meer.

zoekster
door zoekster - Jun 8, 2014 om 19:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er vanuitgaande dat u een alles in 1 pakket heeft: Ik vraag me wel af of u uw eerste contractsduur van uw contract heeft uitgezeten. Want ik zie dat u de eerste 6 maanden 10 euro korting krijgt op uw 55 euro abo, wat na 6 maanden dus 65 euro wordt.
Die korting geldt natuurlijk alleen maar als u de contractsduur uitzit.

En ook zult u waarschijnlijk die eerste zes maanden korting niet krijgen bij het goedkopere alles in 1 pakket waar u naartoe wilt. Ook krijgt u een andere HD ontvanger, een veel goedkopere. Waarom is me een raadsel want u kunt met beiden precies hetzelfde doen. Tevens is het de vraag of deze HD ontvanger dan gratis is bij de overstap.

Met andere woorden, nog veel haken en ogen aan de overstap. Dus goed informeren voordat u de overstap maakt, als het al kan. Anders schiet u er niets mee op.

alfatrion
door alfatrion - Jun 8, 2014 om 20:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 10:52]De (...), internet wordt voor meer gebruikt dan alleen een pc. Smart tv's, de huidige dvd spelers, gsm's, tabs en zomeer maken allemaal gebruik van het internet. Aan 20Mb kom je wel te kort.
Dat hangt er maar helemaal van af hoe intensief dat wordt gebruikt. De smart televisie zou bijvoorbeeld alleen gebruik kunnen worden wanneer de computer niet gebruikt wordt en visa versa.

[quote=ron530 schreef op zondag 8 jun 2014, 12:31]Wat de consumentenbond betreft die zijn niet objectief want bij hun draait het om prijs/kwaliteit verhouding.
Dat is een subjectief oordeel. ;) De prijs/kwaliteit verhouding kun je anders prima objectief vaststellen. Dat is gewoon een kwestie van kijken naar wat kost het en wat levert het op. Dat jij dit geen goede maatstaf vindt betekent niet dat de consumentenbond niet objectief zou zijn.

Ik vindt het niet meer dan terecht dat een product dat weinig kost en daarvoor veel relatief teruggeeft een hogere score krijgt dan een product dat veel kost en daarvoor relatief weinig terug geeft. Ook al heeft dat eerste product niet alle functies heeft die jij wilt hebben en het tweede product dit wel doet.