mi
door michel-kls Sep 13, 2011 om 12:44
Computers & telefonie

Iphone ingevorderd, wat nu?

deze week ontving ik bericht van de politie dat mijn iphone van heling afkomstig zou zijn.
ik heb deze legaal gekocht online bij dutchfone.nl 5 maanden geleden.
over 2 dagen komen ze hem in beslag nemen en mij verhoren.
ik heb geprobeerd contact te zoeken met dutchfone maar hier is niemand thuis.
wat kan ik nu doen?
volgens een online rechtswinkel mag de politie het toestel invordenen en krijg je hem niet weer als gebleken is dat het toestel van heling afkomstig is......maar dit zal wel zo zijn , anders kwamen ze niet bij me in 1e instantie....dus ik kan fluiten naar mijn 600,- euro kostende toestel?

3898 25 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 13, 2011 om 12:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heb je een rekening voor de iphone? Is de prijs, die je betaald hebt een reële prijs of veel te goedkoop in verhouding tot het normale handelsverkeer? Heb je een bewijs van betaling?

Vladja

birdies
door birdies - Sep 13, 2011 om 12:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........dus ik kan fluiten naar mijn 600,- euro kostende toestel.......... Je geld of een vervangende I-phone zul je terug moeten vorderen van Dutchfone.

mi
door michel-kls - Sep 13, 2011 om 12:57
4 Antwoorden / 1 Vragen

alvast dank voor jullie snelle reactie.

ik heb 595 betaald voor deze telefoon , dus conform de normale prijs en ik heb betaling bewijzen en email bevestigingen van bestelling etc.....

een nota moet je via de mail vragen, maar aangezien ze nergens op reageren krijg ik die dus niet.

daarom zie ik het zwaar in om via een aangetekende brief o.i.d mijn geld terug te krijgen of een nieuwe telefoon.

als blijkt dat die telefoon via duistere praktijken ingekocht is, dan neem ik aan dat dit bedrijf niet lang meer zal bestaan.....

birdies
door birdies - Sep 13, 2011 om 13:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bij de KvK staan ze geregistreerd als DutchFone t.h.o.d.n. LiRa; ik vermoed dat t.h.o.d.n. staat voor terzake handelend onder de naam?

Je kunt voor een paar centen meer gegevens opvragen bij de KvK *klik*

hu
door hugo909 - Sep 13, 2011 om 13:31
7 Antwoorden / 0 Vragen

Jij hebt volledig ter goeder trouw gehandeld, én hebt een prijs betaald die marktconform is bij een officiële (online)winkel. Als blijkt dat de telefoon uit diefstal afkomstig is kan jou niets verweten worden, maar ben ook jij slachtoffer. Ik zou in dat geval direct aangifte doen, en je geld proberen terug te krijgen. Aangezien de website nog in de lucht is zou het om een misverstand kunnen gaan.

Ik denk in elk geval iet dat jij je zorgen hoeft te maken over vervolging oid, maar misschien wel over het terug krijgen van je geld/een Iphone.

freya
door freya - Sep 13, 2011 om 13:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo michel-kls,

Een prijs van €595 is niet extreem laag, dus ook niet echt een aanwijzing dat er ies mis zou zijn met die iPhone. Ik heb die toko een mailtje gestuurd met een verwijzing naar dit topic en gevraagd om hier te reageren. Ben benieuwd of er een reactie komt....

m.vr.gr. Freya

stacey
door stacey - Sep 13, 2011 om 13:57
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hugo909 schreef op dinsdag 13 sep 2011, 13:31]Aangezien de website nog in de lucht is zou het om een misverstand kunnen gaan.
.

Denk dat het geen misverstand is en dat er wel een probleem is met die site/leverancier,
kwam net erg veel recente revieuws tegen over wel betalen en niet leveren en geen reactie........

tdehond
door tdehond - Sep 13, 2011 om 15:20
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Er staan op de site telefoon nummer, bezoek als postadres. Ik zou ze dus even bellen:

klik op Hier
Quote
Wij zijn van maandag tot en met zaterdag van 11:30 tot 18:00 uur telefonisch bereikbaar

vanden bosch
door vanden bosch - Sep 13, 2011 om 15:32
252 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de website net bekeken en het verbaasd mij dat die nog online staat als ze kennelijk gestolen goederen verkopen.

Simpel gesteld is de iPhone van u. U heeft immers te goeder trouw de iPhone in bezit gekregen.
Artikel 3:120BW is hier van toepassing.

Artikel 120

1.Aan een bezitter te goeder trouw behoren de afgescheiden natuurlijke en de opeisbaar geworden burgerlijke vruchten toe.

2.De rechthebbende op een goed, die dit opeist van een bezitter te goeder trouw of die het van deze heeft terugontvangen, is verplicht de ten behoeve van het goed gemaakte kosten alsmede de schade waarvoor de bezitter op grond van het in titel 3 van Boek 6 bepaalde uit hoofde van zijn bezit jegens derden aansprakelijk mocht zijn, aan deze te vergoeden, voor zover de bezitter niet door de vruchten van het goed en de overige voordelen die hij ter zake heeft genoten, voor het een en ander is schadeloos gesteld. De rechter kan de verschuldigde vergoeding beperken, indien volledige vergoeding zou leiden tot onbillijke bevoordeling van de bezitter jegens de rechthebbende.

3.Zolang een bezitter te goeder trouw de hem verschuldigde vergoeding niet heeft ontvangen, is hij bevoegd de afgifte van het goed op te schorten.

4.Het in dit artikel bepaalde is ook van toepassing op hem die meent en mocht menen dat hij het bezit rechtmatig heeft verkregen, ook al weet hij dat de handelingen die voor de levering van het recht nodig zijn, niet hebben plaatsgevonden.

De persoon/Het bedrijf dat claimt de eigenaar van de iPhone te zijn zal u dus de kosten moeten vergoeden.

Dat is evenwel civielrechtelijk.

Er is hier kennelijk mede sprake van een strafrechtsvordering. Kennelijk vordert de Officier van Justitie de iPhone.

U kunt de OvJ dan ook verzoeken om de iPhone aan u te retourneren. Of zich als benadeelde voegen in het strafproces en de rechter verzoeken u als rechtmatige eigenaar te verklaren en te bepalen dat de iPhone aan u dient te worden teruggegeven danwel dat u schadelloos gesteld dient te worden.

Wat u in ieder geval moet doen is zo snel mogelijk een afspraak maken met een strafrechtadvocaat VOOR de politie overmorgen langskomt om u goed te laten adviseren hoe u een en ander moet aanpakken.

Sterkte en succes ermee.

sw
door swat1500 - Sep 14, 2011 om 00:51
3800 Antwoorden / 0 Vragen

De politie is bevoegd om het het toestel van TS, voor onderzoek, in beslag te nemen. Daarmee wordt geen enkele aanwijzing gegeven over wie nu de eigenaar is van de telefoon.
In beginsel blijft de degene van wie een goed gestolen is de eigenaar van het goed. Op deze regel is een uitzondering namelijk als de nieuwe "eigenaar" kan aantonen dat hij het goed heeft gekocht in een daarvoor bestemde winkelruimte (artikel 3:86 Bw).

De vraag is vervolgens valt het kopen via internet onder deze bepaling?
Zo ja dan is (als TS kan aantonen middels een nota die hij overigens zelf zegt niet hebben) TS de (civielrechtelijke) eigenaar geworden van de I-phone. Zo nee, dan is de oorspronkelijke eigenaar nog steeds de eigenaar en zal TS bij Dutchfone.nl zijn geld moeten terugvorderen.

sw
door swat1500 - Sep 14, 2011 om 00:52
3800 Antwoorden / 0 Vragen

Overigens verbaasd het mij dat iemand 595 euro betaald voor een tweedehands toestel.

pino123
door pino123 - Sep 14, 2011 om 08:04
2766 Antwoorden / 14 Vragen

@swat1500,

Waar lees jij dat TS een tweedehands telefoon heeft gekocht, volgens mij is hij in de veronderstelling dat het een nieuw toestel is.

freya
door freya - Sep 14, 2011 om 10:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@pino123:

Inderdaad ga ik er ook vanuit dat de TS 'dacht' een nieuw exemplaar te kopen. Het betreft immers een webshop die prijzen hanteert die 'normaal' zijn en vergelijkbaar met andere webshops. Dat gezegd hebbende vraag ik mij dan wel af 'hoe' de telefoon geleverd is. Ik kan mij niet voorstellen dat een gestolen toestel in een gesealde originele verpakking zat, voorzien van de gebruikelijke handleiding, enz. En persoonlijk zou ik dat bij de aanschaf van een nieuw toestel nooit accepteren.

Freya

pavoordf
door pavoordf - Sep 14, 2011 om 10:46
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 14 sep 2011, 10:09]
Inderdaad ga ik er ook vanuit dat de TS 'dacht' een nieuw exemplaar te kopen. Het betreft immers een webshop die prijzen hanteert die 'normaal' zijn en vergelijkbaar met andere webshops. Dat gezegd hebbende vraag ik mij dan wel af 'hoe' de telefoon geleverd is. Ik kan mij niet voorstellen dat een gestolen toestel in een gesealde originele verpakking zat, voorzien van de gebruikelijke handleiding, enz. En persoonlijk zou ik dat bij de aanschaf van een nieuw toestel nooit accepteren.

Ook nieuwe apparaten in de verpakking worden gestolen (van de vrachtwagen gevallen :-).

freya
door freya - Sep 14, 2011 om 11:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pavoordf schreef op woensdag 14 sep 2011, 10:46]....
Ook nieuwe apparaten in de verpakking worden gestolen (van de vrachtwagen gevallen :-).
Heb je ook weer helemaal gelijk in.....
Alleen in dat geval zou het waarschijlijk om een hele partij gaan en dan neem ik toch aan dat het dan aan Apple gemeld zou zijn. Apple kan dan alle betreffende toestellen (lees: IMEI-nummers) onklaar maken zodat die toestellen niet meer via iTunes 'geactiveerd' kunnen worden. Dus in dat geval vraag ik mij af hoe dat 'omzeild' is....

Freya

mi
door michel-kls - Sep 14, 2011 om 12:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

allen alvast dank voor jullie reacties en adviezen.
ik zal morgen nadat de politie is geweest mij weer melden wat er verder gebeurt.

oja, weet niet wie het zei:

de iphone is geleverd(geseald) dus nieuw zoals verwacht.
en ik heb nog steeds geen rekening(die ik wel nodig heb voor de boekhouding-zakelijk) omdat je blijkbaar de nota via je profile moet uitdraaien , alleen die functie werkt niet meer en ik probeer al langere tijd dit via de email te vragen.......

tijdens de bestelling krijg je een bevestiging (met bijpassende emai nummer) en daar zit een link in voor je reeds bestelde artikelen, maar die link werkt dus niet.

ik laat morgen weten wat er is gebeurt met de hoge heren.

birdies
door birdies - Sep 14, 2011 om 13:14
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Misschien handig om jouw ervaring hier, klik ook even te vermelden op Trustpilot?

freya
door freya - Sep 14, 2011 om 13:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@birdies:

Gezien de ook vele negatieve reacties op Trustpilot van klanten die besteld, betaald en niets geleverd hebben gekregen, lijkt het er inderdaad op dat die toko gewoon van de aardbodem is verdwenen. Ook hier willen ze blijkbaar niet reageren. En tevens las ik dat ze een paar maanden geleden door Stichting Webshop Keurmerk geroyeerd zijn en dus ook geen keurmerk meer mogen voeren.
Binnenkort zullen we wel een bericht lezen dat ze gesloten/opgeheven/failliet zijn......

Freya

birdies
door birdies - Sep 14, 2011 om 14:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Binnenkort zullen we wel een bericht lezen dat ze gesloten/opgeheven/failliet zijn.......

Oftewel: met de noorderzon vertrokken. De enkele positieve review op Trustpilot is of fake of ze leveren zeer incidenteel wel om vertrouwen te winnen.

mi
door michel-kls - Sep 15, 2011 om 08:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

vandaag zou dus de politie om 10 uur het toestel komen halen, maar ze belde net dat ze te druk zijn!!!
ze vragen een korps dat dichterbij zit , dit af te handelen.......
oftewel wachten op vervolg........

ik meld mij weer zodra er nieuws is.

mi
door michel-kls - Nov 24, 2011 om 16:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

nu 2 maand later is de politie toch op bezoek geweest.
ze hebben mijn verklaring opgenomen............
ik heb ze succes gewenst met het vinden van de daders, het toestel was wel afkomstig van heling.....maar ik had duidelijk een normaal bedrag betaald en zodoende mocht ik hem houden.

getty
door getty - Nov 24, 2011 om 16:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

eerlijkheid duurt gelukkig het langst. Fijn dat het opgelost is!

freya
door freya - Nov 24, 2011 om 16:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad mooi dat het is opgelost.
Overigens, de webshop (www.dutchfone.nl) is in ieder geval niet meer in de lucht. Het ziet er dus naar uit dat er wel méér mis was met die shop.....

Freya

rj
door rjw - Nov 24, 2011 om 17:59
3294 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=freya schreef op woensdag 14 sep 2011, 10:09]
@pino123:

Inderdaad ga ik er ook vanuit dat de TS 'dacht' een nieuw exemplaar te kopen. Het betreft immers een webshop die prijzen hanteert die 'normaal' zijn en vergelijkbaar met andere webshops. Dat gezegd hebbende vraag ik mij dan wel af 'hoe' de telefoon geleverd is. Ik kan mij niet voorstellen dat een gestolen toestel in een gesealde originele verpakking zat, voorzien van de gebruikelijke handleiding, enz. En persoonlijk zou ik dat bij de aanschaf van een nieuw toestel nooit accepteren.

Freya

Producten die nieuw in de verpakking zitten kunnen toch ook gewoon gestolen worden (en vervolgens als nieuw, want dat zijn ze, doorverkocht worden)? Gevalletje "van de vrachtwagen gevallen".

freya
door freya - Nov 24, 2011 om 18:45
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rjw schreef op donderdag 24 nov 2011, 17:59]....
Producten die nieuw in de verpakking zitten kunnen toch ook gewoon gestolen worden (en vervolgens als nieuw, want dat zijn ze, doorverkocht worden)? Gevalletje "van de vrachtwagen gevallen".
Tot die conclusie waren we 3 maanden geleden inderdaad ook al gekomen.....

Freya