wp
door wpepels Jan 15, 2017 om 10:51
Computers & telefonie

ISRA punt KPN door geknipt, juridisch of kosten?

Beste Lezers,

Door een onjuist advies van een elektromonteur heb ik (niet wetende) het ISRA punt van KPN door geknipt, dacht dat het iets heel ouds was en niet meer in gebruik, vandaar...Het is een dikke kabel met drie aftakkingen, die naar de andere buren gaan. (wist ik eveneens niet) Toen de kabel door geknipt was had een van de buren dus geen telefoon en internet meer aangezien zij gebruik maken van KPN en wij en de andere buren dus niet. Nu zegt KPN dat zij de kosten op ons willen verhalen, moet een nieuwe kabel getrokken worden en zou een 1500-2000 euro kosten. Wel een beetje vreemd, je maakt geen gebruik van KPN, die kabel ligt er, (liever kwijt dan rijk) dus ook voor andere woningen en als je dan door onwetendheid hier iets aan kapot maakt dan mag jij voor de kosten opdraaien. Erg vervelend is dan ook nog dat bij mij de hoofdkabel ligt, was dat niet het geval dan hadden ze die dunnere kabel kunnen repareren. Weet iemand hoe dat juridisch zit. en of KPN de kosten zomaar op mij kunnen verhalen, of hoe te handelen. Ik heb rechtsbijstandmaar ben graag voorbereid. Alvast mijn dank.

10403 20 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar omdat u geen gebruik maakt van een kabel, hebt u nog niet het recht om die kabel door te knippen. Is trouwens heel onverstandig als u helemaal niet weet waar die kabel voor dient.

Stel u eens voor dat uzelf alles elektrisch heb en u ziet een pijp lopen. Naar uw zin in de weg. Zaag maar door en haal weg en het blijkt de gasleiding te zijn.

In de meeste huizen loopt een kabel van KPN. Dus dat de KPN bij u voor de kosten komt, is wel zo logisch. En dat is dus niet een beetje vreemd.

Ik zou maar eens contact opnemen met u verzekeraar van de AVP als u die hebt. Misschien kan die laatste nog iets voor u betekenen.

wp
door wpepels Jan 15, 2017 om 11:34
12 Antwoorden / 2 Vragen

Ben het daar niet helemaal mee eens. Dacht dat het een oude aftakking was voor drie telefoons. Ik had dit soort reacties wel verwacht, maar dat is/was niet mijn vraag. Daarbij is het wel MIJN huis, waar dus andermans spullen inzitten waar ik geen gebruik van maak, en wel de lasten en ongemakken van heb, en zoals gezegd liever kwijt dan rijk ben. ben in de fout gegaan met die hoofdkabel omdat die dikker was. Daarij vind ik het niet vreemd dat overbodige leidingen en kabels in mijn huis verwijderd worden, als ik wist dat die van KPN waren was ik er vanaf gebleven. Kan nergens ook maar iets vinden waar dit vermeld staat, dat je hier vananf moest blijven of eigendom van KPN is.

ro
door ronny530 - Jan 15, 2017 om 11:13
2806 Antwoorden / 41 Vragen

U bent zeker niet slim bezig geweest om de hoofdkabel door te knippen want de kabel isclusief het ISRA punt is eigendom van KPN. Al dan niet onwetend heeft u onherstelbare schade aan de hoofdkabel veroorzaakt waardoor KPN geen diensten meer kan leveren en wordt de schade op u verhaalt. Juridisch gezien heeft u schade aan het eigendom van een ander veroorzaakt en die mag de kosten voor herstel op u verhalen dus rechtsbijstand kan niets voor u betekenen.

tenormin
door tenormin - Jan 15, 2017 om 11:17
16862 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik niet van/over iets weet zou het geen seconde in mij opkomen om dan maar een kabel door te knippen. Ik denk zelfs dat uw rechtsbijstand verzekering in deze niet ver zal komen, dit door verre van zorgvuldig handelen. Denk dan ook dat de KPN de rekening zal sturen naar degene die de kabel kapot heeft gemaakt c.q. klakkeloos doorgeknipt.

ph
door philip36 - Jan 15, 2017 om 11:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Geen idee of ze u kunnen verplichten tot betalen?
Zou eigenlijk zeggen van niet, voor u hoeft die bewuste kabel niet gerepareerd worden en als er een nieuwe kabel gelegd moet worden voor uw buren dan maar liever rechtstreeks naar de buren en niet via uw woning.
Als de buren geen kpn hadden gehad was er niets aan de hand geweest.
Als de kabel toch via uw woning moet eist u daar maar €2000 voor.
Eigenaar van een weiland waar een hoogspanningsmast in staat krijgt daar ook een vergoeding voor.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Als de kabel toch via uw woning moet, eist u daar maar € 2.000 voor"
"rechtstreeks naar de buren"

Hoe stelt u zich dat voor bij etagewoningen?

ph
door philip36 Jan 15, 2017 om 12:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Moet in de koopakte dan niet de erfdienstbaarheid ervan staan?

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk nou toch gewoon even naar etagewoningen, met links en rechts ook huizen daar aan vast. Stel: een benedenwoning en twee bovenwoningen.

Dan komt toch voor die bovenwoningen ook de elektra, het gas en het water via die benedenwoning binnen? Net zo goed als de telefoonkabel en en latere tijd zelfs de centrale antenne kabel. Daar zijn echt geen erfdienstbaarheden voor gevestigd. Moet dat buitenom met luchthaken? En uiteraard ook in flats zie je toch in je EIGEN meterkast de kabels en leidingen voor de buren doorlopen naar boven, als je zelf lager woont?

ph
door philip36 Jan 15, 2017 om 12:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waar het echt niet anders kan, maar wat u heeft met de splitsing van gasleiding in uw woning wordt tegenwoordig niet meer gedaan.
Als het gas afgesloten moet worden, zitten er dan in uw blok meteen 3 woningen zonder gas?

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het gas om de een of andere reden afgesloten zou worden, zitten acht huizen zonder gas. En dat het tegenwoordig niet meer gedaan wordt, weet ik, maar mijn huis is van ca. 1965, dus niet echt oud. Er zijn ook vergevorderde plannen om iedereen vanuit de straat een eigen aansluiting te geven. En mijns inziens heeft de Ts zelfs een woning boven elkaar, niet naast elkaar.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 11:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja u kunt het er wel niet mee eens zijn, maar dat zegt helemaal niets. U doet dingen waar u geen verstand van hebt met nadelige gevolgen.

En in huizen lopen nou eenmaal kabels en leidingen ook ten nutte van andere huizen.

Als u dat niet wenst, moet u een apart hutje op de hei kopen.

Slecht als voorbeeld: Mijn huis is een tussenwoning in een rijtje van acht. Bij mijn huis komt onder de voordeur de dikke gasleiding voor die acht huizen binnen en onder het luik bij de voordeur wordt die leiding gesplitst naar links en rechts en loopt dus door mijn kelders naar de buren links en rechts.

Niet bepaald handig onder dat voorluik, maar ik heb echt geen recht van spreken om die leiding te verwijderen, hoewel het MIJN huis is.

Cookies
door Cookies Jan 15, 2017 om 11:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het nogal verschil maken of het om een gasleiding gaat of over een telefoonlijntje.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 11:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, bij een gasleiding had de Ts het misschien niet na kunnen vertellen.

Cookies
door Cookies Jan 15, 2017 om 12:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Flauwe opmerking.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 12:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kan zijn, maar er zullen ook dikke stroomdraden naar boven lopen. Junnen bij de Ts ook wel in de weg zitten.

Cookies
door Cookies - Jan 15, 2017 om 11:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar vind het bezopen dat een huiseigenaar verplicht is allerlei zooi te moeten laten zitten voor een ander. En als dat verplicht is, dan zou dat op zijn minst ergens zwart op wit moeten staan. Of een stickertje er op met 'verboden te verwijderen'.

DOOR WPEPELS 15 JAN. 2017 OM 11:34
12 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ben het daar niet helemaal mee eens. Dacht dat het een oude aftakking was voor drie telefoons. Ik had dit soort reacties wel verwacht, maar dat is/was niet mijn vraag. Daarbij is het wel MIJN huis, waar dus andermans spullen inzitten waar ik geen gebruik van maak, en wel de lasten en ongemakken van heb, en zoals gezegd liever kwijt dan rijk ben. ben in de fout gegaan met die hoofdkabel omdat die dikker was. Daarij vind ik het niet vreemd dat overbodige leidingen en kabels in mijn huis verwijderd worden, als ik wist dat die van KPN waren was ik er vanaf gebleven. Kan nergens ook maar iets vinden waar dit vermeld staat, dat je hier vananf moest blijven of eigendom van KPN is.

ha
door halex - Jan 15, 2017 om 11:49
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U veroorzaakt schade, dus u bent ook degene die voor herstel (of de kosten van herstel) op moet draaien. U begrijpt toch wel dat u niet kunt verwachten dat KPN deze kosten zelf draagt?
Bereidt u ook voor op een rekening van uw buren. Als zij door uw toedoen geen vast internet meer hebben, maar tijdelijk internet via een gsm-hotspot gebruiken, kunnen ze u ook aansprakelijk stellen voor het data-verbruik (als dat een extra hoge rekening oplevert).

diumenge
door diumenge Jan 15, 2017 om 11:55
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij sterk dat de buren dat kunnen doen. KPN is de leverancier, buren moeten bij KPN zijn, KPN bij de kabelknipper.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@halex. Misschien moet de Ts zijn wifi inlogcodes maar even beschikbaar stellen aan de buren. Dan is dat probleem verholpen.:-))

ha
door halex Jan 15, 2017 om 12:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Tijger: zeer praktisch. @Diumenge: KPN levert ook internet, maar de onwetende buur knipt de leiding door. Ik zou m'n buur de rekening sturen.

diumenge
door diumenge Jan 15, 2017 om 13:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Halex, en ik zou als buur dan naar KPN verwijzen.

diumenge
door diumenge - Jan 15, 2017 om 11:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Informeer morgens eens bij het Agentschap Telecom over uw rechten en plichten.

Contact pagina (klik hier).

fr
door frans56 - Jan 15, 2017 om 12:42
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo

"Door een onjuist advies van een elektromonteur heb ik......."    Gewoon de rekening van het repareren doorschuiven naar die elektromonteur, U hebt alleen maar zijn advies gevolgd verder niets.  Echter bij iedere rechtszaak geldt het het gezegde: "wie eist, bewijst" oftewel als U kunt bewijzen dat deze persoon dit heeft ge-adviseerd, dan kunt U de rekening gewoon doorschuiven naar die "monteur".  Als nergens in uw koopacte staat dat er in UW huis zich kabel aansluitingen bevinden van iemand anders, kunt U er inderdaad terecht van uit gaan dat de bewuste kabel alleen van U was.
Echter dan was het ook onverstandig geweest om deze te verwijderen,  immers U kunt nu dan wel geen gebruik maken van KPN, maar
mogelijk bent U dit in de toekomst wel van plan,  Of U verkoopt het huis aan iemand die een werkende KPN aansluting ziet als een vereiste om tot de aankoop over te gaan.

getty
door getty - Jan 15, 2017 om 13:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U zegt zelf dacht dat het iets ouds was en niet meer in gebruik, dan heeft u toch uw eigen afweging gemaakt en de kabel doorgeknipt?
Bent u toch echt zelf verantwoordelijk voor en voor de kosten draait u toch echt zelf op, daar verhelpt geen rechtsbijstand iets aan.

zoekster1
door zoekster1 - Jan 15, 2017 om 13:25
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt dat het uw huis is, dus ik neem aan dat u dan een koopwoning heeft.

Volgens mij is dat arrest wat Philips36 van belang. KPN is eigenaar, maar heeft die ook opstalrecht? Als KPN geen opstalrecht heeft, is de grondbezitter (u dus) niet verplicht deze kabel aan te houden, omdat degene die de kabel heeft liggen wel eigenaar is, maar geen 'ligrecht' heeft. Zomaar doorknippen is natuurlijk ook niet de bedoeling.

In ieder geval zou ik bezwaar maken tegen de kosten van de kabeltrekking. Vind het ook erg aan de prijs.  En moeten ze voor het opnieuw kabel trekken weer in uw woning/op uw grond zijn?

jo
door jorisw Jan 15, 2017 om 15:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt het een hoge prijs vinden, maar niet onrealistisch. Je kunt niet verwachten dat KPN de boel aan elkaar soldeert of met kroonsteentjes de eindjes weer aan elkaar verbindt.

zoekster1
door zoekster1 Jan 15, 2017 om 17:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb zelf een kabelbreuk gehad, die kwam bij de buren vandaan. Ziggo heeft er een of ander koppelstuk aangemaakt en de kabel is weer prima. En zoals bij ons de telefoonkabeltjes erbij hangen, daar gruwel je van, toch hebben de buren gewoon Tele2 via de koperdraden.

pe
door pebk Jan 17, 2017 om 12:04
592 Antwoorden / 0 Vragen

Ligt er ook aan hoe goed men er bij kan. Als TS geknipt heeft tegen het beton aan, dan is het lastig repareren. Bovendien leveren de koppelstukjes vaak veel signaalverlies.

zoekster1
door zoekster1 Jan 17, 2017 om 12:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

" Nee de kabel is niet helemaal weg gehaald, steekt zo een 1,5 meter uit de muur. Zijn dus geen 6 draadjes, het is een dikke kabel met tig draadjes. Bij de verdeler zitten wel aftakkingen met 6 draadjes. Monteurs hebben de verbinding provisorisch gerepareerd met een simpel telefoon kabeltje. Tja dan komen ze voor die vier draadjes aan te sluiten eventjes met twee man."

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 15, 2017 om 13:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ook als u geen KPN heeft zou deze kabel nog nuttig kunnen zijn voor alle ADSL en vdsl aanbieders..
Maar in zake uw vraag, u heeft geknipt en bent dus verantwoordelijk voor alle daaruit voortvloeiende kosten.
Een electromonteur is geen telecomspecialist en dus niet ter zake kundig.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 14:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u even aangeven hoe u woont?

aurora1
door aurora1 - Jan 15, 2017 om 15:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

"Ik dacht dat..." lijkt mij geen verstandige overweging om iets van dit genre te doen.
Ik hoop voor u dat u niet al te veel zo aan de slag bent in uw huis. U doet me denken aan het programma "Help mijn man is klusser".

wp
door wpepels Jan 17, 2017 om 08:36
12 Antwoorden / 2 Vragen

Op dit soort reacties zit ik echt niet te wachten.

tijger1
door tijger1 Jan 17, 2017 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wpepels. Waar zit u dan op te wachten? Dat hier gezegd wordt dat u volkomen in uw recht stond, om zomaar ergens een tang in te zetten en dat u uiteraard helemaal niets hoeft te betalen? Had u beter uw vraag niet kunnen stellen,

richard83
door richard83 - Jan 15, 2017 om 15:24
386 Antwoorden / 28 Vragen

Wel een beetje dom he om zo iets door te knippen.

hansje klein
door hansje klein - Jan 15, 2017 om 15:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Andere invalshoek. U heeft zich laten adviseren.......

Ik zou 'het advies' van de genoemde monteur eens nader onder de loep willen nemen. Was dat een advies in een betaalde, dus professionele situatie? In tegenstelling tot 'een praatje' met een electromonteur die toevallig bij de buren een klusje deed?

Kijk ook eens in uw koopacte resp. bij het kadaster, hoe de rechten door derde bedrijven zijn omschreven.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 15, 2017 om 16:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar een electromonteur is geen specialist al het om telecom gaat.
De receptioniste van mijn garage werkt daar ook maar haar advies zou niet leidend zijn.
Als ts een monteur aan huis heeft gevraagd de zaak te beoordelen ligt het heel anders als "op advies van een electromonteur"  de boel weg te knippen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jan 15, 2017 om 16:27
641 Antwoorden / 77 Vragen

Is de kabel helemaal weggehaald, dus tot b.v. de betonnen keldermuur? Dan is het lastig.
Als er nog een behoorlijke "stomp" overgebleven is kunnen daar nieuwe aansluitingen op aangesloten worden.
Of KPN daaraan meewerkt weet ik niet, maar schakel anders eens een handige jongen in die dat klusje opknapt.

Het zijn maar 6 dunne draadjes waar het om gaat. Als je daar bij kunt komen zijn 3 kroonsteentjes misschien de oplossing.

jo
door jorisw Jan 15, 2017 om 16:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dan is het een kwestie van wachten tot de volgende klacht over slechte verbindingen van KPN....

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 15, 2017 om 20:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe kom je bij 6 draadjes? In zo'n KPN kabel zitten veel meer draadjes. Dat er voor 3 huizen 6 nodig zijn hoeft ook niet te kloppen want de snelle variant van ADSL heeft 4 draadjes nodig.

wp
door wpepels Jan 15, 2017 om 21:30
12 Antwoorden / 2 Vragen

Nee de kabel is niet helemaal weg gehaald, steekt zo een 1,5 meter uit de muur. Zijn dus geen 6 draadjes, het is een dikke kabel met tig draadjes. Bij de verdeler zitten wel aftakkingen met 6 draadjes. Monteurs hebben de verbinding provisorisch gerepareerd met een simpel telefoon kabeltje. Tja dan komen ze voor die vier draadjes aan te sluiten eventjes met twee man.

tijger1
door tijger1 Jan 15, 2017 om 22:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wpepels. U ziet blijkbaar nog steeds de ernst niet in van wat u gedaan hebt. Monteurs moeten met zijn tweeën werken.

mathijs_b
door mathijs_b Jan 15, 2017 om 22:36
641 Antwoorden / 77 Vragen

Als er inderdaad nog 1,5m uit de muur steekt, kan KPN er zonder meer een nieuwe lasdop opzetten en de drie draden weer aansluiten.
Uiteraard zit daar een prijskaartje aan, maar dat zal altijd goedkoper zijn dan een nieuwe kabel trekken.
Een nieuwe kabel lijkt me absoluut overbodig.

pe
door pebk Jan 17, 2017 om 12:09
592 Antwoorden / 0 Vragen

Een lasdop? We hebben het over dataverbindingen. Er lopen digitale verbindingen over de draden. Een lasdop is bedoeld om elektriciteitskabels te verbinden en dus absoluut geen optie.
Enige creativiteit van KPN mag wel verwacht worden.

ne
door neodutchio - Jan 15, 2017 om 21:27
5175 Antwoorden / 12 Vragen

Met welke reden was de elektromonteur bij u en wat was uw vraag aan hem. Heeft u bewust gevraagd waar die kabel voor diende, of iets in de trant of u die kabel nodig zou hebben. Een elektromonteur kan nooit voor u bepalen wat u wel of niet kan doen.
U heeft zonder verder onderzoek te doen waar de kabel vandaan kwam, of waar naar toe gaat, besloten deze door te knippen. Door u onnadenkenheid bent u zelf verantwoordelijk voor de vervolgschade.

gerbera
door gerbera - Jan 16, 2017 om 11:08
7384 Antwoorden / 14 Vragen

Zeer slechte electromonteur als deze dat advies heeft gegeven. Voor hetzelfde geld was het een stroomkabel en had u warme handjes en rechtopstaande haren gehad. Zou hem daar toch maar eens over aanspreken. Maar ik denk niet dat u onder de kosten uit kan komen. Daarbij zou u buurman nog met een claim kunnen komen omdat deze geen telefoon en internetverbinding in die periode heeft.